26 feb: De knobbel van Swaab op tv

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

26 feb: De knobbel van Swaab op tv

Bericht door Frederique_ »

Stukken in de krant en vragen in de kamer. Het is twintig jaar geleden dat er in ons land een rel ontstond over een wetenschappelijke vondst van Dick Swaab. Een hersenknobbel die bij homo's groter was dan bij anderen. Was het waar? En mocht je het wel zeggen? De knobbel van Swaab in Andere Tijden.

Honderd telefoontjes per dag, stapels dreigbrieven en tien bommeldingen. Dat is het directe effect als Dick Swaab, directeur van het Nederlands Instituut voor Hersenonderzoek, in 1989 bekend maakt dat de hersenen van homoseksuele en heteroseksuele mannen verschillen.

Het was ook Swaab die ontdekte dat transseksualiteit in de hersenen terug te vinden is: in een zeer kleine kern, die bij mannen anders is dan bij vrouwen. Man-naar-vrouw transseksuelen blijken vrouwelijke hersenen te hebben en vrouw-naar-man transseksuelen mannelijke hersenen. Destijds een baanbrekende ontdekking.

Andere Tijden: De knobbel van Swaab
Datum: donderdag 26 februari 2009
Tijd: 21.25 uur
Zender: Nederland 2
Ondertiteling: via Teletekst 888

Vanaf vrijdag ook terug te zien op Uitzendinggemist.nl.

Andere tijden
Geschiedenismagazine met reportages over (bijna) vergeten gebeurtenissen uit de twintigste eeuw. De redactie gaat op zoek naar ooggetuigen en betrokkenen en naar historische filmbeelden om aan de hand daarvan de verhalen van vroeger opnieuw te vertellen.

/Geschiedenis TV
Aansluitend zendt het digitale kanaal /Geschiedenis TV vanaf 21:59 uur een verdiepende bijlage over de Knobbel van Swaab heeft geprogrammeerd, voor mensen die NOG meer willen weten...

Met onder andere:
Televizier - Kritiek op hersenonderzoek professor Swaab
Onderzoek naar dementie in hersenweefsel van aan aids overleden mannen toonde als bijproduct een vergroting aan in een bepaald deel van de hersenen van homoseksuele mannen. Prof. Swaab, onderzoeksleider, vermoedt een verband tussen deze vergroting en homoseksualiteit.

NOS-Journaal - Interview met professor Swaab
Studio-interview met prof. D. Swaab, die in onderzoek vaststelde dat de hersenbouw van mannelijke homoseksuelen anders is dan bij hetero's: 'Homofilie is geen keuze'.

Bron: Transman.nl
Kijk ook eens op de genderkalender !
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Heeft iemand dit toevallig gezien?
Ik zal helaas moeten gaan voor Uitzending Gemist...

Groetjes,

Frederique
Petra v
ForumFan
Contacteer:

Bericht door Petra v »

Nee helaas niet gezien.
Wel interessant.

"Het was ook Swaab die ontdekte dat transseksualiteit in de hersenen terug te vinden is: in een zeer kleine kern, die bij mannen anders is dan bij vrouwen."

Dat er wel "iets" anders is is duidelijk, maar wat precies?
Maar is het waar? Klopt die bewering? Dan wel voor de hele 110% ?
Ik ben zelf sceptisch.
Immers, er kunnen ook mensen zijn die er helemaal normaal qua lichaam opbouw zijn, en geestelijk niets uit komt. :-? :o :(
Ondanks dat hun hersenen de "juiste afmetingen" hebben.
Dus wat zegt metingen dan?
Het is dan toch wat er uit komt dat van belang is.

Mocht het waar zijn, dan hoefden wij ons maar "op te meten" laten, in een zucht gebeurd, en dan weet ieder of je een ...T*.. of whatever bent.

Dat scheelt dan ook het hele circus aan voor traject in het geval van SRS.
Maar de mens is alles behalve een fabrieks product.
Aan bepalend emotioneel beleven van de mens zelf wordt daar dan in eerste instantie aan voorbij gegaan. Een heel bedenkelijke zaak.

Petra
Man, man wat is het fijn een vrouw te zijn.....
Chloe'tje
ForumFan

Bericht door Chloe'tje »

Jij hoopt natuurlijk dat deze kennis je kan helpen bij de diagnostiek en de transitie, terwijl de medische stand de kennis waarschijnlijk wil gebruiken om jouw 'afwijking' te corrigeren :wink:
Petra v
ForumFan
Contacteer:

Bericht door Petra v »

Chloe'tje schreef:Jij hoopt natuurlijk dat deze kennis je kan helpen bij de diagnostiek en de transitie, terwijl de medische stand de kennis waarschijnlijk wil gebruiken om jouw 'afwijking' te corrigeren :wink:
Chloe'tje, bedoel je mij?
Nou ik hoop niets want ik geloof er nog niet in.
Dat heb ik ook geschreven.
Ook al is een Ferrari een snelle auto, met alle snelle techniek die snelheid mogelijk maakt, dat zegt niets over hoe hard die rijdt, dat hangt van diegene af die de gas pedaal in moet drukken.

Inderdaad, zulke "kennis" zou ook aangewend kunnen worden om een "afwijking" te kunnen suggereren. Er zijn natuurlijk wel bepaalde zaken die een indicatie kunnen geven maar volgens mij beslist niet uitsluitsel en zeker niet in all gevallen.

Daarom zeg ik ongeacht wat voor "techniek' je van binnen hebt, uiteindelijk bepaalt er wat er "van de persoon zelf uit komt" hoe je werkelijk bent. Maar goed, ik heb de studies erover ook niet gelezen....
Man, man wat is het fijn een vrouw te zijn.....
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

De afwijking die Swaab geconstateerd heeft heb ik nog weinig tegenberichten over gelezen. Alleen zijn er te weinig onderzocht om 100% bewijs te zijn. Ook schijnt het een klein gebied in de hersenen te zijn die niet met huidige technieken zichtbaar gemaakt kan worden. Pas bij het ontleden van de hersenen kan het onderzocht worden. Vandaar dat bij het VU ook folders te vinden zijn voor het doneren van de hersenen na je dood.
En ook al zou het gebied in de toekomst wel zichtbaar gemaakt kunnen worden, moet het toch echt 100% waterdicht zijn om als diagnose te kunnen gebruiken. Zou wel korter diagnose/controle traject misschien mogelijk kunnen maken.
Ik praat bewust over diagnose/controle omdat het VU geen diagnose kan stellen, dat doe jezelf, maar die moet je wel aan hun op een of andere manier bewijzen.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Ik ben tegen het gebruik van dit soort zaken als basis voor diagnostiek. Het zit mensen die hun knobbeltje net op een ander plekje in de hersenen hebben onnodig in de weg, het is daarnaast zo dat het voor de aanleiding van je behandeling helemaal niet relevant is of ergens wel-of-geen knobbeltje zit.

Voor je behandeling is maar 1 zaak van belang: je lichaam z.s.m. gelijktrekken aan je gevoel. (Voor de duidelijkheid: JOUW gevoel. Wat de VU daarbij denkt of wel/niet bewezen acht zou volslagen irrelevant moeten zijn).

Groetjes,

Frederique
Plaats reactie