Nederlandse Transgenderconferentie op 6 november a.s.

Algemeen

Moderator: Moderators

Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Nederlandse Transgenderconferentie op 6 november a.s.

Bericht door Frederique_ »

Gelezen op http://www.vlaamsegenderkring.be:

In Amsterdam vindt op 6 november een conferentie plaats, zie de website van de organisatoren voor nadere info: http://www.t-image.org/index.php?id=254

Groetjes,

Annegreet
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Op het gevaar af dat ik nu wat drammerig klink: ik heb vanmorgen het nieuwe nummer van Transformatie (het opinie en informatieblad van de LKGT&T) binnengekregen. Daarin staat een aankondiging voor bovenstaande conferentie, die volgende week zaterdag gehouden wordt. Ik zal deze aankondiging hier citeren, ik heb drie zinnen vetter gemaakt die de doelgroep en het doel breder maken dan ik eerst dacht:

===============================================
T3

Eerste Nederlandse Transgender Conferentie op 6 november 2004
===============================================

AMSTERDAM - Transgenders in Nederland zijn op dit moment weinig zichtbaar. Om hier verandering in te brengen organiseert Stichting T-Image in samenwerking met de Schorerstichting 'T3 - de eerste Nederlandse Transgender Conferentie'. Op zaterdag 6 november komen transgenders, vertegenwoordigers van zelfhulpgroepen, hulpverleners en andere belangstellenden bij elkaar, met het doel meer aandacht te geven aan transgender onderwerpen. Daarnaast wordt ernaar gestreefd de samenwerking binnen en buiten de gemeenschap te vergroten. T3 staat voor transseksueel, transgender en travestiet, en door het verheffen tot de derde macht geven de organisatoren aan dat de bundeling van de te onderscheiden groepen een duidelijke meerwaarde heeft. Voorzitter Kam Wai Kui: 'Wij willen een aanzet geven tot meer samenwerking, een betere beeldvorming, en transgender onderwerpen breder bekend maken. Een brede maatschappelijke acceptatie is ons voornaamste doel.'

Prof. Dr. Peggy Cohen-Kettenis, hoofd van het Genderteam van het VU Medisch Centrum in Amsterdam zal de conferentie openen met een lezing: 'Is onze samenleving gebaat bij meerdere gendervarianten?'. Tim de Jong, auteur van "Man of vrouw, min of meer" en redacteur van het webmagazin Continuum verzorgt de tweede plenaire lezing. Gedurende de dag zijn er workshops, lezingen, films en discussiebijeenkomsten die bedoeld zijn voor mensen die zowel op persoonlijk, accademisch of professioneel vlak te maken hebben met thema's rond transgender en genderdiversiteit. Onderwerpen zoals spiritualiteit, de beperkingen van de Nederlandse wetgeving, transgender op de werkvloer, genderjongeren en transgender prostituees en HIV/AIDS preventie komen aan de orde. Als afsluiting van de conferentie vindt de feestelijke presentatie plaats van het boek Doe T Zelf. Overzicht van transgender organisaties in Nederland', samengesteld door Ge Meulmeester en Gabriel Bos.

Deelnemers kunnen zich vanaf 30 september inschrijven op de website van stichting T-Image www.t-image.org, of een inschrijfformulier opvragen via e-mail algemeen@t-image.org of tel. 020-6363714.

T3 - eerste Nederlandse Transgender conferentie
Datum: 6 november 2004
Website: http://www.t-image.org

Deelnemersbijdrage:

Studenten en werkzoekenden: EUR 25
Normale prijs: EUR 40
Professionals / organisaties: EUR 95.
==============================================

Persoonlijk denk ik dat wij er allemaal belang bij hebben dat deze conferentie een succes wordt: het is een van de manieren om T* op de kaart te krijgen.

Groetjes,

Frederique
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Ik blijf de term transgender beledigend vinden voor transseksuelen. Ik laat mijn sekse aanpassen, niet mijn gender. De term transgender is ooit bedacht door heteroseksuele travestieten die zich wilden afkeren van transen en homo travestieten. Prima, heb ik niks op tegen, integendeel, maar verwacht niet dat ik onder je paraplu kom kruipen nu je wilt schuilen onder de maatschappelijke acceptatie van transseksualiteit.
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
johnn
Forum / Website Beheerder
Contacteer:

Bericht door johnn »

Is gender niet een ander woord voor sekse??
Groetjes,

Eventuele spel of schrijffouten?? Vertel het mij en ik verbeter deze.
Ondertussen hoop ik dat u mij deze fouten kunt vergeven.......ik ben net een mens
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

johnn schreef:Is gender niet een ander woord voor sekse??
Sekse is geslacht, gender is het onveranderlijke gevoel tot een bepaalde sekse te behoren, geslachtsbeleving. Als alles goed gaat is sekse hetzelfde als gender. Helaas gaat niet altijd alles goed.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

petra_ schreef:Prima, heb ik niks op tegen, integendeel, maar verwacht niet dat ik onder je paraplu kom kruipen nu je wilt schuilen onder de maatschappelijke acceptatie van transseksualiteit.
Voor alle duidelijkheid: de tekst stond in de aankondiging van de T3-conferentie (en komt dus niet van mij). Ik ben wel van mening dat samenwerking indien mogelijk de voorkeur verdient boven het continue bevestigen van de verschillen tussen de diverse T*-smaken (die ook ik overigens wel degelijk erken).

Ik vind het trouwens vervelend dat je in je bericht op mijn persoon speelt.

Groetjes,

Frederique
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Frederique_ schreef: Voor alle duidelijkheid: de tekst stond in de aankondiging van de T3-conferentie (en komt dus niet van mij). Ik ben wel van mening dat samenwerking indien mogelijk de voorkeur verdient boven het continue bevestigen van de verschillen tussen de diverse T*-smaken (die ook ik overigens wel degelijk erken).

Ik vind het trouwens vervelend dat je in je bericht op mijn persoon speelt.
Huh? Doe ik niet. Je in het algemeen...
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

petra_ schreef:Ik blijf de term transgender beledigend vinden voor transseksuelen.
Als je de aankondiging goed leest, zie je vast wel dat die term niet voor transseksuelen wordt gebruikt, maar ernaast (letterlijk). Precies zoals je dat zelf ook doet.
Als iemand jou een transgender zou noemen, zou dat beledigend zijn, ja. Maar dat zal niemand doen, lijkt me.

Groetjes, Janiek
"Wil je niet anders worden?"
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Janiek schreef:
Als je de aankondiging goed leest, zie je vast wel dat die term niet voor transseksuelen wordt gebruikt, maar ernaast (letterlijk). Precies zoals je dat zelf ook doet.
Als iemand jou een transgender zou noemen, zou dat beledigend zijn, ja. Maar dat zal niemand doen, lijkt me.
Niet helemaal, de doelgroepen worden afzonderlijk geïntroduceerd, maar daarna spreekt men van transgenderonderwerpen.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

petra_ schreef:
Janiek schreef:
Niet helemaal, de doelgroepen worden afzonderlijk geïntroduceerd, maar daarna spreekt men van transgenderonderwerpen.
Daar heb je een punt. Ik weet niet of dat is bij gebrek aan een overkoepelend woord (je kunt moeilijk T*onderwerpen zeggen), of dat het is omdat de middelste doelgroep eigenlijk degene is waar het vooral om draait. Dat weet ik op 7 november, want ik ga er heen :wink: .
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Janiek schreef:
Daar heb je een punt. Ik weet niet of dat is bij gebrek aan een overkoepelend woord (je kunt moeilijk T*onderwerpen zeggen), of dat het is omdat de middelste doelgroep eigenlijk degene is waar het vooral om draait. Dat weet ik op 7 november, want ik ga er heen :wink: .
Veel plezier alvast. Ben benieuwd naar je verslagje.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

petra_ schreef:Sekse is geslacht, gender is het onveranderlijke gevoel tot een bepaalde sekse te behoren, geslachtsbeleving. Als alles goed gaat is sekse hetzelfde als gender. Helaas gaat niet altijd alles goed.
Interessante beschrijving. Dit in tegenstelling tot hoe men in de faculteiten die zich bezighouden met Vrouwenstudies het onderscheid definieren:
Een kernconcept van vrouwenstudies is sekse.Sekse is vrijwel altijd een neutrale variabele, evenals leeftijd en opleiding.Soms wordt het beschouwd als een eigenschap van mensen: je bent vrouw of je bent man. Sekse is dan een vaststaand "natuurlijk" gegeven, vastgeklonken aan het biologische verschil.Het biologische verschil tussen mannen en vrouwen is niet in zichzelf zo betekenisvol, maar krijgt pas betekenis in onze maatschappelijke context. Om dit verschil tussen biologie en cultuur, nature and nurture, tot uitdrukking te brengen introduceert de Britse socioloog Ann Oakly in 1972 de twee begrippen sex en gender, waarbij sekse verwijst naar de biologische categorieën en gender refereert aan de culturele bewerking van dit verschil.
Bron: Fontys Hogescholen
Gender (Engels voor geslacht) duidt de geslachtelijke identiteit aan: de cultureel en maatschappelijk bepaalde verschillen tussen de seksen. Dit in tegenstelling tot de biologisch bepaalde "sekse'.
Bron: NRC
Gender, de sociale conditionering en betekenis die aan iemands sekse wordt gekoppeld, staat in relatie tot andere sociale categorieën en dient ook binnen die relaties beschouwd te worden, zo blijkt uit het huidige emancipatiebeleid.
Bron: IDEA Vrouwenbibliotheek
Zowel in Meads werk als in de feministische antropologie van de jaren zeventig staat de loskoppeling van lichamelijke kenmerken en sociaal gedrag centraal. In de hedendaagse terminologie wordt deze loskoppeling onder woorden gebracht door het gebruik van twee verschillende termen, namelijk sekse en gender. Daar waar sekse verwijst naar twee, door lichamelijke verschillen gekenmerkte, soorten mensen, vrouwen en mannen, betreft gender de sociale en culturele betekenissen van vrouwelijkheid en mannelijkheid. Het gebruik van het begrip gender maakt in één oogopslag duidelijk dat biologisch determinisme wordt afgewezen.
Bron: UVA - Proefschrift Anna Alten
Met de term gender wil men dan aangeven dat onderkend wordt dat de maatschappelijke verschillen tussen mannen en vrouwen niet toegeschreven moeten worden aan kenmerken op grond van biologische sekse, maar aan de sociaal-culturele invulling daarvan.
Bron: Vakgroep CA/SNWS Vrije Universiteit
Sekse is het biologisch bepaalde verschil tussen vrouwen en mannen. Gender is het cultureel bepaalde verschil tussen vrouwenrollen en mannenrollen. Gender is niet statisch, het varieert in tijd en plaats.
Bron: E-quality
Van bij de geboorte verschillen vrouwen en mannen van elkaar. Het gaat hier om de biologische verschillen of wat we algemeen onder de term sekse verstaan. Deze sekse die elk individu toegewezen krijgt, zorgt voor een effectieve tweedeling tussen vrouwen en mannen. Onmiddellijk is er dus sprake van een dualiteit in het menszijn: je bent ofwel vrouw ofwel man. In realiteit blijken er heel wat biologische tussenmogelijkheden te bestaan tussen de vrouwelijke sekse en de mannelijke sekse. Er is met andere woorden van bij het begin sprake van een misverstand: de opdeling vrouw man berust niet op een biologische realiteit, terwijl men daar in onze samenleving toch altijd van uitgaat.

Sekse is al niet zo’n eenvoudige zaak en bovendien worden er heel wat verwachtingen aan sekse gekoppeld: van een vrouw wordt verwacht dat ze zich zus gedraagt, van een man wordt verwacht dat hij zich zo gedraagt. Deze verwachtingen maken van sekse gender. Je wordt vrouw/man ’gemaakt’ in een sociaal proces, binnen een bepaalde sociale context die tijds- en omgevingsgebonden is.
Bron: Viboso (B)

Binnen de Vrouwenstudies dus wordt sekse gebruikt voor alle eigenschappen die van de nature zijn afkomstig, en gender voor degene die van nurture komen.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Knap gegoogled, maar vrouwenstudies hebben niks met genderdysforie te maken. Dat gender en sekse van elkaar kunnen afwijken komt niet ter sprake, er wordt alleen even heel kort op gewezen dat de natuur zich niet noodzakelijkerwijs aan de sekse tweedeling houdt. Als je gender definiëert als nurture oftwel aangeleerd geslacht, dan past dat prima binnen mijn omschrijving van geslachtsbeleving, namelijk dat wat door anderen of jezelf als mannelijk of vrouwelijk ervaren (beleefd) wordt. Door te stellen dat gender volledig nurture is, sluit je aangeboren T zijn echter wel uit, daar ga ik niet in mee. Genderidentiteit wordt weliswaar gevormd in de eerste levensjaren maar als dat misgaat en er een discrepantie tussen gender en sekse ontstaat dan zijn daar biologische factoren aan ten grondslag. Daar wijzen de studies naar de oorzaak van transseksualiteit ook op.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

Als je genderidentiteitsbeleving tegengesteld is aan je sekse, dan ben je dus trans. Maar wát is er dan trans: je sekse of je gender? En maakt het wat uit? Aan je sekse (of je genderrol, als je je transgender noemt) valt iets te doen, aan je genderidentiteitsbeleving niet. Tenminste, dat zou ik als een fundamentele aantasting van mijn persoonlijke integriteit opvatten als iemand het op zich zou willen nemen daaraan te gaan sleutelen om de twee weer in overeenstemming met elkaar te brengen.

Aan het eind van het liedje denk ik dat de daden die in het geding zijn belangrijker zijn dan de woorden. Of niet, Petra :wink: ?
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Janiek schreef:Als je genderidentiteitsbeleving tegengesteld is aan je sekse, dan ben je dus trans. Maar wát is er dan trans: je sekse of je gender?
De mens die de sekse laat aanpassen. Gender staat vast, daar is men wel achter. Dat maakt de term transgender ook een beetje ongelukkig gekozen.
Janiek schreef: En maakt het wat uit? Aan je sekse (of je genderrol, als je je transgender noemt) valt iets te doen, aan je genderidentiteitsbeleving niet. Tenminste, dat zou ik als een fundamentele aantasting van mijn persoonlijke integriteit opvatten als iemand het op zich zou willen nemen daaraan te gaan sleutelen om de twee weer in overeenstemming met elkaar te brengen.
Toch zouden de wetenschappers en dokters niets liever doen. Als de oorzaak van genderdysforie ooit wordt gevonden, stopt de lichamelijke behandeling ervan ben ik bang. Dan is het gewoon een kwestie van een knopje omzetten in de hersenen en weg probleem.
Janiek schreef: Aan het eind van het liedje denk ik dat de daden die in het geding zijn belangrijker zijn dan de woorden. Of niet, Petra :wink: ?
Ja, maar je moet bij Lisa zijn, die heeft zich suf zitten google-en om een paar van mijn woordjes.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Plaats reactie