in mijn zoektocht door het internet kwam ik de termen; gender-neutrale kleding, oftewel het degenderen van kleding tegen. Een winkelketen in Nederland (HEMA) claimt dat zij nu gender-neutrale kinderkleding verkoopt, maar op hun website zie je dat zij nog steeds onderscheid maken tussen meisjes- en jongenskleding. En als je dan verder kijkt zie je dat ze voor zowel meisjes als jongens dezelfde jassen verkopen, doch wordt een roze jas geshowd door een meisje en dezelfde jas in de kleur blauw wordt geshowd door een jongen!
Omtrent het onderwerp gender-neutrale kleding kwam ik op een Engeltalige website de volgende quote tegen:
'This decision by retailers to avoid marketing feminine style pushes the notion that only masculine clothing is worth being worn by both genders.
Many trans and non-binary people have expressed frustration with mainstream retailer’s interpretation of the term gender-neutral, arguing that while these brands claim to be progressive, they always end up creating clothes designs that er on the masculine end of the spectrum of fashion, thus pushing femininity to the side.
Others argue that retailers are attempting to profit off of LGBT issues without actually doing anything meaningful for the community.'
Vert.
Met de beslissing die de detailhandel maakt om vrouwelijke kledingstijl te vermijden geeft zij aan dat uitsluitend mannelijke kledingstijl geschikt is om door beide seksen gedragen te worden.
Veel trans en non-binaire personen hebben hun frustratie geuit over de heersende interpretatie van de detailhandel omtrent de term genderneutraal, zij claimen progressief te zijn, maar creëren kleding die gestaafd is op de mannenmode, en dus zo het vrouwelijke aspect naar de achtergrond drukken.
Anderen claimen dat de detailhandel probeert te profiteren van LHBTI kwesties zonder eigenlijk iets van betekenis te doen.'
Er is ook vaak sprake van de komst van de 'MANNENROK', doch deze vind ik niets vrouwelijks hebben en hij is vaak ook kleurloos (zoals de meeste mannenkleding). Ik ben hier zeker niet de enige in, gelet op de volgende quote:
Naar mijn mening hoeven kledingontwerpers kleding niet genderneutraal te maken. Wat wel moet gebeuren is dat dameskleding ook in grotere maten gemaakt wordt, ook bijvoorbeeld grotere schoenmaten.
Groetjes, Tony