T&T avonden

Algemeen

Moderator: Moderators

klazien-sark
dagelijks aanwezig

Bericht door klazien-sark »

Die hele discussie over transseksueel versus travestiet doet mij weer denken aan dat kostelijke boek van Kate Bornstein, waarin een fictieve hierarchie wordt geschetst waarop de postop TS'en bovenaan staan, en de closet TV onderaan. Die hierarchie is vanuit theoretisch perspectief gezien wel grappig, maar in een samenleving die (nog steeds) grote problemen heeft met gendervariantie ook wel triest. Want in plaats van gezamenlijkheid zie je voortdurend hokjesgeest. Het lijkt wel typisch iets voor ons polderlandje om dat zo aan te pakken.
Wat die kwestie van die vertegenwoordiging van die 90% voor die 10% betreft: Violet, je probeert je kritisch zelfstandig op te stellen, maar herkauwt wel letterlijk de tirade die ene Minx daarover ooit op NST naar voren heeft gebracht. De realiteit is dat genderhulpverlening in Nederland nog steeds een monopolie is van één centrum. Om daar verandering in te brengen moet je krachten bundelen, en proberen een gezamenlijk standpunt te formuleren. Niet voortdurend (kunstmatige) verschillen tussen de diverse gendercategorieën benadrukken.
De andere kant is (in dat in de richting van Lisa) dat travestie nog steeds voor 90 procent gedomineerd wordt door seksuele/erotische preoccupatie met de kick om de kleding van het andere geslacht te dragen. Daar kun je wel mooie, diepe verhalen naast zetten dat het ook heel veel te maken heeft met de 'vrouw in jezelf te ontdekken'. Maar dat neemt niet weg dat er een erotisch/fetisjistisch motief aan ten grondslag ligt.
Daar is op zichzelf niets mis mee, want het recht om jezelf te zijn is een groot goed in dit landje. Maar daarmee 'normaliseer' je het nog niet. Die mensen (inclusief mezelf) die zich hier met dat thema intensief mee bezighouden vormen een minderheid. Een minderheid met recht van bestaan, dat zeker, maar niet een minderheid die de illusie moet hebben dat ze nog zuiverder zijn in hun motieven dan die verfoeide meerderheid, die er helemaal niks van snapt en heel intolerant zou zijn.
Kortom, het is een thema waar je vanuit verschillende perspectieven naar kunt kijken.
I say to you: Live your life in a loving but courageous way, combining the feminine and the masculine virtues.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

klazien-sark schreef:De andere kant is (in dat in de richting van Lisa) dat travestie nog steeds voor 90 procent gedomineerd wordt door seksuele/erotische preoccupatie met de kick om de kleding van het andere geslacht te dragen. Daar kun je wel mooie, diepe verhalen naast zetten dat het ook heel veel te maken heeft met de 'vrouw in jezelf te ontdekken'. Maar dat neemt niet weg dat er een erotisch/fetisjistisch motief aan ten grondslag ligt.
Daar is op zichzelf niets mis mee, want het recht om jezelf te zijn is een groot goed in dit landje. Maar daarmee 'normaliseer' je het nog niet. Die mensen (inclusief mezelf) die zich hier met dat thema intensief mee bezighouden vormen een minderheid.
Klazien,
Ik kan heel ver met je mee gaan in deze. Ik zou er ook nooit het erotisch aspect van travestie ontkennen, zeker in het begin stadion (zoals Violet ooit, in een andere leven, zo doeltreffend naar voren wist te brengen). Maar, je moet je wel afvragen, of, als het inderdaad zo is, dat travestie voor 90% een erotisch belevenis is, waarom het maar een minderheid is, die zich intensief ermee bezig houdt. Ik zou dan voorzichtig zijn, in het generaliseren. Zoals met heel veel dingen, lijkt het hier alsof de wens moeder is van de gedachte. Bovendien snap ik niet precies waar je heen wilt met deze stelling. Wat het te maken heeft, met de huidige discussie is mij niet helemaal duidelijk.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
klazien-sark
dagelijks aanwezig

Ik wil zeggen Lisa dat mensen met een vrij eenzijdige preoccupatie niet erg in zijn om op de bres te gaan staan voor emancipatie van T s
Het gaat uiteindelijk om de kick en om zelfbevestiging, en niet om wat je voor een ander kunt betekenen.
I say to you: Live your life in a loving but courageous way, combining the feminine and the masculine virtues.
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Lisa met een S schreef: Ik ben benieuwd waarop je dit baseert; zelf heb ik geen inzicht in het ledenbestaan van de LKG.
Van de voorzitter vernomen. In januari 2003 had de lkg 40 transseksuele leden, dan kun je moeilijk zeggen dat je transseksueel nederland vertegenwoordigt.
Lisa met een S schreef: Een veel voorkomende thema in jouw postings, is dat je als transseksueel, meer gemeen hebt met biologische vrouwen, dan met travestieten. Als dat zo was, vraag ik mij af, waarom jij hier in het Travestie.org forum, zo duidelijk aanwezig bent?Of ben je ook zo aktief in fora die voor vrouwen bestemd zijn? Is er ook ergens op zo een forum een aparte subforum voor transseksuelen?
Gelukkig niet, op dit forum ben ik omdat ik transseksueel ben en hier wordt onder andere over transseksualiteit geschreven, op andere forums gewoon puur voor de fun. Maar ik ben tegenwoordig vooral actief met Runescape. Ik ben ook lid van een besloten groep voor lesbiennes, daar zit m'n pre op zijn me erg in de weg.
Lisa met een S schreef: Denk je dat biologische vrouwen beter begrijpen, wat het is om toch niet 100% thuis te voelen in je eigen lichaam en veronderstelde genderidentiteit, dan een travestiet?
Biologische vrouwen begrijpen in ieder geval beter wat het is om vrouw te zijn.
Lisa met een S schreef: Denk je, dat als je eenmaal geopereerd bent, dat je verlost ben van de jaren daarvoor, en dat je, onbekommerd door je verleden, gewoon kan meepraten met de meiden, over hoe het was, toen je ‘een klein meisje’ was?
Tuurlijk niet, maar ik hoop er toch wel minder mee bezig te zijn. Over het verleden spreek ik over mezelf als kind, niet als jongentje of meisje.
Lisa met een S schreef: Denk je dat alle vrouwen even begripvol zijn voor het fenomeen transseksualiteit en jou automatisch zou accepteren en omarmen als “een van ons”? Ben je echt zo naif, dat je denkt, dat er ook onder vrouwen nooit wordt gelachen om “een omgebouwde vent”?
Denk je dat er onder transen nooit geen grappen over bio's worden gemaakt? Vrouwen reageren over het algemeen beter dan mannen is mijn ervaring.
Lisa met een S schreef: Zodra je als vrouw bent gaan leven, heb je inderdaad te maken met dezelfde problemen, waarmee vrouwen mee te maken hebben, zoals het glazen plafond, salarisachterstand, en andere zaken.
Je mag blij zijn als je je baan houdt. Werk vinden als er m op je id kaart staat terwijl je er uit ziet als een vrouw is erg moeilijk. Als ze op 500 meter nog zien dat je trans bent helemaal.
Lisa met een S schreef: Maar vrouwen, in het algemeen, hebben niets mee te maken met zaken wat jij, als transseksueel aangaat, zoals vergoeding voor ontharingsbehandelingen, FFS, logopodie, enz., zoals wettelijke verandering van je gender. Zoals gewoon het acceptatie als vrouw.
De vergoeding voor transen en vrouwen is nu hetzelfde en er gaan echt heel veel vrouwen te elektrisch epileren, als mijn epilady een pechdag heeft, staat ze 8 uur per dag te blenden. FFS is gewoon een vorm van plastische chirurgie. Het is ook niet beledigend bedoelt, maar ik vind dat ik, helemaal als ik straks af ben, dat ik meer gemeen heb met vrouwen dan met travestieten.
Lisa met een S schreef: Jij blijft erop hameren, dat je zo weinig met ons gemeen hebt en eigenlijk het liefst niks met ons van doen wilt hebben. Wel, Violet, wij gaan hier niet weg.
Niet vertegenwoordigt willen worden door is wat anders dan een hekel hebben aan.
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

klazien-sark schreef:je probeert je kritisch zelfstandig op te stellen, maar herkauwt wel letterlijk de tirade die ene Minx daarover ooit op NST naar voren heeft gebracht.
Ik ben het dan ook vaak met Minx eens, we kennen elkaar.
klazien-sark schreef: De realiteit is dat genderhulpverlening in Nederland nog steeds een monopolie is van één centrum. Om daar verandering in te brengen moet je krachten bundelen, en proberen een gezamenlijk standpunt te formuleren. Niet voortdurend (kunstmatige) verschillen tussen de diverse gendercategorieën benadrukken.
We mogen blij zijn dat er genderteams zijn. Twee maar liefst. Er bestaan een stuk of wat gender therapeuten waarvan eentje groen licht mag geven. Als je dan de Thailand route er nog bij rekent is er helemaal geen sprake van een monopolie.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

klazien-sark schreef:Ik wil zeggen Lisa dat mensen met een vrij eenzijdige preoccupatie niet erg in zijn om op de bres te gaan staan voor emancipatie van T s
Het gaat uiteindelijk om de kick en om zelfbevestiging, en niet om wat je voor een ander kunt betekenen.
Ten eerste, zoals ik al eerder zei, veronderstel je, dat jou beleving van travestie gelijk is aan de meesten hier. Ten tweede, geldt iets soortgelijks voor transen – vaak zijn ze zo (noodgedwongen) bezig met hun eigen transitie en het vinden van hun eigen plaats in de maatschappij, dat er vaak weinig tijd en energie over is, om in een bredere maatschappelijke kader aktie te ondernemen. Ten derde, is het overal zo, dat alleen een paar mensen bereid zijn om naar voren te treden en een leidende rol te nemen in iets, al is het de plaatselijk duivenvereniging, of een landelijk beweging. En, ten vierde, als bij een vereniging er toch meerdere mensen zich kandidaat stellen, dan wordt (hopelijk) de meest geschikte kandidaat gekozen.
Violet Skye schreef:Van de voorzitter vernomen. In januari 2003 had de lkg 40 transseksuele leden, dan kun je moeilijk zeggen dat je transseksueel nederland vertegenwoordigt.
Uit een totaal van hoeveel leden? Dat weet ik ook niet. Want, als er maar 400 leden zijn, dan kan je ook moeilijk stellen dat je travestiet nederland vertegenwoordigt – als, statistisch gezien één van de 20 mensen een vorm van genderdyforie hebben, dan moet er in Nederland alleen al 300.000 volwassen mensen die als mannen zijn geboren, tussen de leeftijd van 15 en 55 die zich travestiet, transgender of transseksueel zijn. En is het maar 10% van het ledenaantal, is het toch misschien representatief voor de verhouding travestiet – transseksueel in Nederland. En, als dat zo is, dan heeft Klazien gelijk, dat je beter je kracht kunt bundelen, dan als een piepklijn pressiegroep proberen je rechten te behalen. Want het feit dat degene die het woord voert een travestiet is, diskwalificeert hem of haar niet om te spreken namens T’s tegenover niet-T’s. Om jouw voorbeeld te nemen, een belangengroep voor niet-christelijke gelovig Nederland, die zijn krachten heeft gebundeld, kan alleen één voorzitter hebben, die wordt geacht te spreken namens de joods, islamietisch, buddhist, hindoe, jain en alle andere godsdiensten die daaarin verenigd zijn. Je moet zo een iemand afrekenen op zijn of haar prestaties, en niet op wie ze zijn.
Violet Skye schreef:Gelukkig niet, op dit forum ben ik omdat ik transseksueel ben en hier wordt onder andere over transseksualiteit geschreven, op andere forums gewoon puur voor de fun.
Dus, behalve tussen de travestieten, is er geen forum waar je over transsseksualiteit kunt schrijven?
Violet Skye schreef:Ik ben ook lid van een besloten groep voor lesbiennes, daar zit m'n pre op zijn me erg in de weg.
Dus toch niet de acceptatie door vrouwen, dat je zou willen. Het is te hopen voor je, dat ze, na SRS, je wel als volledig accepteren.
Violet Skye schreef:
Lisa met een S schreef: Denk je dat biologische vrouwen beter begrijpen, wat het is om toch niet 100% thuis te voelen in je eigen lichaam en veronderstelde genderidentiteit, dan een travestiet?
Biologische vrouwen begrijpen in ieder geval beter wat het is om vrouw te zijn.
Je hebt mijn vraag nog niet beantwoord.
Violet Skye schreef:Vrouwen reageren over het algemeen beter dan mannen is mijn ervaring.
Naar jou toe, waarschijnlijk, daar ben ik met je eens. Als ze je persoonlijk kennen. Maar onder elkaar wordt er heel veel gegniffeld, want veel vrouwen zien het liefst “een echte vent”, en homo’s, travo’s, etc., zijn dat niet. Of ze dan automatisch accepteren dat je, als TS, geen “echte man” ben, maar dan wel een volwaardige vrouw – durf ik niet te zeggen. Ik hoor van mijn vrouw, die in de verpleging zit, hoe er over dit soort dingen wordt gesproken.
Violet Skye schreef:Je mag blij zijn als je je baan houdt. Werk vinden als er m op je id kaart staat terwijl je er uit ziet als een vrouw is erg moeilijk. Als ze op 500 meter nog zien dat je trans bent helemaal.

Ook hier denk ik dat de raakvlakken met een travestiet groter zijn, dan met vrouwen, want het bekend zijn dat je travestiet ben, kan verstrekkende gevolgen hebben voor je carriére en maatschappelijk leven. Het heeft, in Amerika, tenminste, in ieder geval een man een verkiezing gekost.
Violet Skye schreef:Het is ook niet beledigend bedoelt, maar ik vind dat ik, helemaal als ik straks af ben, dat ik meer gemeen heb met vrouwen dan met travestieten.
Ik hoop het oprecht voor je, het zou wel heel mooi zijn, als dat waar is.
Violet Skye schreef:Niet vertegenwoordigt willen worden door is wat anders dan een hekel hebben aan.
Soms kom je wel anders over.

Lisa
johnn
Forum / Website Beheerder
Contacteer:

Bericht door johnn »

Hallo Allemaal,

Even een vraagje tussendoor.
Weet iemand of T&T Leeuwarden nog actief is??
Er ligt mij namelijk iets bij dat deze gestopt zou zijn, maar zou hier graag zekerheid over hebben.
Groetjes,

Eventuele spel of schrijffouten?? Vertel het mij en ik verbeter deze.
Ondertussen hoop ik dat u mij deze fouten kunt vergeven.......ik ben net een mens
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Lisa met een S schreef: Uit een totaal van hoeveel leden? Dat weet ik ook niet. Want, als er maar 400 leden zijn, dan kan je ook moeilijk stellen dat je travestiet nederland vertegenwoordigt – als, statistisch gezien één van de 20 mensen een vorm van genderdyforie hebben, dan moet er in Nederland alleen al 300.000 volwassen mensen die als mannen zijn geboren, tussen de leeftijd van 15 en 55 die zich travestiet, transgender of transseksueel zijn. En is het maar 10% van het ledenaantal, is het toch misschien representatief voor de verhouding travestiet – transseksueel in Nederland.
Van de ongeveer 300. Waarom ze zo weinig leden hebben is mij een raadsel, T&T avonden worden toch redelijk bezocht volgens mij en als ik er regelmatig zou komen, zou ik me toch min of meer verplicht voelen om lid te worden. Je kunt de stem van de LKG dus moeilijk representatief noemen voor welke T dan ook. Weet je NST te vinden? Via google kun je daar interessante informatie over het clubje van Hanno/Sonja lezen.
Lisa met een S schreef: En, als dat zo is, dan heeft Klazien gelijk, dat je beter je kracht kunt bundelen, dan als een piepklijn pressiegroep proberen je rechten te behalen. Want het feit dat degene die het woord voert een travestiet is, diskwalificeert hem of haar niet om te spreken namens T’s tegenover niet-T’s.
Als je achterban maar bestaat uit een fractie van transseksueel Nederland kun je niet stellen dat je voor iedere trans in Nederland spreekt. Het maakt dan niet uit wie of wat je bent. Heeft de LKG al eens iets bereikt voor T*'s? Volgens mij niet. Logisch ook, want het is moeilijk acceptatie vinden als je je verstopt. De mensen die open als T over straat gaan bereiken veel meer.
Lisa met een S schreef: Om jouw voorbeeld te nemen, een belangengroep voor niet-christelijke gelovig Nederland, die zijn krachten heeft gebundeld, kan alleen één voorzitter hebben, die wordt geacht te spreken namens de joods, islamietisch, buddhist, hindoe, jain en alle andere godsdiensten die daaarin verenigd zijn. Je moet zo een iemand afrekenen op zijn of haar prestaties, en niet op wie ze zijn.
Mee eens, maar dan moet die belangenvereniging wel een representatieve afspiegeling vormen van de groep die ze willen vertegenwoordigen en moeten ze ook iets presteren. Een buurthuis afhuren noem ik geen prestatie.
Lisa met een S schreef: Dus, behalve tussen de travestieten, is er geen forum waar je over transsseksualiteit kunt schrijven?
Vast wel, maar eentje die zo goed loopt als deze niet. Hier valt meer te beleven. Besloten transgroepen heb ik weinig behoefte aan aangezien die vaak gedomineerd worden door hele prille pre opjes, de ik wil groen licht verhalen ken ik ondertussen wel.
Lisa met een S schreef: Dus toch niet de acceptatie door vrouwen, dat je zou willen. Het is te hopen voor je, dat ze, na SRS, je wel als volledig accepteren.
Het zit mij in de weg, hun niet.
Lisa met een S schreef: Je hebt mijn vraag nog niet beantwoord.
Weet ik, met opzet omdat je mijn antwoord niet leuk zult vinden. Ik geloof niet dat travestieten aan genderdysforie lijden. Dus weten ze ook niet wat het is om je niet thuis te voelen in je lichaam. Zodra je onvrede met je lichaam krijgt en aanpassingen nastreeft, ben je geen tv meer.
Lisa met een S schreef: Naar jou toe, waarschijnlijk, daar ben ik met je eens. Als ze je persoonlijk kennen. Maar onder elkaar wordt er heel veel gegniffeld, want veel vrouwen zien het liefst “een echte vent”, en homo’s, travo’s, etc., zijn dat niet. Of ze dan automatisch accepteren dat je, als TS, geen “echte man” ben, maar dan wel een volwaardige vrouw – durf ik niet te zeggen. Ik hoor van mijn vrouw, die in de verpleging zit, hoe er over dit soort dingen wordt gesproken.
Ik durf van niemand te zeggen dat ze mij als volwaardig vrouw accepteren. Als de hele wereld net doet alsof ik een vrouw ben, vind ik het ook goed.
Lisa met een S schreef: Ook hier denk ik dat de raakvlakken met een travestiet groter zijn, dan met vrouwen, want het bekend zijn dat je travestiet ben, kan verstrekkende gevolgen hebben voor je carriére en maatschappelijk leven. Het heeft, in Amerika, tenminste, in ieder geval een man een verkiezing gekost.
Als het bekend is, een tv hoeft niet noodzakelijkerwijs uit de kast te komen, iemand die de gab wil doorlopen wel. Maar goed, ik geef toe dat openlijk T zijn in de meeste gevallen slecht is voor je carriëre. Ik snap de behoefte van veel tv's om er voor de buitenwereld voor uit te komen dan ook niet. Partners hebben er recht op om het te weten, vind ik.
Lisa met een S schreef: Ik hoop het oprecht voor je, het zou wel heel mooi zijn, als dat waar is.
Vind jij van niet dan? Lichamelijk zal ik na de srs maar 1 overeenkomst met een tv hebben.
Lisa met een S schreef: Soms kom je wel anders over.
Dat is niet mijn bedoeling.
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

johnn schreef: Even een vraagje tussendoor.
Weet iemand of T&T Leeuwarden nog actief is??
Er ligt mij namelijk iets bij dat deze gestopt zou zijn, maar zou hier graag zekerheid over hebben.
Die na 1 avond gestopt.
johnn
Forum / Website Beheerder
Contacteer:

Bericht door johnn »

Violet Skye schreef:Die na 1 avond gestopt.
Dank je wel voor de info.
Groetjes,

Eventuele spel of schrijffouten?? Vertel het mij en ik verbeter deze.
Ondertussen hoop ik dat u mij deze fouten kunt vergeven.......ik ben net een mens
klazien-sark
dagelijks aanwezig

Internet paranoia is een interessant fenomeen. Je beschuldigt mensen en organisaties van alles en nog wat, gooit er krachttermen over heen en kijkt wat voor uitwerkingen dat soort acties hebben op de lezers. Noch Violet, noch haar beschermvrouw hebben zich ooit de moeite getroost om eens te gaan praten met die vermaledijde voorzitter/voorzitster van LKG T&T. Want dat is griezelig, om iemand in het gezicht aan te kijken en respons te krijgen van een mens die tegenover je zit. Internet is geduldig en veilig, daar kun je alles zeggen, want het is moeilijk je te verweren. Het wordt al snel een welles nietus spelletje.
Nochtans heeft Violet geen enkel feitelijk gegeven dat haar stelling bevestigt dat Hanno/Sonja zou pretenderen namens alle TS-sen te spreken. Waar staat dat op de website op LKG T&T??? Daar staat dat LKG T&T een overlegorgaan wil zijn, dat wil bijdragen aan de emancipatie van T's. Nergens staat zelfs maar een syllabe dat LKG denkt namens alle T's in Nederland te spreken.
Dat gegoochel met die cijfers en percentages slaat volgens mij dan ook nergens op. Immers de vooronderstelling dat LKG zou pretenderen namens die cijfers en percentages te praten klopt gewoon niet.
Het vreemde is dat Nederland excelleert in dat gesoebat tussen TS'en en TV's. Dat vind je nergens. Zelfs in België niet, ondanks de schandalen rond de Franjepoot daar.
Hier heb je een internetkliek die het leuk vindt om op internet de verschillen te beklemtonen tussen de diverse T-bloedgroepen.
De pluriformiteit in de hulpverlening in Nederland op het terrein van gender (zoals Violet suggereert) is een farce. Er is een strak keurslijf dat met name door het genderteam in Amsterdam wordt gedicteerd. Als je daar niet in past kun je inderdaad beter naar Thailand verhuizen.
Er zijn het afgelopen jaar serieuze pogingen voor discussie ontstaan tussen genderteam(s) en cliënten. Wat zijn de specifieke noden? En hoe kan daar flexibeler op worden ingespeeld??? LKG T&T gaat die uitdaging van dat gesprek aan. Continuum ook. Een beperkt aantal internet-transen vindt het leuker om over Hanno/Sonja te blijven zeiken en zieken. Weinig productief denk ik dan maar.
Nog een persoonlijk advies aan Violet: je vraag wat LKG T&T nou bereikt heeft voor TS'en in Nederland... Durf je de vraag aan LKG T&T zelf te stellen, of ben je bang dat het antwoord je percepties en zekerheden wel eens heel erg overhoop zouden kunnen gooien???
Oh ja Lisa, ken je het boekje 'Normal' van Amy Bloom??? Lees het eens als je wil, en vertel wat je ervan vindt.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Violet Skye schreef:Ik geloof niet dat travestieten aan genderdysforie lijden. Dus weten ze ook niet wat het is om je niet thuis te voelen in je lichaam.

[...]

Als het bekend is, een tv hoeft niet noodzakelijkerwijs uit de kast te komen, iemand die de gab wil doorlopen wel. Maar goed, ik geef toe dat openlijk T zijn in de meeste gevallen slecht is voor je carriëre. Ik snap de behoefte van veel tv's om er voor de buitenwereld voor uit te komen dan ook niet.
Voor wat betreft dit laatste zou het misschien helpen als je TV wel als genderdysforie zou zien: je zou dan snappen dat ook TV's er naar kunnen hunkeren dat hun omgeving ze accepteert zoals ze zijn.

Groetjes,

Annegreet
N.B: ik twijfel per dag of ik meer in het vakje TV of in het vakje TG "hoor". Eigenlijk maakt het ook niet zoveel uit: mijn uitgangspunt is dat ik er mag zijn zoals ik ben.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Violet Skye schreef:Je kunt de stem van de LKG dus moeilijk representatief noemen voor welke T dan ook. Weet je NST te vinden? Via google kun je daar interessante informatie over het clubje van Hanno/Sonja lezen.
Ik heb een keer op NST gekeken, en vond de zgn. “informatie” over Sonja zulke geroddel en achterklap, dat het niet de moeitie waard was, om verder door te lezen. Als je op een menselijk en waardig manier wilt worden behandeld door anderen, dan vind ik dat je op z’n minste anderen ook op een waardig manier moet behandelen. Overigens heb ik inmiddels begrepen, dat de andere twee leden van het bestuur wel transseksueel zijn.
Violet Skye schreef:Als je achterban maar bestaat uit een fractie van transseksueel Nederland kun je niet stellen dat je voor iedere trans in Nederland spreekt. Het maakt dan niet uit wie of wat je bent. Heeft de LKG al eens iets bereikt voor T*'s? Volgens mij niet. Logisch ook, want het is moeilijk acceptatie vinden als je je verstopt. De mensen die open als T over straat gaan bereiken veel meer.
Hoeveel leden heeft GroenLinks? En hoeveel hebben erop gestemd? Het aantal leden zegt niet alles. De LKG kan in ieder geval namens een grotere aantal mensen spreken, dan jij of ik, en daar gaat het om. En je kunt zeggen wat je wilt over Sonja, maar ze verstopt zich niet, dus die opmerking slaat nergens op. Ik heb overigens niet gemerkt, dat al de T’s die over straat lopen veel hebben bijgedragen aan een bredere maatschappelijk acceptatie. Wel degene die op televisie zijn geweest en bereid zijn om over zichzelf te praten. En daar waren Sonja en Paula wel bij.
Violet Skye schreef:Een buurthuis afhuren noem ik geen prestatie.
Een T&T avond is vaak de eerste plaats waar een T die uit de kast komt, naartoe gaat. Daar leert ze andere soortgenoten kennen (er zijn meestal toch een paar TS-en aanwezig op zo een avond). Daar doet ze moed op om de volgende stap te nemen. Ik vind dat wel belangrijk.
Violet Skye schreef:Besloten transgroepen heb ik weinig behoefte aan aangezien die vaak gedomineerd worden door hele prille pre opjes, de ik wil groen licht verhalen ken ik ondertussen wel.
Dus toch liever samen met de verfoeide travestieten dan met andere transseksuelen.
Violet Skye schreef:Ik geloof niet dat travestieten aan genderdysforie lijden
Iedereen mag zijn eigen mening hebben. Of dat mening door anderen wordt gehanteerd, is een andere vraag. Volgens Van Dale is de definitie van dysforie niet afwijzing maar neerslachtigheid. De HBIGDA schrijft dit over “gender dysphoria”:
. . . .that psychological state whereby a person demonstrates dissatisfaction with their sex of birth and the sex role as socially defined, which applies to that sex . . . .
Let op: er wordt gesproken over dissatisfaction, niet rejection. Volgens de huidige Standards of Care van de HBIGDA (waaraan Peggy Cohen heeft meegewerkt), wordt dual-role transvestism wel als een vorm van Gender Identity Disorder oftewel genderdysforie, erkend. Dit definitie is overgenomen in het ICD-10 (The International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, tenth revision). Er is ook een andere vorm van travestie, transvestic fetishism, die niet als genderdysforisch wordt beschouwd. Overigens, schijnt het dat Harry Benjamin zelf vond, dat je niet in aanmerking kwam voor SRS, als je niet op mannen viel, dus ook onder de experts is er verschil van mening. De Genderstichting in Belgie, in ieder geval, beschouwt travestie als een lichte vorm van genderdysforie.
Violet Skye schreef:Vind jij van niet dan? Lichamelijk zal ik na de srs maar 1 overeenkomst met een tv hebben.
Wij zijn met elkaar eens, dat er overeenkomsten zijn, tussen travestieten en transseksuelen. Wij zijn met elkaar eens, dat er overeenkomsten zijn, tussen vrouwen en transseksuelen. Wij zijn met elkaar eens, dat de overeenkomsten tussen vrouwen en transseksuelen toeneemt, na een SRS, en tussen travestieten en transseksuelen afneemt. Over de onderling verhouding tussen de overeenkomsten zowel voor als na SRS heb jij een duidelijk mening, terwijl ik nooit echt diep over heb nagedacht; eigenlijk denk ik dat het verschilt van persoon tot persoon. Ik denk, inderdaad, dat het een maatstaaf is voor het succes van een transitie. En, denk ik, dat naarmate iemand meer vrouw voelt, dan transseksueel, dat ze minder behoefte heeft om met andere transseksuelen en travestieten om te gaan, behalve dan degene met wie ze een vriendschap heeft opgebouwd. Maar soms heb ik de neiging, als ik iemand op onze site continu hoort roepen, dat ze meer vrouw voelt, dan transseksueel, om te beantwoorden met een citaat uit Hamlet:
The lady doth protest too much, methinks
Lisa :wink:
Dorothy
ForumFan

Bericht door Dorothy »

Dames, dames toch . . . Deze draad ging over een filmpje kijken op een T&T avond.

Maar nu het toch een andere draai heeft gekregen, wil ik ook wel wat kwijt.
Ik ben bekend met de argumenten van TS-en m.b.t. tot hun aversie tegen TV-en. Ik heb die discussie enigszins gevolgd op alt.transseksueel.nl, waar Minx ook bij betrokken was. Ik kan met deze argumenten grotendeels wel in meegaan, ook al ben ik dan TV.
Alleen de manier waaop Minx dat doet (beledigend en ongenuanceerd), stuit mij een beetje tegen de borst.
Kort samengevat komt het eropneer dat TV-en wordt verweten dat ze "meeliften" op de goodwill van TS-en en ook het aanzien van TS-en omlaag halen door "uitbundige" kleding en hun sexuele obsessie.
Maar niet elke TV gedraagt zich zo. Als ik mij op straat begeef, dan kleed ik mij zoals een vrouw van mijn leeftijd zich zou kleden, rekening houdend met het doel van het uitstapje en andere omstandigheden. Ik spiegel mij hierbij aan mijn zus, die twee jaar ouder is.
Mijn fantasieen, voor zo ver ik die heb en shokkerend zouden kunnen zijn voor anderen, houd ik binnenshuis. Afgezien van het feit dat sommige mensen al over de rooie gaan als ze een man in vrouwenkleren zien, hoe netjes ook gekleed.

Violet Skye schreef:
Als het bekend is, een tv hoeft niet noodzakelijkerwijs uit de kast te komen, iemand die de gab wil doorlopen wel. Maar goed, ik geef toe dat openlijk T zijn in de meeste gevallen slecht is voor je carriëre. Ik snap de behoefte van veel tv's om er voor de buitenwereld voor uit te komen dan ook niet. Partners hebben er recht op om het te weten, vind ik.

Na dertig jaar in de kast wil je er ook wel eens uit. Zo lang opgesloten zitten is ongezond. Een heel klein beetje zo akelig als een vrouw, die opgesloten zit in een mannenlichaam.

Violet Skye schreef ook nog:
Weet ik, met opzet omdat je mijn antwoord niet leuk zult vinden. Ik geloof niet dat travestieten aan genderdysforie lijden. Dus weten ze ook niet wat het is om je niet thuis te voelen in je lichaam. Zodra je onvrede met je lichaam krijgt en aanpassingen nastreeft, ben je geen tv meer.

Hoe je het noemt, maakt mij niet uit. Maar ik heb hier op travestie.org en elders (en niet te vergeten de recente films en documentaires op televisie) wel een idee van de nood van TS-en. Je kan je ook zonder persoonlijke ervaring wel een beetje inleven in een andere persoon.
Ik ben gelukkig niet alleen TV, maar in de eerste plaats mens.
Wat dat betreft voel ik mij niet erg aangesproken door wat Klazien-sark zei:
Ik wil zeggen Lisa dat mensen met een vrij eenzijdige preoccupatie niet erg in zijn om op de bres te gaan staan voor emancipatie van T s

Wat het ledenaantal en de verhouding TS/TV in de LKG betreft, is dat logisch te verklaren. Er zijn meer TV-en dan TS-en in den lande, dus de verhouding in leden zal in overeenstemming zijn met de landelijk verhoudingen.
Bovendien: TV ben je je hele leven dus de periode dat je potentieel lid bent is veel langer dan een post-op TS. Die heeft daarna wel wat anders te doen dan lid te blijven van LKGT&T, denk ik.
Getalsmatig gezien, is de kans dat een TS voorzitster wordt van LKGT&T dus ook kleiner.

Zo, en wanneer is die filmavond nou ?

Afbeelding
A candle loses nothing by lighting another candle.
klazien-sark
dagelijks aanwezig

Ik heb meer gezegd in mijn laatste posting dan alleen dat van die preoccupatie Dorothy :P :P
Plaats reactie