Vrijheid

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
marjan
dagelijks aanwezig
Berichten: 231
Lid geworden op: wo okt 13, 2004 12:24

Re: Vrijheid

Bericht door marjan »

petra_ schreef:Voor extremisme is geen plaats in deze wereld. Theo ging regelmatig te ver maar dat mag geen reden zijn om iemand maar af te slachten als een varken. Trouwens, tussen kwetsen en dicrimineren zit een groot verschil. Een keer gekwetsd worden kan er voor zorgen dat je bij jezelf te rade gaat. Dat kan alleen maar goed zijn.
Ik denk eerlijk gezegd dat doelbewust iemand op zijn ziel trappen alleen maar tot verdere escalatie zal kunnen leiden. Wie haat zaait zal het ook oogsten. Het Palestijnse conflict is daar een goed voorbeeld van.

Marjan
Gebruikersavatar
esther1
ForumFan
Berichten: 390
Lid geworden op: ma jun 18, 2001 2:00
Locatie: Vlaardingen

Re: Vrijheid

Bericht door esther1 »

petra_ schreef: ik wil dat de vrijheid van godsdienst net zozeer aan banden wordt gelegd als de vrijheid van meningsuiting. Die houdt op waar een ander gekwetst wordt.
Vrijheid van meningsuiting houdt op wanneer een ander gekwetst wordt?

Dit betekent dus einde van de vrijheid van meningsuiting!

Ik houd dus verder mijn mond maar hier.
marjan
dagelijks aanwezig
Berichten: 231
Lid geworden op: wo okt 13, 2004 12:24

Bericht door marjan »

Lisa met een S schreef: Terwijl wij, omdat het past binnen onze culturele kader, veronderstellen dat er bij Van Gogh en Petra, een genuanceerde mens achter de vaak kwetsend en denigrerende opmerkingen schuil gaat, zien wij daar geen bewijs voor bij de Imams..
Ik vind de nuance in de uitspraken van Theo eerlijk gezegd ver te zoeken, en voor iemand uit een andere cultuur zal dit wel haast onmogelijk moeten zijn.
Lisa met een S schreef: Zoals wij tegen hun misdaden aankijken, misschien kijken ze ook tegen onze -- in Irak, Palestina, Afghanistan, Tsetjenie, enz.
Lisa
Laten we inderdaad vooral niet vergeten dat wij onze welvaart voor een flink deel te danken hebben aan vele eeuwen van uitbuiting.

Marjan
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Re: Vrijheid

Bericht door Lisa met een S »

Esther schreef:Ik houd dus verder mijn mond maar hier.
Oftewel ....

"if you can't say anything nice, don't say anything at all...."

Lisa :-)
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
petra_
Forumdiva
Berichten: 1212
Lid geworden op: di feb 24, 2004 19:38
Contacteer:

Re: Vrijheid

Bericht door petra_ »

Esther schreef:
Vrijheid van meningsuiting houdt op wanneer een ander gekwetst wordt?

Dit betekent dus einde van de vrijheid van meningsuiting!

Ik houd dus verder mijn mond maar hier.
Nee hoor. Je mag zeggen wat je wilt, maar als je te ver gaat mag een ander je voor de rechter slepen.
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Adriana Tol
ff weer wat posten
Berichten: 36
Lid geworden op: do okt 14, 2004 22:45

Bericht door Adriana Tol »

............................
Laatst gewijzigd door Adriana Tol op wo nov 17, 2004 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
petra_
Forumdiva
Berichten: 1212
Lid geworden op: di feb 24, 2004 19:38
Contacteer:

Re: Vrijheid

Bericht door petra_ »

marjan schreef: Ik denk eerlijk gezegd dat doelbewust iemand op zijn ziel trappen alleen maar tot verdere escalatie zal kunnen leiden. Wie haat zaait zal het ook oogsten. Het Palestijnse conflict is daar een goed voorbeeld van.
Met het Palestijnse conflict bedoel je de vieze oorlog die Israël met Palestina voert? Theo zaaide geen haat, hij zaaide twijfel. Liet mensen nadenken. Een van zijn uitspraken was: "de facisten zijn onder ons." Daar had hij gelijk in. Geitenneukers is nog mild vergeleken met wat een fundamentalist van mij vindt.
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Re: Vrijheid

Bericht door Lisa met een S »

petra_ schreef:Geitenneukers is nog mild vergeleken met wat een fundamentalist van mij vindt.
Dat vind jij. Ik geloof dat seks bedrijven met dieren zowel in de Bijbel als Koran ook vallen onder de dingen die een gruwel Gods zijn. Een fundamentalist zou er waarschijnlijk zich zwaar beledigt voelen om van zoiets te worden beticht.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
marjan
dagelijks aanwezig
Berichten: 231
Lid geworden op: wo okt 13, 2004 12:24

Re: Vrijheid

Bericht door marjan »

petra_ schreef:Met het Palestijnse conflict bedoel je de vieze oorlog die Israël met Palestina voert? .
Precies. En ik geloof dat het nu toch wel duidelijk is dat geweld met geweld beantwoorden nooit tot een oplossing zal leiden. En dat zonder uitbuiting en onderdrukking het fundamentalisme waarschijnlijk geen bestaansrecht zou hebben.
petra_ schreef:Theo zaaide geen haat, hij zaaide twijfel. Liet mensen nadenken. Een van zijn uitspraken was: "de facisten zijn onder ons." Daar had hij gelijk in. Geitenneukers is nog mild vergeleken met wat een fundamentalist van mij vindt.
En dat is dus een reden om dan maar terug te gaan schelden? Tot meer wederzijds begrip zal het in ieder geval niet leiden, of denk jij van wel?

Marjan
Gebruikersavatar
esther1
ForumFan
Berichten: 390
Lid geworden op: ma jun 18, 2001 2:00
Locatie: Vlaardingen

Re: Vrijheid

Bericht door esther1 »

petra_ schreef:
Esther schreef:
Vrijheid van meningsuiting houdt op wanneer een ander gekwetst wordt?

Dit betekent dus einde van de vrijheid van meningsuiting!

Ik houd dus verder mijn mond maar hier.
Nee hoor. Je mag zeggen wat je wilt, maar als je te ver gaat mag een ander je voor de rechter slepen.
Klopt, de enige plek waar dit soort conflicten uitgevochten mag worden tenslotte. En dus niet op straat met messen en een revolver, maar zeker ook niet op een site als deze. Ik blijf overigens, misschien heel naief, nog steeds geloven in de dialoog. Begrip vragen, maar zeker ook geven.
Dit gaat niet meer op voor de extremisten, maar dat geldt niet alleen voor islamitische extremisten, dat geldt voor extremisme in het algemeen.

Tenslotte dan toch nog maar even iets over de hypocritie rond Theo van Gogh.Het komt bij mij toch allemaal wat schijnheilig over, de toespraak van minister Verdonk, het commentaar van politici, met name van Josias van Aartsen en anderen. De dood van van Gogh wordt aangegrepen om politiek voordeel te behalen. Was hij ook "gewoon" gestorven aan een hartaanval, had er geen haan naar gekraaid, sterker nog, was er stilletjes gegniffeld. En nu staat de Dam vol. Voor wie, of beter, tegen wie?
Gebruikersavatar
esther1
ForumFan
Berichten: 390
Lid geworden op: ma jun 18, 2001 2:00
Locatie: Vlaardingen

Re: Vrijheid

Bericht door esther1 »

Lisa met een S schreef:
Esther schreef:Ik houd dus verder mijn mond maar hier.
Oftewel ....

"if you can't say anything nice, don't say anything at all...."

Lisa :-)
Leuk gequoted Lisa.
Had weinig anders van je verwacht.
Maar laten we bij de draad blijven
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Vrijheid

Bericht door Chantal C. »

Lisa met een S schreef:
petra_ schreef:Geitenneukers is nog mild vergeleken met wat een fundamentalist van mij vindt.
Dat vind jij. Ik geloof dat seks bedrijven met dieren zowel in de Bijbel als Koran ook vallen onder de dingen die een gruwel Gods zijn. Een fundamentalist zou er waarschijnlijk zich zwaar beledigt voelen om van zoiets te worden beticht.
Overigens vind ik niet dat je "Geitenneukers" kunt vergelijken met "homo's moeten van flat gebouwen gegooit worden". Dat laatste is daadwerkelijk aanzetten tot. Er zijn zat buitenlanders (al dan niet hier geboren) die ons "*** nederlanders" noemen. Dan valt "Geitenneukers" in het niet.

Als je de humor er van in ziet, van "Geitenneukers", valt het allemaal wel mee. Hans Teeuwen heeft ooit moslims "hysterische zandmannetjes" genoemd.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Maruscha
Eredivisie
Berichten: 777
Lid geworden op: vr mei 17, 2002 20:32
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Pff .. ik vind geitenneuker een stuk beledigender dan *** Nederlander.
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Misschien moeten immigranten bij de inburgeringscursus een cursus humor krijgen. Mag best wat meer gelachen worden hoor.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Re: Vrijheid

Bericht door Lisa met een S »

Chantal C. schreef:Overigens vind ik niet dat je "Geitenneukers" kunt vergelijken met "homo's moeten van flat gebouwen gegooit worden". Dat laatste is daadwerkelijk aanzetten tot.
Mee eens, hoewel ik vind hier dat je een valse argumentatie heb aangehaald -- niemand heeft hier het tegendeel beweerd.
Chantal C. schreef:Er zijn zat buitenlanders (al dan niet hier geboren) die ons "*** nederlanders" noemen. Dan valt "Geitenneukers" in het niet.
Dat vind jij.
Chantal C. schreef:Als je de humor er van in ziet, van "Geitenneukers", valt het allemaal wel mee. Hans Teeuwen heeft ooit moslims "hysterische zandmannetjes" genoemd.
Tja, en wie weet, zijn er cabaretiers die een trans een "omgebouwde vent" noemt. Flauw om daarom aanstoot te nemen. ... Doorgaans wordt door de instanties iets als discriminerend of als harassment beschouwd, wanneer het door de slachtoffer als dusdanig wordt ervaren; dat weegt zwaarder dan de intentie van de spreker. Wij mogen misschien "geitenneukers" grappig vinden, maar wanneer het door de mensen op wie het betrekking heeft als beledigend word ervaren, dan is het dat wel, ongeacht onze intentie.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Plaats reactie