Twee soorten mascara per merk volstaan niet meer. Per merk per jaar een nieuwe mascara en dan ook nog krullers, grondverf en extensions. Mascara is de meest gebruikte soort make-up. Zelfs veel vrouwen die verder helemaal niets gebruiken, grijpen dagelijks naar mascara. Mascara is grotendeels een mengsel van (bijen)was, water, kleurstof, anti-oxidant en conserveringsmiddelen.
Grofweg bestaan er twee soorten mascara: water-oplosbaar en waterproof. Met die laatste kun je inderdaad gaan zwemmen. Maar hij is, zelfs met speciale remover, lastig te verwijderen. En bovendien: door wrijven of het vet in de huid kan de mascara alsnog uitlopen. Vroeger waren contactlensdraagsters aangewezen op speciale mascara’s, maar tegenwoordig zijn bijna alle mascara’s ook voor hen geschikt. Om te voorkomen dat mascara voortijdig uitdroogt, verdient het aanbeveling niet teveel driftig met het borsteltje heen en weer in de huls te gaan om te proberen extra mascara op de borstel te krijgen. Dat zorgt voor voor extra lucht bij het product, en extra lucht betekent sneller uitdrogen. Ook mascara’s met extra grote borstels (die langere wimpers beloven) drogen sneller uit. Daarbij: hoe groter de borstel, hoe lastiger de mascara aan te brengen is. De meeste mascara’s blijven na opening zes maanden goed. De populairste mascara in Nederland is de betaalbare Volum’E xpress van Maybelline New York, een merk dat pas sinds 1998 in Nederland verkrijgbaar is. Maybelline is overigens het eerste mascaramerk: chemicus T.L. Williams mengde in 1913 vaseline met steenkool voor zijn zus, wier vriendje Chet verliefd was geworden op een andere vrouw. Met haar zwoele, zwarte wimpers, zo wil het verhaal, wist Mabel hem weer tot de hare te maken. Wereldwijd worden er alleen al van Volum’Express 40 miljoen exemplaren per jaar verkocht. In Nederland waren dat er vorig jaar ruim 500 duizend. Oorlog ‘Dit is de mascara waar iedere vrouw op heeft gewacht’, jubelt de pr-dame van Estée Lauder bij de perspresentatie van Projectionist. De gloednieuwe mascara staat dan ook ‘borg voor extra volle, lange en prominente wimpers, zonder dat die er zwaar uitzien.’ En: ‘De unieke, gepatenteerde borsteltechniek zorgt voor naadloze scheiding van de wimpers.’ De beloftes die mascara’s doen worden steeds mooier, de wimpers van de modellen die ze moeten verkopen, steeds onwaarschijnlijker lang en dik. Er is een ware mascara-oorlog aan de gang. Hadden cosmeticamerken vroeger een of twee mascara’s in de collectie, nu lanceren de grote merken ieder jaar weer een nieuwe, met als gevolg dat het aanbod steeds onoverzichtelijker wordt. Lancôme, bijvoorbeeld, heeft op dit moment wel tien verschillende mascara’s. Sommige moeten de wimpers verlengen, andere maken ze dikker of veel dikker, en dan is er dus ook nog het onderscheid tussen waterproof of niet. Er bestaat enig verschil in samenstelling tussen de verschillende mascara’s, maar vooral de vorm van de borstel bepaalt de werking. De meest gebruikte borstel is een rechte, die dikwijls in een puntje uitloopt om de haartjes in de hoeken en onder het oog ook gemakkelijk te bereiken. Een gebogen borstel duwt de wimpers als het ware naar achter. Een grote trend is een kammetje, in plaats van een borstel (Lancômes Fatale en Lash Stylist van Maybelline New York. High Definition Lashes Mascara van Clinique en Volume Shocking van L’Oréal Paris hebben een borstel èn een kam). Die kam zorgt dat bij dikke, volumegevende mascara de wimpers goed gescheiden worden. Bij zowel borstels als kammen, zegt Carla van der Werff van L’Oréal, moet je er op letten dat je niet langs de wimpers aait, maar de wimpers dóór de borstel of kam heen duwt. Hulpmiddelen Steeds meer mascara’s worden geleverd met een witte ‘voormascara ’ (Double Extension en Volume Shocking van L’Oréal Paris, XXL Mascara van Maybelline New York). Die voormascara is ook los te koop (Cils Booster XL van Lancôme, Lash Primer Plus van Estée Lauder). ‘Je moet het’, zegt Carla van der Werff van L’Oréal, ‘zien als een soort grondverf. Hij maakt de wimpers dikker en of langer, en zorgt dat de mascara langer houdt.’ Een goede basis is ook de wimperkruller, een angstaanjagend ogend apparaatje dat de wimpers naar buiten krult, en zo zorgt voor een wakkere blik (bij iedere drogist te koop). Voor feestjes en partijen zijn valse wimpers een oplossing, vast te maken met chirurgische lijm die geen ontstekingen geeft (allebei te vinden bij M.A.C). Wie lichte wimpers heeft en niet iedere dag mascara wil, kan ze laten verven bij de schoonheidsspecialist. In de Verenigde Staten worden tegenwoordig ook wimperextensions uitgevoerd, al zijn die omstreden: er zijn verhalen bekend over wimpers die aan de oogbol vastgeplakt raakten. Mode & mannen De meeste mascara’s die worden verkocht zijn zwart. Daarnaast zijn ook donkerbruin of extradiepzwart geliefd. Eens in de zoveel tijd wordt er weer eens een paarse, knalblauwe of glittervariant op de markt gebracht, maar die slaan nooit echt aan. Wat ook niet zo gek is: je wordt er niet knapper van. Zou er verschil zijn tussen mannen- en vrouwenwimpers? Je zou zeggen van niet, maar mannen die hun wimpers willen benadrukken en de doorgaans zwart-met-zilveren mascaraverpakkingen te vrouwelijk vinden, kunnen terecht bij Jean Paul Gaultier, die in 2004 een speciale mascara voor mannen lanceerde. David Stella, senior make-up artist bij M.A.C, adviseert mannen die mascara willen gebruiken zich te beperken tot bruin: ‘Dan valt het niet zo op.’ Stella, die bij een flink aantal internationale modeshows voor deze zomer in het make-upteam zat, heeft ook een opmerkelijk nieuwtje: ‘Bij 80 procent van de shows was het nude, nude, nude.’ Oftewel: make-up die er niet uitziet als make-up. En daarbij horen mascaravrije ogen. Wie deze look thuis wil imiteren raadt Stella aan wel een wimperkruller te gebruiken en de wimpers te bewerken met transparante brow-gel (te koop bij M.A.C): ‘Om de ogen tenminste open te krijgen.’ Volum’Express van Maybelline New York; 11,49 euro. Projectionist van Estée Lauder; 23,75 euro Volum ’Shocking van L’Oréal Paris, 14,99 euro Wimpertang van M.A.C; 18 euro Bron: De Volkskrant 20 januari 2007 Tekst: Milou van Rossum