Werken aan acceptatie

Algemeen

Moderator: Moderators

Petra v
ForumFan
Contacteer:

Werken aan acceptatie

Bericht door Petra v »

Zojuist heb ik tijdens het zappen op België één om 20,40 uur Koppen Actualiteitenprogramma gezien. Het ging over een M>V en een V>M transseksueel die beiden geopereerd werden. Gaf een eenvoudige maar volgens mij voor een leek goed te volgen beeld van wat het betekent om een trans te zijn en hoe zijn / haar transitie plaats vindt.

Hoe meer van soortgelijke programma's er getoond worden, niet alleen over transseksuelen, maar over transgenders in het algemeen, hoe meer mensen via de gemakkelijk bereikbaar medium de tv voorlichting kunnen krijgen in de tot voor kort voor de meeste mensen onbekende wereld van transgenders.

Misschien is er wel een herhaling van te zien.

Petra v.
Man, man wat is het fijn een vrouw te zijn.....
joandelynn
Eredivisie

Bericht door joandelynn »

Ik heb het helaas gemist, maar zo te zien komt het binnenkort hier online te staan.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
MissViv
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Bericht door MissViv »

Deze quote komt uit de thread over de BiTransdag, maar mijn reactie vind ik hier beter op z'n plaats:
Irene schreef:De media zijn maar zeer matig in onze kleine zeer verdeelde groep geinteresseerd.
Ik vind dat er de laatste tijd toch wel redelijk veel aandacht voor "ons" is in de media: Monica die laatst in de Grazia stond, binnenkort Prescilla in de Telegraaf, vorig jaar Sylvia van T&T Eindhoven in de Viva, en nog meer. Ook op tv komen regelmatig programma's of items voorbij met als thema transseksualiteit/transgenderisme.

Ik weet niet precies hoe het pakweg 5 a 10 jaar geleden was, maar ik heb het idee dat ik het steeds vaker tegenkom. En dan heb ik heb ik het uiteraard over transen in hun gewone, dagelijkse omgeving die op een serieuze manier hun verhaal vertellen.

Ook de "jongeren-omroepen" besteden er relatief veel aandacht aan. Valerio (toen nog) bij TMF die, net als Filemon bij BNN laatst, een dagje meeliep bij de Lellebel en zelf hun vrouwelijke kant lieten zien. (Ok, deze twee voorbeelden betreffen dan wel travestie, maar ze gingen er wel serieus mee om) En laatst, ook bij BNN, het item in Je Zal Het Maar Hebben, evenals het programma op Belgie Een waar Petra het over heeft.

Dit is allemaal een stuk beter voor de emancipatie en zichtbaarheid van TS/TG's dan vroeger, bij banale programma's als Jambers, Jerry Springer en de Travestietenshow.
joandelynn
Eredivisie

Bericht door joandelynn »

Heb de aflevering net bekeken, vond dat ze het erg goed brachten. Wat ik vooral positief vond is dat ze eigenlijk vrij weinig aandacht aan de operaties besteedden, en dit ook al vrij snel aan het begin deden. De aandacht ging veel meer uit naar het leven voor en na de transitie, tevredenheid met je nieuwe lichaam, acceptatie bij vrienden en collega's, etc.
Dit is allemaal een stuk beter voor de emancipatie en zichtbaarheid van TS/TG's dan vroeger, bij banale programma's als Jambers, Jerry Springer en de Travestietenshow.
Het gaat zeker de goede kant op, maar de emancipatie is natuurlijk pas echt voltooid als dit soort programma's niet meer nodig is en TS/TG's gewoon als normale mensen worden gezien en niet meer als een interessant fenomeen.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
Petra v
ForumFan
Contacteer:

Bericht door Petra v »

joandelynn schreef:Heb de aflevering net bekeken,
<Knip>
gewoon als normale mensen worden gezien en niet meer als een interessant fenomeen.
Precies, dat bereik je door een inhaal race om het verleden recht te trekken. Waar men als er iets over werd verteld, het veelal in het negatieve gebracht werd, waardoor wij nu nog met de gevolgen zitten. Daar naast zijn steeds meer respectvol gebrachte programma's erover op TV en stukken in de kranten van groot belang. Die worden mee gelezen / gezien met de rest.

Of wij zelf daar sturing aan kunnen geven weet ik niet. Verzoeken vanuit ons zelf kosten geld. :cry: Dus praten met mensen in de media, zowel in beeld als op papier kan wel productief zijn. Dat zij naar ons toe komen om er iets over te maken. Maar de keer zijde is dat hoe meer het gewoon wordt, hoe minder interessant ? sensationeel het is en dus zal men dikwijls minder geïnteresseerd zijn om er tijd en geld in te steken, vanuit de media dan. De regering heeft dan vervolgens een verantwoordelijkheid om diegene die allen dom zijn en onwetend om die de juiste beeld vorming bij te brengen om discriminatie, haat terug te dringen. Maar interesseert het de mensen in Den Haag? Ik heb mijn twijfels... :-? :cry: :(

Maar je weet het maar nooit. :D

Petra
Die zelf haar beetje doet door er openlijk voor uit te komen, elke dag op straat. Meer kan ik zo niet doen.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Het gaat in dit soort programma's (hoe goed ze ook zijn, want hij was inderdaad erg goed!) wel altijd over mensen die al vanaf hun vroegste jeugd wisten dat er iets mis was. En die weinig vertellen over hun "zoektocht" of ze man, vrouw, iets-er-tussenin, beide-niets, oid zijn. Ik zou graag (ooit) nog eens meedoen aan een programma wat wel die zoektocht meer beschrijft. Waardoor mensen het ook veel normaler gaan vinden als mensen qua genderexpressie -niet- onmiddelijk in te delen zijn in "steriotype man" of "steriotype vrouw".

Programma's die dit soort zaken aan de orde stellen zijn echt zeldzaam (Sophie op 3, maar ook minder dan gehoopt).

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Re: Werken aan acceptatie

Bericht door Mara »

Petra v schreef:Hoe meer van soortgelijke programma's er getoond worden, niet alleen over transseksuelen, maar over transgenders in het algemeen, hoe meer mensen via de gemakkelijk bereikbaar medium de tv voorlichting kunnen krijgen in de tot voor kort voor de meeste mensen onbekende wereld van transgenders.
Er zijn zat programma's die ook verschillende soorten T*s belichten.....Oliver Geissen bvb staat meestal bekent voor een realistisch beeld....ik vond het wel okee omdat die ook mensen in de uitzending had, die niet de hele weg wouden gaan.....
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Monica Dreamgirl
ForumFan

Bericht door Monica Dreamgirl »

Petra V schreef:
De regering heeft dan vervolgens een verantwoordelijkheid om diegene die allen dom zijn en onwetend om die de juiste beeld vorming bij te brengen om discriminatie, haat terug te dringen. Maar interesseert het de mensen in Den Haag? Ik heb mijn twijfels...

Maar je weet het maar nooit.
Hoi Petra,

Je raakt hier aan twee dingen waar TNN (Transgender Netwerk Nederland) mee bezig is. Of de verantwoordelijkheid voor de beeldvorming bij de regering ligt waag ik te betwijfelen, maar we willen met TNN in elk geval de mogelijkheid onderzoeken voor een campagne in samenwerking met Postbus 51.

En of het de Haagse politici interesseert? Wel als wij ervoor zorgen dat ze zich ervoor gaan interesseren. Daarvoor spreken we met Tweede Kamerleden over bijvoorbeeld de noodzaak om borstoperaties weer op te nemen in het verzekeringspakket. Dat wil nog niet zeggen dat ze het morgen geregeld hebben, maar ze luisteren wel degelijk, want ja, er zijn er die echt wel geinteresseerd zijn.

En wat jezelf betreft: door er openlijk voor uit te komen doe je heel veel. Daar hoef je niet bescheiden over te doen. Ik hoop wel voor je dat het inmiddels weer zonder gedonder gaat.

groetjes,

Monica
Ik ben mezelf.
snoopy
Eredivisie

Bericht door snoopy »

Frederique_ schreef:En die weinig vertellen over hun "zoektocht" of ze man, vrouw, iets-er-tussenin, beide-niets, oid zijn.
Dat is op zich al zo, alleen voornamelijk vrouwelijke mannen vangen denk ik nog klappen op, omdat emancipatie blijkbaar alleen iets is voor vrouwen en dan wel zo dat het de bedoeling is de rol van de man over te nemen ipv het geheel eens anders te gaan doen...maar dat is misschien de volgende stap, al die emancipatiegolven ik ben allang zeeziek..

Als trans mag je er niet middenin leven, ten eerste omdat het dan onduidelijk wordt, mensen weten niet meer wat je bedoelt of wilt en dat is heel vervelend voor mensen die elke dag op de automatische piloot de wereld indelen in mannetjes en vrouwtjes en mannelijke vrouwtjes en vrouwelijke mannetjes maar niet ertusseninnetjes... die worden toch wel ergens ingedeeld...het een of het ander, of je dat nu wilt of niet, daar heb je zelf niets over te zeggen.

Of ertusseninnetjes echt bestaan betwijfel ik soms wel (zou het geen verwarring zijn? is iemand die liever als vrouw geboren had willen worden niet gewoon een vrouw?)...en ook of ze er echt zijn, en dan nog wat voor nut het heeft.. ik denk dat ze best wel zeldzaam zijn, en dan bedoel ik dus niet bij biovrouwen en mannen maar bij transen...

Want het is toch al bevochten?
Ik kom genoeg biovrouwen tegen met korte stoere kapsels en jongenskleding, het is geen enkel punt, ze worden niet uitgelachen op straat enz Bovendien zijn er al de metroseksuelen.. en emoboys, het bestaat allemaal al... de kranten staan er vol van... het is overal aanwezig.

Hoeveel transen er werkelijk tussen de geslachten inleven? (ik heb het niet over operaties of niet) maar hoeveel het werkelijk volhouden een soort van hij/zij te zijn, ik denk heel weinig... als je als man je als vrouw kleed maakt dat je feitelijk praktisch nog geen transgender dan communiceer je dat je je vrouw voelt...dus welke boodschap vangt de wereld dan op? Juist: die man voelt zich vrouw. Nou mooi toch... er komt toch hopelijk geen postbus 51 spotje dat daar verandering in wil brengen?? Dat is nl helemaal niet nodig want de meeste mensen zien niet voldoende passabele transen toch al niet voor "vol" aan.

En stel nu uiteindelijk vind je je hokje "V" en blijkt alles veel eenvoudiger en simpeler te zijn geweest dan het eerst leek, dan is transgender Nederland gendervrij gemaakt en moeten we dus met zn allen gaan verhuizen naar een binair land omdat je ID dan altijd officieel met goedkeuring en medewerking van de politiek en reclamespotjes in twijfel getrokken mag worden.

"Hey kijk daar mama, daar gaat weer zo'n man die zich als vrouw kleed, hoe zou het zich voelen? een man een vrouw of een het?"

Zie jij het al gebeuren en zie je het nut hiervan in? Ik niet.
"Ga er maar vanuit dat alleen SOMMIGE transen IRL de waarheid KUNNEN spreken..."

"ik ben een lesbo geboren in de verkeerde seksuele voorkeur"
snoopy.......en de rest is gek
Petra v
ForumFan
Contacteer:

Bericht door Petra v »

@ Monica, 8) :lol: :wink: :wink:
@ Snoopy, natuurlijk zal er goed over na gedacht moeten worden. Het is zeer complex. Ik denk: dat wij mensen, tusseninnetjes als je wilt, :wink: erkenning willen, geen label. Willen respect. Hoe je dat op den duur bereikt, zal over verschillende wegen gaan, al kronkelend richting eind bestemming.

Gek, eigenlijk, want er is geen norm voor "De vrouw" of "De man". De vrouw of man bestaan als zodanig nieteens. IEDERE mens op aarde is uniek. Wie is dan de norm? Ieder is zijn / haar eigen norm. :o :wink: Zogezegd, man, vrouw en alles daar tussen, of omheen, in de ruimste zin van des woords.

Zo is iedere mens op aarde een "tussen ergens-innetje". En het is ook niet dat mensen niet het bestaan van mensen "die anders zijn" ( zo worden wij genoemd oa ) beseffen, ( ja anders dan wat? ) maar je kan o zo gemakkelijk je verstoppen in neppe naïveteit, zogenaamde onwetendheid om mensen die net als ieder ander rechten hebben, die net als andere mensen bestaan, gewoon te negeren, discrimineren. Wat een lol... :( :-? :( :evil:

Ik hoop echt dat TNN iemand hoog in functie kan bereiken die de ogen open heeft en vanuit de functie zijn/haar invloed doet gelden. De hele situatie is eigenlijk te gek voor woorden, maar het zij zo.

Petra
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

@Snoopy: de "tusseninnetjes" die ik ken zijn vaak T*'s (zowel travestieten als transseksuelen) die eerst geprobeerd hebben om in het tegenovergestelde geslacht te leven en die er dan achterkomen dat dat het ook niet is. Dus: nee, het is niet automatisch zo dat wie geen man is -dus- een vrouw is. Eerder andersom.

Omgekeerd ken ik ook meerdere tusseninnetjes die na verloop van tijd qua uiterlijk toch als "vrijwel-man" of "vrijwel-vrouw" leven. Ik ben zelf ook zoiemand: begin 2005 zag ik er zo uit:

Afbeelding

'k Heb wel overwogen om als tusseninnetje aan het werk te gaan, maar op het moment dat ik de knoop doorhakte bleek dat mijn behoefte aan een vrouwelijker uiterlijk wel dermate groot was dat dit geen kans had. Heb toen maar een -net- iets grotere stap gemaakt naar een vrouwelijker uiterlijk. Hoewel mijn man-kant nog altijd wel zichtbaar is. Ik heb daar niet zoveel problemen mee: ook mijn innerlijk is niet 100% vrouw, het past dus wel bij mij.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Frederique_ schreef:begin 2005 zag ik er zo uit:
Da's ja nog voor de moontjes Frederique.....heb je eigenlijk wel tegenwoordig al wat recentere fotos van je...???? Want, dat daar ben je toch al heel zeker nie meer, vandaar :roll:

buenna notte

Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Petra v schreef: Precies, dat bereik je door een inhaal race om het verleden recht te trekken.
Met de grote kans dat je door die inhaalrace NU komt stil te staan en dus alleen maar op achterstand blijft steken. Werken aan acceptatie? Moet de hele wereld ons accepteren dan? Dan zouden wij echt de enige groep mensen zijn die door iedereen geaccepteerd is. Ik zou zeggen:take it or leave it. Mensen die niks in mij zien omdat ik T ben, zijn mijn omgang en vriendschap simpelweg niet waard. So be it. Je kan moeilijk van de hele wereld verwachten dat ze ons accepteren.
Claudia K
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Bericht door Claudia K »

Acceptatie.........acceptatie...........acceptatie..........Steeds weer valt het op dat mensen er pagina's vol over schrijven, en zich er vooral altijd te kort in gedaan voelen. Zij zijn degenen die niet worden geaccepteerd, en gaan er dan aan voorbij dat overal in de maatschappij mensen niet (door iedereen) worden geaccepteerd.
Mannen accepteren vrouwen niet (op bepaalde posities bijvoorbeeld), hetero's hebben iets tegen homo's, links politiek georienteerden vallen rechts georienteerden aan en hoog opgeleiden kijken neer op mensen die het o zo nodige werk doen waarbij ze vieze handen krijgen. Het lijkt me dus dat we te maken hebben met een algemeen verschijnsel. Discriminatie komt in de maatschappij minimaal net zoveel voor als acceptatie, en lijkt ook een onuitroeibaar verschijnsel. Van regeringszijde kan een waarschuwende vinger opgestoken worden: Mensen dat mag niet. Het kan zelfs in een wet worden opgenomen, maar desalniettemin zal discriminatie altijd blijven voorkomen. Erger nog, veel mensen accepteren zelfs zichzelf niet, en plaatsen zichzelf in het hokje "te discrimineren". Maar bij al die berichten vraag ik mij steeds weer af of het werkelijk zo erg is. Ik kan op de meeste plaatsen mij rustig buiten vertonen, laten zien dat ik er ben, maar ook dat ik in doen, laten, denken en voelen een normaal mens ben. In sommige gevallen gooien mensen je dan iets voor het hoofd, maar ook word je af en toe juist positief benaderd. Eerlijk gezegd zie ik het allemaal niet zo zwart-wit, en hebben we niet zoveel te klagen.
En wat betreft het niet vergoeden van bijv. borstoperaties: Nog niet zo lang geleden konden homosexuele stellen zich niet officieel samen laten registreren of trouwen, laat staan een kind adopteren. En bij mensen met diverse gezondheidsklachten kan dat laatste nog steeds niet. Komt tijd, komt raad dus, maar ik vind dat we het niet zo buiten proporties moeten opblazen. Wellicht zijn we slachtoffer van ons eigen gevoel, maar om onszelf dan maar gelijk tot slachtoffer van de maatschappij te bombarderen........
Claudia
Op reis is de eindbestemming niet belangrijk, wel de plaats waar je nu bent.
Monica Dreamgirl
ForumFan

Bericht door Monica Dreamgirl »

Hoi,

Ik was eigenlijk van plan om maar niet meer te antwoorden, maar ik kan het toch niet laten. Natuurlijk hoef ik niet door iedereen geaccepteerd te worden, maar het is wel een stuk makkelijker als het wel gebeurt. Misschien niet voor jou, want in jouw individuele gevalletje is het misschien allemaal wel helemaal perfect geregeld, maar dat geldt niet voor iedereen, zelfs in Nederland en zeker in de meeste landen daarbuiten. Boek eens een vakantie in een van de Baltische Staten, of Italie, kijken hoe je dan praat.

Verder is het wel degelijk goed als er wetten zijn waarin onze status beschermd wordt. Dan kan je niet worden ontslagen omdat je transseksueel bent (die wet bestaat al, wie weet heb je 'em ooit nodig) of kan je iemand aanklagen als je op een echt vervelende manier wordt gediscrimineerd. Kan misschien mishandeling van transgenders zwaarder bestraft worden dan 'gewone' mishandeling omdat je werd mishandeld vanwege wie je bent. Vinden we bij TNN wel een goed plan, eerlijk gezegd.

Wat betreft de borstoperaties: die werden tot een aantal jaren geleden gewoon vergoed. Toen dat werd afgeschaft hebben mensen op onder meer deze site de LKG T&T er keihard van langs gegeven, waarom die het niet had tegengehouden. We worden sindsdien aan onze kop gezeurd of we er wat aan willen doen en als we dat doen dan is het ineens niet meer belangrijk? "Komt tijd, komt raad"? Succes met sparen! Weet ik in elk geval voor wie ik het niet hoef te doen.

En hoe een inhaalrace leidt tot stilstand is me helemaal een raadsel. Lijkt me volkomen flauwekul. Ik lees vooral een heleboel angst bij iedereen voor meer zichtbaarheid. Maar je mag van mij best achter de geraniums blijven zitten hoor, daar heb je mij niet mee, alleen jezelf.

groetjes,

Monica
Ik ben mezelf.
Plaats reactie