Britse jongen (12) wil jongste transseksueel ooit worden
Moderator: Moderators
-
- Forumdiva
Er is niemand die pusht, (en ik zie in deze nergens terug dat de maatschappij zou pushen) het blijft ten allen tijde een eigen beslissing. en therapeutische begeleiding heeft bij iemand met genderdysforie geen enkel nut is in het verleden genoeg aangetoond, vandaar om dat men het uit DSM wil hebben.Bliss schreef:Wat mij eigenlijk ook verontrust is de tendens die ontstaat om transgenders nog meer richting medische ingrepen te 'pushen'. Ik ben zelf een voorstander van therapeutische begeleiding ten behoeve van het omgaan met je eigen unieke identiteit. Heb je daar aan gewerkt en blijft er dan nog een stuk onvrede over je lichaam, dan kun je eens gaan denken richting medische behandelingen. En dan nog hoeft dat niet noodzakelijkerwijs naar een volledige geslachtstransformatie te gaan...
En ts is niet een stuk onvrede over je lichaam, je lichaam klopt totaal niet met je psyche. Ik durf rustig te zeggen als je weet dat je genderdysforie hebt therapeutische begeleiding tbv omgaan met je eigen identiteit geen enkel nut heeft. Voor mensen die er aan twijfelen wel, maar dat doet niet iedereen die zich meld.
Nou dat zijn honderden andere transgenders niet met je eens. De westerse samenleving accepteerd enkel mensen die er voor kiezen om als man of vrouw te leven, iets daar tussen in wordt simpelweg niet geaccepteerd. Er is uberhaupt nooit een therapie ontwikkeld gericht op het omarmen/accepteren van je genderidentiteit. Enkel therapieen om de genderdysforie zogenaamd te 'genezen'. Genderdysforie is niet zo zwart/wit als jij het stelt, ze kent vele nuances waarvan ts het topje van de ijsberg is.Anna. schreef: Er is niemand die pusht, (en ik zie in deze nergens terug dat de maatschappij zou pushen) het blijft ten allen tijde een eigen beslissing. en therapeutische begeleiding heeft bij iemand met genderdysforie geen enkel nut is in het verleden genoeg aangetoond, vandaar om dat men het uit DSM wil hebben.
En ts is niet een stuk onvrede over je lichaam, je lichaam klopt totaal niet met je psyche. Ik durf rustig te zeggen als je weet dat je genderdysforie hebt therapeutische begeleiding tbv omgaan met je eigen identiteit geen enkel nut heeft. Voor mensen die er aan twijfelen wel, maar dat doet niet iedereen die zich meld.
-
- Forumdiva
Ik stel nergens genderidentiteit zelf zwart/wit. Wel vind ik dat transgenders tegenwoordig teveel aandacht vragen waardoor de transsekuelen minder aandacht krijgen, en het aantal transseksuelen die een behandeling willen waarschijnlijk een stuk groter is dan de transgenders. Maar er zijn maar enkele transseksuelen die in de aandacht willen en durven te komen.Bliss schreef:Nou dat zijn honderden andere transgenders niet met je eens. De westerse samenleving accepteerd enkel mensen die er voor kiezen om als man of vrouw te leven, iets daar tussen in wordt simpelweg niet geaccepteerd. Er is uberhaupt nooit een therapie ontwikkeld gericht op het omarmen/accepteren van je genderidentiteit. Enkel therapieen om de genderdysforie zogenaamd te 'genezen'. Genderdysforie is niet zo zwart/wit als jij het stelt, ze kent vele nuances waarvan ts het topje van de ijsberg is.
En transseksueel is wel zwart/wit in mijn ogen.
- Irene
- ForumDiva 3000
- Contacteer:
@Bliss,
Op dit forum worden meerdere definities van transgender gehanteerd.
Voor jou is transgender de algemene, de parapluterm
voor anderen is een transgender iemand die tussen de geslachten inleeft
voor weer anderen is een transgender iemand die geen srs nastreeft, maar wel in het tegenovergetselde geslacht van de geboorte leeft.
er zullen nog wel een paaar definities zijn, die ik ben vergeten.
Irene
Op dit forum worden meerdere definities van transgender gehanteerd.
Voor jou is transgender de algemene, de parapluterm
voor anderen is een transgender iemand die tussen de geslachten inleeft
voor weer anderen is een transgender iemand die geen srs nastreeft, maar wel in het tegenovergetselde geslacht van de geboorte leeft.
er zullen nog wel een paaar definities zijn, die ik ben vergeten.
Irene
Kleine stapjes
Het lijkt me heel lastig om allerlei verschillende definities te gebruiken. De algemene definitie van transgender is die van parapluterm. Iemand die leeft als het spreekwoordelijk andere geslacht maar voor weinig tot geen medische ingrepen kiest is een transgenderist. ( bij de laatste spreek je dus over transgenderisme)
-
- Eredivisie
Maar de sleutel om te genezen van je genderdysforie is juist het omarmen van je genderidentiteit. De reden dat ik nu op de wachtlijst sta van de VU is omdat ik eindelijk mijn vrouwelijke genderidentiteit geaccepteerd hebt.Bliss schreef:Er is uberhaupt nooit een therapie ontwikkeld gericht op het omarmen/accepteren van je genderidentiteit. Enkel therapieen om de genderdysforie zogenaamd te 'genezen'.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
-
- Forumdiva
Dat is dus iets waar pas 1 a 2 jaar geleden voor gekozen is door een aantal mensen. Als je gaat kijken naar langer geleden dan werd met een transgender iets heel anders bedoeld. Het is nog niet iets wat bv wetenschappelijk is vastgelegd.Bliss schreef:Het lijkt me heel lastig om allerlei verschillende definities te gebruiken. De algemene definitie van transgender is die van parapluterm. Iemand die leeft als het spreekwoordelijk andere geslacht maar voor weinig tot geen medische ingrepen kiest is een transgenderist. ( bij de laatste spreek je dus over transgenderisme)
Al wel langer, hoor. Charlotte von Mahlsdorf is een voorbeeld van net na de oorlog. En ik ken er wel meer die dat al 8 jaar of zo doen.Anna. schreef:Dat is dus iets waar pas 1 a 2 jaar geleden voor gekozen is door een aantal mensen. Als je gaat kijken naar langer geleden dan werd met een transgender iets heel anders bedoeld. Het is nog niet iets wat bv wetenschappelijk is vastgelegd.Bliss schreef:Het lijkt me heel lastig om allerlei verschillende definities te gebruiken. De algemene definitie van transgender is die van parapluterm. Iemand die leeft als het spreekwoordelijk andere geslacht maar voor weinig tot geen medische ingrepen kiest is een transgenderist. ( bij de laatste spreek je dus over transgenderisme)
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
-
- Forumdiva
En ik weet er ook van genoeg wat nu transgenderisten zijn die zich transgenders noemen, hetgeen het genderteam tot recent in ieder geval ook deed. Verandering van inhoud van een term gaat niet zo 1 2 3 , er is ook weleens een poging gedaan om de term transseksueel weg te krijgen. Hetzelfde als dat men nu in de GGZ de term schizofrenie weg wil hebben.Janiek_ schreef:Al wel langer, hoor. Charlotte von Mahlsdorf is een voorbeeld van net na de oorlog. En ik ken er wel meer die dat al 8 jaar of zo doen.
Waar een wil is is een weg, maar die weg kan wel lang zijn. En het blijft een hele tijd verwarrend werken voor mensen.
Het woord "transgenderist" heb ik altijd een gedrocht gevonden. Ik heb mezelf wel transgender genoemd en het een mooi woord gevonden. Maar nu ik mezef uiteindelijk toch als vrouw ga stabiliseren, zie ik er opeens de nadelen van. Ik word bang dat mensen dat als een identiteit gaan zien, die mij dan ongewild buiten het vrouw-zijn gaat plaatsen. Daar word ik verdrietig van, als dat gebeurt. Niet dat ik dan nog verder van huis ben als toen ik nog man was, mar in ieder geval niet thuis. Dan geeft het opnieuw situaties waarin ik me vervreemd voel.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Mijn ervaring is precies omgekeerd. Kijk eens naar de aankondigingen voor TV-programma's op dit forum: hoeveel transgenderisten zie je in die programma's? Hoeveel transseksuelen? Mijn stelling is dat als je tot dusver alles gezien hebt, dat je dan ALLEEN transseksuelen gezien hebt.Anna. schreef:Ik stel nergens genderidentiteit zelf zwart/wit. Wel vind ik dat transgenders tegenwoordig teveel aandacht vragen waardoor de transsekuelen minder aandacht krijgen, en het aantal transseksuelen die een behandeling willen waarschijnlijk een stuk groter is dan de transgenders. Maar er zijn maar enkele transseksuelen die in de aandacht willen en durven te komen.
En transseksueel is wel zwart/wit in mijn ogen.
Transgenderisme is een redelijk onontgonnen gebied. Zowel voor de VU als voor dit soort forums. Dat het aantal transgenderisten dat een behandeling wil kleiner is dan het aantal transseksuelen is een slag in de lucht. Het kan net zo goed zijn dat die transgenderisten op dit moment door de medische wetenschap dermate niet serieus genomen worden dat ze het niet eens proberen. Ik -voel- me met mijn gevoelens in ieder geval bepaald niet serieus genomen bij de VU, omdat mijn gevoelens bepaald niet zwart-wit zijn en ik door de VU telkens wel weer die zwart-wit-kant op word gedreven.
Ach, en woordgeneuzel... Tsja...
Oh ja: ik ken transseksuelen die heel eerlijk zeggen dat ze zich toch nooit zo vrouw zullen voelen als hun biologisch-vrouwelijke partner. Ik denk dat zo'n gedachte alleen maar fair is. En dat maakt ook dat het verschil tussen transgenderist en transseksueel veel minder groot is dan sommige mensen graag zou willen...
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
-
- Eredivisie
Ik denk dat transseksuelen zich juist meer vrouw voelen omdat niet-transseksuelen helemaal niet stilstaan bij hun gender. Het is net als met ademhalen, niemand denkt er over na, pas als je in een vacuüm terecht komt wordt je je er van bewust.Frederique_ schreef:Oh ja: ik ken transseksuelen die heel eerlijk zeggen dat ze zich toch nooit zo vrouw zullen voelen als hun biologisch-vrouwelijke partner.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden