Recente T-programma's

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dorothy
ForumFan

Recente T-programma's

Bericht door Dorothy »

Op het forum "De site" is er al iets over gezegd, maar wat ik kwijt wil past daar niet zo goed dus hier maar even een nieuwe draad.

Nu kort achter elkaar twee serieuze programma's over transsexualiteit op televisie uitgezonden door omroepen, waarvan ik het niet direct zou verwachten. Vorige week de documentaire op RTL4 en afgelopen zaterdag de EO met een interview van twee jongens van 14 en 15 jaar die hun gevoel hebben gevolgd en al enige tijd als meisjes door het leven gaan. En ook niet te vergeten de film "La Vie en Rose" van de NCRV. Terwijl de "progressieve" VARA niet verder komt dan de zoveelste travestie-karikatuur in de vorm van SMSmee.

Het EO programma vond ik erg goed. Het hoofdbestanddeel was een interview met de twee meisjes: Jamie en Danique, afgewisseld met filmpjes waarin de kinderen werden gevolgd op school en o.a. een bezoek werd gebracht aan een deskundige en een zangpedagoge. Danique zingt graag, maar zingen met een meisjesstem is nog iets moeilijker dan spreken, ondanks de pubertijdremmers.

Het programma maakt weer eens duidelijk dat een vroege ontdekking en acceptatie van transsexualiteit veel kinderleed kan voorkomen. Dat het nu ook niet altijd van een leien dakje gaat, bleek wel uit enkele interviews met klasgenootjes. De positieve reacties voerden echter de boventoon.

Dat het programma veel stof doet opwaaien kan je hier op de EO-site wel lezen:
http://www.eo.nl/portals/programs/episo ... de=4372303
A candle loses nothing by lighting another candle.
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Tussen alle goh, wat knap en jee wat moedig opmerkingen, vond ik deze:

Voor mensen die nog meer over dit onderwerp willen zien : bij de ZDF (Duitsland 2) op 27 april a.s. om 22:15 gaat het programma 37 Grad over "Ein Junge namens Nina : Jugendliche im falschen Körper", Gaat o.a. over de nederlandse Nina van 13.
Marian van Veen
daar ben ik weer

EO programma Jong

Bericht door Marian van Veen »

Persoonlijk vond ik het EO programma het beste TV programma dat ik ooit over transsexualiteit heb gezien. Gewoon eerlijke voorlichting, geen sensatie doch op een integere en eerlijke wijze uiteengezet. Ook de bij de VU gevraagde toelichting vond ik duidelijk. Op deze wijze zie ik dit nog niet uitgezonden worden door een commerciële omroep. Respect voor de EO die dit uitzond maar bovenal voor de twee meiden die zich zo presenteerden. Klasse !!
Dorothy
ForumFan

Bericht door Dorothy »

Ben het volkomen eens met Marian. Mijn posting was bedoeld om mijn waardering uit te spreken over het programma en niet om een lastercampagne over de EO en hun aanhang uit te lokken. Haat en nijd en godsdienttwisten zijn er al in een andere draad op dit forum.
Al was ik wel enigszins verbaasd dat juist de EO openstaat voor een dergelijk onderwerp. Je zal moeten toegeven dat de EO met dit programma toch een beetje de nek uitsteekt m.b.t. een deel van hun aanhang.

Dorothy.
A candle loses nothing by lighting another candle.
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Ik heb inmiddels dankzij één van de dames hier op het forum het programma toegestuurd gekregen en het bekeken. Vond het ook een heel leuk programma en nog bedankt voor het opsturen Cindy (geloof ik)
Meikemeid
dagelijks aanwezig

Bericht door Meikemeid »

Ook ik heb de aflevering gezien (alweer enige tijd geleden). Het mooiste was nog wel die avond, dat ik m'n ouders ook aandachtig meekeken en ze ze vroegen me nog: doet dit geen pijn, zoals je zit nu ziet ? Dat zij al als meisje naar school gaan enzo ?" Dat ze dat vroegen deed me heel veel goeds.. elke keer word het weer wat bespreekbaarder in huis dankzij dit soort programma's. En ja, het was ook wel pijnlijk ergesn, maar ik heb nu wel meer en meer he tidee van..niet achterom kijken juist vooruit.. Danique en Jamie zijn 2 supermeiden en Jamie daarbij ook een gezellige klets op msn ;)

Als het aan mij ligt (en dat doet het ook) doe ik in de nabije toekomst graag mee aan dergelijke informatieve programma's !! 1 ding, op z'n Centerparcs te zeggen: Maar nu even niet... :D
I'm my own special creation !! *Shirley Bassey*
Plaats reactie