ioc regels

Algemeen

Moderator: Moderators

petra_
Forumdiva
Contacteer:

ioc regels

Bericht door petra_ »

voorpagina schreef:Dit geldt voor transseksuele sporters die de hormonale behandeling twee jaar geleden beëindigd hebben en in het bezit zijn van een officiële erkenning.
Rare regel, je kunt namelijk niet stoppen met het nemen van hormonen omdat je dan gegarandeerd botontkalking krijgt.
Leonie
ForumFan

Bericht door Leonie »

hoi,

heb ik ook gelezen ja....

misschien doen ze dat juist om transseksuelen te weren? of de regel is opgesteld door onwetende mensen....kan ook.
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Ik denk dat het uit onwetendheid komt, anders hadden ze gewoon transen kunnen weigeren. Het verbaasde me alleen dat de organisatie van deze site er niet bij vermeld dat je als trans levenslang gemedicaliseerd bent. Maarreh, wat ik me afvraag, is het als post op trans niet mogelijk om aan de olympische spelen mee te doen zonder het te vertellen? Je wordt weliswaar op doping gecontroleerd, maar daar zit toch geen chromosomen onderzoek bij?
Evelieneke
dagelijks aanwezig

Bericht door Evelieneke »

het Laatste Nieuws schreef: Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) heeft vandaag in Lausanne de drie voorwaarden vastgelegd voor transseksuele atleten die willen deelnemen aan de Olympische Spelen. Deze regels worden toegepast vanaf de Olympische Spelen van Athene die op 13 augustus van start gaan.

De eerste voorwaarde is "dat er chirurgische anatomische transformaties zijn gebeurd, met name verandering van de externe genitale organen en gonadectomie (verwijderen van de teelballen)". Vervolgens wordt "een wettelijke erkenning van het nieuwe geslacht (van de betrokken atleet) door de officiële bevoegde instanties" geëist. De derde en laatste voorwaarde houdt in dat een aan het nieuwe geslacht aangepaste hormonale behandeling geen sportief voordeel mag bieden. De periode van die behandeling moet lang genoeg zijn opdat de voordelen van het geslacht in sportieve competities tot een minimum herleid werden".

Op advies van de speciale groep van de Medische Commissie van het IOC mag een tot vrouw getransformeerde man niet deelnemen aan een competitie voor vrouwen "voor een minimum van twee jaar na de gonadectomie". (DSB, belga)
Hierin staat niets over stoppen met de hormoonbehandeling.
Ik zou niet weten of hormonen die tijdens de behandeling toegediend worden op de dopinglijst voorkomen.

Verder heeft het IOC het over "officiële bevoegde instanties" die erkenning moeten geven, wat bedoelen ze hier mee: overheid, nationale sportbonden, overkoepelende organisaties? In het laatste geval zeggen ze dus in de tweede voorwaarde alleen maar dat als iemand aan het WK mag meedoen dan mag die ook naar de OS.

Het bericht op de voorpagina is van het ANP, dat hierboven van Belga.
Zo te zien hebben ze allebei een eigen vertaling van een persbericht van het IOC gemaakt. Ik ben nog op zoek naar het originele bericht.
Ik heb wel een bericht van UPI gevonden dat veel lijkt op dat van Belga.
Laatst gewijzigd door Evelieneke op di mei 18, 2004 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
bud_bundy
ff weer wat posten

Bericht door bud_bundy »

:roll: Hoi,

Ik wil niet beledigend zijn, maar vraag me toch wat af. Als je als man geboren bent en je op een gegeven moment vrouw wordt, dan is het toch niet eerlijk om tegen vrouwen te lopen? Ik zal niet beweren, dat alle transseksuelen het winnen van vrouwen. Maar het lijkt mij toch zeker niet altijd eerlijk dat ze bij de vrouwen deelnemen.

Daarbij wil nog wel even opmerken, dat bij de kogelstootsters en discuswerpsters al hele forse. gespierde en sterke vrouwen zijn, die er niet echt vrouwelijk meer uitzien. Maar dat komt door training en soms ook door gebruik van andere middelen.
Evelieneke
dagelijks aanwezig

Het heeft even geduurd omdat de site van het IOC tijdelijk niet bereikbaar was, maar ik heb het originele bericht gevonden.

het gaat om de volgende voorwaarde:

- Hormonal therapy appropriate for the assigned sex has been administered in a verifiable manner and for a sufficient length of time to minimise gender-related advantages in sport competitions.

en de toelichting van het Medisch Team van het IOC:

Two years after gonadectomy
In the opinion of the group, eligibility should begin no sooner than two years after gonadectomy.
It is understood that a confidential case-by-case evaluation will occur. In the event that the gender of a competing athlete is questioned, the medical delegate (or equivalent) of the relevant sporting body shall have the authority to take all appropriate measures for the determination of the gender of a competitor.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Bedankt, Evelien en Violet, voor jullie informatie. Wij hebben het artikel op basis van jullie informatie aangepast.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Evelieneke
dagelijks aanwezig

Graag gedaan Lisa, maar waarom neem je het bericht van het IOC niet als bron?
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Omdat het in engels is, Evelien. En dan zou ik het zelf moeten vertalen, als ik het als bron zou vermelden, want anders zou ik schuldig zijn aan plagiaat.

Lisa
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

bud bundy schreef: Ik wil niet beledigend zijn, maar vraag me toch wat af. Als je als man geboren bent en je op een gegeven moment vrouw wordt, dan is het toch niet eerlijk om tegen vrouwen te lopen? Ik zal niet beweren, dat alle transseksuelen het winnen van vrouwen. Maar het lijkt mij toch zeker niet altijd eerlijk dat ze bij de vrouwen deelnemen.
Inderdaad, trans vrouwen hebben een voordeel ten opzichte van bio vrouwen als het op sport aankomt. Mogen wij ook eens? Verder kan ik me namelijk weinig voordelen bedenken. En wat beledigen betreft, de opmerking in je profiel dat je alleen geïntresseerd bent in pre op transen zegt genoeg. Geef dan gewoon toe dat je homoseksuele gevoelens hebt, er moet tenslotte een penis aanzitten, nietwaar?
bud bundy schreef: Daarbij wil nog wel even opmerken, dat bij de kogelstootsters en discuswerpsters al hele forse. gespierde en sterke vrouwen zijn, die er niet echt vrouwelijk meer uitzien. Maar dat komt door training en soms ook door gebruik van andere middelen.
Ja, en? Dan gaan hunnie waarschijnlijk winnen met handjedrukken. De oostblok anabolen wonders zijn een beetje uit de tijd trouwens.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Violet,

Waarom heb je zo vel gereageerd op de opmerking van Bud:
bud bundy schreef:Ik wil niet beledigend zijn, maar vraag me toch wat af. Als je als man geboren bent en je op een gegeven moment vrouw wordt, dan is het toch niet eerlijk om tegen vrouwen te lopen? Ik zal niet beweren, dat alle transseksuelen het winnen van vrouwen. Maar het lijkt mij toch zeker niet altijd eerlijk dat ze bij de vrouwen deelnemen.
Wat staat hierin, dat je je voelt geroepen om op zo een onvriendelijk manier te reageren?
Violet Skye schreef:En wat beledigen betreft, de opmerking in je profiel dat je alleen geïntresseerd bent in pre op transen zegt genoeg.
bud bundy schreef:Die interesse is begonnen bij (pré-op)transseksuelen, waar dan ook mijn voorkeur naar uit gaat.
Kan je mij uitleggen, waarom dit beledigend is, en voor wie?
Violet Skye schreef:Geef dan gewoon toe dat je homoseksuele gevoelens hebt, er moet tenslotte een penis aanzitten, nietwaar?
Is dit dan ook beledigend bedoeld? Is iemand een homofiel noemen dan tegenwoordig een scheldwoord?

Lisa
Amanda
dagelijks aanwezig

Bericht door Amanda »

Het is een goede zaak dat transen met de spelen mogen meedoen.
Dat je als trans voordeel zou hebben is volgens mij niet waar, dan zou je ook kunnen zeggen dat bijvoorbeeld forse vrouwen te veel voordeel zouden hebben en daarom niet mee mogen doen....
Komt nog bij dat niet alle sporten domweg om kracht draaien, bij veel sporten komt behendigheid/techniek om de hoek kijken.

Zelf sport ik ook, vroeger kon ik bij de mannen goed meekomen, zeker met de start dan was ik vaak een van de eerste.... nu sport ik bij de vrouwen en kan mijn prestatie's van vroeger niet evenaren....en dat na ruim een jaar moontjes......

Groetjes met een sportieve knipoog, Amanda :-)
Natashja
ForumFan

Bericht door Natashja »

Sorry Violet, maar ik neem het even op voor Bud Bundy!!!

Ieder mens is Bi-sex echt hetero of homo bestaat niet!!! Waarom: een man zou geen vrienden hebben en een vrouw geen vriendinnen om de reden ze zien elkaar als concurent(e) en die mag geen kans maken!
Ook al zou Bud homosexuele gevoelens hebben, wat is het probleem???
Ik beschouw mezelf als hetero man en lesbische meid, maar het lijkt mij ook wel leuk en lekker om met een shemale te vrijen!! Maakt dat iemand meteen homo??? Ik dacht het niet!!!

Doei, Nataschja
Niets is blijvend, alleen de verandering
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Lisa met een S schreef:
Waarom heb je zo vel gereageerd op de opmerking van Bud:
Fel? Dat vind ik best nog wel meevallen. Denk trouwens dat Bud groot genoeg is om voor zichzelf te spreken.
Lisa met een S schreef:
bud bundy schreef:Ik wil niet beledigend zijn, maar vraag me toch wat af. Als je als man geboren bent en je op een gegeven moment vrouw wordt, dan is het toch niet eerlijk om tegen vrouwen te lopen? Ik zal niet beweren, dat alle transseksuelen het winnen van vrouwen. Maar het lijkt mij toch zeker niet altijd eerlijk dat ze bij de vrouwen deelnemen.
Wat staat hierin, dat je je voelt geroepen om op zo een onvriendelijk manier te reageren?
Iemand die voor de wet een vrouw is en mee mag doen aan de olympische spelen, mag dat eigenlijk niet van Bud omdat ie dat oneerlijk vindt. Maw, voor Bud zijn transen, post en pre op, verklede mannen.

Lisa met een S schreef:
Violet Skye schreef:En wat beledigen betreft, de opmerking in je profiel dat je alleen geïntresseerd bent in pre op transen zegt genoeg.
bud bundy schreef:Die interesse is begonnen bij (pré-op)transseksuelen, waar dan ook mijn voorkeur naar uit gaat.
Kan je mij uitleggen, waarom dit beledigend is, en voor wie?
Het stond er eerst een beetje anders, maar dat maakt niet zoveel uit. Stel je voor, Bud slaagt erin om een pre op aan de haak te slaan. Ze hebben het samen hardstikke fijn en de trans gaat van Bud houden en wil haar leven met hem delen. Op een goeie dag is ze eindelijk aan de beurt voor haar srs en ze ziet de rest van haar leven helemaal zitten, een lichaam waar ze in past en een man van wie ze houdt. Maar dan laat Bud haar vallen als een baksteen, want ja er is nou eenmaal niks spannends aan een post op, het lijken wel gewone vrouwen. Wat denk je dat dat met de trans doet? Haar wereld stort in. Allemaal de schuld van Bud.
Lisa met een S schreef:
Violet Skye schreef:Geef dan gewoon toe dat je homoseksuele gevoelens hebt, er moet tenslotte een penis aanzitten, nietwaar?
Is dit dan ook beledigend bedoeld? Is iemand een homofiel noemen dan tegenwoordig een scheldwoord?
Nee, er is niks mis met homoseksuelen, ik ben zelf lesbisch. Maar als je op transen valt vanwege iets dat die trans zo snel mogelijk kwijt wil dan ben je fout bezig. Zeg dan gewoon dat je een she-male zoekt, een vrouw met een penis of een man met borsten. Geen trans.
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Nataschja schreef:Sorry Violet, maar ik neem het even op voor Bud Bundy!!!
Dat mag. :)
Nataschja schreef: Ieder mens is Bi-sex echt hetero of homo bestaat niet!!!
Niet mee eens, heteroseksualiteit bestaat. Dat veel hetero's misschien wel een beetje flexibel hetero zijn is wat anders, er zijn er meer die dat niet zijn.
Nataschja schreef: Waarom: een man zou geen vrienden hebben en een vrouw geen vriendinnen om de reden ze zien elkaar als concurent(e) en die mag geen kans maken!
Dat snap ik niet, bi mensen zijn toch ook elkaars "concurrenten"? Ik ken trouwens jongens die er een sport van maken om op 1 avond zoveel mogelijk meiden te versieren. Ze zijn dan wel elkaars concurrenten, maar de competitie is juist een reden voor hun vriendschap.
Nataschja schreef: Ook al zou Bud homosexuele gevoelens hebben, wat is het probleem???
Ik beschouw mezelf als hetero man en lesbische meid, maar het lijkt mij ook wel leuk en lekker om met een shemale te vrijen!! Maakt dat iemand meteen homo??? Ik dacht het niet!!!
Enneh, waar val je dan op als lesbische meid? Seks tusen 2 travestieten heeft niks met lesbisch zijn te maken. Als je, als man, op iemand valt vanwege zhaar mannelijke geslachtsdeel heb je gewoon homo- of biseksuele gevoelens, niks mis mee, maar ga het alsjeblieft niet verbloemen onder de noemer dat je op trans vrouwen valt.
Plaats reactie