Dorothy schreef:
Dus iedereen mailen naar LKGT&T: Wij willen film !
Driewerf BOE voor de LKG. Ze hebben het waarschijnlijk veel te druk met roepen dat ze travestiet en transekssueel Nederland vertegenwoordigen om een filmpje te huren. Je zou toch echt denken dat een zichzelf tot spreekbuis uitgeroepen organisatie meer kan organiseren dan het afhuren van wat locaties en het uitgeven van een zeer amateuristisch blad. Ik geef toe dat T&T avonden erg belangrijk zijn voor sommigen, maar de LKG mag van mij vandaag nog opgeheven worden. Ze doen namelijk niks wat je zelf niet beter zou kunnen.Mededeling: [/quote]
Tsja, toen ik lid werd van LKGT&T had ik ook wat hogere verwachtingen dan nu. Ik geloof dat ze ook niet zo veel leden hebben, dus het is logisch dat ze niet zo veel kunnen.
En als iedereen zo redeneert als Violet, dan wordt het nooit wat.
Ik ben voornamelijk lid geworden om (groot woord) ideologische redenen, net zoals ik lid ben van een vakbond of consumentenbond.
Die avondjes en het blaadje (hoef je er overigens niet bij te nemen) zijn leuk meegenomen.
A candle loses nothing by lighting another candle.
Feit is dat de TenT avonden maar een zeer select publiek aanspreken. Mijns inziens ontbreekt het te vaak aan een goede entourage (buurthuizen blinken nu eenmaal niet vaak uit door een sfeervolle omgeving), goede muziek (Mantovani was van ruim voor mijn tijd) en een goede mix van leeftijden. Je argument dat ze niets kunnen vanwege een karig ledenbestand gaat mank. Zaken organiseren hoeft weinig meer te kosten dan de wil om het te willen organiseren en de tijd om het te doen. En het concept wat overal nog steeds geldt, is dat de kosten voor de baten uitgaan. Daarmee bedoel ik dat je eerst aantrekkelijke avonden zult moeten gaan organiseren voordat mensen uberhaupt willen overwegen lid te worden. Niet andersom. Dat hoeft niet noodzakelijkerwijs veel geld te kosten.
In de loop der tijd heb ik meerdere avonden op diverse lokaties bezocht en ik kan weinig andere conclusies trekken dan dat het voornamelijk een wat ouder publiek aantrekt. Met alle respect, maar het lijkt erop dat deze doelgroep meer behoefte heeft aan theeleuten en borrelpraat rond de stamtafel dan de wat jongere generatie. Het kan best gezellig zijn als je daar met een groepje bekenden heengaat. Dan maak je de sfeer wel binnen je groep. Maar ik heb er maar weinig te zoeken zonder een dergelijk groepje. En tja, hoe je ook wendt of keert, als je de wat jongere en vooral beginnende t*'s weet te trekken, creeër je al snel een hele andere, wat meer eigentijdse sfeer.
Men zou bijvoorbeeld ook veel meer kunnen doen met transformatieavonden voor een redelijk bedrag. Die behoeftes leven behoorlijk, weet ik uit ervaring. Kledingbeurzen of het aantrekken van leveranciers van draagbare en betaalbare dameskleding die hun waar te koop aanbieden. Allemaal mogelijkheden.
Ik denk dat, wanneer de LKG het draagvlak van de TenT avonden echt wil verbreden, ze er goed aan zouden doen eens te peilen waar de behoeftes van de gehele doelgroep nu liggen. Daarvoor moet je je blikveld wel willen verruimen. En dat valt vaak lang niet mee.
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>
Misschien is LKG te breed in de doelgroepen. Wat ze voor de één te veel doen, doen ze voor een ander deel van hun achterban te weinig. Het is makkelijk om kritiek te leveren. Maar als je zelf niet de handen uit de mouwen steekt om dingen te organiseren, om dingen te veranderen, dan heb ik twijfels over de geloofwaardigheid van de kritiek. Wat je voor de rest van de LKG T&T zeggen kan, ze zijn wel een serieuze gesprekspartner van de overheid, zorgverzekeraars en genderteam. In die zin ligt de betekenis van deze organisatie misschien beetje buiten het gezichtsveld van de meesten.
Voorzover ik weet is er nog geen andere serieuze gesprekspartner en belangengroepering. Misschien is het wel erg geconcentreerd rond de voorzitter/voorzitster, maar die gaat in ieder geval wel met open vizier de discussie aan met de buitenwacht en verschuilt zich niet achter anonimiteit.
Mijn conclusie is: de beste stuurlui staan altijd aan wal.
I say to you: Live your life in a loving but courageous way, combining the feminine and the masculine virtues.
Ik ben het geheel met Nathalie eens. De T&T avond in Groningen heb ik in 4 jaar tijd 2 maal bezocht. Ik sluit niet uit dat ik 2 x een minder geslaagde avond heb meegemaakt, maar de locatiekeuze vind ik niet uitnodigen voor een maandelijks bezoek en dat ligt zeker niet aan de meiden die er komen. Toen ik weer naar huis toe ging had ik het gevoel dat ik wel weer 1 of meerdere jaren zonder T&T avond kon. De gezelligheid heeft namelijk niet alleen te maken met de meiden die je er treft maar ook met de algehele sfeer.
Ik verbaas me dan ook enigszins over de reacties hier op het forum over de geweldige gezellige sfeer op de T&T avond in Groningen. Ik ben me ervan bewust dat het moeilijk is om een goede en gezellige locatie te vinden met alle voordelen om er een heerlijke avond van te maken waar je elke maand weer naar uitkijkt. Nu blijft het voor mij een avond waar je andere "meiden" kunt ontmoeten. Wat mij betreft heeft de locatie hier geen enkele toegevoegde waarde.
Dorothy schreef:
Ik ben voornamelijk lid geworden om (groot woord) ideologische redenen, net zoals ik lid ben van een vakbond of consumentenbond.
Ik ben lid geworden om (minder groot woord) principiële redenen; als ik de avonden bezoek mag daar van mijn kant iets tegenover staan, voor niets gaat de zon op.
Veel hangt af waarom je naar een T&T avond gaat denk ik .Alles gaat in fases en een van de eerste is , jezelf kunnen zijn, herkenning vinden .Anderen kunnen daar verder in zijn en behoefte hebben aan een andere invulling .Ik ben als 'partner van ' enkele keren even binnen geweest en vond het daar gezellig . Diegene die een veel opener T*leven hebben / invullen hoeven daarom niet neer te kijken op LKG-T&T .
Elsa
Zelf ben ik tot nu toe ook niet wild enthousiast over de T&T avonden.
Ik ben er naar toe gegaan omdat ik een keer "en femme" het huis uitwilde en een doel zocht om ergens naar toe te gaan.
Ik kan mij voorstellen dat je op het bezoeken van T&T avonden op een gegeven moment wel bent uitgekeken, als er niet veel anders gebeurt dan een beetje praten. Zeker als je wat jonger bent. Voordat ik de eerste T&T avond bezocht, dacht ik, dat ik wel uit de toon zou vallen, gezien mijn leetijd. Maar dat viel reuze mee
Ook als je je redelijk geloofwaardig als vrouw kan presenteren in de boze buitenwereld dan zijn er veel meer mogelijkheden en zal je de T&T avonden gauw laten voor wat het is.
(Mantovani was van ruim voor mijn tijd)
Laaste keer in Utrecht was het vooral Nederlandstalig en een soort carnavalsmuziek Dan heb ik liever Mantovani, dat is naar mijn smaak toch een beetje tijdloze muziek.
Maar Nathalie en Yvonne, je kan LKGT&T niet alleen afrekenen op het organiseren van die avonden. Ze doen veel meer (zeggen ze) en hopelijk wordt dat beter uitgevoerd dan het organiseren van de avonden.
En kritiek hebben is makkelijk, maar was hier een jaar geleden niet een groepje actief om een soort keurmerk voor T-vriendelijke winkels op te richten ? Wat is daarvan terecht gekomen ? Ik heb destijds de suggestie gedaan om met dat initiatief bij LKG aan te kloppen. Misschien was het dan toch verder gekomen.
Dat geldt ook voor mijn oproep om LKG te mailen met het verzoek om een filmavond. Heeft iemand dat opgevolgd ? Met dat soort impulsen kan het LKG op de juiste gedachten worden gebracht.
A candle loses nothing by lighting another candle.
Zoals algemeen bekend, zit ik niet in de organisatie van de LKG, maar wel in de organisatie van Travestie.org. Wij bogen ons, dus ook weleens, over dezelfde soort vraagstukken als de LKG, mbt het organiseren van evenementen. Daardoor, herken ik heel veel in alles wat hierboven staat.
Ik denk, dat het heel moeilijk is, om iets te organiseren waarmee je de overgrote meerderheid van je doelgroep tevreden kan stellen. Er zitten nu eenmaal een grote groep oudere “T”-s, die er behoefte aan hebben, aan een rustig avondje aan de koffie- en borreltafel, waar ze onder elkaar mogen praten, en waar ze elkaar kunnen horen over het muziek. Dat is minder aantrekkelijk voor de jongere, die er graag lekker naar wat luider muziek willen swingen. Maar het lijkt mij ook, dat de jongere toch vaker uit onder de “echte mensen” zich durven begeven, en er toch niet zo vaak naar een “T-only” avond zou willen komen.
Al heeft een buurthuis niet het meest gezellige en aantrekkelijke sfeer, het biedt vaak wel een rustig omgeving, ruimschoots parkeermogelijkheden dichtbij, en een kleedruimte – en in veel gevallen – ook nog op een zaterdagavond. Dingen die allemaal belangrijk zijn voor een beginnende “T” en minder belangrijk voor de meer ervaren travestiet, of transseksueel die inmiddels f/t als vrouw leeft.
Ik heb gezien, dat de T&T avonden kleding-, pruik- en schoenenzaken uitnodigen, fotografen en visagisten voor een makeupavond, dus ze doen er wel wat mee. Dat het echt niet geweldig loopt, denk ik, is helaas duidelijk. Het zou heel fijn zijn, als het beter zou gaan. M.i., zou ze meer aan het bekendmaken van hun aktiviteiten moeten doen. Maar dat is makkelijk gezegd – hoe precies zou ik niet 1-2-3 weten. Wat ik ook merk, is dat het regelmatig voorkomt, dat ze iets leuks hebben georganiseerd, met visagiste en fotograaf, en er bijna geen publiek is, of dat ze iets met kleding of pruiken hebben georganiseerd, en er komt relatief veel mensen, maar het aanbod valt tegen.
Helaas heeft LKG, net zoals wij, te maken met een zeer uiteenlopende en zeer grillig doelgroep. Al heb je een peiling gemaakt, aan de behoeftes van mensen, en iets georganiseerd, dan, voor allemaal goede redenen, de mensen die er beloofd hebben om te komen, toch weg (moeten) blijven. Ik herinner mij nog, bijvoorbeeld, dat voor de laatste KiTTenKlub feest, Cynthia stelde voor om met een grote groep meiden samen te gaan eten vooraf, waarop iedereen erg enthoesiast reageerden, maar uiteindelijk was er toch niemand ervoor te vinden (en helaas moet ik zelf ook de boetekleed hiervoor aantrekken).
Het is en blijft moeilijk. Maar een ding is zeker: ik ben blij dat er zulke avonden zijn.
Ikzelf ben wel blij met de maandelijkse uitgaansgelegenheid die de T&T me biedt, hoewel ik (nog) geen lid ben. Ik ga vaak naar de avond van Eindhoven en ik vind dat de sfeer er wel goed is. Er komt een erg gemengd publiek met zowel jongere als oudere T's. Ik kom er nu al een jaartje en heb er stilletjesaan een kennissenkring opgebouwd, dus er is altijd wel iemand om een babbeltje mee te doen. Ook de muziek die er gespeeld wordt is heel eigentijds. Ook worden er regelmatig extraatjes georganiseerd, die misschien niet bij iedereen in de smaak vallen, maar er worden in elk geval pogingen ondernomen om het er nog meer gezellig te maken. Over de andere locaties kan ik niet oordelen, want ik ben daar nog niet geweest.
Ik ben van het principe dat de hand die je voedt niet gebeten mag worden. Wie vóór is mag er van genieten, wie tegen is.... nou, blijf dan maar thuis of ga ergens anders heen. We mogen best een beetje dankbaar zijn voor die mensen die daar elke maand weer voor ons klaarstaan. Ze verdienen ons respect, net zoals de organisatie van travestie.org die verdient.
Trouwens, de eerste vereniging die iedereen tevreden kan stellen moet nog uitgevonden worden...
Dorothy schreef:
En kritiek hebben is makkelijk, maar was hier een jaar geleden niet een groepje actief om een soort keurmerk voor T-vriendelijke winkels op te richten ? Wat is daarvan terecht gekomen ?
Persoonlijk heb ik (sinds mijn zelf-acceptatie begin februari) zo'n 20 uur winkelervaring (gekleed als man kocht ik vrouwenkleren) in de plaatsen Amsterdam, Amstelveen, Utrecht en Amersfoort en heb in totaal drie negatieve ervaringen:
[1] Een verkoopster die me probeerde te negeren bij de paskamers. Na zo'n 10 seconden bleek dit niet te helpen en hielp ze me alsnog.
[2] Enkele giebelende tieners op grote afstand (tja, tieners).
[3] Een giebelende vrouw, die direkt daarop aangesproken werd door haar man(!) dat ik net als haar gewoon kleren kocht met daarbij de oprechte vraag wat daar nu raar aan was.
Die laatste valt net zo goed bij de positieve reacties te rekenen. Natuurlijk komt het regelmatig voor dat verkoopsters even schrikken. Ook wordt nog wel eens gewezen of geglimlacht. Dat vind ik normaal. In de meeste gevallen verschilt mijn behandeling niet met die van de vrouwen voor/na mij in de rij. Ik word net zo vriendelijk (of, in een hoogst enkel geval, bot) behandeld als ieder ander.
Ik heb dus eigenlijk helemaal geen negatieve ervaringen bij het winkelen. Ik zie vanuit mijn eigen ervaringen dan ook niet zozeer redenen voor een T-vriendelijk keurmerk. Ook zie ik geen reden om, zoals iemand op een andere webpagina binnen travestie.org aanraadde, het winkelpersoneel eerst te vragen of ik wel vrouwenkleren in hun winkel mag kopen.
Groetjes,
Annegreet
N.B: ik herken me vooral in de spreuk op http://www.transgender.be: Het is niet omdat iets moeilijk is dat we het niet durven, iets is moeilijk omdat we het niet durven [Seneca].
klazien-sark schreef:Misschien is LKG te breed in de doelgroepen. Wat ze voor de één te veel doen, doen ze voor een ander deel van hun achterban te weinig.
Niet misschien, zeker weten. De tweede T zouden ze moeten laten vallen. Meer dan 90% van de leden zijn travestiet. Transen die lid worden, blijven dat meestal niet lang. Toen ik net uit de kast was, had ik een erg grote behoefte aan informatie, daarom sprak een lidmaatschap me erg aan. Toen de eerste Transformatie op de deurmat viel, was ik behoorlijk teleurgesteld. Het blad is gericht op travestieten, en daar mankeert verder niks aan. Maar roep dan niet dat je transen vertegenwoordigt.
klazien-sark schreef:
Het is makkelijk om kritiek te leveren. Maar als je zelf niet de handen uit de mouwen steekt om dingen te organiseren, om dingen te veranderen, dan heb ik twijfels over de geloofwaardigheid van de kritiek.
Er worden of werden, ik doe er niet meer aan mee, dus weet het niet, regelmatig leuke dagen en avonden door en voor transen georganiseerd. Daarbij werd de aanwezigheid van niet transen niet geschuwd. Vanwege de peer pressure die er van veel anderen uitging, heb ik me terug getrokken uit het real life transen wereldje.
klazien-sark schreef:
Wat je voor de rest van de LKG T&T zeggen kan, ze zijn wel een serieuze gesprekspartner van de overheid, zorgverzekeraars en genderteam. In die zin ligt de betekenis van deze organisatie misschien beetje buiten het gezichtsveld van de meesten. Voorzover ik weet is er nog geen andere serieuze gesprekspartner en belangengroepering.
Ik vind dat erg raar. Je kunt je afvragen of er wel een belangenvereniging voor transen nodig is. Het raarste vind ik nog dat die vereniging in hoofdzaak uit travestieten bestaat. Je laat een moslim toch ook geen voorzitter worden van een Joodse belangenvereniging?
klazien-sark schreef:
Misschien is het wel erg geconcentreerd rond de voorzitter/voorzitster, maar die gaat in ieder geval wel met open vizier de discussie aan met de buitenwacht en verschuilt zich niet achter anonimiteit.
Mijn conclusie is: de beste stuurlui staan altijd aan wal.
Dat had er ook nog eens bij moeten komen, iemand die zegt mij te vertegenwoordigen en dat dan verkleed als vrouw doet, zonder daarbij de werkelijke identiteit prijs te geven. M/V transen zijn na de transitie het beste op hun plek bij een vrouwenvereniging en V/M transen bij een mannenvereniging. Tijdens de transitie zijn er zat mogelijkheden om ergens terecht te kunnen, zoals de Humanitas avonden.
Violet Skye schreef:Je kunt je afvragen of er wel een belangenvereniging voor transen nodig is. Het raarste vind ik nog dat die vereniging in hoofdzaak uit travestieten bestaat. Je laat een moslim toch ook geen voorzitter worden van een Joodse belangenvereniging?
Zie jij dan de verhouding tussen travestiet en transseksueel vergelijkbaar met dat tussen jood en muslim?
Lisa met een S schreef:
Zie jij dan de verhouding tussen travestiet en transseksueel vergelijkbaar met dat tussen jood en muslim?
Het was bij wijze van, maar een beetje wel. En een andere vergelijking wou me niet zo snel te binnen schieten. Niet dat we elkaar naar het leven staan, zoals sommige joden en moslims, maar het Jodendom en de Islam zijn beide religies, met veel overeenkomsten en nog meer verschillen. Transen en travestieten zijn beide T*... Áls er al een transen belangenvereniging moet zijn, dan vind ik dat een trans daar voorzitter van moet zijn.
Violet Skye schreef: De tweede T zouden ze moeten laten vallen. Meer dan 90% van de leden zijn travestiet. Transen die lid worden, blijven dat meestal niet lang.
Ik ben benieuwd waarop je dit baseert; zelf heb ik geen inzicht in het ledenbestaan van de LKG.
Violet Skye schreef:M/V transen zijn na de transitie het beste op hun plek bij een vrouwenvereniging en V/M transen bij een mannenvereniging. Tijdens de transitie zijn er zat mogelijkheden om ergens terecht te kunnen, zoals de Humanitas avonden.
Een veel voorkomende thema in jouw postings, is dat je als transseksueel, meer gemeen hebt met biologische vrouwen, dan met travestieten. Als dat zo was, vraag ik mij af, waarom jij hier in het Travestie.org forum, zo duidelijk aanwezig bent? Of ben je ook zo aktief in fora die voor vrouwen bestemd zijn? Is er ook ergens op zo een forum een aparte subforum voor transseksuelen? Denk je dat biologische vrouwen beter begrijpen, wat het is om toch niet 100% thuis te voelen in je eigen lichaam en veronderstelde genderidentiteit, dan een travestiet? Denk je, dat als je eenmaal geopereerd bent, dat je verlost ben van de jaren daarvoor, en dat je, onbekommerd door je verleden, gewoon kan meepraten met de meiden, over hoe het was, toen je ‘een klein meisje’ was? Denk je dat alle vrouwen even begripvol zijn voor het fenomeen transseksualiteit en jou automatisch zou accepteren en omarmen als “een van ons”? Ben je echt zo naif, dat je denkt, dat er ook onder vrouwen nooit wordt gelachen om “een omgebouwde vent”?
Zodra je als vrouw bent gaan leven, heb je inderdaad te maken met dezelfde problemen, waarmee vrouwen mee te maken hebben, zoals het glazen plafond, salarisachterstand, en andere zaken. Maar vrouwen, in het algemeen, hebben niets mee te maken met zaken wat jij, als transseksueel aangaat, zoals vergoeding voor ontharingsbehandelingen, FFS, logopodie, enz., zoals wettelijke verandering van je gender. Zoals gewoon het acceptatie als vrouw.
Jij blijft erop hameren, dat je zo weinig met ons gemeen hebt en eigenlijk het liefst niks met ons van doen wilt hebben. Wel, Violet, wij gaan hier niet weg.