COGATI test

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

Kimmie
daar ben ik weer
Berichten: 11
Lid geworden op: vr jul 13, 2001 2:00

Bericht door Kimmie »

Hoi,

Ik las net iets over de COGATI test. De test gaat uit van een soort steriotype verschil tussen mannen en vrouwen, en test of je daar aan voldoet. helaas zegt dat niet zoveel over TS zijn.

Wat wel veel zegt is de reactie en gevoelens die je hebt nadat je de uitslag van de tste leest. Ik was altijd maar mogelijk TS, en voelde altijd iets van, duh, dat klopt niet, ik ben het zeker. En dat laatse is wat het belangrijkste is.

Groetjes,

Kimmie

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kimmie op 2001-08-14 16:34 ]</font>
SandraTV

Bericht door SandraTV »

Hoi Kimmie,
Ik heb die test ook gedaan. De uitkomst was bij mij ook "mogelijk TS"
Ik weet het zelf ook niet zeker.
Wat ben ik nu met die test opgeschoten.
Niets....
Ik weet het nog steeds niet zeker.
Soms heb ik heel erg het gevoel om een vrouw te willen zijn en soms minder.
Leuke test maar veel ben ik er niet mee opgeschoten.

Groetjes Sandra
Kimmie
daar ben ik weer
Berichten: 11
Lid geworden op: vr jul 13, 2001 2:00

Bericht door Kimmie »

Op 2001-08-14 13:01, schreef SandraTV:
Hoi Kimmie,
Ik heb die test ook gedaan. De uitkomst was bij mij ook "mogelijk TS"
Ik weet het zelf ook niet zeker.
Wat ben ik nu met die test opgeschoten.
Niets....
Ik weet het nog steeds niet zeker.
Soms heb ik heel erg het gevoel om een vrouw te willen zijn en soms minder.
Leuke test maar veel ben ik er niet mee opgeschoten.
Hoi Sandra,

Wat was je gevoel toen je de uitslag van de test zag?

Liefs,

Kimmie

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kimmie op 2001-08-14 16:34 ]</font>
Femke

Bericht door Femke »

Hallo Kimmie,
Ik heb die test ook gedaan. Op dat moment wilde ik er nog niet aan dat ik me zowel man als vrouw voelde. In de test kwam ik herhaaldelijk in het midden uit. Hoe ik mijn best ook deed om "macho macho" te scoren, het lukte mij echt niet.
Nu weet ik heel zeker, en niet alleen door de test, maar vooral door veel te praten, hier en elders, dat ik echt een transgenderist ben. Dus die test is zo slecht nog niet. Misschien niet zo wetenschappelijk en exact, maar wel een heel goede indicatie hoor.
Maar inderdaad, het gaat erom hoe JIJ je voelt.
Voel je jezelf een lekker wijf? Wees er dan een! (op dat moment)
Voel je jezelf een macho man? Wees die dan ook! (op dat moment)

Je bent echt waard om te zijn wie je bent
Maslow omschreef dit als "zelf actualization"
En dat is het hoogste goed wat je bereiken kunt in dit leven.

Liefs en groetjes en sterkte,

Femke
SandraTV

Bericht door SandraTV »

Hoi Kimmie,
Hoe ik mij voelde na dat ik die test had gedaan en de uitslag had.
Zal ik eerlijk zijn.
Eerst was ik blij dat ik misschien toch een ts ben.
Daarna was ik eigenlijk teleurgesteld dat ik geen duidelijk antwoord heb gekregen.
Wat heb je aan een uitslag "Waarschijnlijk TS" ?
Je ben het niet of wel en dat wil ik graag weten.
Liefs Sandra
Kimmie
daar ben ik weer
Berichten: 11
Lid geworden op: vr jul 13, 2001 2:00

Bericht door Kimmie »

Hoi Sandra,

> Eerst was ik blij dat ik misschien toch een ts ben.

Waarom was je blij?

> Daarna was ik eigenlijk teleurgesteld dat ik geen duidelijk antwoord heb gekregen.

Waarom was je teleurgesteld?

> Wat heb je aan een uitslag "Waarschijnlijk TS" ?

Geen reet, want die test zegt niet zoveel.

> Je ben het niet of wel en dat wil ik graag weten.

Kan ik me voorstellen. Maar dat kan alleen JIJ zeggen, en niemand anders! Want alleen jij weet wat je voelt van binnen!

Liefs,

Kimmie

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kimmie op 2001-08-14 16:33 ]</font>
SandraTV

Bericht door SandraTV »

Hoi Kimmie,
Waarom ik eerst blij was met de uitslag van de test, omdat mijn vermoede die ik had toch juist waren.
Teleurgesteld was ik later.
Omdat ik helemaal geen TS wil zijn, maar 100% een vrouw.
Ook een beetje teleurgesteld dat ik laag scoorde.
Ik weet ook wel dat ik die test niet als richtlijn moet gebruiken.
Ik vond er zulke stomme vragen bij zitten.
Toen ik met die vragen van die test bezig was dacht ik al van klopt niet deze test.
Waarom zou een vrouw/meisje niet goed in wiskunde of natuurkunde kunnen zijn.
Ik was er heel goed in.
Volgens mij is die test geschreven door een man die zo over vrouwen denkt, dacht ik bij mijzelf.
En ook een vraag, als je een geluid hoort weet je dan precies waar het vandaan komt.
Nee, dat weet ik niet.
Mijn gehoor is beschadigt waardoor ik niet precies weet waar het geluid van komt.
Leuke vragen, zegt veel of je een vrouw of een man bent.
En nog meer van die soort vreemde vragen met rare antwoorden.

Liefs Sandra




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: SandraTV op 2001-08-14 17:05 ]</font>
Kimmie
daar ben ik weer
Berichten: 11
Lid geworden op: vr jul 13, 2001 2:00

Bericht door Kimmie »

Hoi Sandra,

> Waarom ik eerst blij was met de uitslag van de test,
> omdat mijn vermoede die ik had toch juist waren.

Dus je zag er dus een bevestiging in van wat je zelf voelde. Dat zegt veel over jezelf en je eigen gevoel.

> Teleurgesteld was ik later.
> Omdat ik helemaal geen TS wil zijn, maar 100% een vrouw.

Wat is voor jou 100% vrouw? Ik voel me geen TS, al ben ik post-op. Ik gebruik dat label wel, maar alleen omdat het gemakkelijk is. Ik voel me 100% vrouw, alleen ben ik geboren met een geboorte defectje, en dat hebben ze nu gefixd.

> Ook een beetje teleurgesteld dat ik laag scoorde.

Je had verwacht beter te scoren. dat zegt ook weer veel. Want waarom verwachtte je hoog te scoren?

> Ik weet ook wel dat ik die test niet als richtlijn moet gebruiken.

Nee, maar die emoties die je krijgt naar aanleiding van de uitslag zeggen des te meer. het is net als een psych na 3 gesprekken zegt, nee, u bent helemaal geen TS. Sommige mensen zijn dan opgelucht, anderen juist niet en worden kwaad, zo van, dat is fout, ik ben het wel. En die emotie zegt heel veel.

> Ik vond er zulke stomme vragen bij zitten.
> Toen ik met die vragen van die test bezig was dacht ik al van klopt niet deze test.
> Waarom zou een vrouw/meisje niet goed in wiskunde of natuurkunde kunnen zijn.

ja, en dat zijn redenen waarom die test niet betrouwbaar is. Het gaat uit van een steriotype van een vrouw, niet of je TS bent.

> Volgens mij is die test geschreven door een man die zo over vrouwen denkt,
> dacht ik bij mijzelf.

Nee, door een TS zover ik weet.

Groetjes,

Kimmie (PS, ik ben de zelfde Kim als van TGTS)
Femke

Bericht door Femke »

Kimmie,

Hey Kim!

Love,

Femke
Lisette
dagelijks aanwezig
Berichten: 102
Lid geworden op: zo jun 24, 2001 2:00
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Lisette »

Ik heb het al meer gezegd hier die cogiatie test is een leuk en aardig spele dingentje
maar meer is het dan ook niet, het is absoluut geen indicator voor ts zijn of niet.
Neem deze test dus niet serieus, is veel te algemeen geschreven waar 1 ieder trans of niet trans weer anders op reageerd wat dus niet echt bepalend is of je nu trans bent of man.
Alleen zelf kun je bepalen of je trans bent of niet een test kan dat zeer zeker niet bepalen.

Groetjes Lisette
SandraTV

Bericht door SandraTV »

Hoi Lisette en iedereen die dit leest,

Ik hoor steeds dat niemand kan zeggen of bepalen dat je een ts ben on niet ben en dat het ook niet te testen is.
Je zegt dat je het alleen maar zelf kan bepalen.
Ik twijfel heel erg over mijzelf en ik heb een vermoeden.
Hoe kan ik het dan zelf bepalen of ik het wel of niet ben?
Door tegen je zelf te zeggen en erin te geloven dat je een ts ben.

Liefs Sandra
Femke

Bericht door Femke »

Lieve Sandra,
Hoe bepaal je of je wel of niet een Ts bent???

Niet door jezelf te overtuigen dat je een Ts bent.
Nee, je krijgt die zekerheid door gewoon jezelf te zijn denk ik.
Kijk naar jezelf meid.
Voel je jezelf vrouw?
Heb je een gruwelijke hekel aan je mannelijke geslacht? En dan heb ik het over het apparaat he! Dan moet je aan Ts denken.

Femke bijvoorbeeld, voelt zich vrouw maar heeft absoluut geen hekel aan haar mannen "apparaat". Dat houdt voor mij dus in dat ik (samen met nog veel andere overwegingen hoor) ... dit houdt dus in dat ik vind dat ik een transgenderist ben.

Toch heb ik b.v. een hele erge hekel aan "body haar" en daar wil ik van af. Als mijn huisarts meewerkt zou ik ook direct hormonen nemen al was het alleen maar om van die haren af te komen. Borstjes zijn dan misschien meegenomen maar die zijn op dit moment niet het belangrijkste, nee dat zijn de haartjes. Zelfs het lezen van deze zin vind ik al erg.
Nou, dit past voor mij in het 'plaatje' van een transgenderist.

Ik vertel dit om je duidelijk te (willen) maken dat je inderdaad naar je zelf moet gaan "luisteren" en dat, en dat alleen dat bepaalt voor JOU wat of wie je bent.
Ik hoop echt dat je hier wat aan hebt.

Veel liefs en sterkte op je zoektocht,

Femke
Gebruikersavatar
JolandaM
dagelijks aanwezig
Berichten: 187
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Steenwijk

Bericht door JolandaM »

Hoi Femke,

Ik wil even een misverstand uit de weg ruimen. Namelijk dat je per sé een hekel moet hebben aan het geslachtsorgaan dat je bij de geboorte hebt meegekregen om TS te zijn. Dat is een fabeltje. Ik ben het niet eens met deze bewering van Paul Vennix in zijn boekje "Travestie, eens erieuze noodzaak". Die heeft me een tijd lang op een verkeerd spoor gezet. Ik ken zowiezo al een paar TS-en die helemaal geen hekel aan hun oorspronkelijke geslachtsorgan hadden, en ik ben er ook zo eentje. Tóch wil ik me tzt laten opereren. Waarom? Omdat ik me vrouw voel, en dat apparaat een "vreemde eend in de bijt" is die je herinnert aan je mannelijkheid. Ik merk dat ik gaandeweg het proces er steeds meer naar ga verlangen om een vagina te hebben, omdat die bij mijn vrouwzijn hoort. Het is bij mij dus niet de afwijzing van mijn penis, maar het verlangen naar VOLLEDIG vrouw zijn die bepalend is om met te laten opereren.

Liefs,
JolandaM
Gebruikersavatar
ilona
ForumFan
Berichten: 431
Lid geworden op: za jun 23, 2001 2:00
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door ilona »

Hoi Lieverds...

Dan maar een bijdrage van mij in m'n hoedanigheid van psycholoog.... ooit nog eens in afgestudeerd... Laat je niet gek maken hoor... Elke test moet je beoordelen op betrouwbaarheid (meet de test steeds en onder alle omstandigheden hetzelfde) en validiteit (meet de test wel echt wat 'ie zegt te meten???)

Ik heb nog geen objectieve, wetenschappelijke gegevens ter beschikking (al beloof ik jullie dat ik daarnaar op zoek zal gaan....) Maar toch maar ff uit de losse pols... Doe de test eens volstrekt nuchter en volstrekt "lazerus" (of helemaal volgeblowd...)... zul je zien dat je andere uitslagen krijgt... Dus de betrouwbaarheid lijkt me gering...

Belangrijker (en ook al door anderen beschreven)... de validiteit is nul komma nul.... De test meet hooguit of je al dan niet voldoet aan het culturele en normatieve beeld van een vrouw zoals dat in onze maatschappij ongeveer vastligt....

Ik heb wel eens een TS zien schrijven (en nee, we noemen geen namen, want dat was op een andere site)... ik wil nou eindelijk wel eens sex beleven als degene die ik ben... dusse... als vrouw... In onze maatschappij is het nog steeds bijna een taboe dat ook vrouwen sexuele gevoelens hebben... OK... wij weten dat, maar de wetenschap dus nog niet :grin: :grin: :grin:

En dus wordt je score op de test lager... Ander voorbeeld (niet ontleend aan de test....). We kunnen ervan uitgaan dat op grond van het huidige maatschappijbeeld "de vrouw" zorgzaam is... (of in elk geval zorgamer is dan de man...). Betekent dat nou echt dat elke T moet houden van breien, knopen aanzetten en koken??? Nee toch zeker... Toch jammer als je daardoor dan lager scoort... :sad:

Kortom... de test is voor een belangrijk deel gebaseerd op een man- en vrouwbeeld dat eigenlijk niet van deze tijd is... Enne... wer kennen het denk ik allemaal wel (ik in elk geval wel...)... de "ouderwetse vrouw" als ideaal.... maarre ... girls... let's be real... en laten de testen dat ook worden :grin:

Liefs,

Ilona
Everybody 's free... to feel good :-)
SandraTV

Bericht door SandraTV »

Hoi Femke,
Bedankt voor je uitleg. Het begint nu een beetje duidelijker te worden.
Ik heb over die vragen nagedacht en denk dat ik toch liever een vrouw wil zijn (TS dus)
Je vroeg voel je, je een vrouw?
Ik voel me geen man. Als iemand "je bent een goede kerel of man" tegen mij zegt dan vind ik het niet leuk. (Ik laat het niet merken)
Maar zegt iemand je bent een mooie vrouw/meisje, dan ben ik hartstikke trots op mijzelf.
Hekel aan mijn mannelijke geslachtsdeel heb ik niet. Het gebruik maken er van wel.
Ik zou het niet erg vinden als deze word ingeruild voor een vrouwlijke geslachtsdeel.
Hekel aan body haren heb ik ook.
Ik wist niet dat ze door hormonen weg gingen.
Ik zou dus heel graag een volledige vrouw willen worden.
Wat mij bezig houd is.
Wil ik sex met een man?
Nee dat wil ik niet.
Dus dan ben ik dan toch geen TS?

Groetjes Sandra
Plaats reactie