Juist wel. Maar met inachtneming van de mening van een ander.Janiek schreef:
Ik vind dat je wel erg ver gaat in je conclusies. Er bestaat geen mening of er is wel iemand die zich erdoor gekwetst zal voelen wanneer die geuit wordt. Moet je dan maar niks uiten?
De geschiedenis leert ons nu dat religieus fanatisme fout is. Daarom moet dat fanatisme bestreden worden. Iedereen mag geloven wat zhij wil, maar niemand mag buitengesloten worden . Sommige Islamitische principes staan haaks op de democratie en dus is er voor die principes geen plaats binnen onze samenleving.Janiek schreef: Religie en idealisme maken meer kapot dan je lief is. Drank ook. Maar ik geloof er niets van dat de mensheid gebaar is bij het aan banden leggen van die dingen. Daar is ook een geschiedenis voor om te laten zien dat pogingen in die richting niet werkten.
Dat klinkt heel mooi, maar het is naiëf zolang er woorden als bloedwraak en jihad bestaan.Janiek schreef: Onze enige hoop is, als je het mij vraagt, dat wij onszelf en elkaar opvoeden om met onze vrijheden om te gaan op een manier dat er geen dooien bij hoeven te vallen.
Haat, samen met jaloezie, de emotie die we het best kunnen uiten...Janiek schreef: M'n jongste dochter (7): "Tja, als je iemand haat, dan haat je iemand, maar dan ga je 'm nog niet zomaar vermoorden."
Ik hoop het. Mijn glas is halfleeg.Janiek schreef: Er is nog hoop