Nee, dat valt best wel mee. Alleen de opmerking waar ik naar verwijs vind ik een belediging van transen in het algemeen. Dat jij daar na 50 jaar leven als man anders over denkt, kan ik me wel voorstellen. Ik kon een leven als man niet zo lang volhouden, daar was ik me op jonge leeftijd al van bewust en ik was dan ook niet van plan om oud te worden, 25 leek me een mooie leeftijd om er uit te stappen. Dat is dan ook de reden waarom ik mezelf niet kan classificeren als man.Cynthia schreef: Deze reactie van jou wil er bij mij niet in. Je voelt je blijkbaar wel heel erg snel aangevallen door mij.
Daar ligt het meest gevoelige punt volgens mij, een vorm van genderdysforie. Jij komt op me over als een schoolvoorbeeld van wat ik noem de besloten groep mentaliteit. Iedereen die zichzelf op een of andere manier als genderdysfoor beschouwt dient onmiddelijk doodgeknuffeld te worden en als je daarbij nog een paar keer kunt opmerken dat de VU en de bijbehorende wachtlijsten maar niks zijn, ben je goed bezig. Twijfelen aan de oprechtheid of de noodzaak van de wens tot geslachtsverandering van het nieuwe lid van de genderdysforie club is daarbij uit den boze. Ik ben juist van mening dat zolang iemand zich nog redelijkerwijs in het geboortegeslacht kan redden en daar een redelijk normaal leven in kan leiden, zhij niet aan de gab moet beginnen. Voor mij is transseksualiteit dus het onvermogen om door te gaan in het geboortegeslacht. Dat is niet moedig en dat verdient dus ook geen complimentjes.Cynthia schreef: Maar ondanks de onderlinge verschillen zijn we allebei mensen, allebei behept met een vorm van genderdisforie, en allebei bezig met een traject om daar invulling aan te geven.
Jij geeft aan graag als vrouw te willen leven, dat is wat anders, helemaal als je stelt dat dat misschien wel een paar bruggen te ver is. Want daarmee zeg je, volgens mij, dat het misschien wel makkelijker is om door te gaan als man. Maar goed, jij mag daar absoluut heel anders over denken, dat is jouw mening. Maar dat je nu steeds onderaan ieder postje aangeeft dat je het wachten toch wel heel lang vind duren, daar ben ik het niet mee eens. Die wachttijd staat namelijk in schril contrast tot de tijd die jij jezelf hebt gegeven om te besluiten om je aan te melden bij de VU. Dan vind ik het niet meer dan logisch dat je even moet wachen en dat, zodra je eenmaal in de molen zit, het diagnostische proces nog minimaal een half jaar gaat duren. De VU kan er namelijk geen spijtoptanten bij gebruiken omdat het genderteam helaas nog steeds een zeer controversieel instituut is en Balkenende waarschijnlijk geen enkele moeite zal ondervinden om een kamer meerderheid te krijgen om de tent te sluiten, mocht daar aanleiding toe zijn. Meneer A Campo is nog steeds keihard op zoek en daarom is de VU terecht zeer voorzichtig. Het fel begeerde groene licht is dan ook niet een diagnose dat je trans bent, het is slechts de volgende stap waarbij je de kans krijgt om te bewijzen dat van geslacht veranderen voor jouw de beste oplossing is voor de problemen die je in het dagelijks leven ondervindt. Eigenlijk kun je pas met zekerheid zeggen dat iemand trans is als zhij de volledige behandeling heeft doorlopen. Of je dan trans geworden of gemaakt bent of zelfs altijd al was, doet niet meer ter zake.
Mee eens.Cynthia schreef: En dat wil zeker niet zeggen dat we in alles hetzelfde zijn.
De best bewezen remedie voor ts-teit is de gab, laten we hopen dat het daarbij blijft. De alternatieven kunnen haast alleen maar mens onterend zijn. Dat jij het voor ons (ja, ja) te laat vind, is me ontgaan.Cynthia schreef: Je snapt blijkbaar niet dat ik schreef, dat een eventuele remedie voor transen die al in het traject zitten te laat zou komen.
Het maakt me niks uit en het eindresultaat zal waarschijnlijk zeer vergelijkbaar zijn inderdaad. Dan is de reden waarom je aan het proces begonnen bent, niet meer relevant.Cynthia schreef: En of je het nu leuk vindt of niet, wij vallen allebei in die categorie, ondanks de verschillen.
Zonde van je tijd en energie.Cynthia schreef: Daar heb je helemaal gelijk in. Dat probeer ik ook te doen, maar in mijn achterhoofd ben ik toch steeds nog bezig om een verklaring te vinden voor het waarom. En dat ondanks het feit dat ik nu mijn gevoel aan het volgen ben.
Velen gingen je voor en velen zullen je volgen. De druk van de normale mens doet ieder afwijkend mens vertwijfeld zoeken naar een aanwijsbare reden waarom, of ze nou ho, le, bi, trans of trav of wat dan ook zijn. Maar denk je dat als je die reden vindt, er ook daadwerkelijk iets zal veranderen? Ik denk van niet en daarom vind ik die zoektocht zinloos.Cynthia schreef: Nogmaals, het is voor mij geen verantwoording afleggen, en zeker niet naar de buitenwereld. Het is het worstelen binnen mijzelf naar een reden waarom ik ben zoals ik ben; ondanks de uiteindelijke acceptatie. En hoewel ik eigenlijk wel weet dat ik die toch niet zal vinden laat het me toch niet los.
Ik voerde opzettelijk een belachelijk extreem voorbeeld op van wat de gevolgen van het vinden van het transen (of homo of wat dan ook) gen zouden kunnen zijn om je proberen te laten beseffen hoe gevaarlijk zoiets kan zijn. Het voorbeeld heb ik niet bedacht maar is afkomstig uit the Man who would be queen, het boek van Michael Bailey, waarin hij stelt dat homoseksualiteit en transeksualiteit eigenlijk vergissingen van de natuur zijn omdat heel kil beschouwd het doel van alle leven op aarde voortplanting is. Daaruit leidt hij af dat er niks mis is met het aborteren van eventuele niet hetero kinderen. Ik vond het dan ook erg vreemd dat mijn postje over de nominatie van dat boek voor een award in de transgender literatuur nauwelijks reacties kreeg.Cynthia schreef: Als je denkt dat ik aan dit soort opties zit te denken sla je de plank wel heel ver mis. Wat ik stelde, was dat als een kind "genezen" zou kunnen worden van genderdysforie, dat er dan geen moeizame lichamelijke aanpassingen nodig zouden zijn.
Abortus is geen genezing, maar een preventieve behandeling.
En dit zijn methoden die in het Derde Rijk werden toegepast maar dat is een heel andere discussie die ik hier niet wil voeren.
Ook voor de nieuwe "lichting" genderdysforen vind ik het snijden in de hersens een onaceptabel iets. Men weet niet genoeg van de hersenen om zoiets te rechtvaardigen. Vroeger dacht men ook dat het beter was om interseksuelen maar het geslacht wat er het makkelijkste van te maken viel te geven... Ik hoop ook niet dat men ooit alle functies van alle gebiedjes in de hersenen in kaart kan brengen. De mens moet niet voor god willen spelen omdat de natuur met al haar willekeur en grilligheden perfecter is dan de mens ooit zal zijn. Maar goed, ik dwaal weer af...Cynthia schreef: Nogmaals, ook ik moet er niet aan denken (heb je toch weer dat "ons" ); ik sprak toch heel duidelijk over een gepasseerd station?