Een nieuwe stap

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transgenderisme.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Een nieuwe stap

Bericht door Maruscha »

Zoals ik al eerder op deze site heb gepost ben ik al enkele jaren bezig me in mijn werk omgeving steeds vrouwelijker te presenteren. Na een periode van stagnatie merkte ik toch dat ik toch behoefte had om hier verder in te gaan, en afgelopen maandag heb ik dit dan ook in een gesprek met mijn manager aangegeven. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik weliswaar niet volledig als vrouw door het leven wil maar zeer zeker de behoefte heb aan een soort tussenvorm, hetgeen voor hem overigens niet als een totale verassing kwam. Wat hem betreft was het geen probleem, hij moest het alleen voorleggen aan onze directeur. Deze wilde echter nog graag weten wat hij precies onder dit 'vrouwelijker uiten' moest verstaan. Ik heb het volgende teruggemaild:

"Geen al te gekke dingen, maar om een idee te geven: lichte make-up (geen 'knalkleuren' maar naturel), laarzen met een lage hak, driekwart-broeken, broeken in laarzen, rokjes & jurkjes/lange truien over een *broek*, truitjes met boot-hals, dat werk.".

Dit was afgelopen dinsdag, vervolgens heb ik niets meer gehoord. Gelukkig blijkt er (nog) niets aan de hand: mijn directeur had gewoon een paar daagjes vrij :) Betekent wel dat ik het aankomend weekend 'in spanning' moet zitten. Ik weet eerlijk gezegd niet wat zijn reactie zal zijn: ik werk al redelijk lang voor het bedrijf (bijna 5 jaar, wat in de internet business een eeuwigheid is) en ik zit 'inhouse' in Amsterdam, maar er komen ook geregeld klanten langs en mogelijk wordt ik binnenkort zelfs ergens gedetacheerd. Dat laatste is ook de meest voorname reden dat ik dit juist nu heb aangekaart: ik wil me nl. minimaal op dezelfde manier blijven presenteren als nu (en het liefst dus nog vrouwelijker). Sterker nog: mogelijk kan ik deze nieuwe fase combineren met een klus buiten de deur van enkele maanden: mocht het me uiteindelijk niet bevallen kan ik altijd daarna weer terug naar de normale situatie. Ik ben echter van mening dat als ik op mijn huidige werkplek met make-up etc. begin er niet echt een weg terug is, omdat het dan niet echt serieus zal overkomen.

Mocht mijn directeur geen bezwaar hebben dan is de volgende stap het precies uitstippelen van de te volgen weg, iets wat ik zeker in samenwerking met mijn partner moet doen. Zij weet dat ik hier mee bezig ben maar ik heb haar nog niet verteld dat ik dit ook daadwerkelijk al aan de orde heb gebracht op mijn werk. Wel heb ik voor mezelf besloten dat, wanneer ik met haar samen ben, ik mezelf juist niet vrouwelijk zal presenteren. Dit is niet zozeer een verzoek van haar (hoewel ze er geen bezwaar tegen heeft: zij ziet me het liefst als 'stoere man') maar heeft meer met mijn eigen gevoel te maken: ik voel me nooit echt op mijn gemak als ik in 't-mode' met haar ben. In het begin van onze relatie is ze een paar keer met me meegeweest naar de iT maar dit was voor geen van beide een echt prettige ervaring. Toch steunt ze me 100%, geeft me kleding & make-up tips en vind het prima als ik 'en femme' de stad inga of, zoals morgen, bij een vriendin langs. Of ze het echter leuk zal vinden dat ik van plan ben me in de toekomst elke ochtend op te gaan maken voordat ik naar mijn werk ga .. de tijd zal het leren ..

Het zoeken van de juiste (tussen)vorm blijft erg lastig. Ik ben blij dat ik geen transsexueel ben (want ik weet dat dat nog moeilijker is), maar dat valt voor de meeste mensen nog te verhapstukken, androgynie is toch wat onbekender. Zelfs een verkoopster waar ik gisteren een gesprek mee had kwam, nadat ik bovenstaand verhaal had verteld, met het voorstel om kleine borstvullingen onder mijn truitje te dragen. En hoewel ik het echt niet erg vind om af & toe een b.h. te dragen zie ik dat in een professionele omgeving gewoon niet zitten, maar het geeft maar weer aan dat het moeilijk te bevatten blijft. Toch ben ik blij dat ik deze stap heb genomen, alleen nog even een paar daagjes duimen ;)

Ps: het leek mij het meest op de plaats om dit bericht hier te posten, aangezien ik mezelf meer transgender dan travestiet beschouw, al zullen sommigen het mogelijk niet met mee eens zijn: tenslotte voldoe ik niet aan alle 634 definities :)
Isabelle Raulin dAymeries
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Bericht door Isabelle Raulin dAymeries »

Hee Maruscha,

Ik draag nu al een maand een bh onder mijn overhemd. Ik moet wel. Maar ik heb altijd een jasje eroverheen. Alleen de vrouwen, en dan nog alleen de vlugste, zien het. Hoe het in de zomer zal gaan, zonder jasje, merk ik wel als het zover is 8)

Ik denk dat de informatie voor de directie te beperkt is: ik heb ongeveer hetzelfde aangekaart, maar niet zonder ook via bedrijfsarts, bedrijfsmaatschappelijk werk, en personeel te gaan. En ik heb duidelijke afspraken om ook mijn therapeute en huisarts in the loop te brengen.

De bescherming van de medische stand heb je nodig voor als je functioneren tijdelijk onder een een ander gaat lijden: dan kom je in de ziektewet, en niet in de gevarenzone bij de eerstvolgende reorganisatie. Functioneringsproblemen komen uit een andere hoek dan je denkt: bij een organisatorisch conflict maakt iemand die jou of je baas wil "pakken", gewoon misbruik van de situatie. En als je net een presentatie staat te geven op hakken, is het heel moeilijk om heel hard in de tegenaanval te gaan. Het is al helemaal niet overtuigend, en bovendien blijven wij meisjes liever op de stoep staan als de jongens vechtend over de straat rollen.

Wat de directie ten slotte interesseert, is het risico dat zij lopen. Als je niet naar de VU wil, zeg dat dan. Als je niet wil scheiden, zeg dat ook. Of je gewoon hetero bent en blijft, mogen zij niet vragen, maar willen zij ook weten. En of je een betrouwbaar imago naar klanten kan blijven uitstralen, is ook iets wat mede bepaalt of zij nog in je kunnen blijven investeren zonder al te groot risico. Alles wat je wil, als het hun maar geen geld gaat kosten...

Front office is op zich geen probleem, zolang je er maar steeds verzorgder blijft uitzien. Dat is heel belangrijk, maar Marcha weet daar meer over. Qua kleding: spiegel je aan de meest verzorgde van je vrouwelijke collega's van dezelfde leeftijd die hetzelfde werk doen, en doe daar nog een schepje bovenop.

Geloof me, het is niet makkelijk, zonder een fortuin aan kleding uit te geven. Dames-"mannenpakken" zijn niet goedkoop, en het wordt niet geaccepteerd als je hetzelfde gaat dragen als de 19-jarige adembenemende donkere schoonheid aan de receptie: die komt met alles weg :-? Overweeg een goede kapster, baard weglaseren, benen harsen, en manicure.

En verder: alle respect! Blaze your own trail :D

Isabelle
Get over it.
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Hallo Isabelle,

Natuurlijk heb ik meer informatie gegeven dan alleen die ene regel uit die e-mail, ik heb eerst een lang persoonlijk gesprek gehad met mijn directe manager waarin ik zoveel mogelijk heb toegelicht en heb aangegeven dat ik verdere vragen graag wilde beantwoorden, vandaar.

Ik besef ook ten volle de risico's, maar ik werk er dus al bijna 5 jaar, en in wat ik doe ben ik niet alleen behoorlijk goed, er zijn er ook niet zo bijster veel van in Nederland. Het kan altijd misgaan, ook als ik deze stap niet zet. Ter verduidelijking nogmaals: ik ben niet van plan om er volledig als vrouw uit te zien en behandeld te willen worden, ik wil alleen mijn toch al behoorlijk vrouwelijke presentatie aanscherpen. Dus voor mij inderdaad geen hormonen, therapeutes, genderteams en mantelpakjes. En dat betekent dus ook dat ik me niet kan spiegelen aan de meest verzorgde van mijn vrouwelijke collega's, aangezien de dame in kwestie minimaal 3x per week kleding draagt waarmee ik niet weg zou komen :)

Overigens heb ik 'groen licht' van de directeur gekregen, wel met het verzoek rekening te houden wanneer ik bijv. een belangrijke vergadering binnen of buiten de deur heb, maar dat spreekt voor zichzelf. Waarschijnlijk ga ik zeer binnenkort voor 2 maanden op locatie bij een klant in Eindhoven zitten, en dat lijkt me het ideale moment om dit experiment (want dat is het in weze toch) te gaan beginnen. Ik ben afgelopen week al enkele malen licht opgemaakt (oog-concealer, mascara, lichte lipgloss) naar mijn werk gegaan, en een keer zelf iets zwaarder opgemaakt (had tussen de middag wat make-up geprobeerd bij de Ariane Inden en besloten dit gedeeltelijk (oogschaduw maar weggehaald) te laten zitten).

Voor mij is dit een punt waar ik al ruim 2 jaar zeer bewust naar toe werk, en ondanks dat af en toe de twijfels toeslaan weet ik dat dit het juiste is.

Ps: dat een vrouwengarderobe geld kost weet ik, ik heb de afgelopen jaren al duizenden euro's uitgegeven, voordeel is alleen dat ik er nu meer van kan gaan dragen. Alleen de make-up kosten zullen flink gaan oplopen ;)
Marcha
dagelijks aanwezig

Bericht door Marcha »

Hoi meiden,

Allereerst mijn complimenten voor je doorzettingsvermogen Marucha. Uit ervaring weet ik hoe moeilijk het kan zijn om de buitenwereld in te lichten over jouw manier van leven en de invuling die je wilt geven aan je presentatie.
Ik wil je graag eens adviseren over je presentatie hoor, als kledingstyliste en visagiste heb ik al meerdere T's geholpen om er "gewoontjes" (dus dagelijks en onopvallend) uit te zien. Toevallig woon ik in de naaste omgeving van Eindhoven, dus wanneer je daar behoefte aan hebt, nodig ik je van harte uit eens een afspraak te maken.

Bedenk allereerst dat je werkgever een economisch belang heeft in je, wanneer jij je werk goed doet (en misschien zelfs beter wanneer je je anders presenteert) en zijn bedrijf lijdt hier niet onder, dan zal hij er waarschijnlijk geen problemen mee hebben. Wat ik uit je stukje oppik is dat je niet van plan bent om je extreem vrouwelijk te gaan kleden en gedragen. Dit zal voor hem zeker een geruststelling zijn, echter, heeft hij je ooit wel eens als Marucha gezien?
Waar ik je wel voor wil waarschuwen is dat je vriendin het misschien in het begin niet zo'n probleem zal vinden, maar houdt er rekening mee dat dat in de toekomst wel eens anders kan zijn. Tenslotte is het niet niks wanneer je vriend zich iedere morgen moet opmaken om naar zijn werk te kunnen gaan... Uit ervaring weet ik dat dit ook niet altijd even leuk is hoor, vroeger je warme bedje uit om te make-uppen :-?

Hoe dan ook, ik wens je heel veel sterkte toe, en je weet me te vinden hè...

Lieve groetjes,
Marcha
"mezelf zijn is voor mij al 'anders' genoeg..."
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Marcha, grappig dat juist jij reageert want ik zat er inderdaad over te denken om contact met je te zoeken gezien je locatie. Kwa stijl & make-up heb ik al een duidelijk idee maar advies van een ervaren persoon zoals jij is natuurlijk nooit weg.

Wat betreft mijn vriendin: daar ligt denk ik inderdaad het grootste probleem. We hebben dit gisteravond besproken en ze vertelde al meteen dat ze tegen was, dat ik werk & prive gescheiden dien te houden. Ze was wel enigzins gerustgesteld toen ik haar vertelde echt niet van plan te zijn rokjes & opgevulde beha's te gaan dragen maar vreest dat dit er uiteindelijk wel van zal gaan komen. Het enige wat ik kan doen is bewijzen dat dit niet zo is, maar moeilijk blijft het. Ik heb in dit soort situaties altijd heel snel de neiging om mezelf maar over te geven, maar dit is gewoon te belangrijk, ik *moet* het i.i.g. proberen. En het is niet alsof dit uit de lucht komt vallen, tenslotte heb ik in het begin van onze relatie, ruim 2 jaar geleden, al zeer duidelijk aangegeven dat androgynie in het dagelijks leven mijn doel is. We hebben het daarna echter vrijwel nooit meer over gehad, dus het kan zijn dat ze er geen rekening meer mee hield (ondanks mijn steeds vrouwelijker kleding etc).

En wat betreft het 's morgens opmaken, da's een ander groot probleem. Ik moet al extra vroeg op zodirect ivm de reistijd, en moet daar nu nog een uur ofzo extra bij optellen .. :-?
Marcha
dagelijks aanwezig

Bericht door Marcha »

Hoi Marucha,
Je bent van harte welkom hoor. Hou er wel rekening mee dat ik in principe alleen rond de eerste zaterdag van de maand als Marcha werk, heb nog een bedrijf te runnen namelijk :-? :-?

Ik kan me overigens de reactie van je vriendin heel goed voorstellen hoor, toen ik tegen mijn vriendin vertelde wat ik allemaal van plan was, zonk ook bij haar de moed in de schoenen (wel mooie pumps maar toch hihihihi). Hou er rekening mee dat je, ondanks dat je dit al een paar jaar geleden hebt aangegeven, nog steeds een relatie hebt en wanneer je die wilt behouden is het belangrijk dat je rekening houdt met haar snelheid en haar wensen. Al een aantal jaren begeleid ik partners in het acceptatieproces, wanneer jij of je vriendin daar behoefte aan hebt wil ik jullie best begeleiden hoor. Maak haar in ieder geval een onderdeel van dit leven, geef haar zeggenschap over de manier waarop jij je presenteerd en ik denk dat ze een heel eind met je mee zal groeien. Voor jou is dit niets nieuws, je bent al je hele leven hier mee bezig, voor haar echter kan dit een behoorlijke inpakt hebben op haar leven en haar verwachtingen van de relatie. Neem de tijd dus...
Wat betreft het vroeger opstaan... tsje... wie mooi wil zijn hihihihihi...

Ik hoor wel weer wat van je (hoop ik) en tot die tijd, sterkte en veel plezier (want dat is absoluut een vereiste om te kunnen genieten van je vrouw zijn...)

Liefs,

Marcha
"mezelf zijn is voor mij al 'anders' genoeg..."
Plaats reactie