Oproep voor de Amsterdammers hier

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Janiek_
ForumDiva 2000

Oproep voor de Amsterdammers hier

Bericht door Janiek_ »

VEILIGHEID OP STRAAT ? DE POLITIE ZOEKT CONTACT!

De politie Amsterdam/Amstelland wil graag in contact komen met transseksuele mannen en vrouwen en transgenders die zich wel eens onveilig voelen of gevoeld hebben op straat.

De politie is vorig jaar een campagne gestart om meer aandacht te vragen voor haatmisdrijven (hate crimes) tegen homoseksuele en transgender personen, met de bedoeling dat er meer aangiftes worden gedaan en dat de politie de mensen die aangifte doen goed behandelt. Vastgesteld is dat dit niet vanzelf tot meer aangiftes en meer tevredenheid over politieoptreden leidde. Daarom heeft Andrea Prins, van de politie Amsterdam/Amstelland, het initiatief genomen om zelf met transseksuele mannen en vrouwen en transgenders te praten over hun ervaringen op straat en hun ideeën over en eventuele ervaringen met aangifte doen.

Transgender Netwerk Nederland en Transvisie nodigen jullie hierbij samen uit voor een eerste gesprek over dit thema. Dit gesprek wordt geleid door Thomas Wormgoor (Transvisie/TNN) en Judith Verkerke (TNN). Wij nodigen jullie van harte uit op:

Dinsdag 22 december, 20.00 uur. Bij Transvisie en TNN,

Weteringschans 259 Amsterdam

Van de politie is Andrea Prins aanwezig die zichzelf hieronder aan jullie voorstelt:

Ik ben Andrea Prins en werkzaam bij de politie Amsterdam-Amstelland op de afdeling discriminatie en hou mij bezig met anti-LGBT geweld.

Ik wil graag met transgenders, transmannen en –vrouwen in gesprek over hun negatieve ervaringen thuis, op straat, op school of op het werk die direct samenhangen met het transgender of transseksueel zijn. Ik denk dan aan intimidatievormen als uitschelden, bespuwd worden, lastig gevallen, bedreigd worden, uitgelachen, vernederd of bespot worden. Maar ook zaken als vernieling en mishandeling (lichamelijk of psychisch).

Ik zou graag willen praten over hoe men met deze zaken om is gegaan en omgaat. Is er melding gedaan bij een instantie? Bij de politie? Is dit contact goed verlopen of juist niet?

Ook hoop ik te horen wat er mis is gegaan in het contact met de politie en wat er zou moeten verbeteren. Of ziet men de incidenten als iets “waar men mee moet leren leven”?

Graag wil ik vertellen op welke manier en bij wie men het beste terecht kan wanneer men last heeft van bovengenoemde incidenten, waar men melding of aangifte van kan doen en welke vormen van afhandeling er zijn.

Als je van plan bent om te komen horen we dat graag.

Mail naar: info@transgendernetwerk.nl . of bel: 020 5219000

Groet,

Judith Verkerke en Thomas Wormgoor
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Plaats reactie