Wil jij op straat worden aangesproken?

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

Robijntje
dagelijks aanwezig
Berichten: 199
Lid geworden op: ma mar 16, 2009 13:12
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Wil jij op straat worden aangesproken?

Bericht door Robijntje »

Voor de duidelijkheid zou ik jullie eigenlijk moeten verwijzen naar mijn laatst geplaatste berichtje bij het onderwerp "Duidelijk nog niet geopereerd".

Ik zag laatst een transgender (waarschijnlijk) op straat, die qua kleding, sieraden en haardracht goed was verzorgd.
Maar geen make-up droeg op het mannelijke gezicht, en zich voortbewoog met vrij grote, brede (mannelijke) passen.

Als eerste reactie dacht ik; waarom doet deze persoon geen moeite om er nog wat vrouwelijker uit te zien.
Maar onmiddelijk daarna dacht ik; Niets daarvan!

Iedereen heeft het volste recht om zich te manifesteren zoals hij/zij wil.
En ik heb niet het recht om over anderen te oordelen.

Eigenlijk wilde ik graag naar die persoon toe gaan, om mijn respect te betuigen.
Maar ik durfde dat niet.... :oops:

Hoe gaan jullie hier mee om?

Als jullie in het dagelijks leven een travestiet, transgender of transsexueel tegenkomen, maken jullie dan (eventjes) contact?

En hoe zou jij het vinden wanneer er een "lotgenoot" naar je toekomt om even gedag te zeggen?
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ik doe het nooit, maar zou er niet zoveel moeite mee hebben als iemand anders het wel deed geloof ik. Zolang ze maar niet gaan vragen wat ik ben :-)

Irene
Kleine stapjes
Bea-Smit.
Forumdiva
Berichten: 1131
Lid geworden op: za mar 12, 2005 23:09
Locatie: zuidoostdrenthe

Bericht door Bea-Smit. »

Voor bekenden doe ik het wel, maar voor een vreemde zou ik wat aarzelen. Vooral omdat je dan je stem moet gaan gebruiken en die is bij mij niet vrouwelijk.
Dat kan dan opvallen. En ik weet niet of de andere daar dan problemen mee heeft.
Groetjes Bea.
beide sexen te kennen en daar vol van te genieten en te leven
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ik zou 't niet zo snel doen, denk ik. 't Hangt ook een beetje van de situatie af. Bij een demonstratie (of binnenkort in Den Haag op 13 juni of op Roze Zaterdag) zou ik het niet zo erg vinden om aangesproken te worden. Er zijn ook momenten dat ik echt mijn rust en privacy nodig heb en dan zou ik het wel wat vervelender vinden.

Zowieso vind ik dat mijn uiterlijk/mijn genderexpressie ook mijn genderexpressie is. En commentaar daarop stel ik zelden op prijs... Nee, als je me aanspreekt laten we dan een normaal, leuk praatje hebben.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Ajira
dagelijks aanwezig
Berichten: 236
Lid geworden op: di jan 01, 2008 12:39
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Ajira »

Ik denk persoonlijk dat je lotgenoten juist meer support geeft door ze niet aan te spreken. Niemand vind het leuk om met de feiten onder de neus te worden gewreven, zeker niet als het om iets zeer persoonlijks gaat.

Als je als trans op straat loopt en er komt iemand naar je toe van " Heeey ik ben ook trans! wat leuk ! ", dan zou ik persoonlijk meer zo iets hebben van " shit.. ik zie er dus toch nog te mannelijk uit... bedankt dat je me er aan helpt herinneren.. kreng! " dan dat ik zo iets zou hebben van " Joh, ga weg.. wat een toeval! Kom we pakken een kop koffie om lekker te beppen! "

Wel met Frederique eens dat het andere koek is als je op een GLBT evenement of zo bent.. maar gewoon op straat of in de supermarkt ? nee.. liever niet :S
Gebruikersavatar
betteke
dagelijks aanwezig
Berichten: 194
Lid geworden op: ma dec 12, 2005 17:33

Bericht door betteke »

Ajira schreef:Ik denk persoonlijk dat je lotgenoten juist meer support geeft door ze niet aan te spreken. Niemand vind het leuk om met de feiten onder de neus te worden gewreven, zeker niet als het om iets zeer persoonlijks gaat.

Als je als trans op straat loopt en er komt iemand naar je toe van " Heeey ik ben ook trans! wat leuk ! ", dan zou ik persoonlijk meer zo iets hebben van " shit.. ik zie er dus toch nog te mannelijk uit... bedankt dat je me er aan helpt herinneren.. kreng! " dan dat ik zo iets zou hebben van " Joh, ga weg.. wat een toeval! Kom we pakken een kop koffie om lekker te beppen! "

Wel met Frederique eens dat het andere koek is als je op een GLBT evenement of zo bent.. maar gewoon op straat of in de supermarkt ? nee.. liever niet :S
Helemaal mee eens, hoewel wij het wel snel zien van elkaar, omdat we weten waar we op moeten letten......wat dat betreft is een burka wel een ideale oplossing! :D :wink:
liefs,
Betteke
joandelynn
Eredivisie
Berichten: 529
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 12:34

Bericht door joandelynn »

betteke schreef: Helemaal mee eens, hoewel wij het wel snel zien van elkaar, omdat we weten waar we op moeten letten......wat dat betreft is een burka wel een ideale oplossing! :D :wink:
Precies, daarom moeten we ook niet op Wilders stemmen, want straks ontneemt die ons nog het laatste redmiddel om 100% passabel te kunnen worden ;)
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
AM_ber_79
Forumdiva
Berichten: 1746
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 12:12

Re: Wil jij op straat worden aangesproken?

Bericht door AM_ber_79 »

Robijntje schreef: En hoe zou jij het vinden wanneer er een "lotgenoot" naar je toekomt om even gedag te zeggen?
Lotgenoot, soortgenoot....kweet niet, op de een of andere manier gaan bij mij altijd de haren recht overeind staan bij dat soort woorden. Ik heb het liever over "een andere T", maar dat is mijn mening.

Ik ben naast T ook chauffeuse, bluesliefhebster, vrijwilligster bij ACU, etc. Waarom zou ik het niet erg vinden om door een andere vrijwilliger aangesproken te worden over de gang van zaken in de ACU, maar wel door een andere T over t leven als T? Ik ben nu eenmaal niet geboren als vrouw en dat zal je hoe dan ook blijven zien. Zoals al eerder opgemerkt werd: juist een andere T ziet t eerder.
Yil
Eredivisie
Berichten: 566
Lid geworden op: ma dec 03, 2001 1:00
Contacteer:

Re: Wil jij op straat worden aangesproken?

Bericht door Yil »

Als je door een andere vrijwilliger word aangesproken dan ken je elkaar al en spreek je over de activiteiten die jullie doen.
Maar als je een onbekende T op straat ziet dan zou ik haar niet zo snel aanspreken, als ik die persoon helemaal niet ken.
Ik zou het zelf ook niet op prijs stellen om aangesproken te worden in het openbaar.
In een wachtkamer van de VU of gelegenheden waar je elkaar dat soort vragen kan stellen vind ik het niet erg.
Maar niet in het openbaar.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

joandelynn schreef:
betteke schreef: Helemaal mee eens, hoewel wij het wel snel zien van elkaar, omdat we weten waar we op moeten letten......wat dat betreft is een burka wel een ideale oplossing! :D :wink:
Precies, daarom moeten we ook niet op Wilders stemmen, want straks ontneemt die ons nog het laatste redmiddel om 100% passabel te kunnen worden ;)
Nu ja, zelfs met burka ben ik met 1.97m niet passabel :wink:

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
AM_ber_79
Forumdiva
Berichten: 1746
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 12:12

Re: Wil jij op straat worden aangesproken?

Bericht door AM_ber_79 »

The Progynova's schreef:Als je door een andere vrijwilliger word aangesproken dan ken je elkaar al en spreek je over de activiteiten die jullie doen.
Ik word ook aangesproken door nieuwe vrijwilligers die ik niet ken. Net zo goed als dat ik aangesproken word door chauffeurs die ik niet ken. Ik denk dat ik maar beter mn mond kan houden hier, want als ik nu opschrijf wat ik denk, dan is er weer oorlog...
Yil
Eredivisie
Berichten: 566
Lid geworden op: ma dec 03, 2001 1:00
Contacteer:

Re: Wil jij op straat worden aangesproken?

Bericht door Yil »

He, Amber, je moet niet beschouwen dat we je aanvallen.
Ik ging er van uit dat je de vrijwilligers wel kenden dat is dan toch anders.
Maar ieders situatie is natuurlijk anders.
Als je mij op straat zou aanspreken, dat je mij van travestie.org ken zou ik het niet erg vinden, want dan gaat het niet over mij persoon maar over iets wat we samen op schrijven.
Saartje
Eredivisie
Berichten: 707
Lid geworden op: zo mei 04, 2008 12:44
Locatie: Amsterdam

Bericht door Saartje »

Waar het op neer komt...

Als je iemand al kent, geen probleem, net zoiets als "heyyy, buuv, jij hier?"

Als je iemand niet kent betekent het dus dat je gespot bent, dat vinden we allen zo prettig ja ja, niet dus!

Ik hoef ook niet zo nodig...
Men run on testosterone, women on toblerone.

Jo Brand
Robijntje
dagelijks aanwezig
Berichten: 199
Lid geworden op: ma mar 16, 2009 13:12
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Robijntje »

Mag ik jullie allemaal hartelijk bedanken voor jullie visie.

Het is voor mij nu duidelijk; NIET zomaar aanspreken dus!
AM_ber_79
Forumdiva
Berichten: 1746
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 12:12

Re: Wil jij op straat worden aangesproken?

Bericht door AM_ber_79 »

The Progynova's schreef: Als je mij op straat zou aanspreken, dat je mij van travestie.org ken zou ik het niet erg vinden, want dan gaat het niet over mij persoon maar over iets wat we samen op schrijven.
Moet ik je toch eerst n keer op n foto zien :wink: Of een keer naar Koniginnedag komen! 8)

T maakt mij echt niet uit of iemand mij aanspreekt omdat ik T ben. Sterker nog: als een niet T dat doet, dan heb je gelijk een mooie invalshoek om meer begrip te krijgen vanuit de samenleving.
Plaats reactie