Bij gesprekken met RADAR, het anti-discriminatiebureau in Rotterdam, en met de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) bleek dat de medewerkers daar ook sprakeloos waren, toen we een aantal voorbeelden uit de T-wereld vertelden. De ervaringen die wij hebben, heeft verder niemand (meer) in Nederland!
Dat maakt twee dingen pijnlijk duidelijk:
[1] Bij allerlei instanties is totaal niet bekend dat veel transgenders, transseksuelen en travestieten vaak te maken hebben met discriminatie. En dus komen wij ook niet in de statistieken voor. Dat is heel verkeerd!
[2] Als groep laten wij discriminatie over ons heen gaan, in plaats van het bij de juiste instanties te melden. En dat is ook heel verkeerd!
Meer bekendheid
Gelukkig zijn allerlei T-organisaties bezig om transgenders, transseksuelen en travestieten zichtbaar te maken bij anti-discriminatiebureaus, etc. Zo heeft het Transgender Netwerk Nederland (TNN) gesproken met RADAR en met de CGB. En Transman.nl heeft contact opgenomen met Art.1 met het verzoek om T-mensen alsnog expliciet op te nemen in de grote landelijke campagne tegen discriminatie.
Zelf in actie
Daarnaast is het belangrijk dat wij als groep onszelf een trap onder de kont geven. Want als wij zelf nergens melden dat we worden gediscrimineerd, dan is het niet zichtbaar voor de mensen die er iets aan kunnen doen. En dan zal het dus ook nooit veranderen. Hoe en waar je discriminatie kunt melden, vind je sinds kort hier op Transman.nl.
Natuurlijk is het om allerlei redenen moeilijk om discriminatie te melden. Maar raap je moed bij elkaar, duw je schaamte opzij en meld het! Of laat het door een vriend(in) of familie melden. Wij zijn het meer dan waard!!
Bron: Transman.nl
Frederique schreef:Ja, je hebt gelijk. 't Is goed om dit soort zaken te melden, dan kan er wat aan gedaan worden.
Ik ben zelf in het openbare leven (m.u.v. mijn werk) uit de kast gekomen in de periode augustus 2004 t/m augustus 2006. In die periode zag ik er soms duidelijk als man-in-vrouwenkleren uit. Ik ben regelmatig nagescholden, in 2 situaties waarin ik me daarbij ook onveilig voelde heb ik dit ook gemeld aan (regionale) meldpunten. Met beide reacties is niets gebeurd: in het ene geval werd me aangeraden om ondersteuning te zoeken bij de plaatselijke afdeling van de Landelijke Kontaktgroep Travestie en Transseksualiteit LKGT&T (wat niet was wat ik vroeg) en in het andere geval werd simpelweg gezegd dat ik buiten hun terein woonde (terwijl de situatie binnen hun terein plaatsvond).
Als je iets meldt wil je ook dat er echt iets met je klacht gebeurt. In hoeverre is bij transman.nl of TNN bekend of onze klachten serieus genomen worden? Misschien is het raadzaam om bij het melden van discriminatie ook transman.nl/TNN te informeren en ze ook op de hoogte te houden wat er met je klacht (wel-of-niet) gebeurd is?
Jochem schreef:Natuurlijk wil je serieus worden genomen als je ergens een klacht indient! En je wilt ook dat er iets mee gebeurt. Ik kan je alleen zeggen dat er in korte tijd (gelukkig) veel verbeterd is. Maar het zal (helaas) ook nog voorkomen dat je als transgender ergens niet serieus wordt genomen met je klacht.
Het lijkt me een heel goed idee als één T-organisatie in Nederland op de hoogte is van zoveel mogelijk meldingen en de afhandeling ervan! Op die manier krijgen we een centraal punt in Nederland die precies en uit de eerste hand weet wat er speelt. Ik zal deze vraag doorspelen aan TNN, want dat lijkt me als koepel het aangewezen punt.
Tot het moment dat duidelijk is wie dit oppakt, zal Transman.nl deze taak op zich nemen. Je kunt meldingen van discriminatie mailen naar discriminatie (at) transman.nl.