Nederlandse Transgenderconferentie op 6 november a.s.

Algemeen

Moderator: Moderators

Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

petra_ schreef: Maar die transmannen houden ook niet vast aan hun baarmoeder. Transgendervrouwen willen wel graag hun voortplantingsorganen intakt houden voor zover ik weet.
Janiek schreef: Een native American transman uit Canada zei daarover: de westerse cultuur is fetisjistisch als het erom gaat die man/vrouw dichotomie zo stringent te koppelen aan die uitwendige geslachtsorganen.
Zit wel wat in. Maar zo maak je de scheidslijn wel heel moeilijk, een genderdiverse vrouw die vol trots haar 20cm lange "clit" etaleert en daarbij schrijft fully functional te zijn, is voor mij geen vrouw. Die persoon is namelijk volledig functioneel als man.
Wat je zegt over die transmannen en hun baarmoeder klopt volledig voorzover ik hen ken.

En die transgendere vrouw die je hier schildert, is dat een karikatuur uit jouw eigen verbeelding, of ben je zoiets op Amerikaanse fora tegengekomen :-? . Iemand die zo trots is op zijn geslacht, kan niet geacht worden eraan te twijfelen, lijkt mij. Die is ook vast niet uit op een eigen gender naast man en vrouw.
De native American die ik sprak zou het ook in zo'n geval over fetisjisme hebben. Zij zijn nog doordrongen van het idee van de transgendere sjamanen en die hadden andere dingen om voor te leven dan het etaleren van penissen.

<<groetjes
"Wil je niet anders worden?"
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
leontine
dagelijks aanwezig

Bericht door leontine »

petra_ schreef: Huh? :wink:
:lol:
Petra, zo verbaasd hoef je nu ook weer niet te zijn over mijn reactie, ik heb je wel eerder gezegd dat je best wat te melden hebt. Wat niet wil zeggen dat ik het altijd met je eens ben. :D
Liefs, Leontine

Freedom is just another word for nothing left to lose
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Janiek schreef: En die transgendere vrouw die je hier schildert, is dat een karikatuur uit jouw eigen verbeelding, of ben je zoiets op Amerikaanse fora tegengekomen :-? .
Het is een beetje een overdreven voorbeeld van wat ik ben tegengekomen op zowel Nederlandse als Amerikaanse fora. Niet allemaal roepen ze volledig functioneel te zijn, maar meestal staat dat op hun foto's wel als een paal boven water.
Janiek schreef: Iemand die zo trots is op zijn geslacht, kan niet geacht worden eraan te twijfelen, lijkt mij. Die is ook vast niet uit op een eigen gender naast man en vrouw.
Dat weet ik niet. Ze noemen zich meestal TG, soms she male. Zijn er uit die conferentie ook namen voor de nieuwe genders gekomen eigenlijk?
Janiek schreef: De native American die ik sprak zou het ook in zo'n geval over fetisjisme hebben. Zij zijn nog doordrongen van het idee van de transgendere sjamanen en die hadden andere dingen om voor te leven dan het etaleren van penissen.
Een interessant fenomeen is dat wel. Transgenders spirituele krachten toekennen. Een tijdje terug was BNN at work in India en volgden ze een groep van die "sjamanen" (ik weet niet meer hoe ze zich noemden.) Overdag kon je ze inhuren om je kind te laten zegenen en als je dat niet deed dan kwamen ze gratis om het te vervloeken. 's Nachts liepen ze te tippelen. Ik heb met verbazing zitten kijken, hele (achter)buurten vol met half man, half vrouw mensen.
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

leontine schreef:
:lol:
Petra, zo verbaasd hoef je nu ook weer niet te zijn over mijn reactie, ik heb je wel eerder gezegd dat je best wat te melden hebt. Wat niet wil zeggen dat ik het altijd met je eens ben. :D
Ik deed een dom blondje na...
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

petra_ schreef:Een interessant fenomeen is dat wel. Transgenders spirituele krachten toekennen. Een tijdje terug was BNN at work in India en volgden ze een groep van die "sjamanen" (ik weet niet meer hoe ze zich noemden.) Overdag kon je ze inhuren om je kind te laten zegenen en als je dat niet deed dan kwamen ze gratis om het te vervloeken. 's Nachts liepen ze te tippelen. Ik heb met verbazing zitten kijken, hele (achter)buurten vol met half man, half vrouw mensen.
Je bedoelt hijra's.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Lisa met een S schreef:
petra_ schreef:Een interessant fenomeen is dat wel. Transgenders spirituele krachten toekennen. Een tijdje terug was BNN at work in India en volgden ze een groep van die "sjamanen" (ik weet niet meer hoe ze zich noemden.) Overdag kon je ze inhuren om je kind te laten zegenen en als je dat niet deed dan kwamen ze gratis om het te vervloeken. 's Nachts liepen ze te tippelen. Ik heb met verbazing zitten kijken, hele (achter)buurten vol met half man, half vrouw mensen.
Je bedoelt hijra's.

Lisa
Moet dat geen zhijra's zijn? 8)
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Lisa met een S schreef: Je bedoelt hijra's.
Ja.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

petra_ schreef:
Dat weet ik niet. Ze noemen zich meestal TG, soms she male. Zijn er uit die conferentie ook namen voor de nieuwe genders gekomen eigenlijk?
Nee, het ging in de lezing van Peggy Cohen weliswaar over de wenselijkheid ervan voor diverse groepen mensen, maar hoe dat in te vullen bleef vaag. Onder het publiek waren (behalve professionals uit de hulpverlening) zowel travestieten als transen en enkelen die zich wellicht transgender zouden noemen. Maar dat waren sowieso mensen met een heel andere (lees: minder geseksualiseerde) beleving van TG, voor zover ik weet natuurlijk.

Over de naam van dat fenomeen in India heeft Lisa je al ingelicht, zie ik hieronder.
Ik denk dat zoiets een mogelijkheid schildert. Peggy Cohen is vanuit haar praktijk heel erg begaan met intersex kinderen en hun problematiek. Voor die groep zag zij voordelen in een flexibeler omgan met gender. Frappant is dan dat in India de hijra's een vergaarbak vormen voor zowel mensen die wij als genderdysfoor zouden betitelen als intersex mensen. Kinderen met ambigue geslachtsorganen worden daar traditioneel als door de schepper aangewezen hijra's gezien en soms reeds als baby aan een oudere hijra afgestaan, die het dan opvoed in de sociale rol die deze groep vervult.
Over de bijzondere status van die mensen wordt wel eens iets te positief geoordeeld, denk ik, want op transgender.be staat bijvoorbeeld een verhaal waaruit blijkt dat ze ook regelmatig het mikpunt van spot zouden zijn.

<<groetjes
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Janiek schreef: Over de naam van dat fenomeen in India heeft Lisa je al ingelicht, zie ik hieronder.
Ik denk dat zoiets een mogelijkheid schildert. Peggy Cohen is vanuit haar praktijk heel erg begaan met intersex kinderen en hun problematiek. Voor die groep zag zij voordelen in een flexibeler omgan met gender. Frappant is dan dat in India de hijra's een vergaarbak vormen voor zowel mensen die wij als genderdysfoor zouden betitelen als intersex mensen. Kinderen met ambigue geslachtsorganen worden daar traditioneel als door de schepper aangewezen hijra's gezien en soms reeds als baby aan een oudere hijra afgestaan, die het dan opvoed in de sociale rol die deze groep vervult.
Foute boel. Tenminste de groep hijra's die ik heb gezien was maar een verzameling engerds. Je laat je kind toch niet opgroeien in de prostitutie?
Janiek schreef: Over de bijzondere status van die mensen wordt wel eens iets te positief geoordeeld, denk ik, want op transgender.be staat bijvoorbeeld een verhaal waaruit blijkt dat ze ook regelmatig het mikpunt van spot zouden zijn.
Misschien ook wel een beetje eigen schuld als je kinderen gaat lopen vervloeken. Daar maak je geen vrienden mee.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Petra,

Met zo een ethnocentrische instelling, ben jij perfect geschikt om als missionaris af te reizen naar zulke landen en de arme drommels daar op te voeden met de superieure normen en waarden van onze westerse maatschappij.

Het wordt tijd dat je wat van de werken van o.a. Margaret Mead gaat lezen om iets van culturele relativisme te begrijpen.

Lisa
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

petra_ schreef:
Foute boel. Tenminste de groep hijra's die ik heb gezien was maar een verzameling engerds. Je laat je kind toch niet opgroeien in de prostitutie?
Janiek schreef: Over de bijzondere status van die mensen wordt wel eens iets te positief geoordeeld, denk ik, want op transgender.be staat bijvoorbeeld een verhaal waaruit blijkt dat ze ook regelmatig het mikpunt van spot zouden zijn.
Misschien ook wel een beetje eigen schuld als je kinderen gaat lopen vervloeken. Daar maak je geen vrienden mee.
Hoi Petra,

hier sluit ik me bij de strekking van Lisa's reactie aan. Voor mij ga je hier veel te kort door de bocht. En om je gerust te stellen: er bestaan ook hijra's die in een soort kloostergemeenschap leven en een kuis en religieus leven leiden. Prostitutie is niet hun enige manier van leven. Ik ben goedgelovig genoeg om aan te nemen dat die mensen die hun kind afstaan, het naar zo'n klooster brengen en niet achterlaten bij de in gropen levende prostituées.
Wat hijra's doet kiezen voor de ene of de nadere bestaanswijze weet ik niet. Zou interessant zijn om te onderzoeken in hoeverre dat met persoonlijke voorkeuren te maken heeft.
Misschien een zelfde verschil als tussen de she-male's waar jij het over had en de transgenders die in een monogame relatie met een man of vrouw leven??

<<groetjes
adriana
Eredivisie

Bericht door adriana »

Hi allemaal,

ben sinds enige weken in India en heb het land (sommigen zeggen een kontinent, land met meer dan 1 miljard inwoners, een twintig talen en tientallen dialecten ) ook in de afgelopen jaren vaak bezocht.
Het land heeft veel, bhoedisme (ook een paar honderd millioen moslims), schoonheid aan natuur, cultuur, maar ook een gigantische corruptie en enorme armoede, enz.

De enigste keer dat ik een groep hijra's heb gezien was bij een station in Bombay. Op het eerste gezicht gewoon een groepje vrouwen maar al gauw was het duidelijk dat het niet om bio-vrouwen ging. Ze waren nogal luidruchtig en provoserend zo van wie maakt ons wat, ik vond ze er, behalve de kleding, niet vrouwelijk uitzien.

Indiase vrouwen in tegenstelling zijn zeer ingetogen zeker op straat, de hijra's helemaal niet. Ik denk dat er ook veel in de prostitutie zitten want India is een land met nul,nul aan sociale voorzienigen.
Je hebt werk (de helft heeft minder dan 4000 rupees per maand ongeveer 80 euro) of de familie houd je inleven (behalve als je voor de overheid hebt gewerkt dan heb je een klein pensioen)

De vrouw heeft een lagere status en doet zwaar lichamelijk werk, in de bouw, grondwerk (graven van o.a. greppels voor kabels), dragen van water en hout om eten te koken, enz., het mindere werk vegen van straten enz.

De traditionele kleding de saries, (zeker 99 % van de vrouwen kleed zich zo)maakt het wel makkelijk als je transgender bent om weg te blenden in de massa, alleen na zonsondergang is het buiten een mannen wereld vrouwen zie je dan in feite niet meer.

De voorzieningen die wij kennen voor TS ligt buiten bereik hier in India, maar zelfs in Amerika is dit niet het geval.

groetjes, Adriana
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

leuk je weer eens hier te treffen, Adriana.

Lisa
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Lisa met een S schreef: Het wordt tijd dat je wat van de werken van o.a. Margaret Mead gaat lezen om iets van culturele relativisme te begrijpen.
Relativering zat, ik gaf duidelijk aan alleen de hijra's van bnn at work als referentiekader te hebben. Die komen aardig overeen met Adriana's beschrijving. Een provocerende, luidruchtige groep van zichzelf prostituerende verklede mannen.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

De documentaires en literatuur over hijra's waarvan ik kennis heb genomen, spreken niet van verklede mannen. De meeste hijra's hebben een primitieve geslachtsaanpassende behandeling ondergaan: de uitwendige geslachtsorganen worden een poos lang afgebonden en dan na het drinken van een kruidenbrouwsel grofweg geamputeerd. Dat geeft aan dat het concept transseksualiteit in de Indiase cultuur niet bestaat/bestond. Voor intersex en genderdysfore personen was/is dat gewoon de weg die open ligt: de sociale status van hijra, met de daarbij behorende beperkte mogelijkheden van voorzien in je levensonderhoud. Zoals daar zijn prostitutie, religieuze hand en spandiensten en bedelarij; dat laatste niet met de belofte te bidden voor de goede gever, maar slechts de toezegging die niet te vervloeken.

<<groetjes
Plaats reactie