Het woord 'transseksueel'

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Joan schreef:
Daar ben ik het dus niet mee eens. Een travestiet heeft er geen moeite mee om man te zijn en wil slechts tijdelijk als vrouw leven. Bij jou is dat niet zo, dus ben je ook geen travestiet. Eerder een "non-op transseksueel" om die oude term van Harry Benjamin maar 's uit het stof te trekken
Daar ben ik het helemaal mee eens, trouwens dat je je niet uit het veld laat slaan ook.

Irene
Kleine stapjes
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Saartje schreef:
Wat voor mij de domper heeft veroorzaakt zijn alle "nou zeg, wat zie jij er goed uit" terwijl ik zelf juist altijd verdomd goed zie dat het niet zo is.
Zoals ik al zei, je gaat het op den duur nog geloven ook.
Al die goed bedoelde opmerkingen leveren vaak frustraties op, ik denk dan meestal "goh poets je bril eerst even" en lach dan vriendelijk :-)

Irene
Kleine stapjes
Saartje
Eredivisie
Berichten: 707
Lid geworden op: zo mei 04, 2008 12:44
Locatie: Amsterdam

Bericht door Saartje »

joandelynn schreef: Goed zo, je niet laten afschrikken :D
Ik wil het, dan moet ik het ook doen.
Trouwens, het is ondanks alles toch ook leuk! :)
joandelynn schreef: Toch durf ik te wedden dat je er beter uit ziet dan toen je nog als man leefde (ook al ken ik je verder niet persoonlijk). Ik neem tenminste aan dat je nu veel meer met je uiterlijk bezig bent dan vroeger en dat je ook beter in je vel zit dan vroeger, en dat straal je waarschijnlijk ook uit. In die zin zie je er waarschijnlijk vast wel goed uit.
Ja dat klopt wel.
Ik ben zeker meer bezig met mijn uiterlijk.
Mijn vriendin zegt gisteren nog "nu zie ik er beter uit dan jij, hahaha"
Zij vindt dat dus ook, dat ik er veel meer mee bezig ben.
Dronken mensen spreken de waarheid toch? :D
joandelynn schreef: Ik krijg zelf ook regelmatig van die complimentjes sinds mijn coming out en ik was al net zo argwanend als jij daarover, totdat ik me realiseerde dat andere mensen bij de uitdrukking 'er goed uitzien' niet denken 'er uitzien als een vrouw', terwijl ik dat juist wel doe. Zolang ik er als een man uitzie zie ik er naar mijn gevoel niet goed uit. Misschien is dat bij jou ook wel zo?
Ja en nee.
Maar ok, misinterpretatie van mijn kant kan héél goed.
Ik zal eens beter opletten.
"Het is net of er een vrouw naast me zit" wil niet zeggen dat ik er zo uit zie, maar kan heel goed mijn gedrag zijn.
Dat klopt wel, dat weet ik zelf ook! :lol:
joandelynn schreef: Daar ben ik het dus niet mee eens. Een travestiet heeft er geen moeite mee om man te zijn en wil slechts tijdelijk als vrouw leven. Bij jou is dat niet zo, dus ben je ook geen travestiet. Eerder een "non-op transseksueel" om die oude term van Harry Benjamin maar 's uit het stof te trekken :)
Hmm.., dat is een goeie!
Terug naar man... brrr :roll:
Ok, point taken, dank u! :)
Men run on testosterone, women on toblerone.

Jo Brand
Saartje
Eredivisie
Berichten: 707
Lid geworden op: zo mei 04, 2008 12:44
Locatie: Amsterdam

Bericht door Saartje »

Irene schreef: Al die goed bedoelde opmerkingen leveren vaak frustraties op, ik denk dan meestal "goh poets je bril eerst even" en lach dan vriendelijk :-)

Irene
Ik moest heel hard lachen toen ik dit las... :lol:
Men run on testosterone, women on toblerone.

Jo Brand
Saartje
Eredivisie
Berichten: 707
Lid geworden op: zo mei 04, 2008 12:44
Locatie: Amsterdam

Bericht door Saartje »

Snoopy schreef:Goed zo Saartje ik denk dat je jezelf een grote dienst hebt bewezen door wakker te worden...
iets wat transen onder elkaar, elkaar niet gunnen lijkt het wel eens
Dank je!
Het is erg prettig om, weer, wakker te zijn.
Maar ja...
Gisteren gezellig met 2 vriendinnen wezen poolen.
Naast ons waren 3 mannen aan het poolen en toen ik aan de beurt was en lekker aan het ballen potten was hoorde ik naast me.
"hahaha moet je haar zien, daar wil je niet tegen spelen" of iets van die strekking. (en ik stond echt zowat op hun lip)

Later op de avond had ik behoorlijk aandacht van een van de heren.
Op een bepaald moment krijgt mijn vriendin haar vriend aan de telefoon maar omdat ze al helemaal bezopen was wilde ik hem ook even spreken.
Zegt ze keihard "HIJ wil je ff hebben" (stomme koe)
Toen ik klaar was met het gesprek was die jongen weg hahahahaha!!!

Het was mij ook al opgevallen dat iedereen er altijd goed uitziet snoopy.
Straks kwets je nog iemand tenslotte.
Maar waarom niet gewoon de waarheid?
Daar heb je echt meer aan denk ik.
Je hoeft iemand natuurlijk ook weer niet ongevraagd de grond in te boren hè? :)
Men run on testosterone, women on toblerone.

Jo Brand
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Irene schreef:Joan schreef:
Daar ben ik het dus niet mee eens. Een travestiet heeft er geen moeite mee om man te zijn en wil slechts tijdelijk als vrouw leven. Bij jou is dat niet zo, dus ben je ook geen travestiet. Eerder een "non-op transseksueel" om die oude term van Harry Benjamin maar 's uit het stof te trekken
Daar ben ik het helemaal mee eens, trouwens dat je je niet uit het veld laat slaan ook.

Irene
Als een travestiet iemand is die geen moeite heeft om man te zijn, dan ben ik geen travestiet, ook al kan ik mij redden door slechts af en toe als vrouw te verschijnen.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Als een travestiet iemand is die geen moeite heeft om man te zijn, dan ben ik geen travestiet, ook al kan ik mij redden door slechts af en toe als vrouw te verschijnen.
schreef Lisa,

Dat werpt weer een ander licht op de zaak, des temeer reden om die hokjes los te laten, die zorgen meer voor verwarring dan voor opheldering,


Irene
Kleine stapjes
Silvia_
dagelijks aanwezig
Berichten: 198
Lid geworden op: za mar 26, 2005 16:35

Re: Het woord 'transseksueel'

Bericht door Silvia_ »

Frederique_ schreef:
Silvia_ schreef:Transseksualiteit is 'slechts' een fase in je leven. Je bent een transseksuele vrouw zodra je een geslachtsaanpassing ondergaat. Op het moment dat je alle (medische) ingrepen achter de rug hebt dan ben je een vrouw met een transseksueel verleden.
Oh? Met deze definitie ben ik het helemaal niet eens: dit zou betekenen dat een pre-op TS geen TS is, zoals ook een non-op geen TS zou zijn...

Je bent (voor mijn gevoel) TS op het moment dat je het gevoel hebt dat je een vrouw in een mannenlichaam bent. Welke operaties je wel-of-niet gehad hebt of van plan bent wel-of-niet te doen staat daar voor mijn gevoel volledig buiten...

N.B: ik heb op homoinfo.nl ook wel eens iets over taalgebruik geschreven. Er zitten heel veel kanten aan...
Worden de meningsverschillen niet veroorzaakt door verschillen in beleving? Zo heb ik geen enkel probleem met de definitie 'stoornis' want een 'stoornis' hoeft niet psychisch maar kan evengoed lichamelijk zijn. Mijn beleving heeft veel raakvlakken met geslachtsdifferentiatiestoornissen (GDS) waar ook het androgyn ongevoeligheid syndroom (AOS) onder valt. Maar als er mensen zijn die vinden dat ik een transgender ben en tot het derde geslacht behoor dan ga ik niet met deze mensen in discussie maar laat ik hen gewoon in hun waarde.
antoinette41
dagelijks aanwezig
Berichten: 164
Lid geworden op: vr jul 30, 2004 2:25
Locatie: heemstede

Bericht door antoinette41 »

@Petra

Dat klopt, maar wat is dan een biologische vrouw precies? Waaruit bestaat die? Is die wel 100% vrouw in geest en lichaam? Ik denk dat we dat moeten vergeten. Vrouw zijn is een combinatie van beleving en lichamelijke kenmerken

Hier ben ik het wel mee eens Petra, ik ken een paar bio-vr , het zijn echt waar, net mannen,met sommige dingen, terwijl ze toch opgegroeid en
geboren zijn als vr.
En je hebt zoveel verschillende biovr,de een heeft veel meer vrouwelijke kanten dan een ander, wel interessant, als je in een leven zoals ons zit,dan kun je naar mijn menig nog eens zeggen, we doen het nog niet
zo verkeerd,en gewoon lekker je eigen ding doen,en een ander heeft niets met ons te maken, zo voel ik het, ik ben echt niet van plan om verantwoording tegen jan en alleman af te leggen.
antoinette
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Gebruikersavatar
snoopy
Eredivisie
Berichten: 568
Lid geworden op: do apr 16, 2009 14:55

Re: Het woord 'transseksueel'

Bericht door snoopy »

Silvia_is_vertrokken schreef:
Frederique_ schreef:
Silvia_ schreef:Transseksualiteit is 'slechts' een fase in je leven. Je bent een transseksuele vrouw zodra je een geslachtsaanpassing ondergaat. Op het moment dat je alle (medische) ingrepen achter de rug hebt dan ben je een vrouw met een transseksueel verleden.
Oh? Met deze definitie ben ik het helemaal niet eens: dit zou betekenen dat een pre-op TS geen TS is, zoals ook een non-op geen TS zou zijn...

Je bent (voor mijn gevoel) TS op het moment dat je het gevoel hebt dat je een vrouw in een mannenlichaam bent. Welke operaties je wel-of-niet gehad hebt of van plan bent wel-of-niet te doen staat daar voor mijn gevoel volledig buiten...

N.B: ik heb op homoinfo.nl ook wel eens iets over taalgebruik geschreven. Er zitten heel veel kanten aan...
Worden de meningsverschillen niet veroorzaakt door verschillen in beleving? Zo heb ik geen enkel probleem met de definitie 'stoornis' want een 'stoornis' hoeft niet psychisch maar kan evengoed lichamelijk zijn. Mijn beleving heeft veel raakvlakken met geslachtsdifferentiatiestoornissen (GDS) waar ook het androgyn ongevoeligheid syndroom (AOS) onder valt. Maar als er mensen zijn die vinden dat ik een transgender ben en tot het derde geslacht behoor dan ga ik niet met deze mensen in discussie maar laat ik hen gewoon in hun waarde.
Wow dat is wel heel evenwichtig van je :D (voor iemand die het daar niet mee eens is) :D
"Ga er maar vanuit dat alleen SOMMIGE transen IRL de waarheid KUNNEN spreken..."

"ik ben een lesbo geboren in de verkeerde seksuele voorkeur"
snoopy.......en de rest is gek
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Mij boeit dit allemaal niet meer....ik wor door de meesten als vrouw gezien, enkel als iemand twijfels heeft, vertel ik gewoon, dat ik als man geboren ben....meestal levert dit echt geen problemen op....

....afgelopen week was ik in Maastricht shoppen met een homovriend van me en we gingen naar de winkel van een goeie vriendin, ze was er alleen niet, alleen haar vriend, die mij dus niet kende....op gegeven moment zei die, ach jij bent die transseksueel waar N*** het altijd over had.....ik zei, dat kan, maar nu ben ik zeker geen transseksueel meer....hij snapde het.....

Maken jullie zich maar nie druk over de ganse definitie-wirrwarr....straks als je klaar bent met alles, dan is dat echt bijna nie meer belangrijk, een uitzondering daargelaten.

Trouwens, ik heb bovengenoemde homovriend met wie ik nu samenwoon nooit als travestiet betitelt vanwege zijn gewoonte vaak als een gothicdiva uit te gaan en nie zomaar....zijn outfits zijn uitermate ingewikkeld en bijna spectaculair, alles ontwerpt en naait die zelf....zijn haarcreaties zijn legendair.....hij had ook een fase waar die dacht trans te zijn, maar vind het als man toch spannender....hij houdt zich echt nie aan geslachtsrollen en verzorgt het hele huis heel netjes....wij twee vrouwen, waarbij S*** lange dagen maakt als domina in een superluxe sm-studio in Düsseldorf, hoeven alleen zorg voor ons eigen kamers te hebben....en het leuke is, M*** is vanwege zijn kennis over extensies en andere haarvullende middelen de enige, die wij aan ons haren laten.....

groetjes

Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Anja Kok
dagelijks aanwezig
Berichten: 237
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 17:07
Locatie: Breda

Re: Het woord 'transseksueel'

Bericht door Anja Kok »

De aanduiding transseksueel is in feite ouderwets en komt voort uit de psychiatrische diagnostiek. En de grondslag van die benaming is dat er sprake is van narcistische seksuele beleving niet gekoppeld aan het geboren geslacht. De mate van persoonlijk lijden wat dit kan veroorzaken is de graadmeter voor een transitie, iets anders niet.
Dit is op zich best achterlijk, want de, woman within, wordt daarmee nog niet erkend of als maat genomen. Waarom niet? Omdat ze het stomweg niet weten en hopeloos achter de feiten aanhollen.Technisch is veel mogelijk, maar psychologisch en psychiatrisch en filosofisch en ethisch is men nog niet zover dat men aanneemt dat een vrouw zijn bepaald wordt door je geest, je energie. Men zoekt bewijzen waar ze niet zijn, hormonaal en weet ik wat. Accepteren dat je zelfgevoel, emotie het geslacht bepaald kan men medisch gezien nog steeds niet accepteren en meten. Van de oude Grieken en Romeinen met hun erf en gedachtegoed naar nu is ook wel een hele afstand. Doktoren schrijven nog recepten in latijns, zweren de eed van Hippocrates, en missen nog steeds de boot omdat ze alleen wat zichtbaar en meetbaar is willen erkennen. Gevoel en emotie laat zich daarbinnen niet zo makkelijk vangen
Misschien is emo- vrouw wel een beter woord. Je hebt bio- vrouwen en bio- mannen, maar de relatie met je emo- vrouw of man bepaalt je gender, niet de transsitie of je geboorte.
Woorden en zeker diagnoses kunnen verwarren en dat lees ik hier ook vaak terug, maar diagnoses zijn maar een gat in de muur. Het gevaar daarvan is dat je je ernaar gaat plooien en je eigen verantwoordelijkheid opgeeft, met alle gevolgen van dien. Geloof niet alles wat je wordt opgediend, ontdek je innerlijk kompas.
Plaats reactie