Gent breekt taboes rond transseksuelen

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Evelieneke
dagelijks aanwezig

Gent breekt taboes rond transseksuelen

Bericht door Evelieneke »

Gent start met een tentoonstelling over transeksuelen en transgendere mensen.
Via "Planet gender" wil de stad het taboe rond het onderwerp doorbreken.

Journalist Estelle Slegers en fotograaf Marc De Clercq vonden 20 Vlamingen en Nederlanders bereid om te poseren en hun levensverhaal te vertellen.
De portretten zijn op verschillende plaatsen in de Gentse binnenstad te bezichtigen.

Er komen ook drie debatten rond het thema en zaterdag starten 5 galerijen een expo over het thema.
Naar schatting zijn er in Vlaanderen 5.000 mensen die van geslacht veranderd zijn.

Bron: VRTnieuws

Evelien.
Cynthia
Chat Ops

Bericht door Cynthia »

Nou, ik vind het knap als je daaraan mee durft te doen.
Hoewel ik er zelf vrij open in ben, moet ik er toch niet aan denken dat mijn portret in de stad komt te hangen, zodat wildvreemden mij direct herkennen als transsexueel.
Een beetje privacy wil ik nog wel houden.
Cyn.
Janiek
ForumFan

Bericht door Janiek »

Heb er een voorproefje van gezien op de T3-conferentie van T-image en vond het mooi en integer gedaan.

Er is ook een website van:

http://www.PlanetGender.com/

<<groetjes
"Wil je niet anders worden?"
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
Evelieneke
dagelijks aanwezig

Bericht door Evelieneke »

De Gentenaarheeft iets meer informatie:

Transseksuelen in Gentse binnenstad

GENT - De stad Gent pakt vanaf vandaag uit met een tentoonstelling om het taboe rond transseksuelen en transgendere mensen te helpen doorbreken. Journaliste Estelle Slegers en fotograaf Marc De Clercq vonden twintig Vlamingen en tien Nederlanders bereid om te poseren en hun levensverhaal te vertellen.

Die portretten in tekst en beeld zijn te bezichtigen op verschillende plaatsen in de binnenstad (stadhuis, Vooruit, Geuzenhuis,...). Morgen openen in vijf Gentse kunstgalerijen verder enkele tentoonstellingen van gelegenheidswerken rond het thema transseksualiteit en identiteit.
Het project ,,Planet Gender'', van zaterdag 5 maart tot zondag 3 april, wil taboes doorbreken, zegt schepen van Sociale Zaken Martine De Regge (SP.A). ,,Wanneer we gender zeggen, dan denkt iedereen aan het geslacht: vrouw of man. Planet Gender wil aantonen dat er meer is dan dat, want niet alle meisjes worden of blijven vrouwen en niet alle jongens worden of blijven mannen''.

In Vlaanderen zijn er naar schatting 5.000 mensen die tijdens hun leven van geslacht ’wisselen’ of zich in het brede spectrum tussen man en vrouw bewegen.

De tentoongestelde foto’s zijn geen rariteitenkabinet. Het zijn mooie portretten van normaal uitziende mensen. De begeleidende teksten geven de voorbijganger een inkijk in hun bijzonder, soms van pijn doortrokken, levensverhaal. In maart zijn in Gent ook drie debatten over het thema gepland. Meer info op tel. 050/84 27 65 (België).

Planet Gender heeft ook informatie.

Evelien
Plaats reactie