Transen in de media

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Transen in de media

Bericht door Morbide »

Bah. Transen in de media. Ik ben er in het algemeen niet zo'n voorstander van. Meestal pakt het voor degene die geportretteerd wordt niet zo goed uit. En voor de beeldvorming doet het vaak ook niet bijzonder veel goeds. Je zou denken dat transen een keer oud nieuws worden, na alle artikelen en documentaires die er al zijn verschenen, maar dat is helaas niet waar. De Leeuwarder Courant is weer eens op zoek naar een trans voor een verhaal in de kerstbijlage en dus bellen ze mij. Nu mogen jullie mij proberen te overtuigen waarom ik op die uitnodiging in zou moeten gaan. Jezelf nomineren als kandidaat voor het interview mag natuurlijk ook maar de LC verbindt er wel als voorwaarde aan dat je in Friesland woonachtig bent.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Babette
Forumdiva
Berichten: 1267
Lid geworden op: vr nov 08, 2002 11:32

Re: Transen in de media

Bericht door Babette »

Morbide schreef:Nu mogen jullie mij proberen te overtuigen waarom ik op die uitnodiging in zou moeten gaan.
Hoeveel tijd hebben we??? :D

Maar eventjes serieus: vind je niet dat jij de enigste persoon bent die over zoiets persoonlijks een beslissing over kan nemen? De enigste andere persoon die er wellicht nog iets zinnigs over kan zeggen is je partner of vriendin...

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Carin
ff weer wat posten
Berichten: 44
Lid geworden op: zo dec 11, 2005 8:34
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Carin »

Je overtuigen waarom je op de uitnodiging in zou moeten gaan?????
Sorry, u spreekt met de verkeerde persoon: ik zou er zelf ook niet op in gaan tenzij er een onnoemelijk goede reden voor was.
Misschien een raar standpunt. Maar ik ben niet jaren bezig geworden om net zo te worden als ieder ander om dan nu die heerlijke anonimiteit op te gaan geven. En wat voor reden hebben de meeste bladen/omroepen? Waarschijnlijk kijkcijfers....

Succes met niet gaan. Carin.
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Ik sluit me bij Babette aan. Zelf beslissen en evt in overleg met partner.

Ik heb nu 2 maal in een blad gestaan en het is goed zo. Ondertussen ook nog weleens benaderd voor andere dingen, maar allemaal afgeslagen. De artikelen in de Flair en Top Santé kon ik 100% achter staan vanwege de achterliggende gedachte.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
joy-ts
dagelijks aanwezig
Berichten: 100
Lid geworden op: za jan 28, 2006 11:07
Locatie: arnhem
Contacteer:

Bericht door joy-ts »

Waarom BAh?
Oke, sommige kranten en media bekijken het van de kritieke kant zeg maar.
Bij radio oost zijn Wendy en ik een item een keer in de zoveel maanden.
En niks kritisch, puur uit de menselijke kant.
Dat kan dus ook nog.

Joy
Gister durfde ik te strijden, vandaag durf ik te winnen.
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Dank voor de input. Anonimiteit vormt voor mij geen struikelblok omdat mijn werk me regelmatig in het nieuws brengt. Het is algemeen bekend dat ik trans ben. De reden dat ik bah zei was naast wat in mijn eerste posting stond ook de reacties die nieuwsberichten over mij op internet opleveren. Als je wilt weten wat ik bedoel, ga dan eens grasduinen op mijn weblog. Vanmiddag heb ik gesproken met Hans. Die vroeg me hoe hypocriet ik wou zijn. Ik maak me in de gemeenteraad sterk voor homo-emancipatie en daarom zou het volgens hem in het verlengde daarvan liggen om gewoon mee te werken aan een dergelijk interview. Ik vind dat hij daar een heel groot punt heeft. Voorlopig neig ik dus naar ja, ik doe het. Vrijdagmorgen bbelt de LC weer. Dat is dus de deadline.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ik geloof dat het grote publiek vaak blootstellen aan het fenomeen T, uiteindelijk zal leiden tot gewenning (acceptatie is dan nog ver weg), vandaar dat ik het veelvuldige verschijnen van T's in diverse TV-priogramma's toejuich.
Dat de betroffen T's er niet altijd even goed op komen te staan, is vervelend vooral voor hen zelf, minder voor de T-gemeenschap in zijn algemeen. Natuurlijk is het prettig af en toe een 'normale' T op TV te zien, maar vanuit de programmamaker kan het natuurlijk niet gek genoeg zijn.
Ik begrijp de T's die zich op TV als zodanig laten portretteren net zo min als de hele hordes die zich aanmelden voor een programma als Idols alleen om met hun kop op TV te komen, dat ze daarbij op hun bek gaan nemen ze op de koop toe.

Irene
Kleine stapjes
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Uit emancipatoir oogpunt zou je het moeten doen, mits je het op kunt brengen. Ik heb indertijd gelezen wat je over je heen kreeg n.a.v. een berichtje op geenstijl.nl.

Wat de beeldvorming betreft: hoe minder het clichébeeld herhaald wordt, hoe beter volgens mij. En jij bent in elk geval geen doorsnee vrouw, dus nog een reden waarom jij het zou kunnen doen.

Oud nieuws? Dat bestaat niet. Alle lucht is ook al een keer ingeademd en weer uitgeademd. Toch blijven we ademen. Het is heel nodig dat er van tijd tot tijd transen in het nieuws komen, nog nodiger dat niet telkens hetzelfde lied gezongen wordt.

Maar bovenal: ik zou het niet hypocriet vinden als je voor de eer bedankte, gezien de mogelijke consequenties. Wat hieronder over homo's gezegd wordt, geldt (mutatis mutandis) ook voor jou.
“De algemene veronderstelling is dat mensen een heteroseksuele voorkeur hebben. Het is dan aan homoseksuelen om te bepalen of zij open willen zijn over hun seksuele voorkeur. Zij bepalen in de regel zelf wanneer ze hun voorkeur prijsgeven en op welke manier. Naar blijkt hebben zij volop redenen hun seksuele voorkeur verborgen te houden.”
Uit: ‘Seksuele voorkeur onder de korenmaat’ –artikel in het jaarverslag van de Commissie Gelijke Behandeling.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Babette
Forumdiva
Berichten: 1267
Lid geworden op: vr nov 08, 2002 11:32

Bericht door Babette »

Morbide schreef:Die vroeg me hoe hypocriet ik wou zijn. Ik maak me in de gemeenteraad sterk voor homo-emancipatie en daarom zou het volgens hem in het verlengde daarvan liggen om gewoon mee te werken aan een dergelijk interview. Ik vind dat hij daar een heel groot punt heeft. Voorlopig neig ik dus naar ja, ik doe het. Vrijdagmorgen belt de LC weer. Dat is dus de deadline.
Goed voor jou en een goed argument! Mag ik je dan alvast veel plezier met de LC toewensen?

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Ik heb geen slechte ervaringen met de media, in de periode 1996-2001 af en toe in de media geweest, zo'n beetjes alles afgewerkt :)
TV, radio, krant, boek. In dat boek staat trouwens het interview uit de krant maar zonder foto. En op internet is met google dat interview op enkele sites ook te vinden. (google op 'Anna Burger')
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Janiek2 schreef:
Maar bovenal: ik zou het niet hypocriet vinden als je voor de eer bedankte, gezien de mogelijke consequenties. Wat hieronder over homo's gezegd wordt, geldt (mutatis mutandis) ook voor jou.
“De algemene veronderstelling is dat mensen een heteroseksuele voorkeur hebben. Het is dan aan homoseksuelen om te bepalen of zij open willen zijn over hun seksuele voorkeur. Zij bepalen in de regel zelf wanneer ze hun voorkeur prijsgeven en op welke manier. Naar blijkt hebben zij volop redenen hun seksuele voorkeur verborgen te houden.”
Uit: ‘Seksuele voorkeur onder de korenmaat’ –artikel in het jaarverslag van de Commissie Gelijke Behandeling.
Dat ben ik me ten volle bewust, Janiek. Toch heb ik besloten om -onder voorwaarden- mijn medewerking te gaan verlenen. Geen vragen over de SP en alles wat daarmee samenhangt en ook geen vragen waarop de antwoorden makkelijk googlebaar zijn. Ik ga ze dus voorstellen om bij het artikel een linkje naar de FAQ van Rosalind Hengeveld op te nemen. Dan kan het artikel zich focussen op waar het me om gaat; emancipatie.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Babette schreef:
Goed voor jou en een goed argument! Mag ik je dan alvast veel plezier met de LC toewensen?
Dat mag. =P Hopelijk kijk ik er over een maandje met plezier op terug.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Morbide schreef:
Babette schreef:
Goed voor jou en een goed argument! Mag ik je dan alvast veel plezier met de LC toewensen?
Dat mag. =P Hopelijk kijk ik er over een maandje met plezier op terug.
Ik krijg hier de LC niet... Kan je het tzt even inscannen en mailen? :roll:
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Chantal C. schreef:
Ik krijg hier de LC niet... Kan je het tzt even inscannen en mailen? :roll:
Uiteraard.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Morbide schreef:
Chantal C. schreef:
Ik krijg hier de LC niet... Kan je het tzt even inscannen en mailen? :roll:
Uiteraard.
Thanks darling! :wink:
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Plaats reactie