Lieve Lita op z'n Amerikaans

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Lieve Lita op z'n Amerikaans

Bericht door Lisa met een S »

Het zijn rubrieken die je in Nederland alleen treft in de damesweekbladen, de Lieve Lita rubrieken waar men schrijft om advies te vragen over allerlei problemen. In engelstalige landen kom je ze echter in kranten, radio- en televisieprogramma's (bijv. "Dr. Phil") veelvuldig tegen. In Amerika bevinden de adviesgevers (of adviesgeeftsters) doorgaans aan de rechtervleugel, als beschermers van de traditionele waarden ("family values"). Hier zo een brief en de reaktie:
Amy Dickinson
Ask Amy
(Newsday.com)
August 6, 2004


DEAR AMY: My husband and I drove to a resort for the weekend. On the way we stopped at a large mall. I was surprised to spot our neighbors, their daughter and perhaps a niece way off in the distance. I was shocked to discover the other little girl actually was their 9-year-old son in cross-dress! I wanted to catch up with them for an explanation of their son's strange demeanor. My husband took my elbow and led us in the opposite
direction. He insisted that we mind our own business and said that keeping their secret would be a measure of our own character and religious morality. That's his old Eagle Scout (nb "padvinder") youth popping up again. These people are our best friends, with enough income and parental love to see that their son would be under the best medical and psychological care. My husband said that any gossip about this incident, our neighbors or this innocent child would threaten our trust in each other. But do I have a moral obligation to inform local Child Protective Services and the director of our religious day school?

Ann

---

DEAR ANN: I can certainly understand how surprising this sight might have been. What I don't understand is your desire to do something about it.

There are a number of explanations for why this boy might have been cross-dressing - he might have been in a play. He might have done it on a dare, or because he's 9 and wanted to bug his sister.

Or he might be a cross-dresser.

If this boy's family takes him to a public place dressed as a girl, then chances are they're more or less fine with it. If they're fine with it, then I think you should be fine with it.

Unless you think these parents are abusing or neglecting their son in some way, I wonder what you would tell Child Protective Services and what you would have them do about this boy's sartorial choices. The same goes for the child's school director. Most schools are concerned with how their students dress while they're in school. I'm not aware that schools care excessively about how their students dress while they're walking around the mall with their parents.

Your husband is a wise man. Steer clear of this and by all means, don't gossip about it.
:D

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
Cynthia
Chat Ops
Berichten: 1824
Lid geworden op: ma mei 26, 2003 19:49

Bericht door Cynthia »

Hoi Lisa

Gelukkig een verstandig antwoord. Er zullen genoeg moralisten te vinden zijn die wel vinden dat je hiermee naar de raad voor de kinderbescherming moet gaan.
Cyn.
Josette
Forumdiva
Berichten: 1470
Lid geworden op: ma dec 09, 2002 22:51

Bericht door Josette »

Ik heb een vertaling gemaakt voor zij die niet zo met Engels begaan zijn, en het moge duidelijk zijn de gedachte van die Ann is van oh travestie is een zonde en daar moet men van genezen worden :-? :x :cry:
BESTE AMY: Mijn man en ik reden naar een vacantieoord voor een weekend. Onderweg stopte we bij een groot winkelcentrum. Ik was verrast toen ik op een afstand onze buren zag met hun dochter en misschien een nichtje. Ik was geschokt toen ik ontdekte dat het andere kleine meisje feitelijk hun negen jaar oude zoon in travestie was! Ik wilde hun aanspreken voor uitleg van het vreemde optreden van hun zoon. Mijn man trok me echter aan de elleboog en leidde ons in de tegenovergestelde richting. Hij zei dat het beter was om dit voorval voor ons te houden in het kader van ons karakter en religieuze overtuiging. Zijn padvindersoog kwam terug. Volgens hem waren deze mensen onze beste vrienden met voldoende inkomen en ouderlijke liefde zodat hun zoon onder de beste medische en psychologische zorg kwam. Verder vond hij dat iedere roddel over dit incident, onze buren of hun zoon het vertrouwen in de ander kon beschadigen. Maar heb ik een morele plicht om de Kinderbescherming en de directeur van onze religieuze dagschool te waarschuwen?

BESTE ANN: Ik kan natuurlijk begrijpen hoe verrassend dit voorval is. Ik kan jouw wens om hier iets mee te doen niet begrijpen.

Er zijn diverse verklaringen waarom deze jongen aan travestie doet - hij doet dit misschien als spel. Hij daagt misschien uit of hij is negen en wil zijn zusje plagen.

Of hij is een travestiet.

Indien het gezin van deze jongen hem enfemme meeneemt naar een publiek domein, dan is er min of meer een kans dat zij het wel accepteren. En wanneer zij dit accepteren dan kan jij dat maar beter ook doen.

Tenzij jij denkt dat deze ouders hun zoon misbruikt of verwaarloost, vraag ik me af wat je wilt bereiken door het vertellen van dit voorval aan de Kinderbescherming, en wat jij wilt wat zij doen tegen de kleedkeuze van deze jongen. Hetzelfde geldt voor de directeur van de school. De meeste scholen zijn bezorgd over het kleedgedrag van hun leerlingen tijdens schooltijd, maar maken zich niet buitensporig zorgen over het kleedgedrag van hun leerlingen buiten schooltijd, zoals bijvoorbeeld met hun ouders in een winkelcentrum.

Jouw man is een wijze man. Er buitenblijven en niet erover babbelen.
Ik hoop dat dit een juiste vertaling is. Zo niet dan hoor ik het wel.
Lisa met een S schreef:In Amerika bevinden de adviesgevers (of adviesgeeftsters) doorgaans aan de rechtervleugel, als beschermers van de traditionele waarden ("family values"). Hier zo een brief en de reaktie:
Dat is een ander soort rechts dan het rechts in Nederland. Dit soort "Family Values" met veel minder nadruk op persoonlijke vrijheid, maar vooral veel nadruk op het gezin als hoeksteen van de samenleving en niet je hoofd boven het maaiveld of afwijkend gedrag. "Doen zoals het hoort" :-? Zo'n groot voorstander van dit hoofdstuk ben ik ondanks mijn redelijk rechtse opvattingen niet. (Ik hang het volgende aan: Mensen hebben het recht alles te doen wat ze willen doen zolang er niemand persoonlijk of iemands bezit mee beschadigd wordt)

Bovengenoemd verschijnsel is met name in Amerika buiten steden als New York en San Francisco, een vrij grote beweging. Ze hebben zelfs TV-stations.
liefs, Josette
Spike
daar ben ik weer
Berichten: 15
Lid geworden op: za jul 31, 2004 1:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Spike »

Bedankt Jossete, ik kon jou verhaal een stuk beter begrijpen.

Ja, het is moeilijk hier wat over te zeggen zolang je niet alle feiten weet.
Zolang m baas net doet alsof ik veel verdien, doe ik net alsof ik hard werk
Gebruikersavatar
isabel
dagelijks aanwezig
Berichten: 99
Lid geworden op: za aug 07, 2004 17:10
Locatie: provincie Zeeland

Bericht door isabel »

Josette, bedankt voor je vertaalwerk. Aan m'n Engels ligt het misschien niet, maar lekker jouw vertaling gelezen. :wink:

Het antwoord van Amy bevalt me eigenlijk wel :D, wie weet steekt er toch weer iemand wat van op.

-x-
Isabel
Gebruikersavatar
Natashja
ForumFan
Berichten: 309
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:51
Locatie: Drenthe

Bericht door Natashja »

Hoi Josette,

Bedankt voor de nederlandse vertaling!!!

Ik heb weinig problemen met Engels, maar Nederlands leest heel wat makkelijker!!!

Nataschja
Niets is blijvend, alleen de verandering
Plaats reactie