Toneelspel?

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
AM_ber_79
Forumdiva

Toneelspel?

Bericht door AM_ber_79 »

Kunnen/mogen we travestie zien als een soort toneelspel? Je speelt dat je een vrouw bent, je wilt zo gezien worden en je voelt je er prettiger bij, maar je voelt je geen vrouw. Is travestie dan niks meer dan een rolletje aannemen? Een die, zoals in de toneelwereld ook vaak gebeurd, uitvergroot wordt door make-up, kledingkeuze, etc etc?

just wondering...no offence
fenna69
ForumFan

Bericht door fenna69 »

Hallo Amber,

Voor een groep mensen (mannen die een extravagante pruik opzetten, een dubbel-D voorhangen, hun gezicht beschilderen met fraaie make-up en vrouwen die hun borsten afbinden, een 3-delig aantrekken, een ringbaardje tekenen) zal het zeker toneelspel zijn, maar ergens houdt het op met toneelspel te zijn. Naar mijn idee is er geen duidelijke grens te trekken waar het nog wel toneelspel is en waar niet meer.
En waar die grens is, zal voor iedereen ook wel weer verschillen ;) ... lekker duidelijk he.
Ik heb de indruk dat het een spectrum is waar je je plekje op vindt en dan heb je vlakbij op dat spectrum wel weer anderen waar je goed mee kunt praten (overeenkomende golflengte enzo). Ook geloof ik dat je niet perse blijft vastzitten op hetzelfde stukje van dat spectrum, maar kun je door je persoonlijke ontwikkeling een flink stuk schuiven.

groetjes, Fenna
Monica Dreamgirl
ForumFan

Bericht door Monica Dreamgirl »

Hoi,

Volgens mij speel je altijd een rol, en die wisselt al naar gelang de situatie waarin je je bevindt. Vandaag heb ik de rollen vervuld van leidinggevende en van 'goede' zoon die wat doet voor z'n ouders. Zo kun je ook de rol spelen van echtgenoot, vader, werknemer etc. In elke situatie bepaal je wat je rol erin is. Als Monica heb ik ook meerdere rollen. Gisteren het kirrende, feestende blondje, volgende week het serieuze bestuurslid op een TNN-vergadering. Tegelijkertijd is het niet zo dat ik m'n transgender-zijn beleef als een toneelstukje. Het is een wezenlijk deel van wie ik ben. Ik hoef er ook niet voor te acteren, het gaat vanzelf. Soms moet ik meer acteren om over te komen als 'een echte man'. (Want ja, dat moet helaas ook nog wel eens.)

groetjes,

Monica
Ik ben mezelf.
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ik weet dat er deel van het spectrum zo in het leven staat, voor mij geldt dat niet.

Irene
Kleine stapjes
Claudia K
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Bericht door Claudia K »

Ik denk zeker niet dat je elke travestiet mag zien als een acteur. Dat geldt misschien voor de mensen die zich fraai uitdossen om in een show mee te doen, of diegenen die uit pure balorigheid voor een gelegenheid zich in een extravagante jurk hijsen. Maar van die laatste groep denk ik al niet eens dat je ze travestiet kunt noemen. "Grapjurk" lijkt mij dan een betere term. In ieder geval, als ik terug kijk naar mijn verleden, heeft "iets" me bewogen om die kleding op te zoeken en aan te trekken. En dat "iets" was zeker niet een behoefte om eens even lekker te gaan acteren. Zo te zien geldt dat voor meer mensen, maar het is schier onmogelijk om voor anderen te spreken. Om nog maar te zwijgen over "voor iedereen"
Claudia
Op reis is de eindbestemming niet belangrijk, wel de plaats waar je nu bent.
Chloe'tje
ForumFan

Bericht door Chloe'tje »

De term acteren suggereert dat er een soort natuurlijk gedrag is dat voortvloeit uit 'je zijn' en dat anders is dan dat je op dat moment doet.

Voor een acteur is acteren niet altijd acteren. Sommige acteurs spelen gewoon zichzelf, maar hebben alleen de naam die het script voorschrijft. Dat is de kunst van casten.

Gedrag wordt mi bepaald door genetische factoren ('karakter') en ervaringen (wo opvoeding). Zonder iemand uit te pluizen lijkt het mij onmogelijk te bepalen of iemand acteert, want zelfs overdreven gedrag dat anderen als een toneelspelletje zien, kan passen bij diegene.

Ik zie geen generiek antwoord voor de travestiet opduiken ;-)
Plaats reactie