Een nieuw lichaam een nieuwe stem; logopedie

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

Tirza

Bericht door Tirza »

Hi Ilona,
Op 2001-12-31 03:31, schreef ilona:
Nou Tirza...

Daar moeten we dus maar eens over doorpraten... Ben je 20/1 bij Virgin???
Jazeker, want dan vier ik mijn eenjarige Virginbestaan:-)

Liefs,

Tirza
Tatjana
daar ben ik weer

Bericht door Tatjana »

Beste Tirza,

Bedankt voor je reactie. Goed om te horen dat het ook wel es makkelijker gaat. Tijdens de behandeling Laat ik altijd veel
verschillende vrouwenstemmen horen. Van te voren vraag ik welke stem je mooi vind en die neem ik ook op. Eigenlijk heb jij dat ook gedaan. Luisteren
naar vrouwelijke stemmen en nadoen, totdat zo'n stem van jezelf doet. En ik begrijp dat het jou een jaar heeft gekost, de aanhouder wint! Wat betreft de resonanstie.Dit heeft te maken met de ruimte in het strottenhoofd, hoe groter hoe meer. Het
hangt dus denk ik ook af van je bouw of er meer dan wel minder resonans is.

Maar echt klasse dat het je gelukt is. Ook goed dat je de puntjes op de i gaat zetten. Zo ontwikkel je tenminste in de toekomst (onbewust) geen stemproblemen. Zou je tzt willen vertellen wat je moest doen bij de logopedist. Kan ik ook weer van leren.

Tatjana
JolandaM
dagelijks aanwezig

Bericht door JolandaM »

Hallo Tatjana,

Het zal je interesseren dat op de eerstkomende "VIRGIN"- bijeenkomst in AMsterdam de logopediste verbonden aan het genderteam van de VU is uitgenodigd om te spreken over "genderdysfonie" en wat je daaraan kunt doen. Genderdysfonie is heet gegeven dat je je stem niet vindt passen bij je geslacht. De bijeenkomst is bestemd voor transen en mensen die nog niet precies wete waar ze staan in het T-spectrum. Of logopedisten (behalve dan degenen die T-gevoelens hebben) daar welkom zijn weet ik eerlijk gezegd niet. Maar misschien kan Tirza of Joanne hier iets over zeggen?

Liefs,
Jolanda(M)
Tirza

Bericht door Tirza »

Hoi Tatjana,

Op 2002-01-01 10:59, schreef Tatjana:
Tijdens de behandeling Laat ik altijd veel verschillende vrouwenstemmen horen. Van te voren vraag ik welke stem je mooi vind en die neem ik ook op.
Het lijkt me dat zo'n stem dan wel bij je moet passen. Of ben je van mening dat je iedere willekeurige vrouwenstem door oefening kunt nadoen?
Eigenlijk heb jij dat ook gedaan. Luisteren naar vrouwelijke stemmen en nadoen, totdat zo'n stem van jezelf doet. En ik begrijp dat het jou een jaar heeft gekost, de aanhouder wint!
Het is niet zo dat ik een jaar lang serieus heb geoefend, meer vrijblijvend, op de spaarzame momenten dat ik de TV aan heb en vooral veel luisteren naar vrouwen om mij heen. Ik wist natuurlijk wel al wat over de techniek. Voor in de mond praten, afwisselen met toonhoogte ipv volume. Op een gegeven moment kwam die nieuwe stem er vanzelf uit.
Wat betreft de resonanstie.Dit heeft te maken met de ruimte in het strottenhoofd, hoe groter hoe meer. Het hangt dus denk ik ook af van je bouw of er meer dan wel minder resonans is.
Als man had ik al niet zo'n hele lage stem, dus dat zal ook wel gescheeld hebben. Toen ik gisteravond er iemand over vertelde, merkte ik dat ik nu echt mijn best moet doen om weer borstresonantie te laten horen :smile:.
Zou je tzt willen vertellen wat je moest doen bij de logopedist. Kan ik ook weer van leren.
Op 9 januari is mijn eerste afspraak. Ik zal je van het verloop op de hoogte houden,

Groetjes,

Tirza
Tatjana
daar ben ik weer

Bericht door Tatjana »

Beste Jolanda(M),

Ben heel benieuwd naar haar praatje. Zou je me als er 'stemnieuwtjes'zijn willen informeren?

En Tirza natuurlijk is het handig om een vrouwelijke stem te kiezen die bij je past. Bij een groot lichaam hoort geen piepstemmetje. In een artikel in'Psychologie hebben ze een keer onderzoek gedaan naar verschillende stemmen. De conclusie was o.a. dat mensen heel snel een persoon naar karakter indelen door de stem.(dat bleek dan overigens weer niet altijd te kloppen) Het is denk ik goed om echt goed te luisteren of een stem bij je past.Ben benieuwd naar je eerste sessie logopedie.

liefs Tatjana
Tatjana
daar ben ik weer

Bericht door Tatjana »

Franciska,
Ik heb je beloofd dat ik me zou storten op de methode van Anne Philips. Het was een hectische tijd dus ik heb nog geen tijd gehad. Binnenkort buig ik me samen met een cliente over de stof, ik houd je op de hoogte.
En Tirza hoe was je eerste sessie logopedie??
Ik ben heel benieuwd.

Tatjana
Franciska
ForumFan

Bericht door Franciska »

Hoi Tatjana,

Leuk dat je even laat weten dat je mijn vraag nog niet vergeten bent.
Ik wacht gewoon nog geduldig af.

Groetjes,
Franciska.
Groetjes,
Afbeelding

There's got to be a way
To make a better day
I'm gonna find a way
To make a better day
Tatjana
daar ben ik weer

Bericht door Tatjana »

Beste Franciska,

Nou hier kom ik dan met mijn mening over Melanie. Ik heb samen met mijn cliente het artikel bekeken. Melanie bereikt onder andere een vrouwelijker stem door eerst in de kopstem een toon te maken vervolgens te zakken met haar stem tot het breekpunt. (de zogenaamde registerbreuk)Daarna laat ze haar stem wat zakken. Wanneer je dit doet zul je voelen dat dit veel spanning met zich meebrengt in het strottenhoofdgebied. En spanning betekent een belasting van de stembanden. De stembanden (ook wel stemplooien genoemd) bestaan onder andere uit spierweefsel. Het ene strottenhoofd is het andere niet. Sommigen hebben een strottenhoofd als een mercedes en een ander heeft er een als een Fiatje. Ook hangt het er van af hoeveel je je stem gebruikt en of je rookt. Al met al raad deze methode dan ook erg af! Zeker wanneer je zelf gaat experimenteren. Ook een collega die ik gebeld heb en die veel werkt met vrouwen met een transachtergrond is geen voorstander. Ze gaf wel een goede tip voor als je gaat telefoneren: Gebruik een lange intro voordat je je naam zegt. Dus niet 'Met Tatjana', maar 'Goedemorgen u spreekt met Tatjana' of iets in die trant. De luisteraar krijgt dan de kans om beter te luisteren naar de levendiger zinsmelodie en de pittiger uitspraak en daarmee naar een vrouwelijker stem. Uiteraard moet je dit dan van te voren goed oefenen met een cassette recorder. Je stem klinkt trouwens anders op een bandje doordat er trilling van je stem via je bot je gehoor bereikt. Dit hoor je dan niet op een bandje.

Wat ook helpt is om meer gebaren en mimiek te gebruiken tijdens het gesprek, dit heeft invloed op je stem. Beter is het om dit allemaal te oefenen met een logopedist.

Succes
Liefs Tatjana
Franciska
ForumFan

Bericht door Franciska »

Hoi Tatjana,

Bedankt voor je duidelijke mening, ik zal die methode niet gaan gebruiken.

Ik ga gewoon de oefeningen gebruiken die ik nog heb van de logopediste, waar ik geweest ben toen ik mijn stem een halfjaar kwijt was.
Wat ik verder zal gaan oefenen is het melodieuser spreken en het spreek tempo wat verhogen. Dit overrigens wel met mijn normale mannelijk klinkende stem.

Groetjes,
Franciska.
Groetjes,
Afbeelding

There's got to be a way
To make a better day
I'm gonna find a way
To make a better day
Tatjana
daar ben ik weer

Bericht door Tatjana »

Hoi Franciska,

Pittiger spreken werkt ook een vrouwelijker stem in de hand. Daarmee bedoel ik het actiever gebruiken van je tongpunt tijdens het spreken van de klanken T, S, D, N, L, R (alleen als je een tongpunt R hebt en niet de R achterin je mond gebruikt)Voel eerst in je mond wat een man doet met deze klanken.
Ta Ta Ta Ta Ta Ta Ta Ta

De tongpunt wordt log tegen het randje achter je boventanden bewogen. Nu pittiger.Het puntje van je tong is actiever.

Probeer ook met de andere klanken en met andere klinkers, bijvoorbeeld toe tie tau

Bedenk nu woorden met een T en oefen hiermee (het voordeel van een logopedist is dat ze voorbeelden te over hebben, scheelt veel nadenkwerk) Probeer daarna een gedicht (zoals het gedicht van de Blote Koning van Jolanda M, hierbij onderstreep je de klanken waar je op moet letten) Daarna een verhaaltje. Breid dit uit met een stukje navertellen (bijvoorbeeld uit de krant) Neemt dit op en luister kritisch. Neem de tijd om dit te oefenen. Dus de eerste week stap 1 klanken, de tweede week woordjes, enzovoort
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Liefs Tatjana
Franciska
ForumFan

Bericht door Franciska »

Hoi Tatjana,

Ik heb het berichtje op mijn computer opgeslagen en zal het ook zeker gaan gebruiken. Als oefening voor mijn stem. Ook voor deze tips weer hartelijk bedankt.

Groetjes,
Franciska.
Groetjes,
Afbeelding

There's got to be a way
To make a better day
I'm gonna find a way
To make a better day
Tirza

Bericht door Tirza »

Op 2002-01-01 10:59, schreef Tatjana:
Zou je tzt willen vertellen wat je moest doen bij de logopedist. Kan ik ook weer van leren.
Hoi Tatjana,

Inmiddels heb ik vier sessies met mijn logopediste achter de rug. Ze is nog vrij jong en ik ben haar tweede trans, maar ze doet het erg goed en ik ben heel blij met haar. Ik heb echt het idee dat ik weer naar school ga en ik ervaar dat als een prettige afwisseling tussen de veelal medische kanten van een transitie. Natuurlijk speelt hierin mee dat ik al met een redelijk goede vrouwenstem ben begonnen, mijn logopediste was en is er heel tevreden over, misschien nog wel meer dan ik zelf, want het ik vind het nog steeds niet zo leuk om mijn eigen stem van een bandje terug te horen. Maar goed het gaat er natuurlijk misschien wel vooral om hoe anderen je stem ervaren. In een telefoongesprek gisteren met een vrouw die me nog niet zo lang kent, kreeg ik ook een hele positieve reactie.

Ik zal je vertellen wat ik in vier lessen zoal heb geleerd. We zijn begonnen met de buikademhaling en de juiste lichaamshouding. Door ervaring met o.a. yoga ademde ik al redelijk goed door mijn buik en dat is nu verder verbeterd. De meeste oefeningen doe ik staand, waarbij ik eerst even de mond en de kaakspieren goed los maak. Daarna oefenen we op de buikademhaling wat losse tonen, zowel klinkers als de 'ssss' de 'wwww' en de 'ffff' en je merkt dat daarna je stem al een stuk helderder klinkt.

De lessen daarna zijn we begonnen met "pittig" praten dmv het klein mechanisme, gevolg door korte zinnetjes als "potten en pannen" en "pikkende kippen", waarbij het zaak is bij de klemtoon iets omhoog te gaan en de klinkers goed uit te spreken. Gisteren hebben we een aantal intonatie-oefenigen gedaan met wat langere zinnen. Al met al ben ik heel tevreden met wat ik tot nu toe heb geleerd en mijn stem is daardoor nog verder vooruit gegaan.

(wordt vervolgd)

Groetjes,

Tirza
Tatjana
daar ben ik weer

Bericht door Tatjana »

Hoi Tirza,

Leuk om te zien hoe iedere logopedist toch zijn eigen manier van werken heeft. De 'potten en pannen, kakelende kippen stencil' gebruik ik ook (aangevuld met onder andere capuchino kopje, glaasje limonade en wervelende winden)Fijn dat de behandeling zo aanslaat bij jou!Besteed ze ook aandacht aan (vrouwelijke) mimiek en houding, en hoe doet ze dit? (hoezo nieuwsgierig)

Groetjes Tatjana
Tirza

Bericht door Tirza »

Op 2002-02-08 13:29, schreef Tatjana:
De 'potten en pannen, kakelende kippen stencil' gebruik ik ook (aangevuld met onder andere capuchino kopje, glaasje limonade en wervelende winden)
Om dit te oefenen gebruikt zij de "kaats"-methode. Je staat met de schouders goed omlaag, naar de muur gericht en in gedachten gooi je een balletje omhoog tegen de muur, dat dan weer terugkaatst. Met het balletje gaat ook je stem omhoog, op het moment dat je de klinker uitspreekt. Dus bij de "o" in potten gooi je het balletje tegen de muur en bij "a" van pannen kaatst het weer terug. Je beweegt alleen je pols, een keer naar voren en weer terug.
Besteed ze ook aandacht aan (vrouwelijke) mimiek en houding, en hoe doet ze dit?
Dat gaan we in een van de volgende lessen doen. Ik zal je ervan op de hoogte houden.

Groetjes,
Tirza
Tatjana
daar ben ik weer

Bericht door Tatjana »

Hoi Tirza,

Zelf gebruik ik kaatsen heel weinig. Ik voel me er niet prettig bij omdat ik de overgang kaatsen-toepassen in dagelijks gebruik lastig vindt. Ben benieuwd hoe jou logopediste dit doet.
In de toekomst is het misschien een idee om een vriend of vriendin of familie mee te nemen naar logopedie, zodat je samen kunt oefenen Bovendien kan diegene dan ook op je spreken letten. De logopedist kan hem/haar instrueren waar hij/zij op moet letten.

Groetjes en ik hoop tot schrijfs,

Tatjana
Plaats reactie