Kast ------- grote kast.

Algemeen

Moderator: Moderators

Elsa
Forumdiva

Kast ------- grote kast.

Bericht door Elsa »

Afgelopen week had ik een gesprek met iemand waarin onverwachts over travestie werd gesproken. De veroordeling en afschuw hierover waren stuitend en ik realiseerde mij dat ' de maatschappij ' helemaal niet zo tolerant is als je soms gelooft, of geloven wilt. Eigelijk is het zo dat wanneer je uit de kast bent , er een grote kast is die je instapt. Of heb ik het mis ? groeten Elsa .
Nathalie
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Nathalie »

Elsa,
Ik denk dat je dezelfde bekrompenheid en bevooroordeeldheid in vele mensen kunt ervaren wanneer je het hebt over alle andere minderheidsgroeperingen in nederland. En dan denk ik bijvoorbeeld aan:
  • gehandicapten,
  • HIV- patienten,
  • homo's,
  • lesbiënnes,
  • buitenlanders,
  • vrouwen in het verkeer,
  • hyperactieve kinderen
  • asielzoekers.
  • in het openbaar borstvoedende moeders
(Ik noem maar even een paar dwarsstraten :roll: )

Onbekendheid over wat de grote groep T*'s werkelijk bezig houdt, maakt vaak ook onbemind. En geef toe, zoals een kleine groep radeloze T*'s hun fetish beleven (lees de Contact Ads pagina maar eens door) geeft ook weinig grond tot algehele maatschappelijke acceptatie. Helaas zijn dat wel vaak de excessen die de media bereiken vanwege hun fantasievolle belevingswereld. Daarmee is de invloed op de publieke opinie, zoals jij die nu ervaarde, een feit. C'est ca.

Wil je als T* deze valkuil vermijden dan is het mijns inziens wijsheid om gevraagd maar ook ongevraagd begrip te kweken en te laten zien dat de houding die jij aanneemt er één is die weliswaar apart is maar zeker de toets der kritiek kan doorstaan. Soms best een uitdaging.
Afbeelding
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>
capt haok
Eredivisie

Bericht door capt haok »

Over Travestie weet ik niet zo.
Of transseksualiteit meer geaccepteerd is?
Ik ervaar in de buurt een behoorlijke tolerantie, en acceptatie.
Veel mensen weten dat ik een transseksueel ben, en doen niet negatief naar me.
Eigenlijk de normale sociale dingen ervaar ik, groetjes, even kletsen. Net zoals vroeger :)

anouk
x
Cynthia
Chat Ops

Bericht door Cynthia »

Anouk

Plus dat er meer mensen benieuwd zijn hoe het gaat, waardoor je nog wat meer contacten kunt hebben dan voorheen. Als je er maar voor open staat en niemand uit de weg gaat omdat je bang bent voor eventuele negatieve reacties.
Dat ervaar ik tenmiste tot nu toe (al ben ik nog maar heel voorzichtig bezig, in tegenstelling tot jouw aanpak)
Cyn.
capt haok
Eredivisie

Bericht door capt haok »

Cynthia schreef:Anouk

Plus dat er meer mensen benieuwd zijn hoe het gaat, waardoor je nog wat meer contacten kunt hebben dan voorheen. Als je er maar voor open staat en niemand uit de weg gaat omdat je bang bent voor eventuele negatieve reacties.
Dat ervaar ik tenmiste tot nu toe (al ben ik nog maar heel voorzichtig bezig, in tegenstelling tot jouw aanpak)
Hier heb je gelijk in. Alles valt en staat hoe je zelf opstelt.
Ik ben behoorlijk toegankelijk, volgens sommigen.
Laatst zei een buurman nog: "zo jij bent verandert".
Ik heb hem mijn drive verteld, en hij reageerde heel leuk.
Doe jij normaal dan doen anderen dat ook.
En over mijn aanpak, keep it simpel :D

anouk
x
Elsa
Forumdiva

Bericht door Elsa »

Nathalie schreef:Elsa,
Ik denk dat je dezelfde bekrompenheid en bevooroordeeldheid in vele mensen kunt ervaren wanneer je het hebt over alle andere minderheidsgroeperingen in nederland. En dan denk ik bijvoorbeeld aan:
  • gehandicapten,
  • HIV- patienten,
  • homo's,
  • lesbiënnes,
  • buitenlanders,
  • vrouwen in het verkeer,
  • hyperactieve kinderen
  • asielzoekers.
  • in het openbaar borstvoedende moeders
(Ik noem maar even een paar dwarsstraten :roll: )

Onbekendheid over wat de grote groep T*'s werkelijk bezig houdt, maakt vaak ook onbemind. En geef toe, zoals een kleine groep radeloze T*'s hun fetish beleven (lees de Contact Ads pagina maar eens door) geeft ook weinig grond tot algehele maatschappelijke acceptatie. Helaas zijn dat wel vaak de excessen die de media bereiken vanwege hun fantasievolle belevingswereld. Daarmee is de invloed op de publieke opinie, zoals jij die nu ervaarde, een feit. C'est ca.

Wil je als T* deze valkuil vermijden dan is het mijns inziens wijsheid om gevraagd maar ook ongevraagd begrip te kweken en te laten zien dat de houding die jij aanneemt er één is die weliswaar apart is maar zeker de toets der kritiek kan doorstaan. Soms best een uitdaging.
Denk dat hier best een verschil in zit. Ik schrok ervan hoe vijandig die persoon over travestie sprak en woorden als ' viezerikken ' waren zelf vriendelijk. Denk dat Travestie vaak erg beladen over komt en mensen maar invullen wat ze zo af en toe eens opvangen .Het hoeft niet overal zo tegaan he , Elsa
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Enige tijd geleden, was ik op verjaardag bij een vriendin -- een transseksueel -- en iemand die gesteund wordt door haar naaste familieleden, zowel vrouw, kinderen, ouders, broers en zussen en schoonfamilie. Haar vrouw, daarentegen, vertelde dat ze, bij haar vriendinnen, onbegrip ontmoet bij haar beslissing om haar partner te steunen, zoniet walging voor het verschijnsel.

Terwijl doorgaans, lijkt het, alsof de TV of TS acceptatie ondervindt, wanneer ze het vertellen (mijn ervaring met de paar mensen die het van mij weten is ook positief), wordt er vaak anders over gepraat, wanneer ze niet bij zijn. Dat is niet "T"-eigen. In jouw gezicht willen de mensen meestal aardig en vriendelijk zijn. De meeste mensen proberen niet bot te doen. Menige persoon die racistische opmerkingen rondom de borreltafel doet, is aardig tegen zijn turks of marokkaans collega. Of heel behulpzaam is, voor de gehandicapte persoon, om daarna met zijn vrienden erover te lachen. Vrouwen zijn er ook niet anders. De vrouwen die samen met mijn vrouw werken, vinden hun homo-collega een kaai -- lief, aardig, en ze werken heel graag met hem. Maar er wordt, achter zijn rug, ook vaak lacherig over gedaan.

Bij mijn vorige werkgever, vertelde een collega -- de verkoopmanagersales -- hoe hij op bezoek kwam bij een bedrijf, en daar een gesprek had met een "omgebouwde vent". Ik weet zeker, dat hij haar netjes te woord stond, erg vriendelijk was, maar het verhaal werd steeds 'mooier' hoe meer hij het aan anderen vertelde.

Is het erg, dat men achter je rug je uitlacht of uitspuugt? Dat ligt eraan. Een collega of een werkgever die zich gesteund voelt door het algemeen sentiment, zal misschien in het begin begripvol opstellen, maar misschien minder. Dat hebben wij gezien bij Kendra-Lee. Dat de verkoopster of de ober grapjes over je maakt met zijn of haar collega's, of dat de mensen je nastaren op straat -- so what? Als je maar vriendelijk en netjes wordt geholpen.

Als je niet uit de kast bent, dan hoor je weleens opmerkingen en grapjes over travestieten of transseksuelen, die er niet onder doen voor sommige uitlatingen over turken of marokkanen. Zoals Nathalie schreef, wat dat betreft, is onze positie niet anders, dan anderen in de samenleving. En, net zoals de overgrote meerderheid van marokkanen moeten lijden onder de beeldvorming veroorzakt door een minderheid criminele of baldadig jeugd, hebben wij inderdaad te maken met vooroordelen die worden versterkt door een groep die daar inderdaad aan voldoen (hoewel ik niet wil suggereren, dat de extreme, seks- en fetisjgerichte travestiet of transseksueel crimineel bezig is). Het is mij wel de vraag, of men begripvoller zouden zijn, als ze er niet waren -- men heeft ook weinig tolerantie meer voor de buitenlander, en eist dat hij integreert en aanpast aan onze samenleving, dus waarom zouden zij ruimte scheppen voor ons?

Dat je als partner van ... eerder geconfronteerd wordt met zulke vooroordelen, lijkt mij dan logisch. Maar, -- en hier wil ik wel reageren op de slotzin van Nathalie:
Nathalie schreef:Wil je als T* deze valkuil vermijden dan is het mijns inziens wijsheid om gevraagd maar ook ongevraagd begrip te kweken en te laten zien dat de houding die jij aanneemt er één is die weliswaar apart is maar zeker de toets der kritiek kan doorstaan. Soms best een uitdaging.
Ik denk, dat het weinig zin heeft om te proberen begrip te kweken. Gewoon wees jezelf (ook al is dat fetisj- of seksgericht), en laat zien dat je trots bent of wie je bent. Als partner, hoef je niet elke keer in de bres te springen voor de T-wereld. Gewoon laten merken, dat je niet van gediend bent, met zulke opmerkingen, want iedere mens verdient respect. De wereld veranderen gaat alleen in heeeeeeeeel kleine stapjes. Wat dat betreft, Elsa, zegt het spreukje onder jouw posting alles:
Respect yourself and others will respect you.
Lisa
Laatst gewijzigd door Lisa met een S op zo mei 09, 2004 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
If all else fails, buy new shoes
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Elsa schreef:Ik schrok ervan hoe vijandig die persoon over travestie sprak en woorden als ' viezerikken ' waren zelf vriendelijk. Denk dat Travestie vaak erg beladen over komt en mensen maar invullen wat ze zo af en toe eens opvangen .Het hoeft niet overal zo tegaan he , Elsa
Inderdaad, maar dat geldt waarschijnlijk ook voor de andere groepen die genoemd zijn... Ik hoorde laatst nog van twee homo's die gingen trouwen en over het grote aantal negatieve reacties die de jongen daarover te horen kreeg. Dat viel mij persoonlijk tegen: ik dacht dat homoseksualiteit tegenwoordig breed geaccepteerd was. Toen ik daarover filosofeerde zei iemand "inderdaad, homoseksualiteit wordt door veel mensen geaccepteerd, totdat het iemand is die ze zelf kennen".

Persoonlijk denk ik dat dit soort reacties geen reden zou moeten zijn om zo'n stap niet te gaan zetten: je mag zijn die je bent en zolang je een ander niet in vervelende situaties brengt dan vind ik ook dat je die ruimte mag opeisen. En dat geldt wat mij betreft ook voor travestie.

Groetjes,

Annegreet
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Lisa met een S schreef:Ik denk, dat het weinig zin heeft om te proberen begrip te kweken.
Ik denk dat het altijd zin heeft om begrip te kweken voor dingen die "niet normaal" zijn, of dat nu gaat om travestie of om andere zaken. Ik heb een collega wel eens aangesproken op het onevenredig vaak immiteren van het Belgisch spraakgebruik van een andere collega. Ik vond (en vind) dat niet kunnen. Zonder daarbij overigens op elke slak zout te willen leggen (ik wil geen politieagent in "normen en waarden" worden).

Wel is het me, sinds ik "de vrouw in mezelf" accepteer, opgevallen dat dit soort opmerkingen veel vaker voorkomt dan ik eerst dacht. Ik betrapte me er (zeker in het begin) op dat ik daar zelf ook wel eens aan meedeed. Het lijkt erop dat dit soort opmerkingen ook onderdeel vormt van het bij elkaar houden van een groep mensen. Toen ik daarmee ophield bleek dat dit soort gedrag volstrekt onnodig is (ik voel me net zo geaccepteerd als dat ik dat soort opmerkingen niet maakte). Overigens is het wel zo dat ik (nog?) niet bekend gemaakt heb dat ik aan travestie doe.

Groetjes,

Annegreet
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Annagreet, je haalt mijn woorden een beetje uit hun kontekst. Ik bedoel, dat het geen zin heeft om anders te doen als jezelf bent, als je begrip wilt kweken, voor wie je bent. Je hoeft niet aan iemand uit te leggen, waarom hij of zij kwetsende opmerkingen niet moet maken -- of het travestieten, turken, belgen of gehandicapten betreft, maakt niet uit. Als je maar laat merken, dat jij er niet van gediend bent.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Evelieneke
dagelijks aanwezig

Bericht door Evelieneke »

Lisa met een S schreef:Terwijl doorgaans, lijkt het, alsof de TV of TS acceptatie ondervindt, wanneer ze het vertellen (mijn ervaring met de paar mensen die het van mij weten is ook positief), wordt er vaak anders over gepraat, wanneer ze niet bij zijn. Dat is niet "T"-eigen. In jouw gezicht willen de mensen meestal aardig en vriendelijk zijn. De meeste mensen proberen niet bot te doen.
Klopt helemaal, de eerste keer dat een kennis (ik wil haar nu geen vriendin meer noemen) mij als Evelien zag was ze alleen maar positief: "Je ziet er beter uit dan verschillende vrouwen die ik ken". Toen ik haar vertelde dat ik voor het eerst naar buiten was geweest (ze had mij al een paar jaar niet als Evelien gezien) was het eerste wat ze zei "Je loopt voor gek"

En natuurlijk wordt er achter je rug om veel over je gepraat. Daardoor kan het voorkomen dat mensen er niet met je over durven te praten terwijl ze wel positief zijn, of er meer over willen weten.
Zo kwam ik (als man) in een winkel een buurvrouw tegen, ik wilde haar uit leggen waarom ik een rok kocht, maar dat wist ze dus al, en de rest van de middag zijn we samen gaan winkelen.
Van een andere buurvrouw die ik (nu wel Evelien) tegenkwam was de eerste reactie "Eindelijk, ik wilde al zo lang zien hoe je eruit ziet"
Anke
daar ben ik weer

Respect

Bericht door Anke »

Ik ben best wel geschrokken hoe sommigen reageren op travestie enz.
Maar ook wat Nathalie zegt het is niet alleen over deze groep waar zo minachtend en vol afschuw wordt overgesproken. Ik heb zelf een gehandicapte dochter.
Maar ik weet ook inderdaad dat het anders kan.
Toen Hans Anna werd (ikdenk dat de meeste van jullie Anna wel kennen)
heb ik het ook door verteld.
Ik heb voor PR gespeeld en wat denk je?
IK kreeg allemaal positieve dingen te horen zelfs op de werkvloer.
Ook beleefde ik plezierige dingen als ik met Anna ging shoppen.
Ze werd met alle respect behandeld.
Er zijn altijd wel een paar "zieke"geesten die het voor iemand kunnen vergallen.
Ik denk dat Anna ook wel tegenstand heeft gekregen. De gene die het hardste schreeuwen hierover zoeken zelf aandacht. En dat is mijn mening.
Ik vind dat iedereen gerespecteerd moet worden. Al ben je een oorwurm

Liefs Anke
capt haok
Eredivisie

Re: Respect

Bericht door capt haok »

Anke schreef:Maar ook wat Nathalie zegt het is niet alleen over deze groep waar zo minachtend en vol afschuw wordt overgesproken. Ik heb zelf een gehandicapte dochter.
Liefs Anke
Ik weet wat je bedoelt hoe mensen kunnen reageren op verstandelijke gehandicapten mensen. Werk er zelf mee als begeleidster.
Het is triest, sommigen mensen denken dat het besmettelijk is, ontwijken hen. En altijd dat geloer als je met de bewoners in een ov bus zit. Aapjes kijken. Ik werk in een Wzc dat midden in een woonwijk staat. Dit vanuit de visie dat samen wonen met "normale" mensen acceptatie, Intergratie, en normalisatie brengt. Niets is minder waar, bewoners wonen nog steeds op een eiland. En het ergste is, ze kunnen niet zichzelf zijn. Als ze gaan gillen om hun emoties kwijt te willen dan wordt er al gouw verstoord gekeken. Eigenlijk waren die internaten helemaal niet zo gek. Men vond dit een ouderwetse gedachte en niet passen in deze tijd. Maar zo konden ze wel ekker zichzelf zijn. Ik baal er van dat ik mensen moet afremmen, en dit alleen om de tolerantie van de buurt een beetje intact te houden.
Tot hoever er ooit tolerantie is, want gehandicapten in de buurt mag, maar je mag er geen last van hebben, en je kinderen mogen er ook niet van schrikken.

Nederland is o zoo tolerant...Okay vergeleken met Iran, dat wel.
Wat ze met mij daar zouden doen daar denk ik liever niet aan. En de verstandelijk gehandicapte heeft geen lang leven, word na de geboorte verzopen. Net zoals sommigen dieren mishandelaars dit met jonge katjes doen...
Zo is alles weer relatief...

anouk
x

...Dit wilde ik nog even kwijt om te illustreren hoe dom mensen kunnen denken.
Toen ik uit de kast kwam was de reaktie van mijn zwager heel typerend hoe de bekrompen mens denkt. Ratio is hij absoluut niet dom want hij zit in de direktie van een aannemersbedrijf. Maar verder, heb medelijden met mijn schoonzusje.
Ooo, zei hij, maar dit is toch ook geen wonder, hij werkt al zo lang met die gekken, daar heeft tie het van over gehouden.
Zucht...
Elsa
Forumdiva

Re: Respect

Bericht door Elsa »

Ooo, zei hij, maar dit is toch ook geen wonder, hij werkt al zo lang met die gekken, daar heeft tie het van over gehouden.
Zucht

Vind dit heel erg om te lezen Anouk, mensen ' oordelen' zonder enig respect voor de ander wanneer ze zo praten. Men heeft vaak een oordeel zonder dat men kennis heeft waarover ze praten. Elsa
Nathalie
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Nathalie »

Lisa schreef:Ik denk, dat het weinig zin heeft om te proberen begrip te kweken. Gewoon wees jezelf (ook al is dat fetisj- of seksgericht), en laat zien dat je trots bent of wie je bent.
Absoluut niet met je eens, Lisa. Ik denk dat men veel eerder geneigd is om iets te accepteren of zelfs te respecteren wanneer het niet laatdunkend, provocerend of teveel afwijkend is van 'de norm'. En dus ook: wordt het teveel afwijkend van het sociaal geaccepteerde beeld dan zul je veel meer van je ware zelf moeten laten zien. De boer op dus: het is niet eng, het is niet gek, maar het is mooi, fijn en prettig.

Ik denk dat dit (zoals ik al eerder aangaf) niet iets is wat speciaal opgaat voor T*'s maar voor vele minderheidsgroeperingen.

Ik snap dat je bij jezelf wilt blijven met termen als 'jezelf zijn' en 'trots op jezelf zijn'. Op zich prima denkbeelden en vrij basaal ook. Maar in deze thread willen we verder want zo bereik je mijns inziens geen maatschappelijke acceptatie. En we hadden het hier even over de acceptatie van de wereld om ons heen. En het feit dat de intolerantie zo stuitend was, dacht ik.
Afbeelding
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>
Plaats reactie