doe mee aan onderzoek over sport en transgender

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
henrisch
is nieuw hier
Berichten: 1
Lid geworden op: wo mar 28, 2007 0:12
Contacteer:

doe mee aan onderzoek over sport en transgender

Bericht door henrisch »

Beste allemaal,

Een goede kennis van mij, Agnes Elling, is bezig om onderzoek te doen voor de NOC/NSF over sportbeoefening. Daarbij wil zij in het bijzonder aandacht schenken aan transgender en sport.
Ik schrijf niet vaak op dit forum, maar ik stuur haar oproep graag door omdat zij specifiek op zoek is naar transvrouwen die willen praten over waarom zij wel of niet sporten (vooral dat laatste is erg interessant voor Agnes). Agnes kent mij al een aantal jaren, en is absoluut integer in haar bedoelingen en respect naar de transgemeenschap toe.
Ik zou het erg fijn vinden als er vrouwen hier op het forum zijn die mee zouden willen doen, want er is zó weinig degelijk onderzoek naar transgender onderwerpen in dit soort brede onderzoeken.
Als je mee wilt doen kun je het beste even zelf contact opnemen met Agnes, contactgegevens zie onderaan.

Groetjes,

Justus

Hier haar oproep:

Onderzoek naar transgender/transseksualiteit en sport

In mijn huidige onderzoek naar betekenisverlening aan sport door niet- en oudsporters wil ik graag transgenders/transseksuelen betrekken. Daarom ben ik op zoek naar man-vrouw en vrouw-man transgenders en -seksuelen die willen praten over hun ideeën over en/of ervaringen in de sport, maar momenteel niet (meer) actief zijn. Ook personen die momenteel wel actief zijn, maar in het verleden enige jaren niet hebben gesport zijn voor mij interessante interviewpartners.
Het gaat om sport in de brede zin van het woord, qua type activiteiten en verband waarin het wordt beoefend. Dus zowel wedstrijdsport als meer recreatieve sportbeoefening in een vereniging, in commercieel verband (bijvoorbeeld fitnesscentrum) of ongebonden (bijvoorbeeld hardlopen in het bos). Respondenten hoeven dus zelf niet actief te sporten (of dit gedaan te hebben), maar moeten hier wel over willen praten.

Een van de belangrijkste redenen om onderzoek te doen naar transgender/transseksualiteit is omdat de meeste vormen van wedstrijdsport gebaseerd zijn op een zeer stringente binaire sekse-categorisatie van mannen en vrouwen. Mede naar aanleiding van enkele rechtzaken is er in internationaal verband de laatste jaren meer kennis en aandacht gekomen voor de (juridische) positie van transseksuelen in de wedstrijdsport. Dit heeft onder andere geleid tot nieuwe door het IOC vastgestelde richtlijnen over deelname van transseksuelen in hun nieuwe geslachtsidentiteit na transitie. In Nederland is hierover nog weinig discussie, wat opmerkelijk is gezien de aanwezigheid van de Vrije Universiteit in Amsterdam als een van de grootste mondiale ‘genderklinieken’.

Het door mij verrichtte onderzoek naar niet- en oudsporters valt onder een door het Ministerie van VWS gesubsidieerd meerjarig onderzoeksprogramma: Sport: passie, praktijk en profijt. Het onderzoek wordt uitgevoerd bij het Mulier Instituut –centrum voor sociaal wetenschappelijke sportonderzoek in Den Bosch en een aantal aan het Mulier Instituut gelieerde universiteiten. Als sportonderzoeker heb ik reeds diverse studies gedaan naar sportdeelname, belemmeringen en processen van sociale in- en uitsluiting. Daarbij stonden vooral sekse, etniciteit en seksuele voorkeur centraal.

Interviews zullen gehouden worden op een plaats en tijdstip die voor de respondent geschikt zijn en naar schatting ongeveer een uur duren. Alle interviewgegevens zullen vertrouwelijk behandeld worden en volledig anoniem verwerkt worden in onderzoeksrapportages.

Agnes Elling


dr. A.H.F Elling | senior onderzoeker
wjh mulier instituut
centrum voor sociaal wetenschappelijk sportonderzoek

Postbus 188
5201 AD ’s-Hertogenbosch
Postelstraat 59
5211 DX ’s-Hertogenbosch
t 073-6126401
f 073-6126413
i www.mulierinstituut.nl
Gebruikersavatar
joy-ts
dagelijks aanwezig
Berichten: 100
Lid geworden op: za jan 28, 2006 11:07
Locatie: arnhem
Contacteer:

Bericht door joy-ts »

Hoi.

Ik hoop dat het onderzoek wat duidelijkheid brengt.
Zelf doe ik aan midgetgolf en vind het best vervelend dat ik nog bij de heren moet spelen in en vrouwenleven en gedaante. Maar dit redt ik nog wel wat jaartjes, denk ik.

Joy.

Volgens mijn vriendin is de foto van Henrisch een bekende.
Gister durfde ik te strijden, vandaag durf ik te winnen.
Plaats reactie