Jazeker, want dan vier ik mijn eenjarige Virginbestaan:-)Op 2001-12-31 03:31, schreef ilona:
Nou Tirza...
Daar moeten we dus maar eens over doorpraten... Ben je 20/1 bij Virgin???
Liefs,
Tirza
Moderator: Moderators
Het lijkt me dat zo'n stem dan wel bij je moet passen. Of ben je van mening dat je iedere willekeurige vrouwenstem door oefening kunt nadoen?Tijdens de behandeling Laat ik altijd veel verschillende vrouwenstemmen horen. Van te voren vraag ik welke stem je mooi vind en die neem ik ook op.
Het is niet zo dat ik een jaar lang serieus heb geoefend, meer vrijblijvend, op de spaarzame momenten dat ik de TV aan heb en vooral veel luisteren naar vrouwen om mij heen. Ik wist natuurlijk wel al wat over de techniek. Voor in de mond praten, afwisselen met toonhoogte ipv volume. Op een gegeven moment kwam die nieuwe stem er vanzelf uit.Eigenlijk heb jij dat ook gedaan. Luisteren naar vrouwelijke stemmen en nadoen, totdat zo'n stem van jezelf doet. En ik begrijp dat het jou een jaar heeft gekost, de aanhouder wint!
Als man had ik al niet zo'n hele lage stem, dus dat zal ook wel gescheeld hebben. Toen ik gisteravond er iemand over vertelde, merkte ik dat ik nu echt mijn best moet doen om weer borstresonantie te laten horen .Wat betreft de resonanstie.Dit heeft te maken met de ruimte in het strottenhoofd, hoe groter hoe meer. Het hangt dus denk ik ook af van je bouw of er meer dan wel minder resonans is.
Op 9 januari is mijn eerste afspraak. Ik zal je van het verloop op de hoogte houden,Zou je tzt willen vertellen wat je moest doen bij de logopedist. Kan ik ook weer van leren.
Hoi Tatjana,Op 2002-01-01 10:59, schreef Tatjana:
Zou je tzt willen vertellen wat je moest doen bij de logopedist. Kan ik ook weer van leren.
Om dit te oefenen gebruikt zij de "kaats"-methode. Je staat met de schouders goed omlaag, naar de muur gericht en in gedachten gooi je een balletje omhoog tegen de muur, dat dan weer terugkaatst. Met het balletje gaat ook je stem omhoog, op het moment dat je de klinker uitspreekt. Dus bij de "o" in potten gooi je het balletje tegen de muur en bij "a" van pannen kaatst het weer terug. Je beweegt alleen je pols, een keer naar voren en weer terug.De 'potten en pannen, kakelende kippen stencil' gebruik ik ook (aangevuld met onder andere capuchino kopje, glaasje limonade en wervelende winden)
Dat gaan we in een van de volgende lessen doen. Ik zal je ervan op de hoogte houden.Besteed ze ook aandacht aan (vrouwelijke) mimiek en houding, en hoe doet ze dit?