Werken aan acceptatie
Moderator: Moderators
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
...en die angst is ook heel begrijpelijk...
Angst is een vorm van zelfbescherming. Om te voorkomen dat je sneller gaat dan je zelf aan kunt. Angst zorgt ervoor dat je voorzichtig bent. En dat is goed, want soms kun je niet sneller dan je gaat - ook niet als je dat wel graag zou willen...
De andere kant is er ook. Als iedereen die T* was dit aan hun omgeving zou vertellen, dan zou duidelijk(er) zijn dan nu hoe groot de problemen wel niet zijn. Want de angst dat een ander je afwijst zorgt er nu voor dat sommige mensen van hun collega, buurman/vrouw etc. niet weet dat die T* is. Moet dat dan? Nee, als je liever stealth wilt leven doe dat dan vooral. Maar weet, dat je op die manier totaal niet bijdraagt aan een breder begrip van trans-wat-dan-ook-end Nederland. Als je niet-stealth bent, kun je een ander uitleggen wat het probleem is van het niet meer vergoeden van borstoperaties. Dat transen zich diep-en-diep ongelukkig voelen met borstprotheses en dat een borstvergroting geen luxe is, maar een noodzaak. Hoe meer mensen dat van een bekende horen, hoe meer dit onderwerp in Nederland gaat leven. Daarnaast: hoe meer mensen er op demonstraties of acties afkomen, hoe groter de stem is die TNN en andere organisaties daarmee kunnen maken. En hoe sneller we betere wetgeving zoals die over vergoedingen of over m/v-vermeldingen in paspoorten in en door de kamer krijgen.
En daarom is zichtbaarheid zo belangrijk!
Oh ja: de volgende mogelijkheden om zichtbaar te zijn komen er aan, beide in Den Haag:
- 13 juni: bi/trans-dag
- 20 juni: roze zaterdag
Kom ook, laat je zien.
Groetjes,
Frederique
Angst is een vorm van zelfbescherming. Om te voorkomen dat je sneller gaat dan je zelf aan kunt. Angst zorgt ervoor dat je voorzichtig bent. En dat is goed, want soms kun je niet sneller dan je gaat - ook niet als je dat wel graag zou willen...
De andere kant is er ook. Als iedereen die T* was dit aan hun omgeving zou vertellen, dan zou duidelijk(er) zijn dan nu hoe groot de problemen wel niet zijn. Want de angst dat een ander je afwijst zorgt er nu voor dat sommige mensen van hun collega, buurman/vrouw etc. niet weet dat die T* is. Moet dat dan? Nee, als je liever stealth wilt leven doe dat dan vooral. Maar weet, dat je op die manier totaal niet bijdraagt aan een breder begrip van trans-wat-dan-ook-end Nederland. Als je niet-stealth bent, kun je een ander uitleggen wat het probleem is van het niet meer vergoeden van borstoperaties. Dat transen zich diep-en-diep ongelukkig voelen met borstprotheses en dat een borstvergroting geen luxe is, maar een noodzaak. Hoe meer mensen dat van een bekende horen, hoe meer dit onderwerp in Nederland gaat leven. Daarnaast: hoe meer mensen er op demonstraties of acties afkomen, hoe groter de stem is die TNN en andere organisaties daarmee kunnen maken. En hoe sneller we betere wetgeving zoals die over vergoedingen of over m/v-vermeldingen in paspoorten in en door de kamer krijgen.
En daarom is zichtbaarheid zo belangrijk!
Oh ja: de volgende mogelijkheden om zichtbaar te zijn komen er aan, beide in Den Haag:
Kom ook, laat je zien.
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Ken jij een groepering die door IEDEREEN geaccepteerd en gerespecteerd wordt? Het zou het misschien makkelijker maken, maar door iedereen geaccepteerd en gerespecteerd worden is een utopie. Overigens is t in mijn individuele gevalletje totaal niet perfect geregeld. Ik weet niet waar je die onzin vandaan haalt, maar blijkbaar let je niet eens op hier. Anders had je wel beter geweten! Over Italie: ik heb twee hele goede Italiaanse vriendinnen die me elke keer weer bella donna (vertaling: mooi meisje) noemen. Een van de leiders van de Mafia is transseksueel (http://www.travestie.org/nl/index.php?b ... how&id=681) dus om nou te zeggen dat transseksualiteit in Italie niet zou worden geaccepteerd...Monica Dreamgirl schreef:Natuurlijk hoef ik niet door iedereen geaccepteerd te worden, maar het is wel een stuk makkelijker als het wel gebeurt. Misschien niet voor jou, want in jouw individuele gevalletje is het misschien allemaal wel helemaal perfect geregeld, maar dat geldt niet voor iedereen, zelfs in Nederland en zeker in de meeste landen daarbuiten. Boek eens een vakantie in een van de Baltische Staten, of Italie, kijken hoe je dan praat.
Allochtonen worden geslagen door rechts extremistische dwazen om wie ze zijn. homo's worden door potenrammers geslagen om wie ze zijn. En zo kan je een heel lijstje maken van mensen die mishandelt worden om wie ze zijn. Moeten de daders van deze mishandelingen dan ook zwaarder gestraft worden? Want dan is het einde zoek.Monica Dreamgirl schreef: Kan misschien mishandeling van transgenders zwaarder bestraft worden dan 'gewone' mishandeling omdat je werd mishandeld vanwege wie je bent.
Ik heb n hekel aan planten of binnen zitten. Of valt "niet mee doen met een bitransdag" ook onder t kopje "achter de geraniums zitten"?Monica Dreamgirl schreef:Maar je mag van mij best achter de geraniums blijven zitten hoor, daar heb je mij niet mee, alleen jezelf.
- Madeleine.
- ff weer wat posten
Oeps, daar moest ik nog een emailtje voor sturen, zal nu wel een beetje laat zijn....Frederique_ schreef: En daarom is zichtbaarheid zo belangrijk!
Altijd lastig, ik heb werkelijk geen enkel probleem om met wie dan ook het gesprek aan te gaan.AM_ber_79 schreef:en dat terwijl als je zichtbaar als T over straat gaat, er niemand aangesproken wil worden. Niet eens door een zo liefkozend genoemd "lotgenootje"...Frederique_ schreef: En daarom is zichtbaarheid zo belangrijk!
Tegelijk koester ik de "íllusie" dat niemand iets opvalt als ik over straat loop en dan is contact best wel confronterend :p
Waar je route in dit leven ook naartoe leidt,
vergeet geen plezier te hebben op de weg daar naartoe.
Ik gebruik teveel smileys, sorry...
vergeet geen plezier te hebben op de weg daar naartoe.
Ik gebruik teveel smileys, sorry...
- Claudia K
- dagelijks aanwezig
- Contacteer:
Dit komt natuurlijk uit een ander recent topic. Een plaats, waar ik net als hier lees, dat je als T-watdanook niet aangesproken wilt worden door een ander. En dat de tendens daarin niet verder gaat als dat mensen als ze aangesproken worden dus "gespot" zijn, en dat willen ze niet. Het ondermijnt hun illusie dat ze onherkenbaar in hun werkelijke of geboortegeslacht zijn voor de buitenwereld. Klinkt mij een beetje vreemd in de oren, iets uit de weg gaan om je eigen illusie in stand te houden, waarvan velen zich zelfs bewust zijn dat het een illusie is. Get real folks! Je wordt veel meer herkend dan je merkt. En dan hoor ik al mensen tegensputteren, want tenslotte zegt toch iedereen mevrouw tegen je.......waarop ik dan weer denk "Lief he?". De mensen constateren dat je graag vrouw wilt zijn (of dat nu tijdelijk of permanent is maakt niet uit), en haken daar positief op in door je inderdaad als vrouw te behandelen en aan te spreken. In ieder geval duidt dat ook weer op een stuk acceptatie van onze aanwezigheid in de maatschappij, het begin van deze thread. Vanwaar dan al die moeilijkheden en onzekerheid? Je mag toch zijn wie en wat je wilt zijn, en als je daarin het op dit moment hoogst haalbare bereikt is er niets om onzeker over te zijn of je voor te schamen.AM_ber_79 schreef:en dat terwijl als je zichtbaar als T over straat gaat, er niemand aangesproken wil worden. Niet eens door een zo liefkozend genoemd "lotgenootje"...Frederique_ schreef: En daarom is zichtbaarheid zo belangrijk!
Claudia
Op reis is de eindbestemming niet belangrijk, wel de plaats waar je nu bent.
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Blanke hetero mannen?AM_ber_79 schreef:Ken jij een groepering die door IEDEREEN geaccepteerd en gerespecteerd wordt?
Groetjes,
Frederique
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Da's toch echt heel wat anders als waar ik het in die thread over had...AM_ber_79 schreef:en dat terwijl als je zichtbaar als T over straat gaat, er niemand aangesproken wil worden. Niet eens door een zo liefkozend genoemd "lotgenootje"...Frederique_ schreef: En daarom is zichtbaarheid zo belangrijk!
Het gaat er niet om dat ik niet aangesproken wil worden. Wil ik wel. Door mensen in mijn omgeving, of op momenten dat ik met trans-dingen bezig ben (in demonstraties, op transbijeenkomsten etc).
Omgekeerd zijn er ook voor mij wel momenten dat ik "even geen zin" heb om aangesproken te worden. Dat ik er anders uit zie wil niet zeggen dat ik 24/7 klaar sta om over dit onderwerp te praten. En nee, dat heeft niets met gebrek aan zelfacceptatie te maken.
Groetjes,
Frederique
Tja de illusie dat je weet dat je vrouw bent, transseksualiteit doet daar afbreuk aan. Niet alleen voor jezelf op de eerste plaats maar ook voor mensen op de tweede plaats. Kun je voor kiezen blind voor te zijn, dat mensen een transseksueel anders behandelen als een vrouw die niet transseksueel is, ook wanneer ze de beste bedoelingen hebben. Zeggen dat je daar maar even aan voorbij moet gaan dat je vrouw bent, is hetzelfde als zeggen dat je geen probleem hebt (dus eigenlijk geen -echte- vrouw bent), en dat je de rest van je leven blij mag zijn dat mensen "zo lief" voor je zijn. Onzeker schamen? Hoogst haalbare? Verandert niets aan de realiteit... en die is dat het soms beter is met een illusie te leven dan met die "realiteit" omdat voor een trans die realiteit minder werkelijk is dan de hoogste waarheid die ze kennen, nl dat ze -echt- vrouw zijn, en niet zitten te wachten op gedachtengangen als hiep hiep hoera wat zijn we tolerant, ik zie je bent een man maar je voelt je vrouw en ik behandel je goed, geweldig toch. Het effect is dat je een ander zich goed laat voelen: kijk mij eens tolerant doen, maar een trans baalt dat ze gespot is en NIET als gewone vrouw behandeld wordt...Claudia Zomer schreef: Dit komt natuurlijk uit een ander recent topic. Een plaats, waar ik net als hier lees, dat je als T-watdanook niet aangesproken wilt worden door een ander. En dat de tendens daarin niet verder gaat als dat mensen als ze aangesproken worden dus "gespot" zijn, en dat willen ze niet. Het ondermijnt hun illusie dat ze onherkenbaar in hun werkelijke of geboortegeslacht zijn voor de buitenwereld. Klinkt mij een beetje vreemd in de oren, iets uit de weg gaan om je eigen illusie in stand te houden, waarvan velen zich zelfs bewust zijn dat het een illusie is. Get real folks! Je wordt veel meer herkend dan je merkt. En dan hoor ik al mensen tegensputteren, want tenslotte zegt toch iedereen mevrouw tegen je.......waarop ik dan weer denk "Lief he?". De mensen constateren dat je graag vrouw wilt zijn (of dat nu tijdelijk of permanent is maakt niet uit), en haken daar positief op in door je inderdaad als vrouw te behandelen en aan te spreken. In ieder geval duidt dat ook weer op een stuk acceptatie van onze aanwezigheid in de maatschappij, het begin van deze thread. Vanwaar dan al die moeilijkheden en onzekerheid? Je mag toch zijn wie en wat je wilt zijn, en als je daarin het op dit moment hoogst haalbare bereikt is er niets om onzeker over te zijn of je voor te schamen.
Claudia
Dus in dit opzicht wie moet tegen wie zeggen: "Get real folks"
"Ga er maar vanuit dat alleen SOMMIGE transen IRL de waarheid KUNNEN spreken..."
"ik ben een lesbo geboren in de verkeerde seksuele voorkeur"
snoopy.......en de rest is gek
Snoopy schreef:Verandert niets aan de realiteit... en die is dat het soms beter is met een illusie te leven dan met die "realiteit" omdat voor een trans die realiteit minder werkelijk is dan de hoogste waarheid die ze kennen.
echt....het is zinloos om hier nog op te reageren.
Nou ja zeg, bij gebrek aan argumenten ofzoAM_ber_79 schreef:Snoopy schreef:Verandert niets aan de realiteit... en die is dat het soms beter is met een illusie te leven dan met die "realiteit" omdat voor een trans die realiteit minder werkelijk is dan de hoogste waarheid die ze kennen.
echt....het is zinloos om hier nog op te reageren.
Ik heb dit trouwens ook de hard way moeten leren hoor. Was voor mij ook niet zo vanzelfsprekend. Maar feitelijk lieg je jezelf en een ander gewoon voor als je gaat beweren dat je eigenlijk niet echt een vrouw bent en blij bent dat je ondanks dat toch zo behandeld wordt... iedereen blij, maar zo oneerlijk als wat. Gaat volgens mij ook geen enkele emancipatie helpen op die manier. Ja misschien van travestie ofzo, emoboys, enzomeer. Ligt eraan welke "strijd" je te voeren hebt natuurlijk.
"Ga er maar vanuit dat alleen SOMMIGE transen IRL de waarheid KUNNEN spreken..."
Snoopy schreef: Nou ja zeg, bij gebrek aan argumenten ofzo
Argumenten zat, er wordt alleen niet naar geluisterd. En waarom zou de bal "get real folks" terug gespeeld worden als er zelf gezegd wordt dat je beter in n illusie kunt leven? Over "get real" gesproken.
Snoopy schreef: Maar feitelijk lieg je jezelf en een ander gewoon voor als je gaat beweren dat je eigenlijk niet echt een vrouw bent en blij bent dat je ondanks dat toch zo behandeld wordt...
Euhm. Beweer ik dat je eigenlijk geen echte vrouw bent? Feit is dat je niet in n vrouwenlijf geboren bent en dat door de puberteit bepaalde mannelijke kenmerken in je lichaam zitten. Daardoor zullen sommige mensen altijd zien dat je niet in n vrouwenlichaam geboren bent. Wat iemand, imo, niks minder vrouw maakt.
Misschien n mooie les die ik door mn ex heb geleerd: er zijn net zoveel soorten vrouwen als er vrouwen zijn. Er zijn ook zat geboren vrouwen met mannelijke kenmerken.
Hoi Amber,
Nou dan zitten we toch aardig op een lijn.
Ik denk dat die biovrouwen ook niet aangesproken willen worden door een "collega" of travestiet: "schat wat zie je er goed uit, ben je al omgebouwd"
My point exactly !
Nee dus..
En die biovrouw... leeft die dan soms ook in een illusie?
Nou dan zitten we toch aardig op een lijn.
Ik denk dat die biovrouwen ook niet aangesproken willen worden door een "collega" of travestiet: "schat wat zie je er goed uit, ben je al omgebouwd"
My point exactly !
Nee dus..
En die biovrouw... leeft die dan soms ook in een illusie?
-
- Eredivisie
Ik ben het met Claudia eens dat we onszelf vaak voor de gek houden (nuja, ik niet, ik ben zo onpassabel als maar kan op dit moment dus ik hoef me nog niet voor de gek te houden ). Maar om die illusie in stand te houden gaan veel van ons wel heel erg ver, dan denk ik bijvoorbeeld aan ingrijpende plastic chirurgie van het gezicht. Dus dat je het dan niet erg prettig vind dat die illusie doorbroken wordt als iemand je aanspreekt op je T-zijn vind ik niet zo vreemd.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
- Irene
- ForumDiva 3000
- Contacteer:
Snoopy schreef:
Irene
Dat sluit mi naadloos aan bij mijn eerdere opmerking dat ik best aangesproken mag worden, zolang ze niet vragen wat ik benIk denk dat die biovrouwen ook niet aangesproken willen worden door een "collega" of travestiet: "schat wat zie je er goed uit, ben je al omgebouwd"
Irene
Kleine stapjes