Wild boys

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Wild boys

Bericht door Frederique_ »

“You may be born a woman, but you are also made into a woman for the rest of your life”
(Simone de Beauvoir)

Wild Boys is een fysieke en beeldende voorstelling met live gittaarrock en laat de strijd zien tussen de rol die je in je leven aanneemt om te overleven en de rol die je zou willen aannemen. De voostelling speelde al succesvol op het Over het IJ festival 2008 in Amsterdam.

Drie vrouwen hebben zich verenigd in de mannenrockband Wild Boys. In een door henzelf ingerichte garage, met versleten meubels, wat bierkratten en een drumstel, komen de vrouwen eens per week samen. Hier transformeren zij in mannelijke idolen die met gepaste nonchalance en sexappeal hun muziekinstrumenten weten te bespelen. Buiten deze vier muren moeten de bandleden voldoen aan het heersende, maar voor dit drietal bovenal, knellende vrouwbeeld.

concept, spel & bas Willemijn Zevenhuijzen spel & gitaar Suzan Boogaerdt spel & drums Kim van Zeben spel Wilhelmer van Efferink dramaturgie Frederieke Vermeulen eindregie Maarten Lok muziekcoach Jan Groenteman fysieke coach Gonnie Heggen advies scenografie Sacha Zwiers licht Gé Wegman techniek Gibson Houwer

Deze voorstelling werd mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het VSBfonds, SNS REAAL Fonds en NFPK+.

Willemijn Zevenhuijzen studeerde in 2000 af aan de Mime opleiding in Amsterdam. Zij speelde o.a. in LIGA en Actor`s Cut van Kassys, Si, Si, Si en Varkensvrouw van Golden Palace en Pas Als Zaagsel Krijgt een Boom Applaus van Jetse Batelaan. Bij hetveem theater maakte zij Gloria (2005) een voorstelling over een vrouwelijke Paus, en het vooronderzoek Ik, Pausin, wend mij tot u (2004).
Willemijn Zevenhuijzen maakt vooral werk waarin zij maatschappelijke thema’s op een persoonlijke en aansprekende manier vorm geeft.

Suzan Boogaerdt is samen met Bianca van der Schoot het zeer succesvolle mimeduo Boogaerdt/van der Schoot. Vanaf 2001 maken Boogaerdt/VanderSchoot voorstellingen waarbij de (on)vermogens van het lichaam en puur fysieke inleving de uitgangspunten zijn.

Kim van Zeben studeerde aan de Academie voor Kleinkunst in Amsterdam. Zij speelde bij Huis aan de Amstel, Toneelgroep Amsterdam, Theater Terra, in de film Pluk. Voor de musical Pluk van de Petteflet werd zij genomineerd voor de John Kraaijkamp Musical Award voor Beste Vrouwelijke Bijrol

[op 25 maart nog te zien op het Tweetakt festival in Utrecht, bron: Het Veemtheater]
==================================
Afgelopen vrijdag ben ik naar deze voorstelling geweest. We zaten met zo'n 30 mensen, voornamelijk vrouwen, in de zaal: de paar mannen die er bij waren waren duidelijk partners. De voorstelling begon al goed toen de dames een sok in hun onderbroek stopten. "Och gut, nee toch.." hoorde ik om me heen. Later wende men aan het idee: ik hoorde iemand zeggen "gunst, nu is ze -echt- een jongen!" - en inderdaad: qua houding en gezicht leek ze ook precies een man.

Wat ik, naast de reacties uit het publiek, zelf heel interessant vond was de manier waarop ze bezig waren duidelijk door te slaan in mannen-maniertjes. En vooral ook, dat het daar niet bij bleef: je hoorde ook de twijfel: zou een man dit nu -echt- zo ervaren? Ook emoties als frustratie kwamen (met name via het drumstel) duidelijk naar voren.

Ik vond het een absolute aanrader. Wie deze voorstelling nog niet gezien heeft: 25 maart is zo te zien de laatste kans in Utrecht.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Plaats reactie