Stemoperatie

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Stemoperatie

Bericht door Frederique_ »

Hallo,

Zijn er mensen op dit forum met ervaringen over stemoperaties?
(Ik zou het zelf niet aandurven, maar mijn logopedist is er in geinteresseerd)

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Suzette
ff weer wat posten
Berichten: 62
Lid geworden op: zo jan 15, 2012 23:05
Locatie: Z.H.

Re: Stemoperatie

Bericht door Suzette »

Hallo,
Frederique_ schreef:Hallo,

Zijn er mensen op dit forum met ervaringen over stemoperaties?
(Ik zou het zelf niet aandurven, maar mijn logopedist is er in geinteresseerd)

Groetjes,

Frederique
Ik heb geen persoonlijke ervaring maar wat ik er wel van weet;
Tot een kleine 10 jaar terug werd die operatie uitgevoerd voor transseksuelen met stemproblemen. De VUA gaf er medewerking aan en het werd vergoed.
Helaas was het resultaat van die operatie niet te voorspellen. Grofweg 1/3 van de operaties mislukte, hees schor etc. een herstel operatie was niet mogelijk. Men hing af van het kennis, kunde van de chirurg of dat je je dag, niet, had.
Je moest wel desperaat zijn om je aan zo’n operatie te wagen.
Stilaan ondergingen minder transseksuelen die operatie. Mogelijke oorzaak, er was een nieuwe operatietechniek gekomen, met laser, die de VUA niet (wilde) gebruiken maar betere resultaten gaf dit gaf een weerstand men week uit naar het buitenland. De VUA bood deze operatie voor transseksuelen niet meer aan, verleende geen medewerking voor een aanvraag.
Ook lijkt het er op dat er nu een andere gedachtegang is bij transseksuelen:
“men moet mij maar nemen zoals ik ben” ik kan ook vrouw zijn met mijn manier van uiten, stem, kleding, bewegen, algemene omgang doet er niet toe “Ik ben Ik”.

Ik heb van 2 personen die met laser zijn geopereerd zijn vernomen dat het een goed maar geen zaligmakend resultaat gaf.
De stem werd wel minder diep (Opstelten stem) maar je gebruik, intonatie veranderde niet. Je had daarna ook logopedische hulp nodig, waar bij het bij een beter gaat dan een ander.

Nu zal deze operatie vermoedelijk alleen nog maar met een laser uitgevoerd worden, denk aan prostaat operaties.
Ook Wij houden van U

Suzette
pipa
Troll
Berichten: 309
Lid geworden op: zo nov 06, 2011 22:11

Bericht door pipa »

De 'oude methode' waarbij je stembanden worden aangespannen als de snaren ven een viool ahw werkt prima in die zin dat het stemgeluid idd omhoog gaat.

Alleen maakt stemhoogte niet zo uit als je op een mannelijke manier blijft spreken.
Intonatie, woordkeus, modulatie maken een groter verschil dan een stembandoperatie an sich.
Mannen spreken nou eenmaal 'vlak' en vrouwen niet.
"A person starts to live when he can live outside himself."
Albert Einstein
Gebruikersavatar
Anakin_TS
ForumFan
Berichten: 294
Lid geworden op: vr aug 13, 2004 2:42
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Anakin_TS »

Stemoperatie heb ik in 1998 gehad. Dat werd in het Luzac ziekenhuis gedaan in Amsterdam.

Ik heb er ook wel een litteken aan over gehouden. Maar ik heb liever een litteken dan adamsappel.


Verder heeft de stem operatie niet veel geholpen. Daarvoor heb ik ook logopedie gehad, maar wat ze je aanleren staat heel ver van het ingebouwde spraak mechanisme.

Het kost mij veel te veel inspanning om die andere manier aan te sturen, dat het ten koste ging van normaal nadenken. Ik was zo gefocussed op mijn stem, maar ik kon geen zinnen meer vormen of iets in die richting.

Op een gegeven moment wist ik niets meer.

Ik wist gewoon dat ik niet normaal over kwam. Misschien op bepaalde momenten wel, maar ook heel veel momenten niet. Zo werd ik ook heel onzeker.

Ook al zouden ze die stem zo kunnen transformeren, dan nog moet de aansturing ook kloppen. Als je je er mee gaat bezig houden kom je tot de ontdekking dat het veel ingewikkelder in elkaar zit, dan een stembandje of een hogere toon hoogte.

Mijn stem is wel wat afgevlakt. Het is moeilijker om Darth Vader na te doen en lijkt mij ook niet zo best voor je stem. Dat hele diepe is er wel uit. Maar dat Darth Vader nadoen altijd makkelijker blijft dan een dames stem zegt genoeg...
"Girl! No worries if your Slavic dude let you down!
Before sunrise there is a more courteous and more tall Slavic!
Ты нарисуй мне солнышко и нарисуй закат!

―Centurion to Anakin
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Frederique, ik heb 5 keer onder het mes gelegen in Veghel bij dr DeJong.....liep nie zo best, maar ik laat het daarbij....

....als je mijn bevindingen erover wil horen, dan zeg het maar....volgs mij heb je mun ii-meel-adres....dus....

groetjes uit Piedimulera

Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Plaats reactie