In de nieuwe Psychologie Magazine staat een column van psychologe Roos Vonk, met de titel Bikinitijd. Die raakte sterk aan allerlei wat hier in de afgelopen paar maanden over uiterlijkheden is geschreven.
Stel je voor: je hebt je bikini of zwembroek weer opgediept uit de kast. Na een korte blik in de spiegel heb je somber geconstateerd dat er iets te veel vet overhangt, maar dat moet toch kunnen - al die modellen die worden gefotoshopt, daar moet je je niet mee vergelijken. 'Kom op, je mag er wezen,' pep je jezelf op. Maar op het strand kom je een goede vriendin tegen, die zegt: 'Zo, jij durft! Daar mogen wel een paar pondjes af,hè?'
Misschien zeg je het niet, misschien wel, maar hoe dan ook: je bent boos en gekwetst.
Het stuk gaat verder met te psychologiseren over hoe en waarom ons dit soort opmerkingen raken en besluit met een -in mijn ogen- erg positieve alinea:
Aan de buitenkant zien we vaak alleen de boze, defensieve reactie of tegenbeweging ('Huh, ik heb tenminste een kont, waar is de jouwe?'). De knagende zelftwijfel laten mensen niet zien. Vaak zijn ze zichzelf daar niet eens van bewust. Misschien zit het verschil tussen zelfverzekerde en onzekere mensen alleen maar in de mate waarin ze hun twijfels kennen. Ik durf te beweren dat we allemaal ergens bezorgd zijn of we wel goed genoeg zijn; of we de erkenning, liefde en waardering van anderen wel waard zijn. Juist door dit te herkennen bij anderen en bij jezelf, open je de deur naar de oplossing: compassie en verbondenheid.
Het lijkt me geen slecht idee om ook wat energie te steken in het streven naar "compassabiliteit"...
Ik wil er juist niet een aantal pondjes vanaf al irriteerd mijn buikje me
Eerst was ik een stuk dunner en ben weer een beetje aangekomen.
Nu krijg ik veel meer aandacht van de jongens en mijn vrienden(innen) zeggen dat ik er nu veel vrouwelijker uitzie.
Liever wat dikker en (redelijk) vrouwelijk uitzien dan dunner en er niet vrouwelijk uitzien!
dhiamara schreef:Zullen we het nog maar korter maken?
De eerste start is dus "hou van jezelf"
maar ja de meesten zoeken dit via bevestigingen van anderen.
Om van jezelf te houden moet je eerst tevreden zijn over jezelf, toch? En waar je mee tevreden kunt zijn is voor een grootdeel maatschappelijk en cultureel bepaald.
Aangezien eten in dit land zo makkelijk verkrijgbaar is is dik zijn een teken van gulzigheid of geen zelfbeheersing.
Slank vind ik zelf absoluut mooier dan mollig of dik, mager vind ik trouwens ook niet mooi.
Ik ga niemand recht in zijn gezicht zeggen dat ze dik zijn, ik wil niemand kwetsen. Maar na een tijdje zal ik toch laten merken wat ik er van vind.
Al met al, als je graag iets leuks/sexy's aan wil trekken, zorg dan dat je lijf het hebben kan! Ga trainen/lijnen.
<Slank vind ik zelf absoluut mooier dan mollig of dik>
Wat gek is dat toch......ik zag laatst op AT5, de amsterdamse TV zender een docu over Miss Dik, die dus de Miss Dik verkiezingen had gewonnen, en geheel terecht.
Niet zozeer vanwege haar dikte, maar ze was erg, erg mooi en zelfverzekerd ook.
Een soort dikke uitvoering van Mona Lisa.
Tuurlijk kun je confectiemaat 60 niet slank noemen, maar haar proporties waren wel erg mooi, qua borsten (mooi decolleté), heupen, en daartussen dus een taille.
Miss Dik ging dus winkelen met 2 dikke zussen, die tot dat moment allebei in zwarte tenten gekleed gingen, geen make up, haar dat treurig langs de gezichten hing.
Na het winkelen en de make over 2 hele mooie, goed (en fleurig en kleurig) geklede dikke vrouwen met een mooi kapsel en mooie make up, totaal andere verschijningen dan de 2 zwarte tenten zonder make up en het haar slap langs het gezicht hangend.
Wie zegt toch dat dik per defenitie lelijk is? Het hangt van de proporties af (bij dikke vrouwen minder, want peerfiguur, dan bij dikke mannen, die hebben meestal een appelfiguur=dikke buik).
Een poosje geleden dronk ik koffie met een vriendin in het Esprit Cafe, en daar werden we geserveerd door een dikke serveerster, maar met een goed figuur en een heel mooi gezicht.
Zeg ik tegen mijn vriendin, goh, wat een mooie vrouw.....zegt mijn vriendin, geschokt, maar ze is heel erg dik!
Leg ik dus uit dat juist dat dikke haar zo mooi maakt, vanwege al die ronde vormen en zachtheid.
Datzelfde geldt ook voor transen; ik ken 1 (hele) dikke, goed geproportioneerde TS die *juist door haar dikte* 100% passabel is, want rond gezicht, ronde wangen, ronde vormen.
Wat ik persoonlijk heel erg lelijk bij vrouwen en transen vind, is 'slanke' magerte. Het maakt vooral het gezicht hard en mannelijk.
Kijk maar naar Madonna, die was op een gegeven moment zo pezig, gespierd en afgetraind, met een pezig gezicht, dat ze wel een trans leek.
Speciaal voor transen geldt.......hoe molliger/dikker, hoe passabeler. Hoe magerder/slanker, hoe harder het gezicht, hoe onpassabeler.
mila schreef:
Wie zegt toch dat dik per defenitie lelijk is?
Dat zeg ik ook niet, er zijn zat vrouwen met een mooi gezicht, of je dik of dun bent maakt dan niet zoveel uit. Ik zeg ook niet dat slanke mensen per definitie mooier zijn dan dikkere mensen. Maar ik vind slank mooier, net zoals dat ik blauwe ogen mooier vind.
Als er veel blood bij betrokken is dan vind ik een atletisch lichaam mooier om te zien. Met atletisch bedoel ik niet afgetraind.
mila schreef:
Speciaal voor transen geldt.......hoe molliger/dikker, hoe passabeler. Hoe magerder/slanker, hoe harder het gezicht, hoe onpassabeler.
Mila.
Een goede vet laag verbergd idd een hoop! Dat ben ik met je eens. maar heel dik is ook niet wat je wil.
Leonie schreef:Ik ga niemand recht in zijn gezicht zeggen dat ze dik zijn, ik wil niemand kwetsen. Maar na een tijdje zal ik toch laten merken wat ik er van vind.
"Ik ga Leonie niet recht in haar gezicht zeggen dat ze toch nog steeds duidelijk op een man lijkt, ik wil niemand kwetsen. Maar na een tijdje zal ik toch laten merken wat ik er van vind."
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Niet altijd hoor.
Een 'mannelijke hangbuik' kan wel een enorm probleem zijn om passable te zijn.
Nu ik snap wel wat je wil zeggen hoor .....
Het klopt ook.
Ik ben door de intensieve training van de voorbije 2 maand 5 kg slanker geworden .... en inderdaad het heeft ook zo zijn effect op je gezicht.
Maar in mijn geval was dat nu net de bedoeling.........
Binnen 2 weken zal N. VDDussen immers mijn gezicht terug vervrouwelijken via lipofilling.
Ik wil het net voor de FFS dus juist zo mannelijk mogelijk hebben.
En om eerlijk te zijn, toch liever slank hoor .... ik vind een buikje zeer vervelend in bepaalde situaties.
Lingerie, lage taille broek, badmode .......
Samengevat : Eerst vrouwelijke hormonen om een vrouwelijke lichaamsvorm te krijgen, daarna weer trainen om het vet weg te werken en daarna dan nog een FFS om het gezicht opnieuw te vervrouwelijken.
Ja het is wel de moeite ......ik weet het wel.
Leonie schreef:Ik ga niemand recht in zijn gezicht zeggen dat ze dik zijn, ik wil niemand kwetsen. Maar na een tijdje zal ik toch laten merken wat ik er van vind.
"Ik ga Leonie niet recht in haar gezicht zeggen dat ze toch nog steeds duidelijk op een man lijkt, ik wil niemand kwetsen. Maar na een tijdje zal ik toch laten merken wat ik er van vind."
dankje!
Er word een situatie geschets waarin een vriend(in) zegt: zo jij durf (jij bent dik geworden). Ik zou dat nooit op die manier zeggen. Als ik bijvoorbaad al weet dat ik die persoon voorlopig niet ga zien dan ga ik er ook nooit wat van zeggen. Als je mensen wat vaker ziet dan komt er vanzelf wel een moment dat je zoiets kunt zeggen zonder iemand te kwetsen! En ik zou het zeggen om iemand te helpen of advies te geven inplaats van te kwetsen!
En zoals je weet zijn er meerdere manieren om hetzelfde te zeggen, dus je kunt best je mening geven zonder iemand te kwetsen!
Leonie schreef:En zoals je weet zijn er meerdere manieren om hetzelfde te zeggen, dus je kunt best je mening geven zonder iemand te kwetsen!
Ik ben echt benieuwd hoe je dat voor elkaar wilt krijgen ..
Maar goed, denk je nou echt dat dikke mensen niet weten dat ze dik zijn? En denk je nou echt dat ze dat bevestigd willen horen door een ander? En als ze daar niet mee zitten, wie ben jij dan om jouw (afwijkende) mening aan hun op te dringen?
Leonie schreef:Al met al, als je graag iets leuks/sexy's aan wil trekken, zorg dan dat je lijf het hebben kan! Ga trainen/lijnen.
Zo ken ik ook iemand die vind dat je als t* alleen maar mag rondlopen met je eigen haar, omdat pruiken nooit goed staan
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Maruscha schreef:
Ik ben echt benieuwd hoe je dat voor elkaar wilt krijgen ..
Om te beginnen niet impulsief en ongenuanceerd je mening verkondigen!
Maruscha schreef:
Maar goed, denk je nou echt dat dikke mensen niet weten dat ze dik zijn? En denk je nou echt dat ze dat bevestigd willen horen door een ander? En als ze daar niet mee zitten, wie ben jij dan om jouw (afwijkende) mening aan hun op te dringen?
Ik weet niet of ze het zelf weten (waarschijnlijk wel), en ja ik denk dat ze dat liever niet van een andere te horen krijgen. Daarom kan je het nogwel bespreekbaar maken! Misschien wil hij of zij dat juist wel maar zit er schaamte in de weg. En het ging om een vriendin en niet om een vreemde.
Maruscha schreef:
Zo ken ik ook iemand die vind dat je als t* alleen maar mag rondlopen met je eigen haar, omdat pruiken nooit goed staan
Dit is typische een geval van een ongenuanceerde mening.
Ik ga helemaal niet zeggen dat mensen iets wel of niet mogen doen.