moed

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerdi
dagelijks aanwezig
Berichten: 118
Lid geworden op: ma okt 09, 2023 16:18

moed

Bericht door Gerdi »

Moed.
Het vergt moed om helemaal jezelf te zijn. Om af te wijken van wat elders op dit forum "iedereen" werd genoemd. Heel veel mensen lopen achter elkaar aan op hetzelfde pad en eigenlijk vind ik dat prima. Als ze daar gelukkig mee zijn is dat een goed ding.
Wij zijn anders. We wijken wat af van de door hun gebaande paden, door ons niet of niet helemaal te conformeren aan wat hun gender noemen. Wij weten dat gender iets anders is dan ons fysieke geslacht en dat er vele variabelen zijn op het begrip gender. Ook weten we dat het geen keus is, maar iets wat in ons innerlijk verankerd zit en wat vroeg of laat naar buiten wil. We tonen dat door ons om te kleden in kleding van onze keuze, die dan niet door geslachtsnormen bepaald word maar door onze innerlijke, gender gedreven verlangens om echt onszelf te zijn.
Dat vergt moed tegenover de ander, maar vooral ook tegenover onszelf. Want er moeten soms flinke hindernissen overwonnen worden.
Al wie dat probeert heeft moed.
Alleen dode vissen zwemmen altijd met de stroom mee.
Blijf jezelf.
Groetje Roos.
Can you remember who you were..
Before the world told you who you should be?
tonia
dagelijks aanwezig
Berichten: 175
Lid geworden op: di okt 17, 2023 16:42
Locatie: Hoogezand

Re: moed

Bericht door tonia »

Hoi Roos,

inderdaad vergt het moed om helemaal jezelf te zijn, maar we moeten niet uit het oog verliezen dat een gedeelte van de samenleving die ons als, om het in het Engels te zeggen, "freaks of nature" bestempeld omdat wij ons niet conformeren aan wat zij als "normaal" beschouwen, hier een grote rol in speelt. Het idee dat alles dat door hun omgeving als abject wordt gezien voor waarheid moet worden aangenomen is hun naar mijns inziens ingegeven tijdens de opvoeding.

En als je in zo'n samenleving bent opgegroeid en/of nog steeds verkeerd vergt het inderdaad moed om aan je omgeving te tonen dat je "anders" dan ande- ren bent en hiervoor durft uit te komen, met het risico dat je dan alles kunt verliezen. We zijn helaas nog niet zover dat we door iedereen geaccepteerd worden voor wie we zijn en niet afgewezen worden door wat we doen of welke kleding we dragen.

Je kunt het vergelijken met mensen die hun hele leven te horen hebben gekregen dat hun ras superieur is en alle andere inferieur, als je dit vanaf je jeugd te horen krijgt, met alle leugens om dit feit te staven, zal je heel moeilijk van het tegendeel te overtuigen zijn. Er zijn legio voorbeelden uit de geschiede- nis van wat men voor waarheid aanneemt, maar wat één grote leugen blijkt te zijn.

Liefs, Tony.
Ik ben mezelf. Puur en authentiek.
Ik volg mijn hart en doe wat goed is.
Als ik mijn eigen pad volg, wordt het vanzelf bijzonder.
En dat klopt. Ik ben nou eenmaal uniek en bijzonder.
(Mark Verhees)
Gebruikersavatar
Gerdi
dagelijks aanwezig
Berichten: 118
Lid geworden op: ma okt 09, 2023 16:18

Re: moed

Bericht door Gerdi »

Ik heb een tijdje geleden dit stuk geschreven voor het internet, naar aanleiding van de zoveelste vernieling van regenboogvlaggen en zebrapaden.
Dit is dus bedoeld voor al die transfobe en homofobe mensen om ons heen. Transgender zijn of gay, in welke vorm dan ook, is geen keuze. Homo en transfobie wel. Ik schreef dus dit stukje tekst en dat vergde wel enige moed van mezelf, maar ik vond toch dat ik het moest doen.

Wat nou, als iemand je verteld dat hij of zij gay is, of transgender, of aan crossdressing doet. Is het dan aan jouw om te oordelen? Moet je het dan begrijpen? En ben je eigenlijk wel in staat om te begrijpen. Weet je wel genoeg van deze persoon om een oordeel te kunnen, te mogen vellen. Begrijp je eigenlijk wel wat er gebeurt als iemand je dit verteld? Hoe kwetsbaar deze persoon zich eigenlijk opstelt tegenover jou en de rest van de maatschappij. Hoe deze mededeling stormen van afwijzing en veroordeling af kan roepen en zelfs oorzaak kan zijn van verbaal of fysiek geweld. Besef je eigenlijk wel wat het betekend als iemand je dit verteld? Dat hij zijn diepste, meest fundamentele wezen met je deelt. En begrijp je wel dat het niet aan jou is om ongefundeerde opmerkingen te maken, of veroordelingen uit te spreken. Weet je wel dat als iemand je verteld dat hij of zij gay is, of transgender, deze persoon op dat moment de meest moedige persoon is in de kamer, maar ook de meest kwetsbare. Besef je dat er soms een worsteling van vele jaren aan vooraf is gegaan en dat hij of zij alleen op zoek is naar rust en veiligheid en niet naar begrip of analyse. En besef je wel dat de regenboog/transgendervlaggen staan voor het bovenstaande verhaal en niet proberen iets op te dringen. Die vlaggen zijn een vraag om respect, rust en veiligheid. Dus laat ze gewoon hangen. Dat is toch niet te veel gevraagd?

Groetjes Roos.
Can you remember who you were..
Before the world told you who you should be?
Gebruikersavatar
laura.sparkle
dagelijks aanwezig
Berichten: 103
Lid geworden op: do apr 18, 2024 9:49

Re: moed

Bericht door laura.sparkle »

Gerdi schreef: zo jul 14, 2024 7:51 Moed.
Het vergt moed om helemaal jezelf te zijn. Om af te wijken van wat elders op dit forum "iedereen" werd genoemd. Heel veel mensen lopen achter elkaar aan op hetzelfde pad en eigenlijk vind ik dat prima. Als ze daar gelukkig mee zijn is dat een goed ding.
...
Al wie dat probeert heeft moed.
Alleen dode vissen zwemmen altijd met de stroom mee.
Blijf jezelf.
Groetje Roos.
Hoi Roos,

Wat een goed stukje. Je hebt het heel mooi verwoord.

Transgender zijn vergt moed en maakt je soms eenzaam. Dat is helemaal niet makkelijk.

Liefs, Laura.
hallo, gezellig!
Berdine
dagelijks aanwezig
Berichten: 128
Lid geworden op: ma mei 27, 2024 15:25

Re: moed

Bericht door Berdine »

Hi Roos
Je hebt absoluut gelijk dat het niet aan ons is om te oordelen wanneer iemand zich kwetsbaar opstelt en zijn of haar ware zelf deelt. Het vereist ongelooflijk veel moed om te onthullen dat je gay, transgender of een crossdresser bent, vooral in een samenleving die dit vaak nog niet volledig begrijpt of accepteert.
Het is belangrijk te beseffen dat deze onthulling meestal het resultaat is van een lange, interne strijd. Mensen die dit delen, zoeken geen oordeel of analyse, maar hoop op begrip, respect en veiligheid. Dit soort openheid is een uitnodiging tot empathie en menselijkheid, en het is aan ons om die uitnodiging met zorg en respect te beantwoorden.
De regenboogvlag is geen poging om iets op te dringen, maar een manier om te vragen om respect en een veilige ruimte voor iedereen.te bieden. Het is een symbool van inclusiviteit en acceptatie, en het minst wat we kunnen doen is deze symbolen respecteren en de boodschap die ze uitdragen omarmen.
Laten we ons best doen om een samenleving te creëren waarin iedereen zich veilig en geaccepteerd voelt, ongeacht hun identiteit. Het is inderdaad niet te veel gevraagd om een beetje empathie en respect te tonen.
Liefs Berdine
Ik ben wie ik ben, en wat ik ben, ben ik door mijn eigen liefde
Will Ferdy zanger en voorvechter van LGBTQ+ acceptatie
Gebruikersavatar
Gerdi
dagelijks aanwezig
Berichten: 118
Lid geworden op: ma okt 09, 2023 16:18

Re: moed

Bericht door Gerdi »

Can you remember who you were..
Before the world told you who you should be?
tonia
dagelijks aanwezig
Berichten: 175
Lid geworden op: di okt 17, 2023 16:42
Locatie: Hoogezand

Re: moed

Bericht door tonia »

Na het lezen van dat artikel kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat je inderdaad stevig in je schoenen moet staan om er voor uit te komen dat je anders bent dan mensen van je verwachten dat je bent.
Ik ben mezelf. Puur en authentiek.
Ik volg mijn hart en doe wat goed is.
Als ik mijn eigen pad volg, wordt het vanzelf bijzonder.
En dat klopt. Ik ben nou eenmaal uniek en bijzonder.
(Mark Verhees)
Plaats reactie