De afgelopen week: voor het eerst naar buiten!

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ik word regelmatig gecoached op allerlei gebied, waaronder ook mijn T*-gevoelens. Het laatste gesprek hierover vond drie weken geleden plaats.

Ik zat op dat moment eigenlijk een beetje vast: ik had vrijwel alle kleren gekocht die ik wou (oke, niet helemaal waar, als ik de winkel in zou lopen dan zou ik zeker wel wat nieuws vinden wat ik mooi vond ;-)), maar de straat opgaan durfde ik nog niet. Ik wou het wel heel erg graag. De impasse waar ik in zat werkte als volgt: aan de ene kant wou ik heel erg graag als vrouw de straat op, aan de andere kant vond ik dat mijn baardgroei mij tegenhield.

De coach vroeg toen: "waarom ga je dan niet naar een professionele visiagist om te leren hoe je die baard kunt camoufleren?". Ik voelde weerstand bij mijzelf. Ik wil graag alles zelf uitzoeken en heb dan ook wel smeerseltjes gekocht bij Travisage en Mariposa, maar heb ze niet geprobeerd. Ook daarbij voelde ik weerstand, die ik niet benoemen kon.

De coach constateerde toen: "je accepteert dus niet dat je man bent, maar je vrouw voelt". Ik voelde enorme weerstand toen ze dat zei. Ze heeft het dan ook een keer of drie herhaald. Even dacht ik nog: "je bedoelt vast dat ik vrouw ben in een mannenlichaam". Maar ze formuleerde het toch echt andersom.

Toch was haar spreuk voor mij een eye-opener: de afgelopen drie weken heb ik ingezien dat ze gelijk had. Ik ben een man, ben bijna 2 meter lang, schoenmaat 48 (waarvoor het als man al moeilijk is om spullen te vinden, laat staan als vrouw), het is dus reëel om te denken dat mensen altijd zullen zien dat ik biologisch gezien een man ben. De kunst werd dus om in te zien dat het niet "een vrouw is die de straat op gaat", nee, het was "Jan [*] die in vrouwenkleren de straat op gaat".

Toen ik dat begon te accepteren werd het ineens veel gemakkelijker om in vrouwenkleren de straat op te gaan: de eerste keer 's nachts om 1:00 (ik woon in een relatief klein appartementencomplex en je zult het niet geloven: zelfs toen liepen er mensen in het trappenhuis, die ik gelukkig niet tegenkwam!). Dat ging wonderwel goed en ik voelde me enorm gelukkig dat dit gelukt was. Het gaf me enorm veel rust.

De tweede keer was twee dagen later, 's avonds om 11:00. Het appartementencomplex uit ging goed, toen ik terugkwam zag ik een buurman in het trappenhuis. Nu kwam het er op aan. Even aarzelde ik: zou ik toch niet even wachten tot hij naar boven ging? Ik heb toch niet gewacht: zelf accepteren dat Jan in vrouwenkleren de straat op ging betekent dat ook de buren dit rustig mogen weten. En dus ben ik het trappenhuis binnengelopen, heb de buurman een goedenavond gewenst en ben doorgelopen. Het lukte me ook nog om de rust te bewaren en niet de trap op te vluchten. Een beetje spannend was het wel, natuurlijk.

De daaropvolgende avonden durfde ik weer iets meer: ik heb mijn oude hobbie (hardlopen) weer opgepakt en ben, met borstjes, in een trainingspak gaan hardlopen. Weinig risico deze keer, want dat trainingspak (en het reflecterende hesje) waren dermate wijd dat mijn borsten niet zichtbaar waren.

Toen ook dit goed ging (en ik spierpijn had, maar dit terzijde ;-)) ben ik 2 avonden 's avonds om 9:00 een blokje om gelopen. De derde avond (gisteravond) heb ik het blokje zo groot gemaakt dat ik via het winkelcentrum kwam. Daar kwam ik enkele jongeren tegen, die het zo druk met zichzelf hadden dat ze niet reageerden. Zouden ze het zowieso gemerkt hebben dat die "gozer" borstjes had?

Vandaag was ik 's middags vrij en heb dus voor het eerst overdag gesport. Met borstjes, natuurlijk! Zonder reflecterend hesje waren die beter zichtbaar, daarnaast kwam ik best wel wat mensen tegen. Toch reageerde niemand afwijzend, ondanks dat ik ook nu mijn baard niet gecammoufleerd had. Ik voelde me er prima bij! Tegen het eind van het rondje kreeg ik het zo warm dat ik mijn trainingsjas uitdeed en dat die borstjes dus heel duidelijk zichtbaar waren. Ook nu geen enkele reactie.

Ik heb dan ook besloten om per direkt in het weekeind en 's avonds, ook als ik naar buiten moet, gewoon die borstjes te blijven dragen. Ik ben er zelfs vanavond mee boodschappen gaan doen, ook hier geen reacties. Vanmiddag kwam ik een buurman tegen in het trappenhuis. We maakten een praatje, hij keek eens naar mijn borsten en (vrouwen-)kleren, glimlachte daar even over maar maakte daar geen opmerkingen over. Toen ik thuiskwam zweette ik bijna alsof ik hardgelopen had. Toch was ik niet in paniek geraakt en voelde ik ook weinig onrust.

Ik sluit niet uit dat ik in de toekomst ooit nog eens mijn baard ga camoufleren (of weg laat laseren), ook ik vind een baard niet mooi. Maar dat geklieder met make-up stond me op een gegeven moment zo tegen dat het me ervan weerhield om datgene te doen wat ik heel graag wou: naar buiten treden. Ik kan iedereen aanraden om, mits niet hals-over-kop, hetzelfde te doen.

Groetjes,

Annegreet
[*] Jan is niet mijn echte mannennaam.
leontine
dagelijks aanwezig

Bericht door leontine »

Annegreet,

Van harte gefeliciteerd met deze overwinning op jezelf.
Liefs, Leontine

Freedom is just another word for nothing left to lose
Vivian Michelle
dagelijks aanwezig

Bericht door Vivian Michelle »

Annegreet,

Gefeliciteerd met die overwinning :D :D :D !!!

Ik wou dat ik het lef had om verder buiten te gaan dan alleen de tuin in het donker om 3 uur 's nachts (heb daarvoor de wekker gezet). Ben op mijn stiletto's door de tuin gewandeld, uiteraard gekleed in het kortste rokje dat ik heb en het meest sexy topje dat ik heb. Heb een stoeldekje uit de schuur gehaald en heb zo lang in de stoel gezeten tot mijn sigarette op was. VRIJHEID!!!!!! Nu nog de andere deur uit, en dan vooral overdag.........Wordt heeeeeeel moeilijk voor mijzelf.
Heb in het verleden heel veel dingen gedaan "die anderen niet durfden", maar als vrouw over straat gaan is toch een verschrikkelijk hoge drempel voor mij, omdat ik vooral mijn lichaam niet mee heb. Maar goed, mag binnenkort weer naar Truus en Ad, misschien dat daardoor mijn zelfvertrouwen wat aangroeit, wie weet. Komt vervolg op.

Vivian Michelle
Live your life, be FREE!!!
antoinette41
dagelijks aanwezig

hi Annegreet

Bericht door antoinette41 »

hi,

Ja dat was top van je dat je dat gedaan hebt, je zag en voelde de eerste keer is het super spannend en eng.
Maar daarna ruikt het automatisch naar meer en de drang ernaar wordt steeds groter.
En voor de toekomst heb je natuurlijk een grote voorsprong op de beginners.
En ook ik had het wel erger verwacht , gewoon lekker doen wat je zelf wilt en met een ande hebben we niks te maken.
Ik zie het altijd als een stuk jaloezie, als mensen er kritiek er op hebben.
Over de baard, ik heb zelf niet zo n hele sterke groei, maar ik vin het reuze irritant dat het er is.
Vanvond nog in mijn onderlip gesneden, ben blij dat als ie verdwenen is.
Dan gaat de vlag uit.
gr Toni
Josette
Forumdiva

Bericht door Josette »

Mooi verhaal Annegreet. Dit gaat iedere keer dat je zoiets doet steeds gemakkelijker 8)
liefs, Josette
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Re: hi Annegreet

Bericht door Frederique_ »

toni38 schreef:Over de baard, ik heb zelf niet zo n hele sterke groei, maar ik vin het reuze irritant dat het er is.
Ik heb helaas een hele sterke baardgroei (erg zwart, allemaal). Ik vind het erg lastig om het ding weg te camoufleren. De keren dat ik dat geprobeerd heb werd het een knoeiboel (achteraf denk ik dat ik veel te veel coverstick en vaste foundation gebruikt heb, ik had toen nog niet die speciale anti-baard-make-up en de door jullie aangeraden vloeibare foundation). De make-up gleerde over mijn trui (die nu dus vlekken bevat die er niet uit lijken te kunnen gaan). Dat demotiveerde mij ook behoorlijk.

Ik troost mijzelf nog met de gedachte dat een zwartere baard misschien wel makkelijker weg te laseren valt. En misschien krijg ik nog wel zo'n hekel aan dat ding dat ik alsnog met make-up ga experimenteren. Voorlopig maar even niets van dat alles: eerst maar genieten van het in vrouwenkleren buitenzijn.

Iedereen trouwens hartelijk bedankt voor alle positieve reacties!

Groetjes,

Annegreet
Franscien
dagelijks aanwezig

Bericht door Franscien »

Ik ben vrij nieuw hier en om wat meer info op te doen kwam ik dit bericht tegen.
Leuk verhaal Annegreet, en voor mij ook enigzins herkenbaar. Niet dat ik al zo ver ben als jouw, maar ook ik heb wel eens in het donker in vrouwen kleren over straat gelopen. M'n vrouw was weg en had dus alle tijd om me eens lekker op te maken en in haar kleren te gaan. Dit was gewoon heel erg spannend! Ik heb de route en de tijd eerst eens verkend en gekeken wie de gordijne open hadden en wie niet. Toen e.e.a in kaart was gebracht ben ik de deur uit gegaan in de verondestelling dat ik niemand tegen zou komen.
Stel je nu voor dat ik de buurman tegen zou komen, ik moet er niet aan denken.
Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat je dan ook niet naar buiten moet gaan. (Daar kwam ik pas achter toen ik weer thuis was)

Gelukkig is het mij gespaard gebleven dat ik in het dorp mensen tegen ben gekomen tijdens m'n "wandelingetje"

Inmiddels zijn we verhuisd en is het er nog niet van gekomen om dit in de nieuwe buurt te ondernemen. Toch is het een fijne ervaring om in vrouwen kleren over straat te gaan! Alleen die verdomde onzekerheid.....
Monica Dreamgirl
ForumFan

Bericht door Monica Dreamgirl »

Hoi Frederique,

Het is zeker zo dat een zwarte baard makkelijker te laseren is dan een lichtere. Voorwaarde is wel dat je een vrij lichte huid hebt. Met een zware baardgroei moet je op veel behandelingen rekenen, minstens tien, maar ik kan het je van harte aanbevelen. Ik heb zelf nu zeven behandelingen gehad en ben driekwart van m'n baard kwijt. Een klein deel, net onder m'n onderlip, komt helaas terug als witte haartjes, maar m'n wangen zijn inmiddels vrijwel haarloos.

Zoek een aantal gediplomeerde huidtherapeuten (niet een tattoo-shop die het erbij doet), vergelijk prijzen, vraag referenties en kies dan iemand die je vertrouwd lijkt. Wel eerst een proefshot laten doen op een gevoelig pleje om te kijken hoe je huid reageert. Mijn huid kan er heel slecht tegen en ik loop na een behandeling dus wekenlang met vlekken en puisten, maar als die zijn weggetrokken is het resultaat elke keer weer verbluffend. En ik ken ook mensen die geen centje pijn ervan hebben, dus het verschilt heel erg per persoon.

Als je niet van teveel geklieder met make-up houdt is het een aanrader.

groetjes,

Monica
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

Derma2Care in amsterdam is een goed adres.

Groetjes, Jeanet
"Wil je niet anders worden?"
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
Plaats reactie