Definitie van transgenderisme

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transgenderisme.

Moderator: Moderators

simone_v
ff weer wat posten
Berichten: 58
Lid geworden op: zo sep 08, 2002 0:12
Locatie: zeg maar de IJmond

Bericht door simone_v »

Het woord "transgender" heeft in het Engelse taalgebied de betekenis van "allen die tussen man en vrouw inzitten" , niet meer en niet minder. Daar is het dus de verzamelnaam voor alle T* personen. In het Nederlands is de term ingevoerd door de stichting Renee, die er een duidelijke betekenis aan heeft gegeven: iemand die niet volledig man en niet volledig vrouw wil zijn. Die definitie is naar mijn (niet zo bescheiden) mening te vaag.

Ik heb een artikel geschreven waarin ik duidelijk tracht te maken wat de verschillen zijn tussen travestie en transseksualiteit naar aanleiding van een grote ergernis bij mezelf dat in de diverse media alles op één hoop wordt gegooid. Dat artikel is te vinden op: http://simone.iszichzelf.nl/, voor wie er interesse in heeft. Daar staan in ieder geval mijn definities in.

Groeten, Simone_v
Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen.
Gebruikersavatar
Marcha
dagelijks aanwezig
Berichten: 94
Lid geworden op: wo jun 20, 2001 2:00
Locatie: Noord Brabant

Bericht door Marcha »

Ok... ik ben wat lang weggeweest, maar kon jullie toch niet missen hoor hihihihi
Maar nu naar het onderwerp, volgens mij zijn er geen hokjes maar benamingen voor een staat van zijn, en dat is toch iets anders.

Als men mij vroeg wat nu het verschil is tussen de T's (en bedenk wel dat er meer kleuren grijs zijn dan zwart en wit) dan probeerde ik dat als volgt uit te leggen:

Een travestiet is iemand die de dwingende behoefte heeft zich tijdelijk te gedragen als en te kleden in de kleding van het andere geslacht

Een transgender is iemand die de sterke (lees dwingende) behoefte heeft te leven in de rol van het andere geslacht (maar niet de behoefte heeft om geheel lichamelijk die rol te vervullen)

Een transsexueel is iemand die gedwongen wordt te leven in de rol van het andere geslacht (tot daar op gepaste medische wijze verandering in wordt aangebracht)

Natuurlijk zijn er veeeeeeeel meer schakeringen dan deze drie. Maar uit ervaring durf ik te zeggen dat het voor mij een verademing was om er achter te komen dat ik géén travestiet was en ook geen transsexueel. Mijn plekje in de wereld werd een stuk duidelijker. Dat de staat van zijn kan veranderen is voor mij ook duidelijk, ik ben ongetwijfeld begonnen met een sterk travestiegevoel. Gedurende een aantal jaar ben ik daaraan ontgroeid, echter, ik heb nog steeds niet (en zal ik ook niet krijgen) de dwingende behoefte om mij lichamelijk aan te laten passen (klinkt wat plastisch en negatief maar is zeker niet zo bedoeld hoor...). Veel transsen die ik in de loop der jaren gesproken heb, hebben mij ervan weten te overtuigen dat je WEET dat je trans bent, je weet dat het lichaam waarin je woont niet het jouwe is..
Kortom, hokjes.. nee, maar wel een benaming van je staat van zijn op dat moment in je leven

Lieve groetjes,

Marcha
"mezelf zijn is voor mij al 'anders' genoeg..."
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Marcha,

Ik ben er helemaal mee eens met het begin en het einde van jouw posting. Echter begrijp ik niet helemaal hoe dat allemaal rijmt met het middelste stukje:
Marcha schreef:Een travestiet is iemand die de dwingende behoefte heeft zich tijdelijk te gedragen als en te kleden in de kleding van het andere geslacht

Een transgender is iemand die de sterke (lees dwingende) behoefte heeft te leven in de rol van het andere geslacht (maar niet de behoefte heeft om geheel lichamelijk die rol te vervullen)

Een transsexueel is iemand die gedwongen wordt te leven in de rol van het andere geslacht (tot daar op gepaste medische wijze verandering in wordt aangebracht)
Want, je schrijft Maar uit ervaring durf ik te zeggen dat het voor mij een verademing was om er achter te komen dat ik géén travestiet was en ook geen transsexueel. Maar, van wat jij mij hebt verteld, je leeft grotendeels als man en ben maar af en toe vrouw. Dus -- het is een tijdelijk iets bij jou. En, voor mij is het verschil tussen "te gedragen als en te kleden in de kleding van het andere geslacht" en "te leven in de rol van het andere geslacht" te subtiel om er veel onderscheid in te kunnen brengen.

Het is niet dat ik je wil tegenspreken. Zoals je zelf zei, er zijn veel meer schakeringen dan alleen deze drie. Maar -- kan jij mij uitleggen waarom het dan, volgens jou, een verademing was om te ontdekken dat je geen travestiet bent, en waarom je een transgender en geen travestiet bent, ook al lijkt jouw levenswijze meer op jouw definitie van een travestiet dan van een transgender? Ik neem aan dat je hierover heb nagedacht en een verklaring voor kunt geven.

In zo ver als ik mij bezig hou met het zoeken naar definities -- net zoals jij geloof ik dat er zoveel variaties en mogelijkheden zijn, dat elke onderscheid vrijwel nutteloos is -- is het bij mij nog niet uitgecristalliseerd, dus ik kan je niet tegenspreken. Ik zou dat niet eens willen. Wanneer ik probeer, voor mijzelf of voor iemand anders, een beetje duidelijkheid hierin te scheppen, zoek ik het meer in het verhouding van de T* naar het geboortegeslacht, dan naar het tegenovergestelde geslacht. Ik ben er nog niet uit, en, helaas, jouw posting hierboven heeft het voor mij niet duidelijker gemaakt.

Groetjes,
Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
Isabelle Raulin dAymeries
dagelijks aanwezig
Berichten: 230
Lid geworden op: za aug 31, 2002 14:33
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Isabelle Raulin dAymeries »

Hoi Marcha en Lisa,

Ik vind het wel heel leuk: het verschil is namelijk groter dan je (Lisa) denkt, want het is bijna het tegenovergestelde.

Als je ze namelijk alle drie als MTF ziet, kleedt een mannelijke travestiet zich als vrouw, vult de als man geboren TG een vrouwelijke rol in, en wordt een TS, die als man geboren is, maar zich volledig vrouw voelt, gedwongen om als man te leven, tot er een structurele oplossing komt. Wie past er niet in het rijtje? De TS, juist, want de anderen presenteren zich als vrouw, en zij, als man, zij het dan niet vrijwillig, zoals de andere twee.

Dus eigenlijk hoort de FTM TS beter in dit rijtje thuis. Hij is een man die zich onder sociale druk als vrouw gedraagt. Heel grappig gezichtspunt, en een eye-opener voor mij. Het klopt wel met mijn ervaring: communiceren met MTFs blijft moeilijk: er ontstaan heel vaak misverstanden. Met FTMs daarentegen heb ik, hoewel ik ze niet begrijp (zonde van dat mooie vrouwenlichaam!), meteen contact.

Even over slapen,

Isabelle
Get over it.
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Isabelle,

Ook met alle respect, hoewel jouw gezichtspunt hierin verfrissend is, voegt het (voor mij) niet zo veel toe, om opheldering over de verschillen te verschaffen. Want, of het FTM is, of MTF, vind ik de definities nog steeds niet dekkend voor de rijke schakeringen aan mogelijkheden.

Bijvoorbeeld, in zowel jouw als Marcha's definities, bestaat een Post-op TS niet, want dan is haar lichaam nu in overeenstemming met haar genderidentiteit. Erg idealistisch, maar m.i., niet echt de werkelijkheid. Niet dat een MTF TS geen echte vrouw is -- integendeel, ze is altijd een vrouw geweest, alleen niet biologisch gezien.

Maar zowel jouw posting als die van Marcha hebben mij enigzins geholpen om voor mijzelf de verschillen te verduidelijken. Ik weet niet of dit een eindoordeel is, maar in ieder geval een tussenstand:
  • transseksueel: iemand die bewust is van een genderidentiteit dat het tegenovergestelde is van de biologische gender waarmee zij of hij is geboren, ongeacht of zij of hij daar consequenties aan bindt.
  • transgender: iemand die bewust is van een genderidentiteit waarin facetten van beide genders aanwezig zijn, ongeacht hoe men daar invulling aan geeft.
  • travestiet: iemand die zich berust in dezelfde genderidentiteit waarmee hij of zij is geboren, maar met een dwingende behoefte (bedankt, Marcha, voor de uitdrukking) om, op welke manier dan ook, volledig of gedeeltelijk, full-time of part-time, zich te manifesteren in de gedaante van de andere gender.
Zo kan ik begrijpen, dat er zoiets is als een "non-op TS"; dat er TG's zijn die een androgeen identiteit aannemen, maar ook dat er TG's zijn die een gedeelte van de tijd als man leven, en een gedeelte als vrouw, terwijl er TV's bestaan die dat ook doen. Want, in mijn definities, gaat het niet zozeer aan de handelingen, maar aan de belevingen van de individu.

Maar ach, zoals Shakespeare schreef, what's in a name? Het maakt niet uit hoe wij het noemen, als wij er tevreden kunnen zijn met wie wij zijn.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
Nathalie
Forumdiva
Berichten: 1230
Lid geworden op: zo jun 17, 2001 2:00
Locatie: 't Gooi
Contacteer:

Bericht door Nathalie »

Marcha schreef:Ok... ik ben wat lang weggeweest, maar kon jullie toch niet missen hoor hihihihi
Geheel wederzijds, Marcha. .......Missed ya !
Afbeelding
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>
Gebruikersavatar
Isabelle Raulin dAymeries
dagelijks aanwezig
Berichten: 230
Lid geworden op: za aug 31, 2002 14:33
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Isabelle Raulin dAymeries »

Hoi Lisa,

Toen ik mijn post opschreef, dacht ik ook al: wat dan met post ops? Wel, als zij zich inderdaad "gewoon een vrouw" voelen, en daar gelukkig mee zijn, blijkt vaak dat zij het T-wereldje ook vaarwel zeggen. Als zij zich wel bewust anders voelen dan vrouwen die als meisje geboren zijn, houden ze contact. Daarom vind ook ik Marcha's definities zeer verhelderend: ergens geven zij ook de buitengrenzen aan. Ik denk er in elk geval verder over na.

Jouw definities komen overigens precies overeen met hoe ik het begrijp, tot nu toe dan. Alleen gebruik ik waar jij "gedaante" schrijft, graag het woord "rol". Travestieten en queens sloven zich namelijk ook uit in vrouwelijk gedrag, in tegenstelling tot veel crossdressers en TGs.

Ook met alle respect,

Isabelle
Get over it.
adriana
Eredivisie
Berichten: 502
Lid geworden op: zo nov 18, 2001 1:00
Locatie: zuidholland

Bericht door adriana »

Hi, allemaal

afgezien van de verschillende definities welke zonder ´´hair splitting´´ aardig overeenkomen is een ding duidelijk het ervaren om T te zijn en hieraan een invulling tegeven kan soms een lang proces zijn welke T vorm TV,TG,TS bij je hoord, niet wat een ander ervan vind maar naar je gevoel.

Diverse TS zullen het wel niet met mij eens zijn, nee hoor ik ben TS weet het zeker, niet dus, vaak gaat ook hier een proces aan zelfontdekking vooraf waar het soms via TV naar TG gaat en uiteindelijk is TS de enigste manier om te kunnen (over)leven.

Het vinden van je zelf en dan zeker weten met zoiets als TS blijft meestal twijfels oproepen van rationeel niet doen emotioneel (gevoel) ik ben zo, uiteindelijk na een lang proces van uitproberen/leven in het juiste geslacht verminderd de twijfel, alhoewel.

Marcha, heeft enige tijd fulltime als vrouw gewerkt herinner ik mij en dan ervaar je denk ik dat het fulltime ook een keerzijde heeft, wel leuk als je zo kunt leven, maar de praktijk kan een eye opener zijn..
Ik denk Lisa dat je nog steeds bezig bent met dat proces van zelf ontdekking, is anders als een TV die zegt nou na 3 uurtjes bij T&T heb ik het wel gehad voor de rest van de week.
Het kost tijd en uitproberen/ondervinden en die glijdende schaal bestaat naar mijn mening er zijn diverse o.a. TS die toch ook een tijdje aan travestie gedaan hebben en daar is niets mis mee, als je er voor durft uittekomen.
Dus het kan allemaal met elkaar verbonden zijn voor sommigen, kwestie van eerlijk naar jezelf uitzoeken en dan invullen, voor zover mogelijk

groetjes,
Adriana
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

adriana schreef:Ik denk Lisa dat je nog steeds bezig bent met dat proces van zelf ontdekking
Adriana,
Ik hoop dat, zo lang ik leef, ik mij kan bezig houden met zelf ontdekking. :D

Groetjes,
Lisa
If all else fails, buy new shoes
adriana
Eredivisie
Berichten: 502
Lid geworden op: zo nov 18, 2001 1:00
Locatie: zuidholland

Bericht door adriana »

Hi Lisa,

klopt, een mens is nooit uitgeleerd en wat gender betreft daar kan je lang overdoen en wel zo leuk, het is maar hoe je erin staat.
Er zijn al genoeg saaie pieten (sorry Sinterklaas), hoor daar niet bij, denk ik.
groetjes, Adriana

-live the life to the full-
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Adriana,

In tegenstelling tot velen hier, ben ik niet zo'n doordenker -- ik ben best wel oppervlakkig, wat dat betreft. Ik heb niet zo'n sterk behoefte om mijn plaats binnen de scala van het T-zijn te onderzoeken. Ik ben travestiet en ik vind het goed zo. Zoals Marcha dat stelde, is dit een momentopname, en kan het best gebeuren dat ik ooit hierover anders ga denken, maar nu in ieder geval niet.

Waar ik mij wel bezig hou, is om te begrijpen hoe anderen hun T-zijn ervaren. Dus, als iemand, zoals een Marcha, zegt dat ze transgender is, probeer ik voor mijzelf een definitie van "transgender" te vinden die dekkend is voor hoe zij ermee omgaat. Net zo goed als ik een plaats in mijn definities moest vinden voor mensen die vinden dat ze TS zijn -- dat ze eigenlijk vrouwen zijn -- maar toch besluiten om niet voor een volledig transitie door te gaan. Omdat ik anders voor mijzelf niet uitkomen. En dan krijg ik hoofdpijn van teveel doordenken.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
Joy
Forumdiva
Berichten: 1556
Lid geworden op: do apr 18, 2002 2:00

Bericht door Joy »

tijd voor kant b van de plaat

shalomm
Gebruikersavatar
esther1
ForumFan
Berichten: 390
Lid geworden op: ma jun 18, 2001 2:00
Locatie: Vlaardingen

Bericht door esther1 »

Ha Lisa,
In tegenstelling tot velen hier, ben ik niet zo'n doordenker -- ik ben best wel oppervlakkig, wat dat betreft.
Geloof ik niets van :wink:
Ik heb niet zo'n sterk behoefte om mijn plaats binnen de scala van het T-zijn te onderzoeken. Ik ben travestiet en ik vind het goed zo. Zoals Marcha dat stelde, is dit een momentopname, en kan het best gebeuren dat ik ooit hierover anders ga denken, maar nu in ieder geval niet.
Laat de tijd zijn/haar werk doen Lisa.
Waar ik mij wel bezig hou, is om te begrijpen hoe anderen hun T-zijn ervaren. Dus, als iemand, zoals een Marcha, zegt dat ze transgender is, probeer ik voor mijzelf een definitie van "transgender" te vinden die dekkend is voor hoe zij ermee omgaat.
Waarom zoeken naar een definitie die dekkend is voor een ander?
Zeker een definitie voor het begrip "transgender" is moeilijk te vinden.
Ik heb hier al 10 verschillende definities gelezen, bijna allemaal even vaag en allemaal persoonsgebonden. Probeer een eerlijke definitie te vinden voor je eigen "zijn". En met "zijn", bedoel ik hier "leven".
Net zo goed als ik een plaats in mijn definities moest vinden voor mensen die vinden dat ze TS zijn -- dat ze eigenlijk vrouwen zijn -- maar toch besluiten om niet voor een volledig transitie door te gaan. Omdat ik anders voor mijzelf niet uitkomen.


Waarom moet je daar een plaats voor vinden? Kunnen meerdere redenen voor zijn, relatie, verantwoordelijkheidsgevoel, medische redenen, en waarschijnlijk nog veel meer.
Het gaat toch niet om de plaats of definitie van een ander, het gaat om de definitie van jezelf.
En dan krijg ik hoofdpijn van teveel doordenken.
Denken van, voor of over anderen daar krijg je hoofdpijn van Lisa.
Van denken over jezelf trouwens ook hoor, maar daar schiet je dan vaak nog iets mee op.

Groetjes,
Esther
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Joy schreef:tijd voor kant b van de plaat
And your point is ...?

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
Joy
Forumdiva
Berichten: 1556
Lid geworden op: do apr 18, 2002 2:00

Bericht door Joy »

dat ik herhaling op herhaling zie in wat er zoal geschreven wordt,bot gezegd, je kan blijven mekkeren welk labeltje je aan jezelf wil hangen maar wat schiet je er mee op?

niets persoonlijks overigens

shalomm - Joy, duwt nu 'Guitar' - Frank Zappa in de cd speler, een mens heeft ook behoefte om het brein zo nu en dan te verwennen:)
Plaats reactie