Geslaagde bijeenkomst politie A'dam en transgenders

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Geslaagde bijeenkomst politie A'dam en transgenders

Bericht door Frederique_ »

Op 22 december jl. hebben Transvisie en TNN een bijeenkomst georganiseerd met de politie Amsterdam-Amstelland over discriminatie en geweld tegen transgenders. Door de sneeuw was de opkomst laag maar de bijeenkomst was evengoed vruchtbaar.

Bij elkaar een tiental mensen waren aanwezig om te praten over geweld dat hen is aangedaan vanwege hun anders-zijn. Het zijn heftige verhalen: aangevallen worden door een groep jongens en geschopt als je op de grond ligt. Dan is er vervolgens te weinig politie om de daders aan te houden. Diezelfde vrouw werd op het werk continu “hij” genoemd. Dat hield pas op toen ze liet zien dat ze echt geopereerd was. Of een vrouw die in 3 jaar 33 keer bedreigd is. Recent werd ze tijdens een uitje nota bene ingesloten en door een meisje betast ... Het zijn maar een paar verhalen. Ook blijkt dat er veel vreemd gekeken en gereageerd wordt op straat. Mensen die soms ook expres ‘meneer’ zeggen terwijl je toch duidelijk mevrouw bent. Pesterijen door straatjeugd .. En dan zegt men geen nare dingen mee te maken. Ondertussen leidt wat je gebeurt tot ernstige ondermijning van je zelfvertrouwen. Sommigen vragen zich af of ze niet beter hadden kunnen blijven wie ze waren.

Verhalen
De politiemensen van de afdeling discriminatie/anti-LGBT geweld van de Divisie Samenleven en Samenwerken, Andrea Prins en Monique Tabak, hebben goed geluisterd en uitgebreid feedback gegeven. De verhalen die ze hier hoorden zijn niet veel anders dan wat ze langs andere weg al vermoedden: dit is het topje van de ijsberg want iedereen kent wel mensen die met geweld en/of discriminatie te maken hebben gehad.

Agressie komt vaak voor!
In 2008 heeft de Scottish Transgender Alliance onderzoek gedaan onder 71 transgenders (waarvan 27 transvrouwen en 20 transmannen). 62% (44 personen) had regelmatig last van anti-transgeweld door vreemden in het openbaar. In de meeste gevallen betrof het uitschelden maar 22 personen waren ook bedreigd, 12 van hen waren slachtoffer van fysiek geweld en 3 personen werden het slachtoffer van seksueel geweld. Slechts tien personen waren nog nooit lastig gevallen. (STA, 2008)

Roze in blauw
De politie gaf goede informatie en deelde onder andere stickers uit met het telefoonnummer van Roze in Blauw, het homo-netwerk van de Amsterdamse politie. Wanneer je trans- of holebi-gerelateerd geweld/ of discriminatie wilt melden kun je dat in de regio Amsterdam doen op 020-5595385 (24x7 bereikbaar). In de regio Utrecht is ook een telefoonnummer, namelijk 030-6577677 aan tussen 10 en 22h). In een direct bedreigende situatie moet je altijd eerst 112 bellen.

De politie wil anti-trans geweld heel graag goed kunnen aanpakken en daar hebben ze onze hulp bij nodig. Als je iets overkomt: doe aangifte! Wanneer je je niet veilig voelt bij een willekeurige politiefunctionaris kun je om iemand uit het homonetwerk vragen. Die zijn speciaal getraind en weten wat het betekent om lastig gevallen te worden om wie je bent..

Belediging
Ook discriminatie en uitingen met een discriminatoire inslag zijn strafbaar. Discriminatie is je in het openbaar opzettelijk beledigend uitlaten over een groep mensen wegens sekse, seksuele gerichtheid, ras, godsdienst of levensovertuiging (art. 137c Sr.) Delicten met een discriminatoire inslag zijn bijv. (persoonlijk) beledigen door uitschelden, bespuwen, uitlachen, vernederen. Vernielen en diefstal van je spullen, bedreigen met een misdrijf, mishandeling (fysiek en psychisch).

Wanneer je in een moeilijke of gevaarlijke situatie terecht komt: probeer een confrontatie te vermijden, jouw veiligheid is het belangrijkst. Wanneer je in veiligheid bent, bel dan 112 en geef door wie je bent, waar je bent en wat er gebeurd is. Probeer eventuele kentekens te onthouden (of te fotograferen). Vraag omstanders om hun telefoonnummer, zodat ze kunnen getuigen. Ook verbaal geweld is geweld en kun je aangifte van doen.

Aangifte
Aangifte doen is belangrijk! Zonder aangifte kunnen politie en gemeente geen beleid maken. Aangifte doen betekent dat je de politie verzoekt vervolging in te stellen tegen de agressor. Helaas leiden niet alle aangiftes tot vervolging omdat de daders niet altijd gevonden worden (geen getuigen, geen duidelijk signalement, onvoldoende bewijs). Je hoeft niet bang te zijn dat ze achter je adres komen wanneer je angifte doet: je kunt het lokale politiebureau bijvoorbeeld opgeven als “domicilie”. In plaats van je eigen adres. En een aangifte werkt sowieso afschrikwekkend. Als je in je eigen buurt wordt lastig gevallen kun je de wijkagent (“buurtregisseur”) inschakelen. Doe dat vantevoren of na het eerste incident. Ook wanneer je geen aantoonbare daders hebt (graffiti op je huis bijv. of anonieme schelders) is het belangrijk op z'n minst te melden wat er gebeurd is: zo krijgen we inzicht in in wat transgenders overkomt en kunnen we (in samenwerking met anderen) invloed uitoefenen op het gedrag van daders en hulp bieden aan slachtoffers.

Volgende bijeenkomst
Op 21 februari komt de politie langs op de Transvisie vrouwengroep om van de daar aanwezige transvrouwen te horen wat hun ervaringen zijn met geweld en discriminatie en ook wat hun ervaring is met de politie. We weten dat niet alle aangifte even goed opgepakt wordt. En het is belangrijk ook dat te weten zodat de politie zichzelf kan corrigeren en onze zorgen beter oppakken. Wanneer je vragen hebt of je verhaal wilt delen, kom dan langs op zondagmiddag 21 februari op de Weteringschans 259 in Amsterdam.

[bron: Transgender Netwerk Nederland]
Kijk ook eens op de genderkalender !
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Als de politie nu ook eerst eens zorgt dat hun eigen mensen zich ten allen tijde netjes gedragen tegen ons, zou dat ook al een stukje helpen.
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Anna. schreef:Als de politie nu ook eerst eens zorgt dat hun eigen mensen zich ten allen tijde netjes gedragen tegen ons, zou dat ook al een stukje helpen.
Heb jij daar slechte ervaringen mee dan? Ik ben nog nooit anders dan zeer respectvol benaderd door politiemensen. In hun administratie volgden zij zelfs zonder problemen mijn presentatie en niet de aanduiding op mijn identiteitsbewijs.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Op 1 heel vervelende uitzondering na (in Belgie) heb ik ook nog nooit een vervelende aanvaring gehad met politiemensen, die betrekking had op mijn genderdysforie.

Irene
Kleine stapjes
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Janiek_ schreef:Heb jij daar slechte ervaringen mee dan? Ik ben nog nooit anders dan zeer respectvol benaderd door politiemensen. In hun administratie volgden zij zelfs zonder problemen mijn presentatie en niet de aanduiding op mijn identiteitsbewijs.
Ik heb een jaar of 3 geleden gehad dat een politieman alleen voor een probleem ergens kwam waar ik en mijn vriend ook was, en hij bleef mij meneer noemde ondanks dat zowel ik als mijn vriend hem iedere keer corrigeerde, maar hij was gelukkig weer heel snel weg. Voor de rest inderdaad nooit problemen met politie gehad, maar ik vind dat er zeker bij politie dat die altijd met respect koeten behandelen totdat bewezen is dat het niet anders kan.
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Anna. schreef:Ik heb een jaar of 3 geleden gehad dat een politieman alleen voor een probleem ergens kwam waar ik en mijn vriend ook was, en hij bleef mij meneer noemde ondanks dat zowel ik als mijn vriend hem iedere keer corrigeerde, maar hij was gelukkig weer heel snel weg. Voor de rest inderdaad nooit problemen met politie gehad, maar ik vind dat er zeker bij politie dat die altijd met respect koeten behandelen totdat bewezen is dat het niet anders kan.
Het is voor de meeste mensen, ook politiemensen, heel moeilijk om de eerste inschatting die ze van iemand's gender hebben gemaakt los te laten. Dat kan inje voordeel werken, maar ook in je nadeel. Ik zou er niet a priori een gebrek aan repect in zien.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Plaats reactie