Genderdysforie kweken

Algemeen

Moderator: Moderators

Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

violet schreef:
Anne Deriva schreef: Dat men andere uitwegen zoekt is wèl logisch, maar "...iets wat onstaat ook logischerwijs weer kan overgaan..." is geen logisch verband.
Er kunnen talloze redenen zijn voor secundaire transsexualiteit, wat niet inhoudt dat ze noodzakelijk ook weer zullen verdwijnen. Dat het praktisch en hoopvol zou zijn als er minder ingrijpende behandelingen mogelijk zouden zijn dat is heel iets anders.
Aangeleerd gedrag valt af te leren. Dat hoeft niet uit zichzelf te gaan, maar het kan wel.
Oei, Violet, dit kun je niet menen! Secundaire transseksualiteit is geen gedrag, maar een zijnswijze. Binnen het kader van dit onderwerp is volgens de deskundigen alleen fetisjistische travestie d.m.v. gedragstherapie af te leren. En dat nog alleen als de "patiënt" door zijn gedrag een hekel aan zichzelf heeft en een heel sterke motivatie heeft om ervan bevrijd te worden.
Als er sprake is van TS, dan kun je hooguit een leefstijl ontwikkelen waarin ruimte is voor het beleven van vrouw-zijn in een mate die het leven leefbaar maakt, als een GAB niet tot de mogelijkheden behoort.

Groetjes, Jeanet
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Jeanet schreef:
Ik druk me graag bescheiden uit. Heb het boek niet gelezen, maar op grond van wat ik er wel over weet, deugt het niet.
Pagina 114 What would make avoiding gay children wrong?
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

Annegreet schreef: Over Blanchard: ik heb elders een website gelezen waarin geprobeerd werd om niet het kind met het badwater weg te gooien (je vindt dit hier: http://www.annelawrence.com/newintroagp.html).

Groetjes,

Annegreet
Ik heb de motivatie achter haar bemoeienissen nooit goed begrepen. Die geleerden hebben een aantal feitelijkheden boven water gehaald die velen van ons niet onbekend voor zullen komen en daar een hele theorie aan opgehangen, meer niet.
Om in de beeldspraak te blijven: van een kind is nog geen sprake, 't is meer een kwakkie in het badwater.

Groetjes, Jeanet
Anne D
dagelijks aanwezig

Bericht door Anne D »

violet schreef:
Anne Deriva schreef: Dat men andere uitwegen zoekt is wèl logisch, maar "...iets wat onstaat ook logischerwijs weer kan overgaan..." is geen logisch verband.
Er kunnen talloze redenen zijn voor secundaire transsexualiteit, wat niet inhoudt dat ze noodzakelijk ook weer zullen verdwijnen. Dat het praktisch en hoopvol zou zijn als er minder ingrijpende behandelingen mogelijk zouden zijn dat is heel iets anders.
Aangeleerd gedrag valt af te leren. Dat hoeft niet uit zichzelf te gaan, maar het kan wel.
vind je dit niet een beetje té krasse taal? Om iedere secundaire (= hetzelfde als late-onset) transsexueel te categoriseren als hebbende aangeleerd gedrag is mijns insziens een beetje te kort door de bocht, en doet daarbij ook geen recht aan een groot deel mensen. Daarbij ben ik natuurlijk wél benieuwd naar je bronnen die deze bewering staven.

Even voor de helderheid de definities zoals gehanteerd door Doorn, Poortinga, & Verschoor, 1994.: "One category includes persons
who typically transition at a younger age, report more
sexual attraction to and sexual experience with males, are
unlikely to have married or to have become biologic parents,
and recall more childhood femininity. (early onset) The other category
includes persons who typically transition at an older
age, report more sexual attraction to and sexual experience
with females, are more likely to have married and to
have become biologic parents, report more past or current
sexual arousal to cross-dressing or cross-gender fantasy,
and recall less childhood femininity. (late onset)"

ben benieuwd,
groetjes, Anne
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

violet schreef:
Jeanet schreef:
Ik druk me graag bescheiden uit. Heb het boek niet gelezen, maar op grond van wat ik er wel over weet, deugt het niet.
Goed, ook "deugt het niet" is een understatement. Down the drain...

Groetjes, Jeanet
Anne D
dagelijks aanwezig

Bericht door Anne D »

violet schreef:
Jeanet schreef:
ieuw, dit is wel heel eng. Bizarre kromme redenaties ook. Brrr.
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Jeanet schreef:Oei, Violet, dit kun je niet menen! Secundaire transseksualiteit is geen gedrag, maar een zijnswijze. Binnen het kader van dit onderwerp is volgens de deskundigen alleen fetisjistische travestie d.m.v. gedragstherapie af te leren. En dat nog alleen als de "patiënt" door zijn gedrag een hekel aan zichzelf heeft en een heel sterke motivatie heeft om ervan bevrijd te worden.
Als er sprake is van TS, dan kun je hooguit een leefstijl ontwikkelen waarin ruimte is voor het beleven van vrouw-zijn in een mate die het leven leefbaar maakt, als een GAB niet tot de mogelijkheden behoort.
Ik meen het wel, soms komt het voor dat travestieten, om wat voor reden dan ook, trans worden en dan de gab als enige uitweg gaan zien. Als je de vinger zou kunnen leggen op het wanneer en waarom van die omslag, zou het in theorie mogelijk zijn die omslag ongedaan te maken. Een tragisch voorbeeld, iemand die jaren met veel plezier aan travestie heeft gedaan en die keer op keer een weergaloze transformatie van man tot vrouw wist neer te zetten zal zichzelf op een gegeven moment geconfronteerd zien met het niet meer goed willen lukken van de transformatie. Om dan de magie nieuw leven in te wekken, zou zij kunnen besluiten tot geslachtsaanpassing. Een nog tragischer voorbeeld, deze zelfde persoon heeft de gab doorlopen en wordt dement. Ze vergeet dat ze ergens in haar leven besloten heeft vrouw te zijn, maar is het wel geworden. Haar juridische geslacht is vrouw, men noemt haar mevrouw en zij weet niet meer waarom omdat ze geestelijk teruggeslingerd is naar haar kinderjaren toen er van vrouw zijn nog geen sprake was. Ze zal gek worden.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Anne Deriva schreef:
vind je dit niet een beetje té krasse taal? Om iedere secundaire (= hetzelfde als late-onset) transsexueel te categoriseren als hebbende aangeleerd gedrag is mijns insziens een beetje te kort door de bocht, en doet daarbij ook geen recht aan een groot deel mensen. Daarbij ben ik natuurlijk wél benieuwd naar je bronnen die deze bewering staven.
Tuurlijk is het krasse taal, dat is mijn stijl van discussiëren. Het aannemen van boute stellingen. Niet iedere secundaire transseksueel zal eerst travestiet zijn geweest, er bestaan ook mensen die zichzelf jarenlang trava gewaand hebben omdat het zoveel makkelijker is en die pas later tot het inzicht komen jarenlang gevlucht te hebben voor hun gevoelens. Die zijn niet meer te redden en zullen de gab in moeten omdat ze anders een treinmachinist met een trauma zullen opzadelen. Bronnen heb ik er niet voor, maar als er transen bestaan die denken dat ze trava zijn, dan leid ik daar uit af dat er ook trava's zijn die denken dat ze trans zijn. Die mensen hebben geen baat bij de gab omdat ze er onherroepelijk als spijtoptant uit zullen komen. Pas na de srs gaan ze beseffen wat het man zijn voor ze betekende en dan is het te laat.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

violet schreef:
Tja, en wat zouden ouders hun toekomstige kind nog meer willen besparen? Flaporen? Rood haar? Dyslexie? Een hazenlip? Een horrelvoet?

Nu word ik humeurig...

Als ze er nog eens in slagen om het gen te localiseren dat mensen ertoe aanzet om afwijkende medemensen (wat voor ook) het leven zuur te maken, dan ben ik bereid om mijn principiële bezwaren tegen genetische manipulatie overboord te zetten :roll: .

Jeanet
Anne D
dagelijks aanwezig

Bericht door Anne D »

violet schreef:
Ik meen het wel, soms komt het voor dat travestieten, om wat voor reden dan ook, trans worden en dan de gab als enige uitweg gaan zien.
nu heb je het over "soms komt het voor" maar dat is nog steeds iets anders dan alle late-onset transexuelen betitelen van aangeleerd gedrag.

Daarnaast vind ik je voorbeeld nogal hypothetisch. Als zij haar leven gelukkig heeft geleefd als vrouw, zonder spijt, het haar leven verbeterd heeft, wat is er dan mis?
Dat zij terug gaat naar een kindertijd waar dat niet was, volgens jou, of nog niet (h)erkend werd, even hypothetisch, is een trieste uitwerking van dementie, maar is iets anders dan haar transitie benoemen als aangeleerd gedrag
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

violet schreef:Ik meen het wel,
:D Tuurlijk, maar als je mij wilt overtuigen, dan moet je toch met werkelijke voorbeelden komen en niet met imaginaire. En dan ook nog aantonen dat en op welke manier de gedragstherapie geholpen heeft.

Je eerste voorbeeld, daar kan ik nog inkomen. Het tweede is natuurlijk een nachtmerrie, maar die kan elke trans die dement wordt overkomen. Voordeel is dat je dan in de meeste gevallen toch al zover buiten de werkelijkheid staat, dat zoiets er ook nog wel bij kan. Wat niet wegneemt dat ik hoop dat het mij niet zal gebeuren.

Heeft jouw landgenoot Bernlef heel knap over geschreven.

Groetjes, Jeanet
Anne D
dagelijks aanwezig

Bericht door Anne D »

violet schreef:
Anne Deriva schreef:
Tuurlijk is het krasse taal, dat is mijn stijl van discussiëren. Het aannemen van boute stellingen.
Ik kan wel van boude stellingen houden, maar van oversimplificaties niet zo...
violet schreef: Niet iedere secundaire transseksueel zal eerst travestiet zijn geweest, er bestaan ook mensen die zichzelf jarenlang trava gewaand hebben omdat het zoveel makkelijker is en die pas later tot het inzicht komen jarenlang gevlucht te hebben voor hun gevoelens. Die zijn niet meer te redden en zullen de gab in moeten omdat ze anders een treinmachinist met een trauma zullen opzadelen. Bronnen heb ik er niet voor, maar als er transen bestaan die denken dat ze trava zijn, dan leid ik daar uit af dat er ook trava's zijn die denken dat ze trans zijn. Die mensen hebben geen baat bij de gab omdat ze er onherroepelijk als spijtoptant uit zullen komen. Pas na de srs gaan ze beseffen wat het man zijn voor ze betekende en dan is het te laat.
Kijk dit is wat anders, er zijn mensen die geen baat hebben bij de gab, en die moeten er ook ver vanaf worden gehouden, en er zijn mensen die beseffen dat ze hun gevoelens weggestopt hebben, en die hebben een oplossing nodig, helemaal mee eens :)
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

violet schreef:Pagina 114 What would make avoiding gay children wrong?
Mooi voorbeeld van iemand die het probleem "bij de kern aanpakken" iets te letterlijk opvat ;-)

Misschien hadden de ouders van de schrijver, als ze de hele media-hectiek over dit soort uitspraken van te voren geweten hadden, wel een abortie overwogen? :P

Sorrie, dit soort uitspraken maken me enorm melig, kan het onmogelijk serieus nemen.

Violet, bedankt voor het posten van de link.

Groetjes,

Annegreet
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Anne Deriva schreef: Kijk dit is wat anders, er zijn mensen die geen baat hebben bij de gab, en die moeten er ook ver vanaf worden gehouden, en er zijn mensen die beseffen dat ze hun gevoelens weggestopt hebben, en die hebben een oplossing nodig, helemaal mee eens :)
Mooi, dan zijn we er uit. :)
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Jeanet schreef: :D Tuurlijk, maar als je mij wilt overtuigen, dan moet je toch met werkelijke voorbeelden komen en niet met imaginaire. En dan ook nog aantonen dat en op welke manier de gedragstherapie geholpen heeft.
Daarmee zou ik de privacy van mensen aantasten.
Jeanet schreef: Je eerste voorbeeld, daar kan ik nog inkomen. Het tweede is natuurlijk een nachtmerrie, maar die kan elke trans die dement wordt overkomen. Voordeel is dat je dan in de meeste gevallen toch al zover buiten de werkelijkheid staat, dat zoiets er ook nog wel bij kan. Wat niet wegneemt dat ik hoop dat het mij niet zal gebeuren.
Primaire transen niet, die zullen zichzelf, dement of niet, zichzelf als vrouw beschouwen.
Jeanet schreef: Heeft jouw landgenoot Bernlef heel knap over geschreven.
Landgenoot, grin :D Mijn land is gedegradeerd tot provincie helaas.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Plaats reactie