In de nieuwe versie van Hairspray speelt John Travolta, de ultieme macho, een vrouw. Dat past in een respectabele traditie én het is een logische stap in de Hollywood-marketing. Het origineel is een fiksgezet Ma Flodder-type, de zware baardgroei prikt nog net niet door de schmink op de wangen. Duidelijk een man, deze moederrol in de cultmusical Hairspray uit 1988. Ook nog eens gespeeld door de bekende travestiet Divine, zodat het camp-gehalte van de John Waters-film nog een stapje hoger werd opgevoerd.
In de remake van Hairspray, vanaf vandaag in de Nederlandse bioscopen, wordt de fikse Edna Turnblad eveneens gespeeld door een man, en ook hier is dat een van de dragende grapelementen van de film. Toch is er een subtiel verschil aangebracht, waardoor de betekenis van de rol volledig anders is geworden: Turnblad wordt niet gespeeld door een bekend homoicoon, maar door übermacho John Travolta (53). De Saturday Night Fever-mooie jongen (1977), Grease-rebel (1978), en Pulp Fiction-huurmoordenaar-met-een-knipoog (1994) doet er, anders dan Divine in 1988, zelfs alles aan te laten vergeten dat de moederrol überhaupt door een man wordt gespeeld: hij heeft zich in een dik pak gehesen, met, zoals Travolta in elk interview koket opmerkt, ‘vrouwelijke’, voluptueuze vormen, ‘zoals bij Sophia Loren en Elizabeth Taylor’. En wat doet hij zijn best haar vrouwelijk te spelen: Travolta-demoeder danst verliefd de flamenco met haar echtgenoot Christopher Walken; twee van de bekendste mannelijke acteurs van de afgelopen decennia in een uitzinnig liefdesduet. Travolta dribbelt kirrend rond in een glitterjurk, ‘zij’ doet keurig haar benen bij elkaar als zij op een stoel gaat zitten, bezingt smachtend haar verlangens, en vergiet tranen van liefdesverdriet, zoals we dat kennen van honderden treurende vrouwen-op-doek. In de interviews schmiert hij trots: ‘Ik ben de eerste man op het witte doek die niet alleen een manin- travestie is, maar een échte vrouwenrol speelt.’ In Hollywood gaat niets zonder zwaar imagooverleg, en deze film wordt geacht een kaskraker te worden. Dus waarom pocht juist een ultieme macho dat hij de eerste man-in-vrouwenrol is? Eerst ter relativering van Travolta