Mijn vriendin en ik gingen afgelopen winter lekker (window)shoppen in de PC Hooft. 's Morgens vroeg was ze al gekomen, zodat we tijd genoeg hadden om in vol ornaat, volledig aangejurkt de PC op te fleuren.
Je kent het wel: jurkje, (natuurlijk zwart), nylons met naad, jarretelgordeltje, JanetJacksons, laarzen (ja, ook zwart en over de knie), make-up, oorbellen en als afronding mijn zilvervosmantel en krokotasje.
We hadden een heerlijke middag. Tegen een uur of drie zaten we op een bankje van het zonnetje te genieten en te overpeinzen of er nog tijd voor een sherrytje was en toen stond ze daar opeens: Oma!
Je rook de centjes, de 4711 en de deftigheid. Jaar of tachtig, misschien wel. Perfect in de kleertjes (PC?), hoedje, sjaaltje en hondje, frisgewassen wit en krullerig. En hakjes, zij, niet dat hondje.
"Dag deumes, magh ik er even gazallighjes naast komen zitten?" Tuurlijk, dat mocht, dat vonden we leuk.
"Ooo, wat een prechtige vosz." Ik smolt gelijk, zo lief en ik wou haar meteen adopteren. Wat een lief leuk dametje.
"Ja, vroeger toen was het toch heel anders. Toen wisten de mensen niets. Toen sprak je er niet over. Het bleef geheim. Alleen met je moeder en met vriendinnen. Het was not done. Vind je niet, deumes?"
Wij werden wat ongemakkelijk en hier en daar begonnen de vlekjes door mijn make-up te piepen. We schoven wat heen en weer.
"Neem mij, 50 jaar getrouwd, God hebbe zijn ziel, maar er is nooit over gepraat. Dat deed je niet. Ik kocht het stiekem en verstopte het voor mijn man.
IK weet nog, denk dat ik 11 was en toen gebeurde het, ik dacht dat ik dood ging. Ik was vast heel zondig geweest. Waar kwam anders dat bloed dan vandaan? Ik heb me toen gewassen en gebeden, ja dat deed je toen. Daarna ben ik naar mam gegaan. Zij zei dat ik nu 'groot meisje' was.
Goh, dan hebben jullie het wel een stuk makkelijker, he, deumes? Je koopt gewoon zo'n OBtje en hup klaar.
Nu, ik zal jullui niet langer ophouden: je moet vast vlug naar huis om voor man en kindertjes heerlijk te koken. Dag, lieve, deumes."
Mijn vriendin en ik keken elkaar aan, stikten bijna en toen ze om de hoek was verdwenen hebben we over de grond gerold van het lachen. Kostte me wel een schone (natte) broek.
Oma
Moderator: Moderators
Erg leuk
Das pas lachen.
Zulke dingen gebeuren ook niet elke dag.
Zulke dingen gebeuren ook niet elke dag.
Ik ben getrouwd en heb drie kinderen.
Ben zus van Anna en vriendin van Joca.
IK ben in heelveel dingen geinteresseerd.
Zal nooit gauw iemand veroordelen op wat dan ook.
Ben zus van Anna en vriendin van Joca.
IK ben in heelveel dingen geinteresseerd.
Zal nooit gauw iemand veroordelen op wat dan ook.