Ik ben al geruime tijd op zoek naar hoe dat voor mij zou uitpakken. De foto's in mijn paspoort en op mijn rijbewijs tonen een ietwat vermoeid ogende, niet zo erg jonge man met een kale schedel. Ik had toen nog geen ooglift gehad en had me niet opgemaakt. Scheelt een jaartje of 10.uw hoofd is onbedekt, tenzij u heeft aangetoond dat medische, godsdienstige of levensbeschouwelijke redenen zich hiertegen verzetten
Ooit zal mij door een wetsdienaar worden gevraagd me te legitimeren en dat gaat vast niet helemaal goed. Zelfs als ik mijn pruik afdoe lijk ik niet meer op die meneer van toen, aangezien onder die pruik mijn eigen haar weer groeit. Behalve het bovenhoofd, als ik dat zo mag uitdrukken. Daar zal, als de haargroei verder voltooid is, een soort van haarwerk gaan komen. Bevestigd aan het eigen haar of op een andere ingenieuze manier min of meer deel uitmakend van mijn schedelstoffering.
Maar, je hoofd moet onbedekt zijn. Okee, dat je een hoofddoekje welles/nietes mag dragen als je een vrome moslima bent is helder. Nou ja, tamelijk helder. Ik ben geen moslima en al helemaal niet vroom.
Als je aan de chemo moet loop je op een zeker ogenblik ook met een kale knars. Aangezien je geen belijdend moslima bent moet je dan zonder hoofddoekje op de prent. Hoofdbedekking mag niet, nietwaar?
Wat dan? Pruik? Is dat een hoofdbedekking?
Er blijkt een uitweg te bestaan, in die zin dat een pruik wordt afgekeurd als de draagster daarvan toegeeft dat het een pruik is, maar wordt toegestaan wanneer de draagster stelt dat dit haar eigen haar is. Wat zou jij doen als een ambtenaar ter controle aan je haar gaat trekken...?
Op zich is het uiteraard allemaal flauwe kul. Volgens de officiële regels zou je nooit je haardracht ingrijpend mogen veranderen. Zelfs een chemokuur kan je wat dat aangaat in problemen brengen.
Om eerlijk te zijn zou ik het liefst nu al opnieuw pasfoto's laten maken en nieuwe documenten aanvragen. Met pruik dus nog, nu. Mijn toekomstige uiterlijk zal daar nauwelijks van afwijken. Ik aarzel echter.
Slimme of zelfs sluwe reacties worden gewaardeerd
groet
Eva