Definitie van transgenderisme

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transgenderisme.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

tja, Joy, deze thread heet nou eenmaal definitie van transgenderisme en, jammer genoeg, blijven wij deze keer on-topic. Kan ik ook niks aan doen. Ik zou zeggen, als de discussie je niet interesseert, lees het nou niet.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
Joy
Forumdiva
Berichten: 1556
Lid geworden op: do apr 18, 2002 2:00

Bericht door Joy »

ach zo nu en dan heb ik zin om te 'rellen', en niet al te genuanceerd, maakt zieltjes wakker, en jou houd ik sowieso graag bezig want je hapt zo lekker snel:)

shalomm

lief geweest tegen sinterklaas?
Gebruikersavatar
Joy
Forumdiva
Berichten: 1556
Lid geworden op: do apr 18, 2002 2:00

Bericht door Joy »

ach, laat ik het eens over een ander boegje gooien

natuurlijk, als je nog zoekende bent naar jezelf en niet goed raad weet met je gevoelens, zijn categorieen als tv-tg-ts de 3 categorieen waar je wellicht een houvast aan hebt, maar het zijn dan ook slechts handvaten die je ergens binnen die 3 doen plaatsen

wat mij echter structureeel terugkerend opvalt is dat mensen aan zichzelf de vraag gaan stellen, ben ik tv, tg of ts, en hanteren daarbij de 'grove' beschreven criteria

je bent natuurlijk nooit 100 % in een van die 3 hokjes te plaatsen en het lijkt me dan ook niet onverstandig nadat je jezelf een labeltje gegeven hebt, vooral te bekijken wat je gevoelens nu eigenlijk zijn, en dat labeltje verder te negeren


Joy
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Joy,

ook hier ben ik (en weer voor de verandering) met jou eens. Een van ons wordt verstandig. De vraag is -- wie :wink: ?

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
Joy
Forumdiva
Berichten: 1556
Lid geworden op: do apr 18, 2002 2:00

Bericht door Joy »

ola

aangezien ik het al ben, zie ik maar 1 enkele andere optie:)

zou het natuurlijk niet vinden kloppen als je het met me eens zou zijn zuiver om verstandig te zijn maar das een ander verhaal:)

Joy
Gebruikersavatar
Marcha
dagelijks aanwezig
Berichten: 94
Lid geworden op: wo jun 20, 2001 2:00
Locatie: Noord Brabant

Bericht door Marcha »

Nog ff reageren op je opmerking Lisa,

"Bijvoorbeeld, in zowel jouw als Marcha's definities, bestaat een Post-op TS niet, want dan is haar lichaam nu in overeenstemming met haar genderidentiteit".

Zoals ik al aangaf praten we over een "staat van zijn", hiermee bedoel ik letterlijk: in welke staat verkeren we op dít moment. Een post-op ts is in die zin dus een ts die nog geen lichamelijke transitie heeft ondergaan. Haar staat van zijn is: ts voor operatie, hiermee wordt al aangegeven dat het dus zeer wenselijk (zo niet eisend) is dat zij die operatie ondergaat. Haar lichaamsbeeld, in dit geval man, staat dus los van haar genderidentiteit, namelijk vrouw.
Lichaamsbeeld, zelfbeeld en genderidentiteit zijn met elkaar verbonden maar liggen niet noodzakelijk in elkaars verlengde.
In principe zou je dus kunnen zeggen dat iedere ts vanaf haar geboorte een post-op ts is. Een pre-op ts zou in die redenatie betekenen dat zij op dat moment alle uiterlijke kenmerken vertoont van een vrouw. Echter (en ik wil niemand kwetsen hiermee dus nu niet boos of gepikeerd worden dames) biologisch is zij door de lichamelijke (uiterlijke) aanpassingen nog géén vrouw, bot gesteld kun je dus zeggen dat je geboren wordt als ts en dit je leven lang blijft...

Om het wat persoonlijker en misschien wat ingewikkelder te maken:
Mijn genderidentiteit is gemixed, ik ben én man én vrouw. Mijn lichaamsbeeld is mannelijk maar mijn zelfbeeld is vrouwelijk, je zou bijna kunnen zeggen dat ik een transgender ben hihihihi...
Bij een travestiet is volgens die redenatie de genderidentiteit ook gemixed maar is het lichaamsbeeld mannelijk en het zelfbeeld soms vrouwelijk. Ik zeg soms omdat een tv maar tijdelijk de behoefte (lees: drang) heeft de rol te spelen die past bij de andere sexe. Daarmee veranderd echter nog niet de persoonlijkheid van de tv. Kortom.. wanneer je een wollen trui draagt ben je nog geen schaap!
Dit is (vaak) wel het geval bij tg's.
Om een voorbeeld te geven, ik heb als vrouw een ander handschrift, ik snoep ineens (normaal nooit!!, waardeloos voor mijn lijn..), mijn stem veranderd, ik reageer anders op (ont)spanning enz. En ik ben echt niet vreemd hierin hoor, ik ken tg's die als man roken als een schoorsteen maar als vrouw er zelfs last van hebben wanneer ze in een rokerige ruimte zijn... Een tg en een ts speelt de rol niet, zij zijn van nature natuurlijk in hun vorm.

Zoals ik al eerder aangaf zijn er meer tinten grijs dan zwart en wit alleen, en in ons anderszijn zijn we allen gelijk nietwaar, maar ik denk wel dat wanneer we generaliseren bovenstaande best redelijk klinkt...

Zover mijn weer veel te lange opmerkingen, nogmaals het is maar een mening... En met meningen is het net als met neusgaten... iedereen heeft er wel een paar hihihihi..

Lieve groetjes weer,

Marcha
"mezelf zijn is voor mij al 'anders' genoeg..."
Gebruikersavatar
esther1
ForumFan
Berichten: 390
Lid geworden op: ma jun 18, 2001 2:00
Locatie: Vlaardingen

Bericht door esther1 »

Marcha,

Gooi je hier de begrippen pre-op en post-op niet een beetje door elkaar?

Esther
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Marcha schreef:Mijn genderidentiteit is gemixed, ik ben én man én vrouw. Mijn lichaamsbeeld is mannelijk maar mijn zelfbeeld is vrouwelijk, je zou bijna kunnen zeggen dat ik een transgender ben hihihihi...
Bij een travestiet is volgens die redenatie de genderidentiteit ook gemixed maar is het lichaamsbeeld mannelijk en het zelfbeeld soms vrouwelijk. Ik zeg soms omdat een tv maar tijdelijk de behoefte (lees: drang) heeft de rol te spelen die past bij de andere sexe. Daarmee veranderd echter nog niet de persoonlijkheid van de tv. Kortom.. wanneer je een wollen trui draagt ben je nog geen schaap!
Dit is (vaak) wel het geval bij tg's.
Om een voorbeeld te geven, ik heb als vrouw een ander handschrift, ik snoep ineens (normaal nooit!!, waardeloos voor mijn lijn..), mijn stem veranderd, ik reageer anders op (ont)spanning enz. En ik ben echt niet vreemd hierin hoor, ik ken tg's die als man roken als een schoorsteen maar als vrouw er zelfs last van hebben wanneer ze in een rokerige ruimte zijn... Een tg en een ts speelt de rol niet, zij zijn van nature natuurlijk in hun vorm.
Euuh, sorry, Marcha, maar ik begrijp het niet helemaal.

Had je gezegd, dat je als man zowel een mannelijke lichaamsbeeld en zelfbeeld hebt, en als vrouw een vrouwelijke, dan had ik dat kunnen begrijpen -- daardoor is het voor mij logisch dat je als man een andere persoonlijkheid zou hebben dan als vrouw.

Maar je stelt dat je transgender bent, omdat je een mannelijke lichaamsbeeld en een vrouwelijke zelfbeeld hebt.

Dan begrijp ik niet waarom je persoonlijkheid verandert als je van gedaante verandert. Je zelfbeeld is immers dezelfde gebleven?

Kan je dat verduidelijken?

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Er is meerdere malen hier melding gemaakt van het feit dat je staat kan veranderen -- vandaag ben je TV en morgen TG en misschien overmorgen TS. Denken jullie dat dit alleen een richting opgaat?

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
Joy
Forumdiva
Berichten: 1556
Lid geworden op: do apr 18, 2002 2:00

Bericht door Joy »

ik denk dat het dan helemaal geen zin heeft om te 'labelen'

shalomm
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Het gaat mij niet om het 'labelen', maar om het manier van beleven van je "T"-zijn. Maar, jij je zin. Als wij voor het gemak dan praten over je afstand van het 'man-zijn' of toenadering tot het 'vrouw-zijn', is het een reis in een richting?

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
Joy
Forumdiva
Berichten: 1556
Lid geworden op: do apr 18, 2002 2:00

Bericht door Joy »

ola

wat mij betrefd zit daar gen eenrichtingsverkeer in, maar ik heb dan ook naast genderdysforie met adhd te maken, dat mijn stemmingen sowieso alle kanten opgooit, dus niet de idaele person om daar helderheid in te geven misschien

er zit een bepaalde lijn in, maar die wordt structureel onbewust gesaboteerd door adhd

iedere trans begint toch net het aantrekken van kleding van het andere geslacht, tv dus, and so on

en voor iedere persoon met genderdysforie, waaronder ik ook travestieten reken, komt op een moment dat ze denkt, dit is genoeg voor mij, hier heb ik vrede mee

waar dat punt ligt is voor ieder verschillend

overigens zijn er ook waarbij de gevoelens voor lange tijd weg zjn, half jaar, jaar, je zou kunnen zeggen dat de lijn dan weer naar beneden gaat, de behoefte neemt immers af

maar, waarom wil je dat zo graag weten?


shalomm
adriana
Eredivisie
Berichten: 502
Lid geworden op: zo nov 18, 2001 1:00
Locatie: zuidholland

Bericht door adriana »

Hi Lisa, Joy

een een euroduit in het zakje

dat labeltje geeft vaak aan jezelf wat duidelijkheid in eigenlijk een onduidelijke situatie. Het geeft voor de rest geen uitslag hoe of wat dit kan je alleen maar konkluderen naar je daden en deze weer afspiegelen aan die van anderen en dan konkluderen ik behoor bij die ´´groep´´ alhoewel net zo als -de- TV of TS of TG bestaat die ´groep´ook niet.

Kort gezegd het licht ergens tussen het simpel omkleden (waar ook verschillende redenen voor zijn) en uiteindelijk volledig invullen, voor zover mogelijk, van het verder leven als vrouw voor de rest van je leven......zonder terugweg.

Duidelijkheid, nee je kan alleen maar je gevoel volgen en daar naar handelen, het etiketje is niet van belang.

groetjes, Adriana
simone_v
ff weer wat posten
Berichten: 58
Lid geworden op: zo sep 08, 2002 0:12
Locatie: zeg maar de IJmond

Bericht door simone_v »

Joy schreef:iedere trans begint toch net het aantrekken van kleding van het andere geslacht, tv dus, and so on
Hier wil ik toch even een opmerking maken. Een paar straten bij mij vandaan woont een gezin waar één van de kinderen al op zeer jonge leeftijd heeft aangegeven niet in het goede lichaam te zitten. Geboren als jongen is ze nu een jongedame. Dat proces is al voor het zevende levensjaar gestart. Hier kun je dus niet spreken van 'beginnen met het aantrekken van kleding', op zo jonge leeftijd blijkt het al veel dieper te zitten.

Persoonlijk denk ik dat voor veel transen de situatie zo zal zijn. Je weet wie je bent, en wat je bent, en dat kan al heel vroeg duidelijk zijn. Ik wist zo rond mijn vijfde jaar dat ik wel travestiet was, maar geen transseksueel. Begrijp me goed, ik had toen geen enkel idee van die termen, die heb ik pas veel later geleerd. Ik wist echter toen al dat ik wel meisjeskleding wilde, maar geen meisjeslichaam.

De enige wijziging daarin kwam in de puberteit, toen de meisjes van mijn leeftijd borsten kregen en ik niet. Zo rond mijn vijftiende wist ik dat ikzelf heel graag borsten wilde hebben, en dat is nog steeds zo. Niet dat het er van gaat komen, maar dat is weer een ander verhaal.

Groeten, Simone
Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen.
Gebruikersavatar
Joy
Forumdiva
Berichten: 1556
Lid geworden op: do apr 18, 2002 2:00

Bericht door Joy »

ola

Hier wil ik toch even een opmerking maken. Een paar straten bij mij vandaan woont een gezin waar één van de kinderen al op zeer jonge leeftijd heeft aangegeven niet in het goede lichaam te zitten. Geboren als jongen is ze nu een jongedame. Dat proces is al voor het zevende levensjaar gestart. Hier kun je dus niet spreken van 'beginnen met het aantrekken van kleding', op zo jonge leeftijd blijkt het al veel dieper te zitten.

-----------ik impliceer niet dat iemand die begint met travestie, uitgroeit tot een trans, langzaamaan zichzelf daarin ontdekt, dat komt ook wel voor, maar dat hoeft niet zo te zjn, zoals dit kind die op erg vroege leeftijd van zichzelf weet transseksueel te zijn
dit kind heeft vroeg op haar leeftijd aangegeven in het verkeerde lijf te zijn geboren, en draagt nu de kleding van de andere biologische sexe, zonder lichamelijke aanpassingen doet het kind voor buitenwereld aan travestie, met het gegeven dat zij al weet van zichzelf trans te zijn


Persoonlijk denk ik dat voor veel transen de situatie zo zal zijn. Je weet wie je bent, en wat je bent, en dat kan al heel vroeg duidelijk zijn. Ik wist zo rond mijn vijfde jaar dat ik wel travestiet was, maar geen transseksueel.

-----------het enige verschil tussen primair en secundair transseksueel is in mijn ogen dan ook de achterliggende basis

velen komen op latere leeftijd (weer) op het punt dat ze er niet om heen kunnen transseksueel te zijn
de secundaire hadden niet de mogelijkheid op jonge leeftijd er iets mee te doen (om wat voor reden dan ook)de primaire wel (al maakt secundair en primair voor mij niets uit, trans = trans

Begrijp me goed, ik had toen geen enkel idee van die termen, die heb ik pas veel later geleerd. Ik wist echter toen al dat ik wel meisjeskleding wilde, maar geen meisjeslichaam.

De enige wijziging daarin kwam in de puberteit, toen de meisjes van mijn leeftijd borsten kregen en ik niet. Zo rond mijn vijftiende wist ik dat ikzelf heel graag borsten wilde hebben, en dat is nog steeds zo. Niet dat het er van gaat komen, maar dat is weer een ander verhaal.

---------waarom gaat het er niet van komen?

shalomm

Joy
Plaats reactie