Genderdysforie kweken

Algemeen

Moderator: Moderators

petra_
Forumdiva
Contacteer:

Re: Genderdysforie kweken

Bericht door petra_ »

leontine schreef: Je zult het vast wel kunnen kweken, o.a. door het te onderdrukken. Als reactie daarop kun je verwachten dat de droom zich opblaast.
Misschien, gelukkig schrijf je o.a. (waar Annegreet gemakshalve overheenleest). Juist ook door er aan toe te geven, kun je steeds verder willen gaan. Twee voorbeelden: Annegreet en (voorheen) Joost. Annegreet heeft een paar kipfilets aangeschaft. Pas na de aankoop gingen die bij Annegreet horen. Joost kwam hier als Joost, man op hakken en nu is het Josette, de hakken alleen waren niet meer genoeg, er moest een vrouwennaam komen en vol trots werd er geschreven over "mijn eerste dameskleding".
leontine schreef: Wat, naar mijn gevoel, veel vaker voorkomt is niet kweken, maar (h)erkennen. Dat je langzamerhand steeds meer voor jezelf durft te erkennen dat je er toch wel een (grote) behoefte aan hebt en/of dat je eigenlijk helemaal niet gelukkig bent met je eigen verpakking. We zijn tenslotte allemaal geconditioneerd, de een wat meer dan de ander en niet allemaal in dezelfde richting, maar toch. En op sommige (nonconformistische) uitzonderingen na vinden de meeste van ons het, in ieder geval in het begin, toch moeilijk om tegen de heersende normen en waarden in te gaan.
De schaamte voorbij en toegeven maar. Steeds meer willen en dan op een gevenen moment is de magie weg. In de spiegel zie je een verklede man, die maar niet weg wil gaan. Dan is de verleiding om een hekel te krijgen aan je man zijn groot.
leontine schreef: Mag ik dit een simplistisch mopje noemen? Ik kon er in elk geval niet om lachen en ik vind dat de mensen die een operatie hebben durven te ondergaan hiermee tekort gedaan worden. Al kan ik me aan de andere kant prima voorstellen dat dit de mopjes zijn die je juist op zo'n zaal kunt horen.
Ik ben lid van van een internationale maar vooral Amerikaanse mailinglijst en daar is deze mop realiteit. Travestie wordt er gezien als een opstapje naar transseksualiteit. Hier is dat nog niet het geval, toch nodigt dit forum uit om verder te gaan. Dat is begonnen met de uitdrukking T*, alsof we allemaal verwant zouden zijn en dat toont zich in het stimuleren van genderrol doorbrekend gedrag. Zonder dit forum zou Joost nooit Josette zijn geworden.

leontine schreef: Nou, ik heb niet op de tijd gelet waarop je dit poste, maar toen ik begon te tikken was ik in elk geval nog de eerste :wink:
Ik was er even niet.
Laatst gewijzigd door petra_ op do okt 07, 2004 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Lisa met een S schreef: Die ambivalentie is het grote verschil met een transseksueel. De wens is er om vrouw te worden maar de afkeer van het man-zijn bestaat niet. Voor zo een iemand is, in tegenstelling tot de trans, de GAB een keus.
Een levensgevaarlijke keus omdat de uitkomst zich laat raden.
Lisa met een S schreef: Het is een keus dat hij (of zij, zoals je wilt), afwijst zolang hij/zij tevreden genoeg is met zijn/haar huidige leven, of denkt niet dat hij/zij gelukkiger zou zijn wanneer hij/zij kiest voor een transitie. Dus kan er maar twee redenen zijn om van mening te veranderen: een verandering van levenssituatie waarbij het huidige niveau van tevredenheid lager wordt dan wat hij/zij verwacht van een GAB, of een veranderde (verhoogde) inschatting van het geluk dat een GAB zou brengen. Ik denk niet dat de eerste te kweken valt. De tweede misschien wel.
Optie nummer 3, het wegvallen van de rem op travestie, bijvoorbeeld door het verliezen van de partner. Daarna is er alle ruimte om toe te geven aan de omkleed behoefte en door de euforie die dit met zich meebrengt zou de trava kunnen gaan denken dat zhij vrouw wil zijn of zelfs altijd al geweest is.
Lisa met een S schreef: Ik vind dat de postings die transen hier over hun ervaringen plaatsen een niet al te rooskleurig beeld schetsen van wat men te wachten staat wanneer men voor een transitie kiest; en zodoende in het algemeen, geen valse verwachtingen kweken; in die zin is misschien het woord "kweken" wel op z'n plaats, maar niet de connotatie daarvan: dat zo een keus kunstmatig is en dus een onjuiste keus.
Van geslacht veranderen is niet alleen het gekste wat je kunt doen met je leven, maar ook het zwaarste.
Lisa met een S schreef: n.b. Overigens heb ik, na de laatste discussies, de indruk gekregen (dus duidelijk niet een stellige mening), dat de trans niet zozeer een duidelijk drang heeft om vrouw te worden, maar meer een duidelijk afkeer van het man-zijn (en is er maar een andere keus). Is dit een juiste indruk?
Het graag vrouw willen zijn uit zich vooral in de afkeer van het man zijn. Het is een gevolg, niet de oorzaak.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Annegreet schreef: Inderdaad: ik merkte dat ik in de loop van de jaren al vaker jaloerse steken in de buik kreeg als ik vrouwen zag lopen, ik dacht bij meisjes van 3 "die heeft nog een heel leven voor zich waarin ze in een rok(je) of jurk(je) mag lopen", bij een vrouwtje van 80 dacht ik "die heeft een heel leven achter de rug waarin ze in rok(jes) en jurk(jes) mocht stralen". En bij meisjes van 5 in een badpak dacht ik: "die turf mag met 5 jaar al wat ik met 90 jaar nog steeds niet zal mogen, nl in een badpak lopen".
Om in een rok te lopen hoef je geen vrouw te zijn. Je hebt last van genderjaloezie, met genderdysforie (onvrede met het geboortsgeslacht) heeft het niks te maken, zie je ik ben zo trots op mijn penis dat het woord penis hem tekort doet draadje. Was je maar in schotland geboren, of had je maar het lef de mannenrok van Jean Paul Gaultier te dragen. Alles draait bij jou maar om uiterlijkheden en het Calimero gezeik van zij mogen wel kiezen een rok of een broek en ikke niet en da's niet eerlijk. Wordt alsjeblieft wakker en ga als man in rok door het leven en stop met zeuren over je zogenaamde deels vrouw zijn. Dat ben je niet. Wie is er nou jaloers op een kind van 3? Get real!
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

violet schreef:Een levensgevaarlijke keus omdat de uitkomst zich laat raden.
Dat is een mogelijkheid, misschien zelfs een waarschijnlijkheid. Maar ik ben niet helderziende, wat dat betreft, en jij ook niet, geloof ik, dus toch niet een zekerheid. Het is te hopen dat iemand die zo een keus maakt, wel goed begeleid wordt door professionele hulpverleners om de kans zo klein mogelijk te houden.
violet schreef:Optie nummer 3, het wegvallen van de rem op travestie, bijvoorbeeld door het verliezen van de partner. Daarna is er alle ruimte om toe te geven aan de omkleed behoefte en door de euforie die dit met zich meebrengt zou de trava kunnen gaan denken dat zhij vrouw wil zijn of zelfs altijd al geweest is.
Eigenlijk beschouw ik dit als dezelfde als optie nummer 1. Maar het komt op hetzelfde neer, denk ik.
violet schreef:Van geslacht veranderen is niet alleen het gekste wat je kunt doen met je leven, maar ook het zwaarste.
Met alle respect voor iedereen die het heeft gedaan of het gaat doen, ben ik met je eens dat je het als iets lichtzinnigs niet moet beschouwen.
violet schreef:Het graag vrouw willen zijn uit zich vooral in de afkeer van het man zijn. Het is een gevolg, niet de oorzaak.
Esther schreef:Ik kan alleen voor mezelf spreken Lisa, en dan heb je een duidelijk verkeerde indruk. Je draait de zaken om. De afkeer van manzijn wordt bij transen veroorzaakt door het vrouwzijn.
Dus niet "ik wil een vrouw zijn, want ik wil geen man zijn", maar omdat ik een vrouw wil zijn, wil ik geen man meer zijn". Maar dan hoe maak je de volgende zin af: "ik wil een vrouw zijn, want...." (terug naar vraag 1...)
If all else fails, buy new shoes
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

violet schreef:Zonder dit forum zou Joost nooit Josette zijn geworden.
Ik waag dat ernstig te betwijfelen. Ik denk dat je een groepsdruk ziet waar die niet is (en de druk in iemand om vervolgstappen te willen nemen te laag) inschat.

Vergis je niet in de enorme krachten die spelen op het moment dat iemand voor het eerst gekleed in vrouwenkleren de deur uitstapt. Bij mij ging het om een mengeling van angst (hoe reageert de omgeving? word ik straks niet meer geaccepteert door mensen die mij toevallig zien lopen? stel dat ik een collega van het werk tegenkom, ben ik dan maandag in 1 klap het lachertje op het werk?) en het gevoel, ja zelfs de druk van binnenuit, en ja, zelfs een vorm van zekerheid, dat het tijd werd om mij te kleden zoals ik mezelf mooi vind.

Op het moment dat je dan die stap neemt zijn beide krachten op hun hoogst: ik vind het dan ook zeker terecht om mensen die dan toch door hun eigen weerstand heen durven te breken te feliciteren.

Bij mensen die dat niet durven is het voor mijn gevoel een kwestie van tijd voordat men het wel durft: die innerlijke kracht om toch zichzelf-als-zichzelf aan de buitenwereld te willen presenteren is zo groot dat je die niet tegenhoudt.

Groetjes,

Annegreet
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

violet schreef:Wie is er nou jaloers op een kind van 3? Get real!
Ik ben blij dat je het met mij eens bent dat dat geen gezonde situatie was en dat het dus een noodzaak was om daar wat aan te doen. Ik heb gekozen voor een andere aanpak dan jij voorstelt. Mijn aanpak werkt voor mij: inmiddels ben ik niet meer jaloers op een kind van 3.
violet schreef:Wordt alsjeblieft wakker en ga als man in rok door het leven en stop met zeuren over je zogenaamde deels vrouw zijn. Dat ben je niet.
Begrijp ik goed dat je me (ondanks bovenstaande quote) nog steeds accepteert en respecteert? Ook als ik van mening blijf dat het bij mij om vrouwelijke gevoelens gaat?
homepage schreef:Travestie.org is een onafhankelijke website, welke tot doel heeft de verschillende facetten van travestie, transgenderisme en transseksualiteit te belichten. Een ieder kan het T* zijn op een andere wijze beleven. Daarom is het belangrijk om elkaar hierin te accepteren en respecteren. Wij streven dan ook naar respect onderling en van buitenaf.
Ik krijg door de toon in jouw berichten niet het gevoel dat je me accepteert en respecteert en vind dat erg vervelend worden.

Groetjes,

Annegreet
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

Lisa met een S schreef:
violet schreef:Een levensgevaarlijke keus omdat de uitkomst zich laat raden.
Dat is een mogelijkheid, misschien zelfs een waarschijnlijkheid. Maar ik ben niet helderziende, wat dat betreft, en jij ook niet, geloof ik, dus toch niet een zekerheid. Het is te hopen dat iemand die zo een keus maakt, wel goed begeleid wordt door professionele hulpverleners om de kans zo klein mogelijk te houden.
Hier vind ik jou, Lisa, realistischer dan jou, Violet: de situatie is inderdaad potentiëel levensgevaarlijk, maar op de uitkomst kan volgens mij invloed uitgeoefend worden. Niet door maar met een boog om de vitrine met kipfilets heen te lopen. Wel door hier en elders open te discussiëren en van elkaar geen doe-het-zelf-genderdysforisten te maken.
Daar heb ik eerder op gewezen: voor degenen voor wie internet de enige plek is waar zij hun gevoelens verkennen, schuilen er allerlei gevaren. Lisa wijst er terecht op dat professionele begeleiding voor mensen bij wie travestie niet al een stabiele plek in hun leven heeft raadzaam is. Dat was ook de reden waarom ik de draad "Gendertherapie" ben gestart, die helaas in nietszeggende grapjes is verzand.
In een antwoord op een posting van Esther heb ik een transgender subcultuur als mogelijkheid genoemd, omdat het als (te) dwingend ervaren van de "gendertweedeling" ook een versterkende invloed kan hebben op het toch richting GAB gaan.
Het wegvallen van de partner, wat Violet noemt, kan ook van invloed zijn: Paul Vennix (welbekend?) laat onverholen weten dat hij zijn huwelijk niet op het spel wil zetten door een transitie aan te gaan, maar zegt tegelijk dat een andere levenssituatie hem tot een andere keuze zou kunnen brengen.

Esther zegt in een antwoord op Lisa dat een goeie therapie je aversie tegen je man-zijn best in toom kan houden. Dat is ook precies wat het citaat waarmee ik de draad begon de eventuele hulpverlener aanraadt: "integrative therapie to stabilise androgeny."

De "schaal" waaruit ik mijn voorbeeld heb geciteerd is van Henry Benjamin. Er is er nog één van Dr. Watson. Beide laten zien dat het een glijdende schaal is en dat de schotten tussen de hokjes doorlaatbaar zijn. Maar wél slechts naar één kant: die in de richting van het verlangen naar geslachtsaanpassing.
Zo'n schaal is slechts een hulpmiddel, geen hokjes om mensen in te stoppen, maar het geeft wel aan wat wetenschappers en hulpverleners tegenkomen aan ontwikkelingen bij ons soort mensen.

Het wekt al met al de indruk van een "aandoening" waar je weliswaar nooit van af komt, en die mogelijk een voortschrijdend verloop heeft, maar die je (als je behalve je gevoel ook je verstand gebruikt) met goeie hulp ook wel kunt stabiliseren.

Een trans die wat ouder was dan ik heeft me eens gezegd: "Hoe lang worstel jij al expliciet met je dilemma? Misschien heb je nog een buffer tot je dood om het met tussenoplossingen uit te houden. Dan moet je dat zeker doen. Dat kan een redelijke kwaliteit van leven opleveren en jou (en je gezin) een hoop ellende besparen."

Die soort uitspraken neem ik graag ter harte.

En om nog even naar het begin terug te keren: Violet, of je voor die levensgevaarlijke keus staat, daar heb je net zo min keus in als dat jij en Esther dat hadden om jullie weg te gaan. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Groetjes, Jeanet
Caroline B
dagelijks aanwezig

Bericht door Caroline B »

violet schreef:Wie is er nou jaloers op een kind van 3? Get real!
Ik.
Als ik zie hoe die meisjes, zelf kunnen kiezen wat ze willen dragen. Dat ze zoveel lol hebben aan het verkleden en make-up op. Dan ben ik jaloers op ze. Toen ik zo jong was moest ik het stiekem doen. Met behulp van de spullen van mijn zus. Nooit heb ik er openlijk lol aan beleeft. Bij mijn familie werd dit soort gedrag niet getolereerd. Homo, travestiet, transseksueel: smerige zieke mensen. Dat werd er vanaf dag 1 ingepeperd. Ik heb niet het karakter om daar tegen in opstand te komen. Een paar jaar geleden, vlak voordat mijn moeder stierf, heb ik het onderwerp nog eens met haar proberen te bespreken. Dat ging niet. Ik wil het niet weten! Riep ze.
Erg is het niet, maar waarom zou ik niet jaloers mogen zijn?
Caroline
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

violet schreef: het Calimero gezeik
Violet,

hoe heette die eend ook alweer, waar Calimero het altijd mee aan de stok had :wink: ?

Als geboren "tussenmens" of "buitenstaander" kan ik me moeiteloos in jullie beider (Annegreet en Violet) reacties op elkaar inleven. Dat lijkt heel mooi, maar heeft één nadeel: ik kan het af en toe nauwelijks aanzien hoe jullie elkaar blijven sarren. Ik heb twee dochters, die godzijdank beter met elkaar op kunnen schieten, maar als het dan toch eens zo uit de hand lijkt te lopen, dan is de oudste meestal de klos, want die krijgt te horen: "Wees jij nou maar de wijste."
Nou ga ik niet uitmaken wie dat in jullie geval is, maar misschien zouden jullie (voor de sfeer op dit forum) allebei even willen kijken of die schoen jullie past?

Zo, dat moest er even uit.

Groetjes, Jeanet
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Annegreet schreef:
Ik waag dat ernstig te betwijfelen. Ik denk dat je een groepsdruk ziet waar die niet is (en de druk in iemand om vervolgstappen te willen nemen te laag) inschat.
http://www.travestie.org/html/forum/vie ... 1807#21807
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Annegreet schreef:
violet schreef:Wordt alsjeblieft wakker en ga als man in rok door het leven en stop met zeuren over je zogenaamde deels vrouw zijn. Dat ben je niet.
Begrijp ik goed dat je me (ondanks bovenstaande quote) nog steeds accepteert en respecteert? Ook als ik van mening blijf dat het bij mij om vrouwelijke gevoelens gaat?
http://www.travestie.org/html/forum/vie ... 1820#31820
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
esther1
ForumFan

Bericht door esther1 »

Lisa met een S schreef:
Esther schreef:]Ik kan alleen voor mezelf spreken Lisa, en dan heb je een duidelijk verkeerde indruk. Je draait de zaken om. De afkeer van manzijn wordt bij transen veroorzaakt door het vrouwzijn.
Dus niet "ik wil een vrouw zijn, want ik wil geen man zijn", maar omdat ik een vrouw wil zijn, wil ik geen man meer zijn". Maar dan hoe maak je de volgende zin af: "ik wil een vrouw zijn, want...." (terug naar vraag 1...)
Geen idee Lisa, ik denk dat anderen deze zin beter af kunnen maken dan ik. Ik ben de periode van vrouw willen zijn al even voorbij. Ik leef als vrouw, wordt geaccepteerd als vrouw, heb als zodanig mijn relatie teruggewonnen, werk als vrouw enz.
Ik heb overigens al weer dikke spijt dat ik op deze draad gereageerd heb.
Het lijkt wel een studieonderwerp, of erger nog een soort screening, een rechtvaardiging. Ook die periode heb ik gelukkig achter de rug.
Wat mij betreft dus, einde verhaal.

Esther
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Jeanet schreef:
hoe heette die eend ook alweer, waar Calimero het altijd mee aan de stok had :wink: ?
Het was even zoeken...Pieter
Jeanet schreef: Als geboren "tussenmens" of "buitenstaander" kan ik me moeiteloos in jullie beider (Annegreet en Violet) reacties op elkaar inleven. Dat lijkt heel mooi, maar heeft één nadeel: ik kan het af en toe nauwelijks aanzien hoe jullie elkaar blijven sarren. Ik heb twee dochters, die godzijdank beter met elkaar op kunnen schieten, maar als het dan toch eens zo uit de hand lijkt te lopen, dan is de oudste meestal de klos, want die krijgt te horen: "Wees jij nou maar de wijste."
Nou ga ik niet uitmaken wie dat in jullie geval is, maar misschien zouden jullie (voor de sfeer op dit forum) allebei even willen kijken of die schoen jullie past?
Meh, ik ben vast de jongste van de twee. :P Annegreet schermt graag met de woorden accepteren en respecteren. Dat vrouwen een nog immer voortdurende emancipatie strijd voeren, wordt niet bij stilgestaan. Het enige wat voor Annegreet lijkt te tellen is dat wij broeken mogen dragen en Annegreet geen rokken. Daar is zhij onterecht jaloers op. Er zijn gewoon culturen waarin het wel de normaalste zaak van de wereld is dat mannen rokken dragen, was Annegreet in zo'n cultuur geboren, dan waren er geen "vrouwelijke gevoelens" geweest. Daarom vallen die gevoelens niet onder de noemer vrouwelijk. Dat Annegreet graag in een rok wil lopen, maakt mij niet uit. Annegreet vindt zichzelf meer vrouw door een ander minder vrouw te vinden, daar ageer ik tegen.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Chantal C.
Forumdiva

Bericht door Chantal C. »

violet schreef:Het was even zoeken...Pieter
Yuk! Wat een rotnaam! :(
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Lisa met een S schreef: Dat is een mogelijkheid, misschien zelfs een waarschijnlijkheid. Maar ik ben niet helderziende, wat dat betreft, en jij ook niet, geloof ik, dus toch niet een zekerheid. Het is te hopen dat iemand die zo een keus maakt, wel goed begeleid wordt door professionele hulpverleners om de kans zo klein mogelijk te houden.
De VU biedt helaas alleen operatieve hulpverlening, geen psychologische. De gesprekken met een psych zijn diagnostisch. Eerst is het ja, tenzij je gek bent. Daarna mag je aantonen dat je je beter gaat voelen. Als je maar blijft volhouden dat de gab is wat je wilt, dan eindig je op de operatie tafel.
Lisa met een S schreef: Eigenlijk beschouw ik dit als dezelfde als optie nummer 1. Maar het komt op hetzelfde neer, denk ik.
Bijna wel, behalve dan dat de mate van ontevredenheid met man zijn niet toeneemt. De mate van tevredenheid met omkleden neemt toe. Je graag omkleden is geen legitieme motivatie.
violet schreef:Van geslacht veranderen is niet alleen het gekste wat je kunt doen met je leven, maar ook het zwaarste.
Met alle respect voor iedereen die het heeft gedaan of het gaat doen, ben ik met je eens dat je het als iets lichtzinnigs niet moet beschouwen.
Lisa met een S schreef: Dus niet "ik wil een vrouw zijn, want ik wil geen man zijn", maar omdat ik een vrouw wil zijn, wil ik geen man meer zijn". Maar dan hoe maak je de volgende zin af: "ik wil een vrouw zijn, want...." (terug naar vraag 1...)
Want ik ben geboren met het onverklaarbare gevoel dat mijn lichaam niet bij mij hoort, ik had een vrouw moeten zijn.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Plaats reactie