Vrolijk oud worden

Algemeen

Moderator: Moderators

joandelynn
Eredivisie

Bericht door joandelynn »

Is dit een serieuze thread? Deze totaal onnodige flamewar?

Sorry hoor, Frederique, maar als je gewoon je schouders had opgehaald na het lezen van Amber's post was er niets aan de hand geweest. Als jij alleen wil dat er mensen op je posts reageren op de wijze zoals jij dat wil dan kan je beter je eigen blog beginnen en alleen gemodereerde reacties toestaan. Persoonlijk zie ik echt niet wat er nou zo erg is aan Amber's post en ben ik nogal verbaasd over de totaal onnodige escalatie in deze draad.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
janette
dagelijks aanwezig

Bericht door janette »

En wie bepaalt welke reactie serieus is en welke niet?
Ik heb de "grap" nog niet echt kunnen ontdekken
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Zoek het maar uit.
Kijk ook eens op de genderkalender !
janette
dagelijks aanwezig

Bericht door janette »

bericht 4131 was je sterkste tot nu toe !!!
Claudia K
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Bericht door Claudia K »

Wat mensen nog wel eens willen vergeten is dat deze site hoofdzakelijk is bedoeld om anderen, die misschien anders denken, anders voelen, anders zijn dan jijzelf, zoveel mogelijk neer te sabelen. Laat ons dus vooral doorgaan met over alles te exploderen......dat houdt het een beetje spannend.
Claudia
Op reis is de eindbestemming niet belangrijk, wel de plaats waar je nu bent.
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Weet je wat ik pas echt erg vind? Dat je bij de dementerende oudere niet weet of ze het u echt nog bewust mee maken. Ze takelen af, maar zouden ze zich daar bewust van zijn? Zouden ze zich bewust zijn van het feit dat ze minder worden en soms hun huis zoeken die 30jaar geleden al tegen de vlakte ging? Dat ze de andere ouderen gaan verzorgen omdat zij de zuster zijn? Zouden ze zich,vooral in het begin, daar van bewust zijn? het ze vragen kan juist een bewustwording opwekken, wat hun levensvreugde ook niet ten goede komt. Goed, het zijn maar n paar vragen die ik mezelf soms stel als ik mn eigen oma zie.

@ Frederique: je hebt t nu heel specifiek over de verzorging van transgenders op latere leeftijd, in dit geval 50 plus. Maar waarom niet de doelgroep breder trekken? denk aan transgenders die voor hun 50ste al demeterend worden/alzheimer hebben of die door wat dan ook (dystrofie, ongeval, etc) hulpbehoevend zijn geworden. Wrom niet de doelgroep "hulpbehoevende transgenders" maar enkel de hulpbehoevende transgenders van 50 plus in n verzorgingstehuis?

zo...tot zo ver een wel zinvollere bijdrage...zonder onliners. Of voldoet dit ook niet?
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Bij mijn dementerende opa was het zo dat hij zich absoluut niet bewust was wat er aan de hand was. Hij wou alleen "naar huis". En hij voelde zich zielsongelukkig dat hij dat niet kon vinden. En hij wist 1 ding zeker: het verzorgingstehuis was -niet- zijn huis, want hij wou terug naar "de boerderij". Hij heeft, zeker in het begin, wel een periode gehad dat hij zich van zijn dementeren bewust was. Ook die periode was vervelend, omdat hij wel wist dat er iets niet klopte, maar niet -wat- niet. En dus ook niet wat wel en wat niet. Voor hem dubbel vervelend was dat mijn oma er niets van snapte, die wou dag "K. gewoon normaal ging doen". Arme man...

Ik heb de doelgroep bewust overgenomen van de genoemde site. Daar wordt expliciet gevraagd om niet te reageren als je nog geen 50 bent. Maar je hebt gelijk, je kunt die doelgroep -heel- gemakkelijk breder trekken. En ja, je bijdrage voldoet :wink:

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Petra v
ForumFan
Contacteer:

Bericht door Petra v »

De vraagstukken zijn beslist van belang, en ja ook jongeren kunnen hulp behoevend worden door allerlei oorzaken. Ook alleen al tijdelijk... je komt ten val met de fiets, beide oplsen gebroken, een half jaar niets zelf kunnen doen... Het hele zorg beleid met adequaat zowel opleiding en mentaliteit staat eigenlijk hier ter discussie, al is de vraag in de eerste plaats wat beperkter.

En dan moet je als getransformeerde gedilateerd worden..... omdat je zelf tijdelijk of blijvend je zelf niet kan redden. :o :-?

Het zijn vragen die ik mij ook al heb gesteld, hopend dat als ik al eindelijk transformer dat ik dan daar niet voor kom te staan, maar uiteindelijk als wij het beleven oud te worden komt er een tijd dat wij niet alles meer zelf kunnen doen. Het lijkt mij dat diegene die een duurzame relatie of intieme vrienden / verzorgende kinderen hebben, en of alleen travestiet zijn minder hier over na zullen denken als bv mensen die getransformeerd zijn, elk met haar / zijn bijzonderheden daar aan gebonden, en of alleen leven en verder niemand hebben die hun kent en kan en wil helpen.

Die laatste groep zal dan eerder opgenomen moeten worden met alle gevolgen van dien. "In goede handen" is dan maar de vraag, en daar gaat het dan hier ook om. En Ja ik voel mij aangesproken, met mijn 54 jaar.

Alleen al het bekend ermee zijn van de verschillende mensen die verzorgd kunnen moeten worden. Ik zou denken dat daar wel enige aandacht aan besteed zou worden qua verplegend / verzorgend personeel, maar het zou mij niets verbazen als dat achterwege is gebleven om maar niet te spreken van allerlei discriminatie.

De vraag was inderdaad specifiek over een bepaalde leeftijd groep. Dat zal dan wel zijn reden hebben. Ergens zal een begin gemaakt moeten worden als het een achtergebleven gebied blijkt. En dat verwacht ik dan ook.

Er is veel meer dan alleen mannen en vrouwen. En als wij na een ongeluk met onze ... 25 jaar of op onze ..... 60e niet meer voor onszelf kunnen zorgen en het van hulp en begrip van anderen moeten hebben, is het wel degelijk van belang, levens belang zelfs dat men in staat is jou te begrijpen en dat de instanties daar op in kunnen spelen.

Dus niet zo van; "Voor verkleed partijen hebben wij geen tijd hier" ( voor travestieten,) of bv "laat haar maar dicht groeien", :o voor een trans vrouw enz.

Als wij niet vanuit "onze" ( de hele groep bedoelend, en in dit geval ook Homo etc. ) kant niet laten weten dat wij er zijn dan denk ik dat van de andere kant weinig aandacht zal zijn voor "onze" beleving cq "problematiek."

Petra v
Man, man wat is het fijn een vrouw te zijn.....
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ik zie het probleem wel, maar vind de aanpak op zijn minst ongelukkig. Ik begrijp echt niet waarom ik nu niet mag reageren en over een week of zes wel, terwijl de deadline a.s. dinsdag is. Heel verwarrend.

Irene
Kleine stapjes
Petra v
ForumFan
Contacteer:

Bericht door Petra v »

Ik heb net mijn best gedaan de vragenlijst in te vullen, geen probleem.
Zoals gewoonlijk waren de vragen opgesteld vanuit een bepaald bevooroordeeld positie, waardoor inspelen op situaties niet mogelijk was en een eenzijdige beeld gecrieeerd werd. Maar goed, toch een initiatief om er iets mee te doen om waar het dan wel tekort zou schieten, aandacht daar te kunnen besteden. Moet ergens beginnen.

Er is dan ook een verschil tussen zelf homo / lesbi zijn en actief jagen, seksueel actief bent, cq samen wonen. Er werd vond ik gesuggereerd dat je als zodanig niet / minder geschikt tussen hetero mensen kon wonen. Ik vind dat dan toch weer heel nauw denken... Maar goed dat is mijn opinie.

Je als groep afzonderen van de rest van de gemeenschap lijkt mij en bijzonder slecht idee. Een opleiding traject aanmoedigen ter bekendmaking met de vele bijzonderheden van zo vele mensen lijkt mij een veel beter oplossing, en vooral duurzaam.

Anders vind ik het dat anderen die met jou te maken krijgen van jou bijzonder karakter eigenschappen wel iets mogen weten, gepast gedoseerd. "Elkaar beter leren kennen en begrijpen", zonder een bijzonder in het negatieve mens van je te maken.
Chloe'tje
ForumFan

Bericht door Chloe'tje »

Ik heb de vragenlijst niet ingevuld. Ik kwam er (pas) bij de eerste vraag achter dat ik niet in de doelgroep val :P . Maar ik ben dan ook nog een jonge blom :wink: .

De (relatieve) anonimiteit van het web maakt het soms wat diffuus, maar in het algemeen wordt als 'etiquette' aangenomen dat de starter van een thread mag aangeven waarover de thread gaat. Dus, als iemand het wil hebben over gekleurde TS die tussen de 65 en 68 jaar oud zijn, dan gaat de thread daarover. Als je het over iets anders wilt hebben, start je een eigen thread.

Dat lijkt misschien wat kinderachtig, maar is wel een heldere 'regel' om te voorkomen dat elke thread eindigt in eindeloos gezwets omdat iedereen het over iets anders wil hebben. Zo ook op dit forum, waar elke thread omgebogen wordt naar een onderwerp waar de 'meest reagerenden' het over willen hebben.

Dat heeft helemaal niets te maken met 'het moet toch kunnen' of 'lang leve de lol'. Als je het over iets wil hebben, begin je een onderwerp en als je iets te zeggen hebt over een onderwerp dat iemand anders aangedragen heeft, reageer je daar op. Lijkt mij simpel.

Ja, ik weet, ook ik reageer 'off topic'. Dat kan gebeuren en zolang je het weet en erkent, is er geen probleem. Maar als wij ons niet aan deze simpele regel kunnen houden, zijn er uiteindelijk te weinig mensen die het nog leuk vinden om te reageren. Is -overigens- ook een kwestie van modereren (hint) :wink:
Saartje
Eredivisie

Bericht door Saartje »

Chloe'tje schreef:De (relatieve) anonimiteit van het web maakt het soms wat diffuus, maar in het algemeen wordt als 'etiquette' aangenomen dat de starter van een thread mag aangeven waarover de thread gaat.
Met weemoed denk ik terug aan de tijd waarin het kennis van zaken kostte om op het internet te komen en iedere internetter dit rfc1855 toegegooid kreeg bij een eerste bezoek aan usenet, het ook daadwerkelijk las en zich er nog aan hield ook.

Tegenwoordig kan elke tokkie maar overal op en over schreeuwen en voelt zich vervolgens gepikeerd als er iets van wordt gezegd.

zucht...
Men run on testosterone, women on toblerone.

Jo Brand
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Heerlijk. Typisch gevalletje van pot verwijt de ketel dit! Zeiken dat n ander n topic om zeep helpt en met datzelfde gezeik exact hetzelfde doen. Misschien had je beter naar jezelf kunnen luisteren en daadwerkelijk een ander draadje kunnen openen.

Back on topic dan maar?

Mijn oma is zelf beginnend dementerend en bij haar hebben we wel vaak het idee dat ze af en toe n helder moment heeft waar ze is en zo. Maar ook zij "zakt" steeds verder weg.

Wat is jullie idee om meerdere generaties in 1 huis te laten wonen? Zodat mensen zelf voor hun ouders kunnen zorgen? Een beetje het systeem wat je bijvoorbeeld veel ziet in de bijbelriem en sommige islamitische stromingen. Zou dat ook niet makkelijker zijn voor transgenders?
Chloe'tje
ForumFan

Bericht door Chloe'tje »

AM_ber_79 schreef:Heerlijk. Typisch gevalletje van pot verwijt de ketel dit! Zeiken dat n ander n topic om zeep helpt en met datzelfde gezeik exact hetzelfde doen. Misschien had je beter naar jezelf kunnen luisteren en daadwerkelijk een ander draadje kunnen openen.

Back on topic dan maar?
Jij bent echt hopeloos. Kijk eens in de spiegel. Ik ga hier echt niet verder over discussiëren maar als jij jouw presentatie als normaal ziet, mankeert er iets aan jouw zelfbeeld. <stop>
AM_ber_79 schreef: Mijn oma is zelf beginnend dementerend en bij haar hebben we wel vaak het idee dat ze af en toe n helder moment heeft waar ze is en zo. Maar ook zij "zakt" steeds verder weg.

Wat is jullie idee om meerdere generaties in 1 huis te laten wonen? Zodat mensen zelf voor hun ouders kunnen zorgen? Een beetje het systeem wat je bijvoorbeeld veel ziet in de bijbelriem en sommige islamitische stromingen. Zou dat ook niet makkelijker zijn voor transgenders?
Op basis van vrijwilligheid zou dat mooi kunnen zijn, maar er zijn maar weinig mensen die nu (en hoe is dat over 20 jaar?) wat dat betreft op familie kunnen rekenen. Want anders zouden wij geen bejaardenhuis meer nodig hebben. Als je een bepaald idee hebt over hoe het zou moeten zijn, moet de overheid daar wat voor regelen. Er zijn genoeg dingen die ontregeld kunnen worden, maar juist deze zaken moet je kunnen zien als je er nog toe in staat bent, niet als je alleen nog maar uit het raam kan staren.
Petra v
ForumFan
Contacteer:

Bericht door Petra v »

Wie bij wie?
Familie bij familie? :-? Niet...
Er is totaal geen bezwaar om meerdere verschillende leeftijden mensen bij elkaar te laten leven als ze dat wensen, privaat dan. Om dat op grote schaal toe te passen komt er volgens mij zo veel bij kijken, des te meer omdat ik dan ook verwacht dat een gedeelte daarvan nog werk heeft, en dan kom je met wie wat betaalt etc.

De gedachte is opzich wel een goede gedachte. Echter de uitvoering?

Zo is het wenselijk dat ouderen niet afgezonderd wonen maar tussen in de gemeenschap. Jong houd oud Jong. Anders wordt het een beetje als op de kerkhof zitten op je eigen beurt te wachten. :o :-?

Een volwaardige leven zolang als mogelijk is, daar doen we het voor. Soms is hulp van anderen noodzakelijk. Begrip en respect voor de personen die de hulp ontvangen is essentieel. Dat kost echter welwillendheid van diegene die dat allemaal moeten realiseren voorzover dat nog niet het geval is, en daar is dan weer geld voor nodig.

Echter zonder bericht van onder aan dat er ergens iets aan schort, komen diegene daar ergens boven aan die alles regelen, het "niet te weten" en hoeven ze niet te handelen. Vandaar dat ik zulke initiatieven een goede zaak vind.

Wat onze groep betreft, zie ik niet direct problemen, verwachtende dat het betreffende personeel wel in kan spelen op verschillen tussen elke mens. Is dat niet zo dan zou daar beslist naar gekeken moeten worden.
Wij zijn feitelijk een deel van de scala aan verschillende mensen die er zijn met onze eigen behoeften, net zoals ieder ander. Uiteindelijk is ieder persoon anders dan de ander, en daar zou de hulp verlening voor opgeleid moeten zijn, als ook de instelling van de woon gemeenschappen / tehuizen en hoe die ook heten.

Ook hier geldt, eerst een concrete situatie aan de kaak stellen en dan conclusies daar uit trekken, dan wel voor die situatie. Het aangeboden zorg is immers ook per instelling verschillend, En de gevraagde zorg is per persoon verschillend.

Nu dit ter-ore is gebracht, kunnen wij zelf hier en daar onze licht op steken wanneer wij zelf over opvang meestentijds op latere leeftijd horen, of mee in aanraking komen. Niemand weet beter dan wij zelf wat onze wensen / behoeften zijn aangaande hulp / woon omgeving wanneer wij daar een aanspraak op zouden moeten doen.
Plaats reactie