Stress top 5

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Vida Jane
ff weer wat posten

Stress top 5

Bericht door Vida Jane »

Als er een stress top 5 zou bestaan, zou wat mij betreft het verlies van een dierbare op nummer 1 komen te staan. De geestelijke en lichamelijke effecten die daarbij optreden zijn slopend.
Op één van de vier overgebleven plaatsen zet ik het transformatieproces van het ene naar het andere geslacht. De momenten van gelukzaligheid afgewisseld door de granaatinslagen van de realiteit en de strijd hiertussen veroorzaakt een eveneens hevige pijn. Het soms dood willen zijn om maar van alle hierbij optredende moeilijkheden af te zijn, verzwakt de geest en het lichaam. Maar, 'twee stappen vooruit en een terug levert één stap vooruit op', toch?

De drie overige plaatsen van de stress top vijf zou ik momenteel eigenlijk allemaal willen invullen met... maar dat is niet eerlijk. Het hebben van een vreselijke ziekte met of zonder uitzicht op herstel, het leven in een land waar honger of onderdrukking heerst, gemarteld worden tot de dood er wel of niet op volgt, ect. verdrijven de transformatie al bijna de stress top 5 uit.

Dan maar een top 10?

Liefs,

Vida
Als je van iemand houdt, heeft alles nog meer zin.
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Re: Stress top 5

Bericht door petra_ »

Vida schreef:Als er een stress top 5 zou bestaan, zou wat mij betreft het verlies van een dierbare op nummer 1 komen te staan. De geestelijke en lichamelijke effecten die daarbij optreden zijn slopend.
Op één van de vier overgebleven plaatsen zet ik het transformatieproces van het ene naar het andere geslacht. De momenten van gelukzaligheid afgewisseld door de granaatinslagen van de realiteit en de strijd hiertussen veroorzaakt een eveneens hevige pijn. Het soms dood willen zijn om maar van alle hierbij optredende moeilijkheden af te zijn, verzwakt de geest en het lichaam. Maar, 'twee stappen vooruit en een terug levert één stap vooruit op', toch?
Yup, soms moet je gewoon een paar stapjes terug doen om een aanloop te kunnen nemen.
Vida schreef: De drie overige plaatsen van de stress top vijf zou ik momenteel eigenlijk allemaal willen invullen met... maar dat is niet eerlijk. Het hebben van een vreselijke ziekte met of zonder uitzicht op herstel, het leven in een land waar honger of onderdrukking heerst, gemarteld worden tot de dood er wel of niet op volgt, ect. verdrijven de transformatie al bijna de stress top 5 uit.
Op de keeper beschouwd heb je hier geen enkel recht tot klagen inderdaad. Nederland is een van de meest vrije landen ter wereld. Ik kon notabene kiezen uit 2 genderteams terwijl er ook landen bestaan waar je doodgeknuppeld wordt omdat je niet in het gangbare straatje past. Het kan natuurlijk altijd beter, maar beter dan hier is het nergens.
Vida schreef: Dan maar een top 10?
Wel eens nagedacht over een anti stress top 10? Het leven is niet altijd leuk, maar wel overwegend leuk. Je moet het alleen wel willen of kunnen zien. Dat je daarbij soms hulp nodig hebt, doet er niet toe.
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Vida Jane
ff weer wat posten

Bericht door Vida Jane »

violet schreef:
Wel eens nagedacht over een anti stress top 10? Het leven is niet altijd leuk, maar wel overwegend leuk. Je moet het alleen wel willen of kunnen zien. Dat je daarbij soms hulp nodig hebt, doet er niet toe.
Goed idee Violet, Ik heb er alvast 2.
1. lekker naar de stad en een droom outfit kopen (en kunnen betalen) :)
2. zoenen met een gigantische kanjer die dan in je oor fluisterd 'wat ben je toch een onweerstaanbare meid.' :D

Liefs,

Vida
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Vida schreef:Goed idee Violet, Ik heb er alvast 2.
2. zoenen met een gigantische kanjer die dan in je oor fluisterd 'wat ben je toch een onweerstaanbare meid.' :D

Liefs,

Vida
Als je ze omdraait heb je mijn anti stress top 2 :D
Vida Jane
ff weer wat posten

Bericht door Vida Jane »

Joanne schreef:
Vida schreef:Goed idee Violet, Ik heb er alvast 2.

Liefs,

Vida
Als je ze omdraait heb je mijn anti stress top 2 :D
Ok Joanne mee eens,

1. kanjer fluister in je oor ik geloof dat ik verliefd op je ben (nog beter!) :D
2. droom out-fit kopen :)
3...
4...
5...

Liefs,

Vida
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Ja precies :D En dan op drie een heerlijke vakantie met die kerel van nummer één. Op vier een avondje romantisch tafelen met de heer uit nummer één en op vijf een ontbijtje met beschuit met die kerel van nummer één hahahaha
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

mag de heer uit nr. 1 ook een dame zijn?

Lisa
If all else fails, buy new shoes
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Vida schreef: Goed idee Violet, Ik heb er alvast 2.
Dat is maar een uiterlijkheid. Tuurlijk ben ik hardstikke blij met een nieuwe outfit, maar ik ontleen mijn geluk niet aan kleding. Lekker naar de stad gaan en mezelf kunnen zijn weegt zwaarder.
Vida schreef: 2. zoenen met een gigantische kanjer die dan in je oor fluisterd 'wat ben je toch een onweerstaanbare meid.' :D
Kanjer m/v? Dat mannen mij aantrekkelijk vinden is een leuke bijkomstigheid, meer niet. Mannen die me aantrekkelijk vinden vanwege mijn transigheid, kunnen een eind oprotten. Ik doe dit voor mij, niet voor een ander. Hoewel een heteroman me ontzettend kan bevestigen in mijn vrouw zijn, maakt hij me niet vrouw. Dat ben ik al en ik val (hoofdzakelijk) op vrouwen. Ook al zou ik de mannelijkste van de 2 vrouwen in een relatie zijn, dan nog maakt het me niet minder vrouw. Ik ben (trans)vrouw omdat ik dat zeg. Niet omdat ik daarin bevestigd word.

Mijn top 10;
1. Mezelf kunnen en mogen zijn.
2. Gewaardeerd worden om wie ik ben.
3. (Min of meer) begrepen worden.
4. Begrijpen wat het is om anders te zijn.
5. De ruimte geven en nemen om anders te zijn.
6. Mensen bevestigen in hun individualiteit.
7. Het oneens mogen zijn met anderen.
8. Ergens van kunnen vinden wat ik wil.
9. Anderen kunnen laten vinden wat ze willen,
10. (en 1 t/m 9) Vrijheid.
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
leontine
dagelijks aanwezig

Bericht door leontine »

Mijn tot 10:

1. Leven en laten leven, accepteer elkaar eens zoals men is.
2. Op de zaak gaan ze nu eindelijk eens een keer luisteren naar de verstandigste en doen wat ik zeg.
3. Een lieve levenspartner die me accepteert zoals ik ben en ook zo van knuffelen en tederheid houdt.
4. Een paar goede vrienden om regelmatig mee te kunnen stappen en die ook in zijn voor zot-sessies (ziel op tafel) en reflexie.
5. Een zoon die gelukkig wordt.
6. Dat hele politieke gekonkel houdt op te bestaan en alle mensen gaan eerlijk en transparant, met respect voor de ander, leven.
7. Minimaal 2 keer per week lekker samen een goed wijntje (of 2) drinken en dan de volgende ochtend zonder kater en uitgerust weer naar het werk kunnen.
8. In leuk gezelschap lekker eten klaarmaken en nuttigen.
9. Roken blijkt gezond te zijn.
10. Alle managers gaan doen waar ze voor betaald worden, voorwaardenscheppend voor de medewerkers en samenwerkend om het bedrijfsdoel te realiseren.

De volgorde moet je maar niet teveel aan vasthouden, is gewoon de volgorde waarin ze bij me boven kwamen. En om een echte volgorde te bepalen was me veels te vermoeiend.
Liefs, Leontine

Freedom is just another word for nothing left to lose
Chantal C.
Forumdiva

Bericht door Chantal C. »

Stress? Wat versta je onder stress? De Van Dale zegt:
stress (de ~ (m.)) 1 psychische spanning, druk
Ik ben zelf erg stressbestendig. Kan van alles tegelijk doen, zonder ook maar 1 keer te denken hoe druk ik het wel niet heb of me druk te gaan maken. Het schijnt iets vrouwelijks te zijn. Volgens onderzoek zijn vrouwen beter in staat meerdere dingen tegelijk te doen dan mannen.

Ik kan dan ook niks verzinnen waar ik gestressed van raak. :-?
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Chantal C. schreef:Ik ben zelf erg stressbestendig. Kan van alles tegelijk doen, zonder ook maar 1 keer te denken hoe druk ik het wel niet heb of me druk te gaan maken. Het schijnt iets vrouwelijks te zijn. Volgens onderzoek zijn vrouwen beter in staat meerdere dingen tegelijk te doen dan mannen.

Ik kan dan ook niks verzinnen waar ik gestressed van raak. :-?
Maar of vrouwen meer stressbestendig zijn....? Volgens de ARBO:
Vrouwen hebben een grotere kans dan mannen om in de WAO te komen. Dat is niet altijd zo geweest.Tot halverwege de jaren tachtig hadden juist mannen meer kans om arbeidsongeschikt te worden. De ‘typische instromende WAO-er’ in die tijd was een man werkzaam in de industrie met fysieke klachten. De ‘typische instromende WAO-er’ van nu is een vrouw werkzaam in de dienstensector met psychische klachten....

Er kwamen vorig jaar bijna 35.000 arbeidsongeschikten met psychische klachten bij, waarvan 20.000 vrouwen.Vooral jonge vrouwen worden vaker arbeidsongeschikt wegens psychische klachten dan mannen. In de meeste gevallen gaat het zowel bij mannen als bij vrouwen om verschillende vormen van depressiviteit of een aanpassingsstoornis. Bij de klachten in deze diagnosecategorie is het aandeel werkgebonden aandoeningen verhoudingsgewijs hoog.
Bron: http://www.arbo.nl/content/network/szw/ ... ns2003.pdf

Lisa
Chantal C.
Forumdiva

Bericht door Chantal C. »

Lisa met een S schreef:Maar of vrouwen meer stressbestendig zijn....?
Meer specifiek blijken vrouwen stressbestendiger te zijn dan mannen, zodat zij in crisissituaties beter blijven functioneren, aldus Goleman.
Bron: http://www.nl.capgemini.com/resources/o ... 042004.pdf

Overigens is dit laatst ook in het nieuws geweest.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Ik denk dat waar je aan refereert, is de studie van Mattie Tops aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Tops onderzocht de werking van het zogenaamde 'stresshormoon', Cortisol, dat zowel door mannen als door vrouwen wordt geproduceerd in stress situaties. Cortisol veroorzakt het zgn. 'vlucht-of-vecht' gedrag, waardoor mensen, wanneer ze onder stress komen, sociaal ontwijkend gedrag tonen. Tops ontdekte, dat vrouwen (maar niet mannen), naast Cortisol, een andere hormoon produceerde, die juist een behoefte om sociaal contact te zoeken veroorzakte. Men veronderstelt, dat dit een evolutionaire oorzaak heeft: mannen hadden de keus om te vluchten of vechten wanneer ze in gevaar kwamen. Vrouwen daarentegen moesten/wilden met hun kinderen blijven, en zodoende zochten elkaar op voor bescherming.

De conclusie van de studie is echter, niet dat vrouwen meer stressbestendig zijn dan mannen, maar dat vrouwen een aantal symptomen van stress, zoals het terugtrekken uit het sociale leven, niet vertonen, en dat het behandelen van depressie in vrouwen door sociale interactie te bevorderen, om zodoende de productie van het anti-Cortisol hormoon te stimuleren, wellicht net zo effectief zou kunnen zijn als met medicijnen die het effect van Cortisol onderdrukken.

Trouwens, weet iemand of transvrouwen die hormoon produceren die het effect van Cortisol onderdrukken?

Lisa
Plaats reactie