ziektenfonds en behandeling in buurland

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
isabel
dagelijks aanwezig

ziektenfonds en behandeling in buurland

Bericht door isabel »

Als Nederlandse ben ik uitgeweken naar het genderteam in Gent.
Redenen voor mij zijn kortere wachtlijst, kortere reistijd en lagere ziekenhuiskosten t.o.v. Amsterdam. :D

Bij het ziekenfonds moet ik nog wel een goed onderbouwde aanvraag indienen voor vergoeding.
Iemand tips, kennis, ervaring hiervoor?? :-?

tnx!

-x-

Isabel
marjan
dagelijks aanwezig

Re: ziektenfonds en behandeling in buurland

Bericht door marjan »

isabel schreef: Als Nederlandse ben ik uitgeweken naar het genderteam in Gent. Redenen voor mij zijn kortere wachtlijst, kortere reistijd en lagere ziekenhuiskosten t.o.v. Amsterdam. :D

Bij het ziekenfonds moet ik nog wel een goed onderbouwde aanvraag indienen voor vergoeding.
Iemand tips, kennis, ervaring hiervoor?? :-?
Ben je van plan om het gehele traject in Gent af te leggen of heb je al groen licht van het VU? In het eerste geval betwijfel ik of je in Gent sneller klaar zult zijn, aangezien de procedures voorzover ik weet daar over het algemeen langer zijn dan bij het VU, o.a. omdat er in Gent geen genderteam bestaat zoals dat van Amsterdam. Maar ook als je al een diagnose van het VU hebt vraag ik me af of je in Gent zoveel eerder aan de beurt zult zijn voor de operatie. Mocht dit toch zo zijn dan lijkt me dat het beste argument om een verzoek tot vergoeding aan te vragen. Veel succes in ieder geval.

Marjan
isabel
dagelijks aanwezig

Bericht door isabel »

. .
Laatst gewijzigd door isabel op vr dec 03, 2004 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
marjan
dagelijks aanwezig

Bericht door marjan »

isabel schreef:Bij de VU ben ik in juni aangemeld en kan ik volgens Jos op zijn vroegst in februari een eerste oproep voor de psycholoog verwachten.

In Gent heb ik al gesprekken met een psychiater gehad en mag ik in maart met hormonen starten.
Wanneer heb je je dan in Gent aangemeld? En hoeveel gesprekken heb je gehad? Van wat ik heb gehoord duurt de diagnostische fase in Belgie over het algemeen langer dan in Nederland en begint men daar met lagere doses hormonen. Krijg je dit overigens wel al vergoed of moet je dat nog aanvragen?

Marjan
isabel
dagelijks aanwezig

Bericht door isabel »

. .
Laatst gewijzigd door isabel op vr dec 03, 2004 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
marjan
dagelijks aanwezig

Bericht door marjan »

isabel schreef: [Ik leef gewoon als vrouw, als zodanig geaccepteerd: al een aantal jaren een relatie, ook op mijn werk, zelfs door instanties als ziekenfonds, fiscus, uwv, etc., mijn naam is door de overheid gewijzigd, etc.
Dat lijkt me nogal sterk. Volgens mij kun je in Nederland je naam en geslacht pas laten wijzigen als je bent geopereerd. De instanties die jij noemt zijn immers gekoppeld aan de GBA. Bij andere instanties lukt het meestal wel om dat in een eerder stadium te laten veranderen, hoewel sommige daar moeilijk over kunnen doen en een ondersteunende brief van het genderteam vragen.

Marjan
isabel
dagelijks aanwezig

Bericht door isabel »

Naamswijziging was geen enkel probleem voor de rechtbank. Alleen mijn kunne staat nog als man in de GBA en op mijn paspoort dus een m.

Na veelvuldig overleg tussen artsen, advocaten en instanties is de aanhef op bovengenoemde uitzondering na keurig in de administratie aangepast. Waar een wil is is een weg, vooral met een duwtje in de rug.

Ik heb geen waanideeën.

groetjes,

Isabel
marjan
dagelijks aanwezig

Bericht door marjan »

isabel schreef:Na veelvuldig overleg tussen artsen, advocaten en instanties is de aanhef op bovengenoemde uitzondering na keurig in de administratie aangepast. Waar een wil is is een weg, vooral met een duwtje in de rug.
Je schreef eerder dat de eerste consulten al zijn vergoed. Het lijkt mij daarom verstandig om contact op te nemen met je ziektekostenverzekeraar of de rest van de behandeling en de operatie ook worden vergoed. Succes ermee.

Marjan
michelle1983
ff weer wat posten

Bericht door michelle1983 »

marjan schreef:Volgens mij kun je in Nederland je naam en geslacht pas laten wijzigen als je bent geopereerd. De instanties die jij noemt zijn immers gekoppeld aan de GBA.
Naamswijziging is niet afhankelijk van operatie in Nederland, dat is alleen voor de juridische geslachtswijziging.
marjan
dagelijks aanwezig

Bericht door marjan »

michelle_ts_18 schreef:Naamswijziging is niet afhankelijk van operatie in Nederland, dat is alleen voor de juridische geslachtswijziging.
Klopt, al komt er dus wel een rechter aan te pas, en vaak ook nog een advocaat om het aan te vragen, met de nodige kosten. De meesten kiezen er daarom voor om het na de operatie te doen samen met de officiele geslachtswijziging.

Marjan
marjan
dagelijks aanwezig

Bericht door marjan »

isabel schreef: In Gent heb ik al gesprekken met een psychiater gehad en mag ik in maart met hormonen starten.
Wat ik me nog afvroeg is waarom je nog tot maart moet wachten. In de VU krijg je doorgaans binnen enkele weken na groen licht al je eerste receptje mee.

Marjan
isabel
dagelijks aanwezig

Bericht door isabel »

In Gent is van de week de afspraak bij de endocrinoloog gemaakt door de psych, en de beste man heeft niet eerder een plaatsje beschikbaar dan begin maart.

groetjes,

Isa
marjan
dagelijks aanwezig

Bericht door marjan »

isabel schreef:In Gent is van de week de afspraak bij de endocrinoloog gemaakt door de psych, en de beste man heeft niet eerder een plaatsje beschikbaar dan begin maart.
Over wachttijden gesproken :o

Marjan
michelle1983
ff weer wat posten

Bericht door michelle1983 »

marjan schreef:Klopt, al komt er dus wel een rechter aan te pas, en vaak ook nog een advocaat om het aan te vragen, met de nodige kosten. De meesten kiezen er daarom voor om het na de operatie te doen samen met de officiele geslachtswijziging.
Da's waar, ben dat tegengekomen in m'n rechtenstudie maar ja wordt toch geen advocaat ...
Plaats reactie