Mening gevraagd, deel 2

Algemeen

Moderator: Moderators

Draagt 'Enschede opent roze' bij aan de acceptatie van travestie?

Ja
5
42%
Nee
7
58%
 
Totaal aantal stemmen: 12

Gebruikersavatar
Sanne
ff weer wat posten
Berichten: 49
Lid geworden op: za aug 14, 2004 16:58
Locatie: Overijssel

Mening gevraagd, deel 2

Bericht door Sanne »

Onderstaande brief heb ik verzonden aan de organisatie van de Miss Travestival 2010 verkiezing:


Geachte organisatie,

Sinds geruime tijd ben ik op de hoogte van het event ‘Enschede opent roze’ en het daarbij behorende Travestival. Toch ben ik enigszins verbaasd over het doel van de Miss Travestival verkiezing. Ik heb daar zelf gemengde gevoelens bij en ben bang dat het weer stigmatiserend zal werken voor travestie in al haar facetten.
Wel wil ik opmerken dat het hier om mijn eigen gevoel en beleving gaat. En dat ik begrijp dat het om complexe materie gaat als ‘we’ het hebben over travestie. Ieder persoon zal op eigen wijze proberen uiting te geven aan het gevoel (dit geldt uiteraard ook voor homo’s en lesbiennes...al is dat een ander onderwerp).

Jullie willen laten zien dat travestie meer is dan een man die zich kleedt als vrouw. En dat het een manier kan zijn om uiting te geven aan het gevoel voor humor, stijl en extravaganza, van de travestiet die dat in het dagelijkse leven als man minder snel zal tonen. Hierin schuilt naar mijn mening ook een gevaar. Het gevaar dat travestie alleen maar gezien zal worden als een act. Het moge duidelijk zijn dat travestie veelal meer is dan een act. Dit is juist ook die complexiteit. Jullie geven zelf al aan dat het een manier is om uiting te geven aan gevoelens. Maar jullie zeggen tevens ‘Wanneer het professioneel gebeurt, er aandacht wordt besteed aan de act en er een persoonlijkheid achter de creatie schuilgaat, is er zelfs sprake van een duidelijke kunstvorm. Als al deze facetten samenkomen zullen de meesten waardering en succes oogsten en het taboe dat er nog altijd rust op travestieten en hun acts doorbreken’.
Vaak gaan deze gevoelens veel dieper. Dieper dan een act.
Ik denk dat veel travestieten juist hierom niet uit die spreekwoordelijke kast durven te komen. Aangezien hun gevoelens niets met een act te maken hebben en dat er geen persoonlijkheid achter de creatie schuilgaat, maar dat deze gevoelens altijd een deel zijn van hun persoonlijkheid! Velen zullen bang zijn om over dezelfde kam geschoren te worden als de travestieten voor wie het een act is.
Misschien is vervelend trouwens een betere omschrijving als bang.

Je zult altijd succes en waardering oogsten als je authentiek bent, en dit uitstraalt!
Ik spreek uit eigen ervaring!

Zelf bestrijd ik al jaren de-hokjes-mentaliteit en ‘extremiteit’ waarin mensen me vaak willen drukken.’O, jij kleed je als vrouw? Dan zul je wel een dragqueen zijn’.
Het tegendeel is het geval. Ik kleed me juist totaal niet als een dragqueen. Ik kleed me stijlvol en elegant, maar op z’n tijd ook casual en trendy met daarbij telkens oog voor detail. Qua make-up ook niets extreems. Voor een avondje uit een smokey-eye. Maar voor overdag rustige en neutrale kleuren, passend bij mijn outfit.
Als ik jullie info met betrekking tot de verkiezing goed lees, zou het voor mij dus niet meer zijn als ‘een man die zich kleedt als vrouw’. Hoe goed jullie bedoeling ook is met de verkiezing, volgens mij slaan jullie de plank onbedoeld volledig mis.
Ik mag het dan niet professioneel doen in de zin dat ik er geld mee verdien, maar ik kan jullie verzekeren dat het niets zegt over de manier waarop iemand zich als vrouw presenteert. Jullie doen overkomen alsof alleen professionele travestieten aandacht schenken aan het perfectioneren van het vrouwelijke plaatje. Als jullie dit willen uitdragen, dan maken jullie een grote vergissing. Hiermee dragen jullie juist bij aan de stigmatisering van de travestiet in de zin van ‘travestiet = dragqueen = overdreven gedrag = act’.

Een veel gehoorde reactie op mij als vrouw is: ‘Wat zie je er geweldig uit! Dit is nu een compliment voor het-vrouw-zijn. Eindelijk eens niet zo’n drama-typetje! Want zo lopen (wij) vrouwen er toch ook niet bij?’.
Nogmaals ik vind dat je met authenticiteit meer waardering oogst dan met een act!
Mensen die naast mijn uiterlijkheden ook geïnteresseerd zijn in mijn persoonlijkheid, komen er al snel achter dat ik niet in een hokje te stoppen ben. Ik pas er in te veel. Dit geeft aan dat ik als mens continu bezig ben om mijzelf te ontwikkelen, te leren, te groeien.

Hoe goed bedoelt ‘Enschede opent roze’ en het Travestival ook zijn, ik denk dat je hiermee geen bijdrage kunt leveren aan de acceptatie van travestie. Dit vergt een geheel andere inspanning. Wel begint het inderdaad met een ‘open mind’.

Succes met de organisatie.


Met vriendelijke groet,
Sanne



Nogmaals mijn vraag...nu met een poll ;) Ligt je keuze a.u.b. hieronder toe. Hoe denken anderen over een event en verkiezing als deze? Draagt het bij aan de acceptatie van travestie?
"Dream as if you'll live forever,
live as if you'll die today"
Bea-Smit.
Forumdiva
Berichten: 1131
Lid geworden op: za mar 12, 2005 23:09
Locatie: zuidoostdrenthe

Bericht door Bea-Smit. »

Ik kan dit op dit moment niet echt zeggen. Als ik de programma lees dan is het meer voor Homo's en Dragqueens. De Transgenders en Transseksuelen wel die zie je niet, maar dat willen ze ook.
De travestieten komen er niet. Die zitten in de kast en blijven daar. Wat er dan wel loopt!! dat zijn de feestvierders verkleed als .................

Nu ik hoop er heen te gaan en dan zie ik het wel. Of je mij ziet?????
Ik hoop het niet.

Groetjes Bea.
beide sexen te kennen en daar vol van te genieten en te leven
Gebruikersavatar
Ellen Kaufeld
ff weer wat posten
Berichten: 31
Lid geworden op: zo nov 08, 2009 18:46
Contacteer:

Mijn mening

Bericht door Ellen Kaufeld »

Zelf denk ik dat dragqeens en akt van travestieten voor de echte tv/ts averechts werken, als ik alleen al kijk toen ik mijn vrouw vertelde dat ik aan travestie deed vroeg ze me gelijk ben je dan ook homo en ga je ook zo opgedirkt de straat op, het heeft best even geduurd voordat ik haar overtuigd had dat ik een hele neutrale wilde uitbeelden en toch is zei de persoon die het dichts bij me staat.
groetjes Ellen
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Dat ik nee gestemd heb moge duidelijk zijn :-)

Ik vind trouwens dat je een hele mooie brief hebt geschreven Sanne, mijn complimenten. Zelf ben ik niet zo van de barricades, maar ik sympathiseer wel.

Irene
Kleine stapjes
AM_ber_79
Forumdiva
Berichten: 1746
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 12:12

Bericht door AM_ber_79 »

Als ik zie hoe sommige mensen, die zichzelf zelfs TG of TS noemen, over straat gaan en zichtbaar genieten van alle (bijna altijd negatieve geladen) aandacht, vraag ik me af of t echt enkel aan de dragqueens ligt...
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
Gebruikersavatar
Sanne
ff weer wat posten
Berichten: 49
Lid geworden op: za aug 14, 2004 16:58
Locatie: Overijssel

Re: Mijn mening

Bericht door Sanne »

Ellen Kaufeld schreef:Zelf denk ik dat dragqeens en akt van travestieten voor de echte tv/ts averechts werken...
groetjes Ellen
Ik wil niet zeggen dat dragqueens geen echte tv's zijn. Daar hoor je me ook niet over. Er zijn echter te veel gradaties wat travestie betreft. Er is MEER dan travestieten die een act opvoeren. Met alle respect, vaak zijn dat wel homo's. Ik respecteer ze enorm hoor. Vooral omdat zij veel sneller leren (sorry voor mijn taalgebruik) schijt te hebben aan wat anderen denken of zeggen. Bij mij kwam dit besef pas veel later, maar niet te laat ;)
"Dream as if you'll live forever,
live as if you'll die today"
Gebruikersavatar
Ellen Kaufeld
ff weer wat posten
Berichten: 31
Lid geworden op: zo nov 08, 2009 18:46
Contacteer:

Bericht door Ellen Kaufeld »

Begrijp me niet verkeerd waar ik op doel is de beeld vorming, hieruit gaan mensen vaak een oordeel vormen, wat Amber ook aangeeft hoe sommige TV of TSen over straat gaan doet geen goed voor de beeld vorming voor ons die soms of altijd als vrouw leven.

Hierdoor wordt de zichtbaarheid van (vergeef me de parapluterm) transgendermensen die een deeltijd of een 24/7 bestaan leiden negatief beïnvloed en wordt de weg voor beginnende TV TSen bemoeilijkt om uit de kast te komen.

Hierbij veroordeel ik de dragqueens en de homo’s niet heb onder sommigen zelfs vrienden en collega’s maar ze beïnvloeden wel de mening die sommige mensen hebben en vooral jongeren.
lieve groetjes Ellen.
AM_ber_79
Forumdiva
Berichten: 1746
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 12:12

Bericht door AM_ber_79 »

Kheb t over transgenderisten en transseksuelen die er bij lopen alsof ze normaal bij rood licht tot leven komen. Mensen die part time dan wel 24/7 als vrouw leven. En er blijkbaar op kicken om niet als vrouw maar als n vent in n rok gezien te worden. Dit gaat dus over t feit dat de beeldvorming niet alleen door dragqueens negatief is. Mensen zijn over t algemeen goed in staat om t verschil tussen n dragqueen en n transseksueel te zien en te erkennen.
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Als iemand zichzelf beschouwt als tussen de genders in, en niet als man of vrouw, en dat uitdraagt via zhaar uiterlijk, kunnen wij niet verwachten dat zhij rekening houdt met de negatieve gevolgen voor de beeldvorming voor mensen die in het tegenovergestelde gender als hun geboorte geslacht willen leven. Evenmin als andersom. Zij hebben net zo veel recht om zichzelf te zijn als wie dan ook.

Het is jammer, maar het is niet hun probleem dat in het algemeen, mensen niet op de hoogte zijn van al de verschillen in genderwereld.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
mireille
Eredivisie
Berichten: 840
Lid geworden op: do feb 26, 2004 23:10
Locatie: Schrödingers kast

Bericht door mireille »

Hoi,

Sanne, ik vind je brief super!!!!

Ik heb even op de site gekeken en afgezien dat ie erg roze is kan ik er verder zelf nog niet op uitmaken of "Draagt 'Enschede opent roze' bij aan de acceptatie van travestie?" nu met een ja of nee moet beantwoorden. Ik denk dat ik dan maar eens een kijkje moet gaan nemen!

Ik denk dat altijd wel wat is hoor, niet elke homo staat bijkans te springen als de canal pride wordt aangekondigd en zo zal dat bij "ons" ook wel net zo wezen. Ik spreek niet niet voor iedereen, en wil dat ook niet maar wat ik wel wil is dat ik gewoon mijn kant van het verhaal kan belichten. Dat heb ik ook mogen doen tijdens de transgender informatiedag.

Ik weet niet of de andere kanten van travestie nog gewoon te onbekend zijn of dan wel niet interessant genoeg maar als het niet zichtbaar genoeg dan zal het er ook niet van komen. Dus als je kan, doe een lekker dagje Enschede! Ik ga het in ieder geval proberen :wink:
Still hacking my gender anyway ¯\_(ツ)_/¯ Ried mai blåg!
Gebruikersavatar
Sanne
ff weer wat posten
Berichten: 49
Lid geworden op: za aug 14, 2004 16:58
Locatie: Overijssel

Bericht door Sanne »

mireille schreef:Hoi,
Dus als je kan, doe een lekker dagje Enschede! Ik ga het in ieder geval proberen :wink:
Ik hoef geen dagje Enschede te doen...ik ken Enschede al :lol: :wink:
Ben benieuwd of er een reactie komt op de brief.
"Dream as if you'll live forever,
live as if you'll die today"
Bea-Smit.
Forumdiva
Berichten: 1131
Lid geworden op: za mar 12, 2005 23:09
Locatie: zuidoostdrenthe

Bericht door Bea-Smit. »

Wel ik zal reageren als ik er geweest ben. Ik hoop er donderdag al te zijn en zondags weer naar huis te gaan. JA ik blijf er slapen. Als er nog meer dames zijn die er komen , misschien samen iets onder nemen??

Mail maar even via de pbtjes. Lieve groetjes Bea.
beide sexen te kennen en daar vol van te genieten en te leven
Erik
daar ben ik weer
Berichten: 22
Lid geworden op: vr aug 13, 2004 22:33

Bericht door Erik »

Travestie en homosexualteit is hetzelfde als zuurstof en water. Het heeft niets met elkaar te maken. Wat niet betekent dat zuurstof geen onderdeel van water kan zijn.

Ik ken een aantal mensen die beweren homosexueel te zijn. Geen van hen zal ooit gelukkig worden als T-girl. Vooroordelen hebben soms nadelige effecten.

Veel mensen hebben de neiging alleen te kijken naar de meest gangbare mening. In dit geval is Travestie gelijk aan Homosexueel. Volgens mij heeft travestie niets met je sexuele voorkeur te maken, maar met iets anders. Wat dat is, is voor iedereen weer anders.

Het schrijven van boze brieven heeft weinig zit aangezien men niet van mening deze wil afwijken. RozeXXX levert namelijk gewoon geld op. Mensen komen aapjes kijken en spenderen wat geld.

Zolang dit niet verandert zal je altijd moeten uitleggen dat Travestie iets anders is als homosexualteit. Zelf zie ik een Rozexxx als een freakshow en ik heb het vermoeden dat homosexuelen zo'n rozexxx ook niet altijd even leuk vinden.

Dus Ensch"k help je mee aan elke vorm van emancipatie. "NEE" Je wil gewoon wat centjes binnen krijgen, is namelijk goed voor je eigen economie.
Gebruikersavatar
Monica Dreamgirl
ForumFan
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 30, 2003 20:12
Locatie: Rotterdam

Bericht door Monica Dreamgirl »

Hoi Sanne,

Goeie brief! Heb je nog wat van ze gehoord?

groetjes,

Monica
Ik ben mezelf.
Gebruikersavatar
Sanne
ff weer wat posten
Berichten: 49
Lid geworden op: za aug 14, 2004 16:58
Locatie: Overijssel

Bericht door Sanne »

Wat denk je? Natuurlijk niet.
Had ik ook niet verwacht eigenlijk.
"Dream as if you'll live forever,
live as if you'll die today"
Plaats reactie