Een goed gelijkende pasfoto

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Renate den Heijer
dagelijks aanwezig

Een goed gelijkende pasfoto

Bericht door Renate den Heijer »

Hallo allemaal,

Een vraag namens een goede vriendin, die zelf geen internetaansluiting heeft. Vandaar dat ik deze vraag stel.

Een vriendin van me - transgender - die 24/7 als vrouw leeft, moet binnenkort haar paspoort verlengen. Nu is het zo dat op een paspoort een recent en goed gelijkende pasfoto moet zitten. Zij overweegt nu een pasfoto in te leveren hoe zij er als transgender uitziet, dus geen foto als een verklede man.

Zijn er transgenders die er ervaring mee hebben of dit wordt geaccepteerd?

Groetjes van Renate
"Als je je altijd aan regels houdt, mis je alle lol..."
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Je geeft eigenlijk het antwoord zelf al. Het gaat om een goed gelijkende pasfoto en als zij 24/7 als vrouw leeft dan is die hoedanigheid ook de hoedanigheid waarin ze op haar paspoort zou moeten staan. Het is dus niet eens een kwestie of ze het accepteren het is zelfs verplicht voor haar om zo'n foto er op te laten zetten en daar doet burgerzaken absoluut niet moeilijk over. Ze hebben namelijk die regel na te leven. Dat is niet alleen mijn mening maar ook mijn en andere meiden hun ervaring.
Nathalie
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Nathalie »

Doorredenerend op je antwoord, Joanne, zou het dus ook zo zijn dat als ik 24/7 zou leven als moslima compleet met alles verhullende burka ik ook als zodanig in mijn paspoort zou moeten worden neergezet ?

Ik denk niet dat ik dan de handjes op elkaar zou krijgen bij Burgerzaken. Hooguit mag ik ze dan omhoog steken om te worden afgevoerd ;)

Afbeelding
Afbeelding
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>
johnn
Forum / Website Beheerder
Contacteer:

Bericht door johnn »

Hoi Nathalie,

het moet een goedgelijkende (pas)foto van de persoon zijn....niet van kleding.
Dus helaas.......1 paspoort waar de hele familie (mits niet tegelijk) op kan reizen gaat in deze niet op :wink:
Groetjes,

Eventuele spel of schrijffouten?? Vertel het mij en ik verbeter deze.
Ondertussen hoop ik dat u mij deze fouten kunt vergeven.......ik ben net een mens
Josette
Forumdiva

Bericht door Josette »

johnn schreef:Dus helaas.......1 paspoort waar de hele familie (mits niet tegelijk) op kan reizen gaat in deze niet op :wink:
Helaas??? Zeg maar gelukkig 8)
liefs, Josette
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Het moge duidelijk zijn dankzij Johnn :D
Nathalie
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Nathalie »

Ik ben er toch vrijwel van overtuigd dat deze religieuze uitingen onlosmakelijk zijn verbonden met de uiterlijke kenmerken van de wat meer belijdende moslima's. Zeker als ze buiten zijn......

En dan ook nog, Johnn: Hoe sta je tegenover gebruik van cosmetische hulpmiddelen (bijvoorbeeld een pruik die men 24/7 op heeft) in relatie tot een goed gelijkende foto die op je paspoort moet ? Het 'eigenlijke beeld' is zonder maar je voelt je prettiger mét.

Dilemma of niet ?
Afbeelding
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>
johnn
Forum / Website Beheerder
Contacteer:

Bericht door johnn »

De essentie is dat de persoon herkenbaar is.
Dus een pruik o.i.d. (een bril, een beugel enz enz) die je 24/7 draagt, maken je dus niet onherkenbaar (zelfs herkenbaarder in dit geval).
Groetjes,

Eventuele spel of schrijffouten?? Vertel het mij en ik verbeter deze.
Ondertussen hoop ik dat u mij deze fouten kunt vergeven.......ik ben net een mens
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Alles goed en wel een goed gelijkende pasfoto van een transgender wordt gewoon geaccepteerd. Alhoewel het natuurlijk in het geval van de betreffende dames onderschreven werd door een brief van de VU en of dat bij die transgender zonder die brief ook zonder morren gaat kan alleen de ervaring uitwijzen. Zou leuk zijn voor een follow up dat we horen hoe het afloopt en zo :D
Renate den Heijer
dagelijks aanwezig

Bericht door Renate den Heijer »

Aan allen die gereageerd hebben, bedankt voor jullie reactie!

De transgender-vriendin voor wie ik de vraag stelde is overigens Ayla. Degenen die de afgelopen jaren wel eens de T&T-avonden in Rotterdam en Nieuwegein hebben bezocht, kennen haar als de dame achter de bar, die de gasten van een natje en een droogje voorziet.
Door een reorganisatie van het bedrijf waar ze werkte, had zij begin 2002 de mogelijkheid te stoppen met werken en leeft sindsdien 24/7 als vrouw.
Hoewel zij als transgender leeft, is zij wat haar gevoelens betreft transsexueel, maar omdat zij hartpatient is, heeft zij besloten op advies van haar huisarts (verhoogde kans op trombose) geen hormonen te gebruiken en niet het traject mtf in te gaan.
Joanne schreef:Alles goed en wel een goed gelijkende pasfoto van een transgender wordt gewoon geaccepteerd.
Eigenlijk hadden Ayla en ik al vastgesteld dat het voor 99,9% geen probleem zal zijn indien er een foto van Ayla in haar nieuwe pasfoto komt, omdat nu eenmaal een goedgelijkende pasfoto gevraagd wordt door Burgerzaken.

De voornaamste reden waarom ik de vraag hier gepost heb, is om aan de weet te komen of er onder de bezoekers van het forum transgenders zijn die als zodanig een pasfoto in hun paspoort, rijbewijs of overig officieel legitimatiebewijs hebben laten opnemen.
Joanne schreef:Zou leuk zijn voor een follow up dat we horen hoe het afloopt en zo :D
Tuurlijk.... ik zal jullie op de hoogte houden.
Nathalie schreef:.... als moslima compleet met alles verhullende burka....
Grappig dat Nathalie het voorbeeld van de moslima er bij haalt. Niet dat Ayla - trouwens een voornaam veel voorkomend in Turkije - gekleed gaat in een burka, maar Ayla heeft wel wat met een moslima.
Ayla doet namelijk een aantal dagen per week vrijwilligerswerk als begeleidster van een spastische en gehandicapte Marokkaanse vrouw, die gekluisterd is aan een rolstoel. Ze doen dan allerlei leuke dingen....zoals winkelen, dagjes uit etc. Ennuh hoewel de islam toch wat minder tolerant naar alles wat homo en T* etc is, accepteert de Marokkaanse Ayla volledig hoe ze is.

Groetjes, Renate
"Als je je altijd aan regels houdt, mis je alle lol..."
Plaats reactie