Integratie

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Caroline B
dagelijks aanwezig

Bericht door Caroline B »

Joanne schreef: >>het Genderteam gewoon geen TG's behandelt. Omdat men van mening is dat het creeeren van een vrouw met piemel een abominatie is. TS worden wel geholpen om zodoende identiteit en fysiek geslacht in overeenstemming te brengen. Om het bot te zeggen van zo'n abominatie een normaal mens te maken dan wel man dan wel vrouw. Tussenvormen werken ze hoe oneerlijk ook niet aan mee. <<
Gruwelt het team van de vu van dat soort mensen? Ik kende het woord niet, maar abominatie is gruwel of verschrikking. Lijkt me wel erg sterk uitgedrukt, voor een team wat zeer flexibel behoort te zijn. In eerste instantie las ik het alsof er anomalie (afwijking) stond. Maakt niet uit. Het gaat erom dat het heel moeilijk is om buiten het man/vrouw zijn te denken. Ook mij lukt het niet. Het idee dat er allerlei tussenvormen zijn maakt het zeer complex. Op één of andere manier is het ook bedreigend. Ik snap er ook niks van en maak me er niet meer druk om. Dat is slecht voor mijn gezondheid.
Wellicht dat artsen niet goed opgeleid worden en niet beseffen dat een "mensje halfom" ook heel gelukkig kan zijn.
Uit hoeveel vrouwen bestaat het team eigenlijk? Misschien heeft dat invloed op het beleid.

Aan de andere kant kan ik het team ook wel begrijpen. Het is hun taak om voor de kwaliteit van het leven te zorgen. Daarbij moet je verder kijken dan het hier en nu. Je kunt twijfelen of je, op je 65e nog steeds zo gelukkig bent met een piemel en borsten. Ik zou het niet weten, misschien het genderteam ook niet
Caroline
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

Caroline-B schreef: Je kunt twijfelen of je, op je 65e nog steeds zo gelukkig bent met een piemel en borsten. Ik zou het niet weten, misschien het genderteam ook niet
Dat is een vraag die ik mijzelf ook vaak stel: hoe zal het zijn om oud te worden als transgender? Kan ik dan niet beter de hele weg gaan, ondanks de nodige twijfels?

Groetjes, Jeanet
"Wil je niet anders worden?"
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
esther1
ForumFan

Bericht door esther1 »

Jeanet schreef:
Caroline-B schreef: Je kunt twijfelen of je, op je 65e nog steeds zo gelukkig bent met een piemel en borsten. Ik zou het niet weten, misschien het genderteam ook niet
Dat is een vraag die ik mijzelf ook vaak stel: hoe zal het zijn om oud te worden als transgender? Kan ik dan niet beter de hele weg gaan, ondanks de nodige twijfels?

Groetjes, Jeanet
In de vraag naar morgen ligt vaak het antwoord van vandaag verscholen.

Groetjes,
Esther
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

Esther schreef:
Jeanet schreef: Dat is een vraag die ik mijzelf ook vaak stel: hoe zal het zijn om oud te worden als transgender? Kan ik dan niet beter de hele weg gaan, ondanks de nodige twijfels?

Groetjes, Jeanet
In de vraag naar morgen ligt vaak het antwoord van vandaag verscholen.

Groetjes,
Esther

Raak! Op dit moment misschien nog net iets té raak... Toch bedankt, Esther :) .

Groetjes, Jeanet
"Wil je niet anders worden?"
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
isabel
dagelijks aanwezig

Bericht door isabel »

Joanne schreef: Als je lichamelijk en geestelijk operabel zou zijn

Wanneer ben je geestelijk operabel volgens de VU?

Eigenlijk alleen het geestelijke deel: is dat dubbelzinnig? Enerzijds moet het allemaal wel heel ernstig zijn als geslachtsaanpassing het leven er echt beter op maakt, anderzijds mogen er geen psychische afwijkingen zijn? :roll:

Ik zet er niet voor niets een vraagteken achter. :oops:
Wie legt uit hoe het wél in elkaar zit?

-x-
Isa
Caroline B
dagelijks aanwezig

isabel schreef:[

Eigenlijk alleen het geestelijke deel: is dat dubbelzinnig? Enerzijds moet het allemaal wel heel ernstig zijn als geslachtsaanpassing het leven er echt beter op maakt, anderzijds mogen er geen psychische afwijkingen zijn? :roll:

-x-
Isa
Ik kan niet voor de vu praten. Maar geef even mijn visie.
Het gaat erom dat je psyche bij je nieuwe lichaam past. Dat moet eerst erg duidelijk worden. Omdat de ingreep ‘ernstig’ is. Er is namelijk geen weg meer terug. Het heeft dus niks met de ‘ernst’ van de psychische toestand te maken. Ook niet met eventueel aanwezige psychische “afwijkingen”. Sterker: als er een ‘afwijking’ is tengevolge van een lichaam/geest discrepantie, is juist een operatie aangewezen.
Het is eigenlijk een “zint eer gij begint” strategie.
Als het je heerlijk lijkt om vrouw te zijn, hoeft dat nog niet te betekenen dat je met een vrouwenlichaam ook gelukkig wordt.
Caroline
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Caroline-B schreef:Gruwelt het team van de vu van dat soort mensen? Ik kende het woord niet, maar abominatie is gruwel of verschrikking. Lijkt me wel erg sterk uitgedrukt, voor een team wat zeer flexibel behoort te zijn. In eerste instantie las ik het alsof er anomalie (afwijking) stond. Maakt niet uit. Het gaat erom dat het heel moeilijk is om buiten het man/vrouw zijn te denken. Ook mij lukt het niet. Het idee dat er allerlei tussenvormen zijn maakt het zeer complex. Op één of andere manier is het ook bedreigend. Ik snap er ook niks van en maak me er niet meer druk om. Dat is slecht voor mijn gezondheid.
Wellicht dat artsen niet goed opgeleid worden en niet beseffen dat een "mensje halfom" ook heel gelukkig kan zijn.
Uit hoeveel vrouwen bestaat het team eigenlijk? Misschien heeft dat invloed op het beleid.

Aan de andere kant kan ik het team ook wel begrijpen. Het is hun taak om voor de kwaliteit van het leven te zorgen. Daarbij moet je verder kijken dan het hier en nu. Je kunt twijfelen of je, op je 65e nog steeds zo gelukkig bent met een piemel en borsten. Ik zou het niet weten, misschien het genderteam ook niet
Ok vrij vertaald en denk dat ze het nooit zo zullen stellen maar als ik de beweegredenen hoor waarom ze geen TG behandelen krijg ik er dit gevoel bij.
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

isabel schreef:

-x-
Isa
Ik bedoelde en bedoelde dat in het verlengde van Vida haar posting dat je gezond genoeg bent om de SRS te mogen ondergaan. In zowel lichamelijke als geestelijke zin. Ken een paar mensen die om gezondheidsredenen de SRS niet mogen ondergaan vandaar.
Caroline B
dagelijks aanwezig

Joanne schreef:>> als ik de beweegredenen hoor waarom ze geen TG behandelen <<
Je maakt me nieuwsgierig.
Caroline
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Dat had ik dus al verteld eerder in de draad alleen zelf wat begrippen erin verwerkt die het GT of eigenlijk meer het VU niet hanteert. De vrije vertaling dus;o)
isabel
dagelijks aanwezig

Bericht door isabel »

...

Ik bedoelde en bedoelde dat in het verlengde van Vida haar posting dat je gezond genoeg bent om de SRS te mogen ondergaan. In zowel lichamelijke als geestelijke zin.

Blijft de vraag voor mij: Wanneer is iemand volgens de VU geestelijk gezond genoeg om de SRS te mogen ondergaan? En wanneer niet? Wat mag er wel of niet aan de hand zijn? Wat zijn echte contra-indicaties en wat niet? Dat vraag ik me gewoon af en daar heb ik nog nooit een fatsoenlijk antwoord op gekregen of gevonden...

-x-
Isabel
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Ok nu snap ik je vraag. Nou fysiek gezien moet je natuurlijk gewoon gezond zijn. Enige contraindicaties kunnen trombose hartproblemen of een chronische ontsteking zijn. Als trombose in je familie zit is het een risico met de hormonen. Hartproblemen mag duidelijk zijn en een onsteking ook. Verder zullen er nog wel wat condities zijn waarbij het een te groot risico voor een operatie wordt. Mentaal gezien kijken ze of je geen last hebt van schizofreenheid of MPS en/of psychoses hebt die je het gevoel kunnen geven dat je trans bent terwijl het eigenlijk symptomen zijn van andere geestelijke aandoeningen. Das in een notedop als je andere problemen hebt die de transtitie in de weg staan zullen ze je misschien oranje geven dat je nog even moet wachten of misschien alleen op de anti mannelijke hormonen mag en zo. Maar voor een preciezere uitleg zou je het genderteam een keer moeten vragen.
Caroline B
dagelijks aanwezig

Joanne schreef:Dat had ik dus al verteld eerder in de draad alleen zelf wat begrippen erin verwerkt die het GT of eigenlijk meer het VU niet hanteert. De vrije vertaling dus;o)
OK. Volgens mij is er een slechte communicatie tussen GT en de doelgroep. Ze zijn eerder vaag dan concreet. Misschien met opzet. Zijn ze misschien bang dat wanneer ze de indicaties en contraindicaties zwart op wit zetten er een handleiding onstaat om een behandeling te krijgen.
Ik heb eens op de vu site rondgesnuffeld, daar stond iets over transgenders als raadselachtig, waar nog veel onderzoek naar gedaan moet worden. Maar er is geen geld voor. Geen geldschieters te vinden. Voor hart en vaatziekten geen gebrek aan sponsoren, maar bij genderproblematiek ligt dat heel anders.
Ik ga weer eens het boekje transseksualiteit van LJG Gooren bestuderen. Dat heb ik aan de kant gelegd toen voor mij duidelijk was dat ik geen transseksueel ben.
Caroline
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Caroline-B schreef:OK. Volgens mij is er een slechte communicatie tussen GT en de doelgroep. Ze zijn eerder vaag dan concreet. Misschien met opzet. Zijn ze misschien bang dat wanneer ze de indicaties en contraindicaties zwart op wit zetten er een handleiding onstaat om een behandeling te krijgen.
Of ze doen het om een andere reden: ik heb een coach die ook heel vaag is, maar die doet dat meer om de reden dat ze mij mijzelf wil laten onderzoeken ipv zij mij. Oftewel: ze is bang dat haar (voor?)oordelen mij in de weg zitten.
Caroline-B schreef:Ik ga weer eens het boekje transseksualiteit van LJG Gooren bestuderen. Dat heb ik aan de kant gelegd toen voor mij duidelijk was dat ik geen transseksueel ben.
Ik heb dat boekje zelf ook (tweedehands) gekocht, mijn versie stamt uit 1986. Ik zou als ik jou was ook even naar het jaartal kijken voordat je conclusies trekt...

Groetjes,

Annegreet
Plaats reactie