Pasfoto en pruik

Algemeen

Moderator: Moderators

EvaLvanE
ForumFan
Contacteer:

Pasfoto en pruik

Bericht door EvaLvanE »

In de voorschriften voor pasfoto's die gebruikt mogen worden in identiteitsbewijzen is onder meer de volgende voorwaarde te lezen:
uw hoofd is onbedekt, tenzij u heeft aangetoond dat medische, godsdienstige of levensbeschouwelijke redenen zich hiertegen verzetten
Ik ben al geruime tijd op zoek naar hoe dat voor mij zou uitpakken. De foto's in mijn paspoort en op mijn rijbewijs tonen een ietwat vermoeid ogende, niet zo erg jonge man met een kale schedel. Ik had toen nog geen ooglift gehad en had me niet opgemaakt. Scheelt een jaartje of 10.
Ooit zal mij door een wetsdienaar worden gevraagd me te legitimeren en dat gaat vast niet helemaal goed. Zelfs als ik mijn pruik afdoe lijk ik niet meer op die meneer van toen, aangezien onder die pruik mijn eigen haar weer groeit. Behalve het bovenhoofd, als ik dat zo mag uitdrukken. Daar zal, als de haargroei verder voltooid is, een soort van haarwerk gaan komen. Bevestigd aan het eigen haar of op een andere ingenieuze manier min of meer deel uitmakend van mijn schedelstoffering.

Maar, je hoofd moet onbedekt zijn. Okee, dat je een hoofddoekje welles/nietes mag dragen als je een vrome moslima bent is helder. Nou ja, tamelijk helder. Ik ben geen moslima en al helemaal niet vroom.
Als je aan de chemo moet loop je op een zeker ogenblik ook met een kale knars. Aangezien je geen belijdend moslima bent moet je dan zonder hoofddoekje op de prent. Hoofdbedekking mag niet, nietwaar?
Wat dan? Pruik? Is dat een hoofdbedekking?
Er blijkt een uitweg te bestaan, in die zin dat een pruik wordt afgekeurd als de draagster daarvan toegeeft dat het een pruik is, maar wordt toegestaan wanneer de draagster stelt dat dit haar eigen haar is. Wat zou jij doen als een ambtenaar ter controle aan je haar gaat trekken...?

Op zich is het uiteraard allemaal flauwe kul. Volgens de officiële regels zou je nooit je haardracht ingrijpend mogen veranderen. Zelfs een chemokuur kan je wat dat aangaat in problemen brengen.

Om eerlijk te zijn zou ik het liefst nu al opnieuw pasfoto's laten maken en nieuwe documenten aanvragen. Met pruik dus nog, nu. Mijn toekomstige uiterlijk zal daar nauwelijks van afwijken. Ik aarzel echter.
Slimme of zelfs sluwe reacties worden gewaardeerd :)

groet
Eva
Erger u niet. Verwonder u slechts.
Prescilla
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Re: Pasfoto en pruik

Bericht door Prescilla »

EvaVanA schreef:In de voorschriften voor pasfoto's die gebruikt mogen worden in identiteitsbewijzen is onder meer de volgende voorwaarde te lezen:
uw hoofd is onbedekt, tenzij u heeft aangetoond dat medische, godsdienstige of levensbeschouwelijke redenen zich hiertegen verzetten
Ik ben al geruime tijd op zoek naar hoe dat voor mij zou uitpakken. De foto's in mijn paspoort en op mijn rijbewijs tonen een ietwat vermoeid ogende, niet zo erg jonge man met een kale schedel. Ik had toen nog geen ooglift gehad en had me niet opgemaakt. Scheelt een jaartje of 10.
Ooit zal mij door een wetsdienaar worden gevraagd me te legitimeren en dat gaat vast niet helemaal goed. Zelfs als ik mijn pruik afdoe lijk ik niet meer op die meneer van toen, aangezien onder die pruik mijn eigen haar weer groeit. Behalve het bovenhoofd, als ik dat zo mag uitdrukken. Daar zal, als de haargroei verder voltooid is, een soort van haarwerk gaan komen. Bevestigd aan het eigen haar of op een andere ingenieuze manier min of meer deel uitmakend van mijn schedelstoffering.

Maar, je hoofd moet onbedekt zijn. Okee, dat je een hoofddoekje welles/nietes mag dragen als je een vrome moslima bent is helder. Nou ja, tamelijk helder. Ik ben geen moslima en al helemaal niet vroom.
Als je aan de chemo moet loop je op een zeker ogenblik ook met een kale knars. Aangezien je geen belijdend moslima bent moet je dan zonder hoofddoekje op de prent. Hoofdbedekking mag niet, nietwaar?
Wat dan? Pruik? Is dat een hoofdbedekking?
Er blijkt een uitweg te bestaan, in die zin dat een pruik wordt afgekeurd als de draagster daarvan toegeeft dat het een pruik is, maar wordt toegestaan wanneer de draagster stelt dat dit haar eigen haar is. Wat zou jij doen als een ambtenaar ter controle aan je haar gaat trekken...?

Op zich is het uiteraard allemaal flauwe kul. Volgens de officiële regels zou je nooit je haardracht ingrijpend mogen veranderen. Zelfs een chemokuur kan je wat dat aangaat in problemen brengen.

Om eerlijk te zijn zou ik het liefst nu al opnieuw pasfoto's laten maken en nieuwe documenten aanvragen. Met pruik dus nog, nu. Mijn toekomstige uiterlijk zal daar nauwelijks van afwijken. Ik aarzel echter.
Slimme of zelfs sluwe reacties worden gewaardeerd :)

groet
Eva
Hoi Eva

Als je niet kan zien dat het een pruik is zou ik gewoon met pruik op op de foto gaan. Je moet namelijk een foto hebben zoals je er ook uit ziet dus in dit geval met pruik. Tegenwoordig heb je ook hele mooie pruiken de Lacewigs kosten wel wat maar aan deze pruiken kan je niet zien dat het om een pruik gaat. Staan wel wat filmpjes van op youtube even zoeken op lacewig en je vind er genoeg over.

Daarnaast dat je je kapsel niet mag veranderen is gewoon grote onzin. Ik stond een paar jaar geleden met blond haar in me paspoort en een paar maanden later had ik me haar geverfd naar donker en werd niets van gezegd bij een controle. Je moet toch ook zelf kunnen bepalen welke kleur haar je hebt in het verleden had ik soms om de maand wel een andere kleur en dan had ik het weer lang en dan opeens weer kort. Was gewoon geen touw aan vast te knopen met hoe ik me haar had maar het gaat vooral om je gezicht of dat wel klopt met de foto die op je papieren staan.

Dus gewoon lekker met je pruik op op de foto en ze hebben gewoon van je haar af te blijven. En als die persoon aan mijn haar zou gaan trekken dan zou ik gewoon de hele zaak bij elkaar gillen of gewoon die persoon aan zijn haar terug trekken. Ze mogen niet eens aan je komen dus laat staan aan je haar trekken om te kijken of dit wel echt is. Daarnaast zou je je pruik vast kunnen plakken met doorzichtige dubbelzijdige tape meestal verkopen ze dit wel in de afroshop en is speciaal voor pruiken.

Succes en hoop dat je hier iets aan hebt.
Groetjes Prescilla
AM_ber_79
Forumdiva

Re: Pasfoto en pruik

Bericht door AM_ber_79 »

Sinds wanneer zou t dragen van een hoofddoek niet vallen onder godsdienstig/levensbeschouwelijke (moslima) of medische reden (chemo kuur) ???

Zou je zelf niet kunnen aandragen dat t dragen van n pruik voor jou als transgender valt onder een medische reden? En dan je transgender zijn laten vallen onder medische reden?
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
Bea-Smit.
Forumdiva

Bericht door Bea-Smit. »

Hoi Eva,
het is geen probleem om met pruik op, een pasfoto te nemen en dan daarmee een indentiteitsbewijs of paspoort aan te vragen. Je moet wel zoals je op de foto staat het aanvragen. Ik zelf heb een paspoort als man en een indentiteitsbewijs als vrouw. Ik ben daarvoor dus 2 keer bij de gemeente geweest. Dus dat geeft geen problemen alsdus bij onze gemeente.
Groetjes Bea.
beide sexen te kennen en daar vol van te genieten en te leven
EvaLvanE
ForumFan
Contacteer:

Bericht door EvaLvanE »

Dank je wel, Prescilla. Ik was overigens niet echt van plan om aan m'n haar te laten trekken hoor ;)

@ Amber: Er zijn geen gevallen bekend waarbij vrouwen die kaal zijn (door bijvoorbeeld een chemokuur) met hoofddoek in hun paspoort afgebeeld konden cq mochten worden. Er zijn wel enkele gevallen bekend waarbij onder dergelijke omstandigheden over een pruik niet moeilijk werd gedaan.
Bea-Smit. schreef:Ik zelf heb een paspoort als man en een indentiteitsbewijs als vrouw. Ik ben daarvoor dus 2 keer bij de gemeente geweest.
Hee. Dat is wel slim, ja. Laat ik in elk geval jouw voorbeeld maar eens volgen. 't Zal wel een weekje of twee duren, maar ik zal hier verslag doen van mijn wederwaardigheden.

Dank jullie wel voor je reacties!
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Let op: de M op zo'n identiteitsbewijs-als-vrouw blijft (helaas) dan wel een M en je naam op dat document blijft je mannennaam. Die M en je voornaam zijn namelijk gekoppeld aan de basisadministratie (de M mag pas na sterilisatie/geslachtsoperatie en na een keuringsbewijs van de klinisch psycholoog via een rechtbankprocedure aangepast worden). TNN is bezig te lobbyen om de regels te versoepelen, hoe de regels dan worden is nog even afwachten.

Succes gewenst,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
joandelynn
Eredivisie

Bericht door joandelynn »

Op je rijbewijs staat geen M, maar helaas wel je volledige voornaam.

Nu kan je al wel proberen om je voornaam te laten veranderen als je het geld er voor over hebt. Maar of dat wel of niet wordt toegestaan schijnt nogal af te hangen van het arrondissement waar je geboorteplaats onder valt. Als je nieuwe vrouwennaam toevallig ook wel gebruikt wordt als mannennaam, dan maak je iets meer kans dat het wordt toegestaan.

groeten,
Joandelynn
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
Bea-Smit.
Forumdiva

Bericht door Bea-Smit. »

ach ja op mijn bewijzen staan echt de M Maar dat is van mevrouw. en de naam dat is niet echt van belang vindt ik. Ik ben vernoemd dus dat geeft altijd wat rare namen en tenslotte is Bea mijn roep naam.

Maar als je de bewijzen niet tegelijkophaald is het geen enkel probleem.

Groetjes Bea.
fenna69
ForumFan

Bericht door fenna69 »

mijn eigen ervaringen met paspoort en rijbewijs:

Na het omgaan heb ik direct met een nieuwe foto (een foto met duidelijk meer hoofdhaar) de documenten laten vernieuwen en bij burgerzaken van de gemeente de situatie voorgelegd met de brief van het VU erbij. Geen probleem wat betreft de foto, echter nog wel met de oude GBA gegevens.
Na de juridische naam/geslachtswijziging werden de GBA gegevens bijgesteld en ik heb nu documenten met de naam en de verschijning die ik ben. Met haarstukje op op de foto's.

groetjes, Fenna
EvaLvanE
ForumFan
Contacteer:

Bericht door EvaLvanE »

Nou, dat ging dus gewoon van een leien dakje. Ik heb een ID-kaart aangevraagd en moest me legitimeren met m'n paspoort. Dat werd prompt afgekeurd. Chef geraadpleegd, maar nee, er is te weinig gelijkenis. 'Inhouden' staat er genoteerd, dus bij het ophalen van mijn ID-kaart mag ik mijn oude paspoort inleveren. Maakt voor mij niet uit, ik heb geen plannen me ooit nog als man te vermommen.
Op dringend advies ook maar een nieuw rijbewijs aangevraagd. Kost wat, maar dan heb je ook wat...
joyke
dagelijks aanwezig

Bericht door joyke »

Ik sta al sinds jaar en dag als joy op de foto,s van rijbewijs, id-kaart en voordeelurenabbo.

Ik heb wel gevraagd met het ophalen van mijn nieuwe id of ik mijn oude paspport mag houden. Dat kon, stansen ze er wel even drie grote gaten in.
Veel te leuk om te zien hoe het lopen kan aan de hand van oude pasfoto,s.

Joy
respect komt van twee kanten
EvaLvanE
ForumFan
Contacteer:

Bericht door EvaLvanE »

Dat heb ik ook gedaan vanmiddag, Joy; dat oude paspoort ongeldig laten maken. Ik heb het wel heel ver weggestopt ;)
Met mijn nieuwe ID-kaart en rijbewijs ben ik de koningin te rijk :D
Bea-Smit.
Forumdiva

Bericht door Bea-Smit. »

Hoi Eva,
hoe heb je het nu gedaan?? Alles als vrouw? of heb je ook nog een paspoort als man aangevraagd en gekregen?

Groetjes Bea.
EvaLvanE
ForumFan
Contacteer:

Bericht door EvaLvanE »

Alles als vrouw, Bea. Ik wilde liever een ID-kaart dan een paspoort. Past makkelijker in mijn knip en ik reis toch niet meer buiten Europa. Bij het aanvragen vond de ambtenaar dat ik mijn paspoort (met foto als man) moest inleveren omdat het feitelijk ongeldig was. Misschien had protesteren geholpen om het te houden, maar dat vond ik zinloos. Ik ga als vrouw door het leven en zo is het goed.

groetjes
Eva
Bea-Smit.
Forumdiva

Bericht door Bea-Smit. »

Hoi Eva, Was je paspport nog wel geldig dan?? Ik heb beide maar wel 2 maand na elkaar aangevraagd.
Dus als ik het moet verlengen dan ga ik eerst met mijn paspoort en daarna met de indentiteitsbewijs.

groetjes Bea.
Plaats reactie