is geslacht wel koosjer ???

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elsa
Forumdiva
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:33
Locatie: Drenthe

is geslacht wel koosjer ???

Bericht door Elsa »

Een vraag die bij mij opkomt tijdens het lezen van de profielen is als volgt , bij het invullen van geslacht lees ik vaak man/ vrouw of onbekend . Het woord geslacht doet mij denken aan de slager ( mag het een onsje meer zijn ).Geslacht is een wettelijk begrip dat maar op 2 manieren ingevuld kan worden -man of vrouw .En dan verwonderd het mij dat op een site als Trav.org. er niet aan wordt gedacht deze te vervangen door gender .Gender is het subjective begrip waarmee wij ons indentificeren .Ben benieuwd naar jullie mening hierover , groetjes van Elsa
Gebruikersavatar
Nathalie
Forumdiva
Berichten: 1230
Lid geworden op: zo jun 17, 2001 2:00
Locatie: 't Gooi
Contacteer:

Bericht door Nathalie »

Beste Elsa,
Het woord geslacht is niet slechts een wettelijk begrip maar wordt overal om ons heen gebruikt. Jouw voorstel om dit te vervangen door het uit het engels overgenomen woord 'gender' (hetgeen overigens hetzelfde betekent als geslacht) zal meer vraagtekens oproepen bij de nieuwkomers, vermoed ik. Bij 'geslacht' weet iedereen wat er wordt bedoeld. Ik heb daar in ieder geval geen slagers-associaties bij, hoor.

Dat die vraag slecht, verkeerd of zelfs helemaal niet wordt ingevuld ligt waarschijnlijk aan de discrepantie die met name tv's ervaren tussen het eigenlijke geslacht en het uit te beelden geslacht op dat moment. Het staat nou eenmaal nogal gek om daar 'man' neer te zetten terwijl de foto die het profiel siert voor vrouw zou moeten doorgaan. Ik weet dat ik bij het invullen van die vraag ook twijfelde wat ik daar zou moeten opschrijven. Die vertwijfeling zou bij mij niet verminderen door het woord te vervangen door gender.
Afbeelding
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>
adriana
Eredivisie
Berichten: 502
Lid geworden op: zo nov 18, 2001 1:00
Locatie: zuidholland

Bericht door adriana »

Hi Elsa,

Een vraag die bij mij opkomt tijdens het lezen van de profielen is als volgt , bij het invullen van geslacht lees ik vaak man/ vrouw of onbekend . Het woord geslacht doet mij denken aan de slager ( mag het een onsje meer zijn ).Geslacht is een wettelijk begrip dat maar op 2 manieren ingevuld kan worden -man of vrouw .En dan verwonderd het mij dat op een site als Trav.org. er niet aan wordt gedacht deze te vervangen door gender .Gender is het subjective begrip waarmee wij ons indentificeren .Ben benieuwd naar jullie mening hierover , groetjes van
Ben met je eens dat geslacht een woord is met een nogal rare klank, maar "gender" zullen velen niet begrijpen en sekse :oops: kan misschien ook anders worden uitgelegd , b.v. ja of nee :D :D .

Zoals de namen hier ,fake, nick names zijn - Rosalinde = Jan - hoort het toch bij travestie een beetje om voor het moment/situatie die gender te willen bevestigen die je laat zien, dus een foto waar je jezelf als vrouw presenteerd maakt het compleet om te stellen, vrouw :D en ach net zoals de namen weten we wel beter, het hoord gewoon bij de travestie beleving.

Moet je wel zeggen toen ik een paar jaar voor het eerst naar buiten ging en nog -niet omgekleed- een T&T avond bezocht in Eindhoven, nov. 2001 (was toevallig 25 jarige bestaan) en men vroeg aan mijn wat is je meisjes naam? :D zei ik - wat bedoel je :-? dus over geslachts verwarring gesproken, (voor een moment :wink: )

Er zijn natuurlijk uitzonderingen diegene die nu in een travestie fase zit en mogelijk blijkt transgender/ transseksueel te zijn in een latere fase, de gender die hij/zij dan invult is naar zijn eigen werkelijkheids beleving en hoewel anders dan zijn/haar huidige geslacht uitwijst, wel juist. :wink:

groetjes, Adriana
Elena_di_Troia
ff weer wat posten
Berichten: 67
Lid geworden op: zo feb 22, 2004 12:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Elena_di_Troia »

Hey meiden...

Het wordt er iets gecompliceerder op, als je je beseft dat "gender" zich ook nog eens laat onderverdelen in anatomisch geslacht, gevoelsmatig geslacht (gender-beleving), sociaal geslacht (gender-rol), en, tenslotte, The Big One: geslachts-identiteit.

Persoonlijk commentaar hierop: "Argh :o !!!"

(ofschoon ik eigenlijk stiekem best wel veel houd van het verschil tussen de sexen... maar dat hebben jullie mij niet horen zeggen natuurlijk)

In de woorden van Kate Bornstein (<www.tootallblondes.com>) : "F*ck your gender."


In de hoop te hebben bijgedragen aan de verwarring,

kusz van Kaszandra (niet kosher en ook niet halal)
Angels to some, demons to others
Gebruikersavatar
esther1
ForumFan
Berichten: 390
Lid geworden op: ma jun 18, 2001 2:00
Locatie: Vlaardingen

Bericht door esther1 »

Ik begrijp die verwarring niet zo hoor.
Geslacht/gender, wat maakt het uit in dit geval?
Een travestiet is toch een man die het prettig vindt zo nu en dan vrouwenkleding te dragen? Dacht ik, of zie ik dat verkeerd?
Geslacht/gender dus: Man, ook al staat er 10x vrouw bij het profiel.

Esther
Elena_di_Troia
ff weer wat posten
Berichten: 67
Lid geworden op: zo feb 22, 2004 12:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Elena_di_Troia »

Hi Esther,

Je hebt gelijk: als we het Puur en Alleen over travestieten hebben. Maar er is nog meer onder de horizon. Transgenderisten, transsexuelen, T-meiden, drag-queens, meisjesjongens, jongensmeisjes, verwijfde mannen, manwijven, sissyboys, diesel dykes, androgynen, garcons manque's, filles manquees :o .....

Gender is niet voor iedereen gesneden koek.

Iedereen is anders en iedereen kan zhaar gender-IDENTITEIT dus ook anders beleven. Wat erg moeilijk (lees: verwarrend) kan zijn, als je voor je eigen gevoel niet rechtstreeks te "classificeren" bent.

Dit zou wel eens een lang gesprek kunnen worden... laat ik volstaan, te zeggen dat ik het hele gebeuren fascinerend vind, juist vanwege deze verwarring.

Groeten, Ka
Angels to some, demons to others
Gebruikersavatar
esther1
ForumFan
Berichten: 390
Lid geworden op: ma jun 18, 2001 2:00
Locatie: Vlaardingen

Bericht door esther1 »

Kassandra schreef
Je hebt gelijk: als we het Puur en Alleen over travestieten hebben.
Daar had ik het dus inderdaad over omdat 1. Nathalie dit met name noemde en 2. Omdat dit m.i. veruit de grootste groep is op dit forum.
Maar er is nog meer onder de horizon. Transgenderisten, transsexuelen, T-meiden, drag-queens, meisjesjongens, jongensmeisjes, verwijfde mannen, manwijven, sissyboys, diesel dykes, androgynen, garcons manque's, filles manquees :o .....
Mijn hemeltje, er is wat loos in deze wereld. :-?
Maar wat heeft dit m.u.v. TS-en te maken met "geslacht"/Gender?
Is een garcon mangue een vrouw? Is een fillette manque een man?
Gender is niet voor iedereen gesneden koek.
Nee, wordt inderdaad te pas en te onpas gebruikt.
Iedereen is anders en iedereen kan zhaar gender-IDENTITEIT dus ook anders beleven. Wat erg moeilijk (lees: verwarrend) kan zijn, als je voor je eigen gevoel niet rechtstreeks te "classificeren" bent.
Klopt, dus moet je dan op zoek naar jezelf. En dan is er aan geen van de door jou genoemde vormen iets mis. Laat iedereen doen waar hzij zich goed bij voelt. Maar blijf wel heel voorzichtig met het gebruik van man/vrouw.
Dit zou wel eens een lang gesprek kunnen worden... laat ik volstaan, te zeggen dat ik het hele gebeuren fascinerend vind, juist vanwege deze verwarring.
Fascinerend? Wat is er fascinerend aan man of vrouw zijn?

Even nieuwsgierig: Hoe beschouw je jezelf?

Groetjes,
Esther
Elena_di_Troia
ff weer wat posten
Berichten: 67
Lid geworden op: zo feb 22, 2004 12:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Elena_di_Troia »

Ha Esther,

Ik ervaar juist de "schaduwgebieden" tussen man en vrouw als fascinerend, niet de twee polen op zich. ik vind het mooi dat er veel mensen zijn, die zichzelf bewust tussen deze twee uitersten (durven te) plaatsen (de continuum-theorie).

Maar.. om antwoord op je laatste vraag te geven: ik ben geboren als jongen, maar was liever een meisje geweest. Dat laatste is het belangrijkst voor mij: ik weiger een leven te leiden, dat louter en alleen vormgegeven zou moeten worden door mijn natuurlijke sexe. Ik ben dus alsnog een meisje aan het worden.

En jij?

X, Kass
Angels to some, demons to others
Gebruikersavatar
esther1
ForumFan
Berichten: 390
Lid geworden op: ma jun 18, 2001 2:00
Locatie: Vlaardingen

Bericht door esther1 »

Ha Kassandra,
Ik ervaar juist de "schaduwgebieden" tussen man en vrouw als fascinerend, niet de twee polen op zich. ik vind het mooi dat er veel mensen zijn, die zichzelf bewust tussen deze twee uitersten (durven te) plaatsen (de continuum-theorie).
Tja, niet mijn wereld, maar zoals ik al eerder schreef, als je je er goed bij voelt, is het ook goed.
Maar.. om antwoord op je laatste vraag te geven: ik ben geboren als jongen, maar was liever een meisje geweest. Dat laatste is het belangrijkst voor mij: ik weiger een leven te leiden, dat louter en alleen vormgegeven zou moeten worden door mijn natuurlijke sexe. Ik ben dus alsnog een meisje aan het worden
En dat betekent?
En jij?
Anderhalf jaar aan de hormonen, sinds een paar maanden "groen licht"
en nu de wachtlijst. Ik leef al geruime tijd als vrouw, maar ben dus juridisch gezien nog steeds man, helaas :cry:

Groetjes,
Esther
Elena_di_Troia
ff weer wat posten
Berichten: 67
Lid geworden op: zo feb 22, 2004 12:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Elena_di_Troia »

Ha Es,

Dan bevinden we ons in "hetzelfde kamp", zij het dat jij al wat verder bent dan ik... ik zit te wachten op de psycholoog; ben net met laseren begonnen. Misschien komen we elkaar nog 'ns tegen, ergens...

Hang in there, meid!

X, Ka
Angels to some, demons to others
Gebruikersavatar
petra_
Forumdiva
Berichten: 1212
Lid geworden op: di feb 24, 2004 19:38
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Kassandra schreef:
Ik ervaar juist de "schaduwgebieden" tussen man en vrouw als fascinerend, niet de twee polen op zich. ik vind het mooi dat er veel mensen zijn, die zichzelf bewust tussen deze twee uitersten (durven te) plaatsen (de continuum-theorie).
Je kunt als man nog zo vrouwelijk of als vrouw mannelijk zijn, beide keren ben je man of vrouw. :o
Elena_di_Troia
ff weer wat posten
Berichten: 67
Lid geworden op: zo feb 22, 2004 12:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Elena_di_Troia »

Hi Violet,

Ja: fysiek/biologisch gezien wel 8) .

X Ka
Angels to some, demons to others
Gebruikersavatar
petra_
Forumdiva
Berichten: 1212
Lid geworden op: di feb 24, 2004 19:38
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Dan is toch ook alle verwarring weg?
Plaats reactie